TVserieklubben 2023 Q3

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,510
Location
Helsingborg
Säsong 2 var en bit bättre, när inte allt måste vara så japanskt och anime.
OK, jag ska ge den en chans. Avsnitten var knappt tjugo minuter långa så det var inte så att jag kände att jag slösade bort min tid. :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Såg färdigt mini-serien "Justified: City Primeval" igår. Serien är en spin-off på min favoritserie Justified (2010-2015) och man får följa US-marshall Raylan Givens som med åren fått en vuxen dotter och försöker få den relationen att fungera. Det blir givetvis inte lätt när Givens hamnar mitt i ett fall i Detroit där en mördad domare visar sig ha en bok med smutsiga hemligheter om allt och alla.

Det här var en väldigt oväntad men underbar comeback och även om man sagt att det här bara skulle vara en miniserie (8 avsnitt) så känns det mer eller mindre omöjligt att det här inte leder till ytterligare säsonger (eller rent av en film).
Sista avsnittet avrundas med att Givens nemesis från originalserien, Boyd Crowder, lyckas med ett flyktförsök från anstalten där han suttit sedan dess. Samt att serien avslutas med att Givens och dottern är ute och fiskar och att mobilen ringer intensivt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Sett färdigt den första och enda säsongen av My adventures with Superman (2023) en animerad serie vars säsongsfinal nyss släpptes på Adult Swim.

Trailer.

Den är gullig och harmlös men inte särskilt spännande. De har inspirerats av en animé-stil vilket tydligt märks i trailern, men annars är det en rätt så konventionell take på Superman. Plotten är ganska så tunn, den är tidvis rätt så rolig och Lois och Clark är ett väldigt gulligt par tillsammans.

3/5.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,510
Location
Helsingborg
Wednesday
Netflix

Jag drog mig väldigt länge för att se serien. Har bara sett filmerna från 90-talet (som jag älskar), men såg inte riktigt vad den här serien skulle ge mig. Tittade på Youtube, där någon klippt ihop reaktioner från youtubare för hela första avsnittet och jag blev intresserad. Såpass att jag klämde hela serien på en helg. För vad jag fick var överraskande - en edgig goth-tjej som löser mysterier i ett mellanting mellan young adult och serie för vuxna.

Problemet med familjen Addams är att attityden har förändrats i samhället. Förändrats ... i vårt riktiga samhälle. Vad som då ansågs annorlunda är idag istället edgigt. Det gör att hur filmerna fungerade då inte fungerar idag. Det är dock inget problem egentligen, bara att Addams som koncept har förändrats. Vad som förvånar mig är att jag aldrig insett att det vanliga folket i Addams-världen känner till och "accepterat" att det finns varulvar, gorgoner, banemän och animerade händer. Det här bidrar också till att Addams-mentaliteten mer känns edgig än skapar humor. Serien är fortfarande rolig, men den balanserar (på ett svårt men bra sätt) mellan trovärdig mörk mysterielösning (fisktankupplägg!) och sorglös skämtsamhet.

Det märks att manusförfattarna är ett fan av originalmaterialet. Till och med den klassiska sången refereras till minst två gånger, bland annat med replikutbytet "You are kooky. / I prefer spooky". Tim Burton regisserar de flesta avsnitt och "svartvitt" mot "färg", kameratiltningar och ögon har klara bildteman i serien. Wednesday blinkar exempelvis inte, bara ett av många skådespelarval som en storspelande Jenna Ortega bidrar med. Christina "Addams Family" Ricci tittar in från ett hörn, trots att hon från början inte var planerad att vara med. Jag både hoppas och inte hoppas på en andra säsong. Jag tycker serier bör dö när de är toppen, men jag vill också släcka mitt begär efter mer.

wednesday.jpg
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Jag såg miniserie-dokumentären The Keepers i helgen. 7 entimmes-avsnitt på Netflix.

Serien följer Gemma Hoskins och Abbie Schaub som privat utreder det olösta fallet med mordet på en nunna i Baltimore 1969. Det som egentligen är en utredning om ett mordfall växer snart till något mycket mer omfattande där korruption inom både katolska kyrkan och rättsväsendet ger goda skäl till obehagligt sannolik konspirationsteori.

Tycker det här var en sevärd serie och även om den inte får en fullständig upplösning som knyter ihop alla lösa trådar så är innehåller väldigt intressant och spännande men samtidigt otäckt och väldigt mörkt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,155
Jag har sett Foundation.

Alla fattar att man behöver göra modifikationer när man gör en adaptering, annars blir det vansinnigt tråkigt på samma vis som första Harry Potter-filmen var. Men det finns en extremt osympatisk trend numera där de som gör adapteringen verkar tycka illa om sitt eget källmaterial och vänder upp-och-ned på allt idéinnehåll för att "rätta" den, på ett vis som helt saknar respekt för källmaterialet. Såväl Watchmen som The Rings of Power syndar illa här, men de är inte ens i närheten av vad Foundation gör. Det snälla sättet att beskriva det på är att det bara delar namnet med böckerna, men tyvärr är det inte ens så väl. I stället vänder den 180 grader på allting som källmaterialet vill och säger. Där böckerna säger att sociologi och ekonomi är de viktiga faktorerna och individerna saknar betydelse, är det enda som spelar roll i tv-serien huvudpersonerna med sina superkrafter (!!). Där Salvor Hardin i böckerna säger "Violence is the last refuge of the incompetent" säger serien explicit att detta är trams och Salvor Hardin springer omkring och skjuter folk. Där rymdimperiet i böckerna går under på grund av storskaliga faktorer som verkat över årtusenden, säger tv-serien att det bara handlar om kejsarna. Allt är individen, samhället finns inte. Mysticism är rätt och man ska alltid agera på känslor. Ja, och för säkerhets skull en robot som dödar också, för att verkligen visa hur mycket man skiter i Asimov. Det är som om någon skulle ha filmat The Handmaid's Tale men framställt Gilead som ett ideal för förhållandena mellan könen eller om The Lord of the Rings framställt orcherna som mest missförstådda (som The Rings of Power i mångt och mycket gör). Någon jävla respekt får man ändå ha mot sitt källmaterial! I stället bajsar tv-serien vilt över det. (Notera att det förstås inte gäller avsiktlig parodi eller satir, som i Starship Troopers, men det är inte vad vi pratar om här.)

Bryr man sig inte om sådant för att man inte har någon sorts relation till böckerna och struntar i att varenda poäng de gör bokstavligen invertaras är det möjligen uthärdligt. Manuset är klyschigt, men en del av skådespelarna är bra (att Jared Harris som Hari Seldon och Lee Pace som mellan-kejsaren kan leverera kommer inte som en överraskning). Designen är helt OK, även om den bara gör det ännu mer övertydligt att Foundation inte alls vill vara Foundation - den vill vara Dune.

Men för mig som har en relation till böckerna är det här den värsta jävla smörja jag har sett på många, många år. Enda anledningen till att jag alls hate-watchade färdigt var för att kunna ha en åsikt.

1/10, ett betyg jag inte räknar med att behöva sätta på något annat i första taget. Det är visserligen sant att alla Asimov-adapteringar suger, men det är inte en naturlag, och ännu mindre borde det vara en ambition!
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,155
Vill man ha ett exempel på hur man gör det bra i stället har jag också sett färdigt His Dark Materials (alltså tredje säsongen). Allt är inte perfekt på något vis, men den visar hur elementär kompetens och respekt för ett bra källmaterial räcker långt. Visst, sista avsnittet var ett rejält antiklimax, men på det stora hela levererade serien, och den gjorde det medan den behöll det filosofiska och idémässiga innehållet (Foundation-hanteringen skulle ha betytt att vi alla måste underkasta oss The Authority, antar jag). En oväntad twist är att två av de fyra tunga rollerna är gamla X-Men-skådisar - James McAvoy var förstås Professor X, och Dafne Keen var X-23.

Det här är solitt och en rimlig adaptering.

8/10
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,282
Jag har sett Ted Lasso. Alla tre säsonger.


En rätt tramsig komedi som har som uttalat mål att vara positiv. Den lyckas utmärkt med det målet. Få skämt sker på någons bekostnad, utan istället serveras vi starka karaktärer i udda och ibland absurda situationer som får chansen att bara vara roliga.

Ofta är skämten under bältet, men utan att vara på någons bekostnad. Mer att det är skoj med skämt om sex än något annat.

Själva storyn handlar om en fotbollstränare och hans fotbollslag, fast det gör det egentligen inte alls. Jag kan inget om fotboll och bryr mig heller inte ett smack om det, men det hindrade mig inte det minsta från att gilla serien.

Startpunkt är att en amerikan som inte kan något om riktig fotboll får chansen att leda ett Premier League-lag på väg ut. Skämten är väl en femtedel om att han inte kan fotboll, en tredjedel om kulturkrockar Amerika <-> riktiga världen, och resten bra karaktärer.

Det är dock inte en renodlad komedi, utan det finns ett dramatiskt lager som också är viktigt, och eftersom det är genuint bra skrivna karaktärer funkar även de delarna. Det blir dock lite segt i säsong tre när de börjar prioritera drama över komedi. För komedin är fortfarande bäst.

Hur som. Jag hade roligt. Ted Lasso är värd att se.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Jag har sett senaste säsongen av Harley Quinn, en animerad komediserie.


TV-serien har nu haft fyra säsonger avklarade, och jag har alltid talat mycket varmt om TV-serien. Pga strul med pengar så krympte budgeten rejält inför säsong 3 och kvaliten droppade också (flera av manusförfattarna gick vidare till andra projekt, animeringen blev också märkbart sämre). Harley Quinn säsong 3 är inte på något vis dålig, men om säsong 1 och 2 var helt fantastiska, så var säsong 3 "bra".

Säsong 4 dyker ännu ett steg i animeringen. Utan att ha kunnat ta reda på om det verkligen stämmer så verkar det som om man dessutom arbetat med två olika animeringsstudios, för animeringens stil hoppar dramatiskt mellan två olika stilar (Harley Quinn s1 till s3, och till DC animateds mer klassiska "kantiga" stil).

Den tar också ett skarpt steg nedåt i dramatik och story. Det var visserligen aldrig TV-seriens starkaste sida, men det fanns en story, det fanns drama och stakes och humorn fryser till mer ofta också.

Kanske inte världens snällaste beskrivning, men så är jag också rätt så besviken. Dessutom slutar säsongen på en cliffhanger så vi får anta att de har intentionen att skapa ännu en säsong.

Tack, men om det håller den här kvalitén? Nej tack.

2/5.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Jag vet inte riktigt om det här är "in spirit" av hur TV-serie tråden är tänkt att fungera, men det nya jobbet jag jobbar på inkluderar jour på natten och tidig morgon, och då slötittar man på vanlig kanal-TV på kontoret istället för kunna streama vad man själv vill.

I morse blev det ett avsnitt av The nanny (1993) och Seinfeld (1989-1999) som gick på trean? Femman? Sexan? Kanske.

Jag minns båda två serier från min barndom som ganska så roliga men har inte sett ett helt avsnitt av endera serie sen jag var typ, ja... 10-12? Det är såklart inte helt rättvist att bedömma de här seriernas kvalité efter att ha sett bara ett avsnitt vardera, det kanske råkade vara de sämsta avsnitten de någonsin producerats men wow vad de var mediokra. Det är bättre än att titta på reklam för att fördriva tiden såklart, men jag vettefanken om jag inte hellre tittat på nog vilken Netflix-serie som helst över det här.

Särskilt Seinfelds ståupp-segment var stelt. Typ, du småler lite men du skrattar inte precis. Om ni inte sett serien överhuvudtaget så följer den alltså Jerry Seinfeld som är ståupp-komiker i New York och hans vardagsliv med några skojiga karaktärer, som också varvas med att man ser honom göra lite random stå-upp segment, ibland någorlunda relaterat till vad som hände avsnittet, ibland inte alls.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
602
Jag vet inte riktigt om det här är "in spirit" av hur TV-serie tråden är tänkt att fungera, men det nya jobbet jag jobbar på inkluderar jour på natten och tidig morgon, och då slötittar man på vanlig kanal-TV på kontoret istället för kunna streama vad man själv vill.

I morse blev det ett avsnitt av The nanny (1993) och Seinfeld (1989-1999) som gick på trean? Femman? Sexan? Kanske.

Jag minns båda två serier från min barndom som ganska så roliga men har inte sett ett helt avsnitt av endera serie sen jag var typ, ja... 10-12? Det är såklart inte helt rättvist att bedömma de här seriernas kvalité efter att ha sett bara ett avsnitt vardera, det kanske råkade vara de sämsta avsnitten de någonsin producerats men wow vad de var mediokra. Det är bättre än att titta på reklam för att fördriva tiden såklart, men jag vettefanken om jag inte hellre tittat på nog vilken Netflix-serie som helst över det här.

Särskilt Seinfelds ståupp-segment var stelt. Typ, du småler lite men du skrattar inte precis. Om ni inte sett serien överhuvudtaget så följer den alltså Jerry Seinfeld som är ståupp-komiker i New York och hans vardagsliv med några skojiga karaktärer, som också varvas med att man ser honom göra lite random stå-upp segment, ibland någorlunda relaterat till vad som hände avsnittet, ibland inte alls.
Jag såg om hela Seinfeld under semestern i somras (eller nästan hela, skippade en bit i sista säsongen). Följde det aldrig slaviskt, eller i följd när det begav sig, men hade sett många avsnitt, ett här och ett där.
Håller helt med om stand up-biten, sjukt... cringe är det väl man säger. Det är dåligt, det har åldrats dåligt och man undrar om det någonsin var bra. Men stora delen av serien uppskattade jag verkligen, och såg nya saker i. Det var i vilket fall kul att se om det dedikerat. Senaste avsnittet jag sett innan dess var på en träningscykel medans jag undrade vad fan jag höll på med.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag har sett S01 av Paper Girls på Amazon Prime. Jag minns ganska lite från seriealbumen – jag minns dem som väldigt bra men det var länge sedan jag läste dem och jag blev aldrig klar. Men den här serien… oj, vad jag gillar den.

Ett gäng 12-åriga tjejer träffas när de kring halloween 1988 levererar tidningar. Plötsligt händer en massa konstiga saker och de… befinner sig plötsligt dels i 2019, och dels mitt i något slags tidskrig.

Det blir en rätt skön mix av uppväxtdrama och frågor om vad man förväntar sig av livet kontra vad det blir, hur man tänker när man är barn resp vuxen, vad man skulle vilja säga till sig själv… och en del tidsrese-mumbo jumbo. På ett jävla bra sätt.

Genomgående väl vald musik och bra skådespelarinsatser. Snygga effekter för att vara tv-serie, även om alla kanske inte hade hållit på film.

Jag gillar nog Mac mest, och inte bara för att skådespelerskan kanaliserar Edward Furlong i T4.

Det enda lite tråkiga är väl att av alla tjejer som visar sig vara lesbisk är det alltså… hockeytjejen. Riiiiight. Det funkar väl, men det blir lite trött stereotyp av det.

Annars: No notes. Asbra.

Längtar till nästa säsong.

Jo, men alltså nästa… säsong.

Det är ju inte en avslutad serie, liksom. Slutar mitt i en cliffhanger med ett gäng trådar onystade. Mysterier olösta.

Så… Andra säsongen kommer bli skitfet.

1695567777990.png

God damnit.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,155
Jag såg till slut American Gods s01. Det här var betydligt bättre än jag hade trott - alldeles utmärkt, till och med. Intressant foto och scenografi, och oväntade hopp i handlingen med gott om vinjetter som stöder världsbygget. Helt plötsligt tar huvudhandlingen en paus och man får ett avsnitt med en övernaturlig pastisch på Moll Flanders. Oväntat tunga skådisar, också.

Mycket bra, 9/10.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag gillar nog Mac mest, och inte bara för att skådespelerskan kanaliserar Edward Furlong i T4.

T4? Vad i… T2 ska det såklart vara. När T4 kom ut såg Furlong ut typ såhär:

1695763367124.png

Istället för såhär:
1695763489940.png
 
Top