D&D TSR3-såpan fortsätter

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Känns som att de lagt ganska mycket energi på att vara så medvetet triggande som möjligt
Ja, de har ju inte bara (som jag kan förespråka) skrivit konsekvensneutralt utan att värdera vem som tycker vad om det de skriver.
Utan de har avsiktigt tagit varje (well, baserat på 10 små utklipp ur en bok på många fler sidor) chans att trigga (markera vad de tycker).
Här får man åsikter nedtryckta i halsen. Det är inte därför jag spelar rollspel (eller konsumerar någon form av kultur eller information).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Känns som att de lagt ganska mycket energi på att vara så medvetet triggande som möjligt
Ja, och förutom att provocera alla som är för mänskliga rättigheter och tror på människors lika värde satsar de uppenbarligen hårt på att provocera människor som uppskattar meningar som är grammatiskt korrekta och skrivna med rätt stavade ord.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Sagan fortsätter: https://www.enworld.org/threads/nutsr-financial-data-breach.691241/.

Sist i första posten står det att rättegången med Wizards börjar i oktober 2023. Så vi har mycket framför oss här.

Men posten handlat mest om att Lanasa har förvarat kunddata, inklusive uppgifter som det är förbjudet att spara, i en okrypterad fil - och själv läckt ut den till andra. I tråden har några rättvisans försvarare föreslagit att ett rask och samfällt agerande skulle kunna få bankerna att plocka ned de två företagens kortbetalningssystem.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Ja, det finns ju en 300+ sidor lång tråd på ENworld, och jag har inte på något sätt följt den, men var inne och klllade idag och en forumit postade detta om rättsfallet

Expert Witness Disclosure/Reports under FRCP 26(a)(2) due by 4/17/2023
Rebuttal Expert Disclosure/Reports due by 5/8/2023
Motions due by 5/16/2023
Discovery completed by 6/16/2023
Dispositive motions due by 7/17/2023
Settlement Conference to be held or completed by 8/16/2023
Mediation held no later than 9/18/2023
Motions in Limine due by 9/18/2023
Pretrial Order due by 10/4/2023
Trial briefs/Proposed voir dire/jury instructions due by 10/9/2023
Pretrial Conference set for 10/11/2023
Jury Trial is set for 10/16/2023
Så vi får ha tålamod. Man kan ju filosofera över vilka advokatkostnader WOTC kommer att dra på sig under de här månaderna …

Sen har nuTSR stämt Tenkar också, där ska det hållas något slags möte den 6 januari.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Så vi får ha tålamod. Man kan ju filosofera över vilka advokatkostnader WOTC kommer att dra på sig under de här månaderna …
Det kanske är en naiv bild jag har, men jag har liksom förutsatt att WOTC, eller åminstånde Hasbro, är så pass stora att de har en stående styrka företagsadvokater.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Det kanske är en naiv bild jag har, men jag har liksom förutsatt att WOTC, eller åminstånde Hasbro, är så pass stora att de har en stående styrka företagsadvokater.
Säkert, men förloraren i ett sånt här rättsfall får väl ändå pynta för vinnaren, vare sig denne betalt lön eller arvode?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Detta hade jag missat! Varför och för vad? 😮
Förtal.

De har väldigt liten chans att lyckas vinna det målet, Tenkars advokat verkar vara väldigt kompetent och Tenkar har rätt bra koll på lagen själv som f.d. polis.

Ja och så den lilla detaljen att allt som Tenkar sagt är verifierbar fakta som finns i offentligheten.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Vilket är ett utmärkt försvar i USA. Men hade, lustigt nog, inte varit det här i Sverige.
Fast det är väl egentligen inte så konstigt. Det är väl mest för att förtal i juridiska termer betyder att smutskasta någon, fast många tänker att det betyder att man ljuger om någon.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Fast det är väl egentligen inte så konstigt. Det är väl mest för att förtal i juridiska termer betyder att smutskasta någon, fast många tänker att det betyder att man ljuger om någon.
Det lustiga är ju bara att det är så olika. I Sverige är det att smutskasta någon generellt, medan i USA är det just att kasta lögnaktig smuts på någon.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag tycker allt det är lite konstigt att det kan vara brottsligt att säga sanningen om någon.
Det beror lite på hur det går till och varför. Att berätta för någon att din kåkfarargranne har suttit i fängelse är inte brottsligt. Att däremot tapetsera ert bostadsområde med lappar med grannens foto, adress, telefonnummer och domar plus uppmaningar till alla att se till att låsa sina dörrar är säkerligen grund för en förtalsanmälan. Att det är sant har inget med saken att göra då det sker för att svartmåla någon.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Det beror lite på hur det går till och varför. Att berätta för någon att din kåkfarargranne har suttit i fängelse är inte brottsligt. Att däremot tapetsera ert bostadsområde med lappar med grannens foto, adress, telefonnummer och domar plus uppmaningar till alla att se till att låsa sina dörrar är säkerligen grund för en förtalsanmälan. Att det är sant har inget med saken att göra då det sker för att svartmåla någon.
Ja, det går alltid att hitta på extremsituationer. Det är inte så så mycket dem jag har synpunkter på.
 
Top