D&D TSR3-såpan fortsätter

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Vem är Mario Real, och vad har hen för koppling till TSR? Jag får bara massa Super Mario-referenser när jag googlar.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Så den smarta planen (TM) är alltså att ge ut ett av de mest rasistiska rollspelen någonsin under ett namn man inte själv äger? Undrar hur många ex de räknar med att sälja och om de tagit höjd för alla pengar de kommer bli tvungna att ge till Wizards i sin affärsplan. Inkompetensen är ju på Hitlernivå här.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Tror det är Justin LaNasizta.
Tenkar verkar tycka det också, men det hade varit trevligt med nån slags bekräftelse på det om man ska ta Marios svr som någon slags bekräftelse på vad som står i PDF:en. Inte för att jag har några större tvivel, i och för sig, men det är alltid trevligt med fakta.

Vad betyder ”discovery” i Tenkars svar?
Som jag förstått amerikanskt rättsväsende, om NuTSR stämmer Tenkar så får Tenkar (eller Tenkars advokat) plötsligt rätten att begära ut all möjlig information från NuTSR, som NuTSR då måste lämna ut, för att kunna bygga upp sitt försvar.

Allt från bokföring, till intern kommunikation, anställningsreister... allt som på något sätt kan kopplas till stämningen som kan vara relevant.

Detta kallas "discovery".
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Jag vet att man inte ska skambelägga dålig stavning och grammatik, men när man vill uttrycka specifikt att ens egen ras är intellektuellt överlägen andra raser är det ändå gött att det som kommer ut är ”some races are superior than others”.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Vi får åtminstone ett tydligt exempel på vad ett geniuint rasistiskt rollspel är, och alla kan vara överens. Här behöver man inte vara det minsta woke för att håla med. Jag tror inte ens att författarna skulle opponera sig.

Jag har svårt att förstå behovet av att spela rasistiskt (man kan kanske vara ung och dum och göra det ändå), om det nu inte handlar om att utforska/problematisera rasism i rollspelsform. Men om man har behovet att sitta runt bordet och spela ut sin rasism, så förstår jag ändå inte behovet av att bygga in det i regelsystemet.

Och som vanligt så föredrar spel som inte är skrivna för att få mig att tycka och tänka på ett visst sätt. Så jag hoppas verkligen att jag har rätt - och inte mest är naiv - när jag tror att målgruppen för detta är synnerligen begränsad.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Its interesting that the nu-TSR guys are claiming this is a fake, but it seems it would be trivially easy to just show photos of some print outs of the real book then.

As far as "WHAT WERE THEY THINKING?" I think there's a couple of answers:

A: They are just completely out of touch and decided to "show their power level".

B: This was an internal version that they added a bunch of racist shit to, for laughs, and was meant to be edited out later.

I've seen suggestions that maybe they made a fake version to fool people, but thats a lot of work and considering that these guys have basically failed at producing anything else, that seems like a bit of a stretch.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Men om man har behovet att sitta runt bordet och spela ut sin rasism, så förstår jag ändå inte behovet av att bygga in det i regelsystemet.
Tja, det finns ju en hel del rollspelare som har "realism" som sitt främsta rättesnöre. Jag har stött på flera som t.ex. tycker att kvinnorollpersoner självklart ska få minus på STY och FYS, så att säga. Pga "realism". Folk med sunkiga åsikter ser ju sällan sina åsikter som sunkiga – dt är bara "så det är". Och då är det klart man kan bli irriterad på regelsystem som inte tar hänsyn till de här "självklarheterna" och när man bygger något eget så ser man till att visa var skåpet ska stå…
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Kul att de anklagar Woke-rörelsen att skriva in sin egna politiska åsikter i spelet och säger att det är dåligt.

Så uppenbarligen kommer de inte dölja det längre att det inte är politisk i rollspel som är dåligt, utan när "fel" politik är det.
Jag kommer uppskatta deras nya ärlighet, det känns nytt för dem.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Så uppenbarligen kommer de inte dölja det längre att det inte är politisk i rollspel som är dåligt, utan när "fel" politik är det.
Jag kommer uppskatta deras nya ärlighet, det känns nytt för dem.
Fast det är ju inte politik när det är saker man håller med om, dummer. Politik är det ju bara när det gäller andra människors åsikter. Ens egna åsikter är ju helt neutrala och "bara så som det är" =)
 
Last edited:

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Är de så verklighetsfrånvarade så de tänkte släppa detta? Även om han/de har kass människosyn så borde det ringa varningsklockor känns det som.
Har läst på dåligt men är det fler inblandade och skriver på detta projekt?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Fast det är ju inte politik när det är saker man håller med om, dummer. Politik är det ju bara när det gäller andra människors åsikter. Ens egna åsikter är ju helt neutrala och "bara så som det är" =)
Såklart, vad dum jag är.
Måste vara alla miljoner jag fått av Soros som gör mig blind till sanningen.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Tja, det finns ju en hel del rollspelare som har "realism" som sitt främsta rättesnöre. Jag har stött på flera som t.ex. tycker att kvinnorollpersoner självklart ska få minus på STY och FYS, så att säga. Pga "realism".
Jag hör ju till dem som tycker att man inte ska göra skillnad på manliga och kvinnliga rollpersoner...

...men det har inte mycket med rasism att göra. Rasism och sexism är olika saker, och att dela upp mänskligheten i raser med olika (grund)egenskaper är inte speciellt realistiskt Däremot är skillnaden på män och kvinnor mycket större.

Så jag protesterar verkligen mot idén att det skulle vara realistiskt med ett rollspel där olika mänskliga raser har olika egenskaper: den idén bygger på tämligen rasistisk - och väsentligen helt orealistisk/påhittad - grund.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Tja, det finns ju en hel del rollspelare som har "realism" som sitt främsta rättesnöre. Jag har stött på flera som t.ex. tycker att kvinnorollpersoner självklart ska få minus på STY och FYS, så att säga. Pga "realism".
Alla som anser att kvinnor har lägre FYS än män borde närvara på en förlossning. Och kanske fundera över varför kvinnor lever längre än män …
 
Top