D&D TSR3-såpan fortsätter

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag hör ju till dem som tycker att man inte ska göra skillnad på manliga och kvinnliga rollpersoner...

...men det har inte mycket med rasism att göra. Rasism och sexism är olika saker, och att dela upp mänskligheten i raser med olika (grund)egenskaper är inte speciellt realistiskt Däremot är skillnaden på män och kvinnor mycket större.

Så jag protesterar verkligen mot idén att det skulle vara realistiskt med ett rollspel där olika mänskliga raser har olika egenskaper: den idén bygger på tämligen rasistisk - och väsentligen helt orealistisk/påhittad - grund.
Ja, det här bevisar ju min poäng – lika självklart som du tycker att det är att man ska göra regelmässig skillnad mellan män och kvinnor, lika självklart tycker rasister att man ska göra regelmässig skillnad mellan olika raser. Ni har så att säga samma idé om att er uppfattning ska återspeglas i regelsystemet. Även om det såklart är olika uppfattningar som ni tycker ska återspeglas.

EDIT: Nevermind. Ibland läser jag uppenbarligen för snabbt.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Alla som anser att kvinnor har lägre FYS än män borde närvara på en förlossning. Och kanske fundera över varför,kvinnor lever längre än män …
Mjo, lite så.

Personligen tycker jag ju att gruppen "äventyrare" helt enkelt inte är såpass representativ för befolkningen som helhet att eventuella skillnader mellan könen i den fantasivärld man spelar i nödvändigtvis behöver modelleras i rollpersoners stats. Så för mig är hela "realism"-argumentet ganska ointressant (och feltänkt) oavsett om det är sexism eller rasism man vill modellera in.

(Det finns ju gott om rasister som gärna plockar fram mätningar som säger att svartas IQ är lägre än vitas – den sortens nonsens skulle man såklart kunna använda som argument för att svarta ska ha lägre INT på samma sätt som en del vill ha lägre STY hos kvinnor.)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ja, det här bevisar ju min poäng – lika självklart som du tycker att det är att man ska göra regelmässig skillnad mellan män och kvinnor
Jag började med att skriva att min uppfattning är att man INTE ska göra det. Så jag vet inte om du har någon poäng kvar efter att ha missuppfattat/misstolkat mig helt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag började med att skriva att min uppfattning är att man INTE ska göra det. Så jag vet inte om du har någon poäng kvar efter att ha missuppfattat/misstolkat mig helt.
Feck, sorry, Helt och hållt mea culpa; jag missade ordet "inte".
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
I always assumed that since in games like Runequest, STR and SIZ are identical for genders means that in Glorantha, men and women are indeed equally strong and equal size.

For non humans (which Zo0ok is discussing) I dont think physical differences are a problem.
For intelligence and charisma (the usual topics) I am increasingly not happy with them because I think it doesn't tend to work well.
A "low charisma" race (like a troll) can presumably still have great leaders, inspiring heroes and so on among themselves?
If trolls have super low charisma, does this mean they can't persuade each other?

Intelligence is kind of a mess because its tied up into a lot of different things that dont make a lot of sense. I think a lot of games use it as a short-hand for education, but it also tends to get tied into things like perception.
As a personal bias, I have also found that players are generally extremely bad at playing low intelligence characters. It often ends up embarrassing and irritating. Maybe Pendragon was right in removing it ?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Personligen tycker jag ju att gruppen "äventyrare" helt enkelt inte är såpass representativ för befolkningen som helhet att eventuella skillnader mellan könen i den fantasivärld man spelar i nödvändigtvis behöver modelleras i rollpersoners stats. Så för mig är hela "realism"-argumentet ganska ointressant (och feltänkt) oavsett om det är sexism eller rasism man vill modellera in.

(Det finns ju gott om rasister som gärna plockar fram mätningar som säger att svartas IQ är lägre än vitas – den sortens nonsens skulle man såklart kunna använda som argument för att svarta ska ha lägre INT på samma sätt som en del vill ha lägre STY hos kvinnor.)
Första stycket är precis min uppfattning.

Första styckets argument är ännu bättre mot att skilja mänskliga raser (där skillnaderna - om de alls finns - är mycket mindre än mellan män o kvinnor).
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Alla som anser att kvinnor har lägre FYS än män borde närvara på en förlossning. Och kanske fundera över varför kvinnor lever längre än män …
Det här ämnet glider ju lite OT, men ändå. Skillnaderna inom ett kön är betydligt mycket större än mellan könen.

Sen vad gäller skillnad i livslängd vill jag minnas att mycket kan härledas till toxisk maskulinitet. Vi män är sämre på att söka hjälp för fysiska och psykiska åkommor. Fler av oss genomför självmordsförsök, och oftare med våldsammare medel än kvinnor (och högre... öh... success rate...). Vi tenderar också att ta större risker allmänt och ha mer fysiskt farliga arbeten (byggbranschen kräver exempelvis liv varje år, och även vägbyggen där arbetare blir påkörda). Vi kör bil mer aggressivt och har en övertro på vår förmåga, särskilt i yngre år. Det reflekteras i försäkringspremier. Dessutom är vi mycket sämre på att fullfölja behandlingar som ordineras oss av läkare.

Såatteh... Well, det är inte så mycket FYS som INT och kultur.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Det här ämnet glider ju lite OT, men ändå. Skillnaderna inom ett kön är betydligt mycket större än mellan könen.

Sen vad gäller skillnad i livslängd vill jag minnas att mycket kan härledas till toxisk maskulinitet. Vi män är sämre på att söka hjälp för fysiska och psykiska åkommor. Fler av oss genomför självmordsförsök, och oftare med våldsammare medel än kvinnor (och högre... öh... success rate...). Vi tenderar också att ta större risker allmänt och ha mer fysiskt farliga arbeten (byggbranschen kräver exempelvis liv varje år, och även vägbyggen där arbetare blir påkörda). Vi kör bil mer aggressivt och har en övertro på vår förmåga, särskilt i yngre år. Det reflekteras i försäkringspremier. Dessutom är vi mycket sämre på att fullfölja behandlingar som ordineras oss av läkare.

Såatteh... Well, det är inte så mycket FYS som INT och kultur.
Och, givet detta (som ju är helt sant) kan man ju då tycka att om det nu är så himla viktigt att lyfta fram könsskillnader i ett rollspel, att även detta borde simuleras? Typ grundegenskapen TOX, som ökar sannolikheten för att en RP gör idiotiska saker? Eller bara lägre PSY …
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Och, givet detta (som ju är helt sant) kan man ju då tycka att om det nu är så himla viktigt att lyfta fram könsskillnader i ett rollspel, att även detta borde simuleras? Typ grundegenskapen TOX, som ökar sannolikheten för att en RP gör idiotiska saker? Eller bara lägre PSY …
Jag vet att det finns minst ett spel som har egenskapen "common sense" som man kan köpa, och som gör att SL varnar en om man är på väg att göra något korkat ("my common sense is tingling!"). Det här blir alltså något slags invertering av den?

Eller så gör man ett värde av den istället för en förmåga, så att man kan ha högt/lågt i COM…

"Du menar att du tänker låta bli att fortsätta den här vendettan och bara förlåta honom bara sådär? Rulla Common Sense…"
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Men tillbaka till nuTSR!

Jag minns inte hela grejen med Star Frontier. Vad har det för del i hela historien?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Jag minns inte hela grejen med Star Frontier. Vad har det för del i hela historien?
Star Frontiers har en skara hängivna följare. Ett fan fick TSR eller Wotc (minns inte vilken) att okeja att han la upp de gamla PDF:erna på nätet. Så det finns en liten gemenskap kring detta spel.

Sen kom nuTSR och tyckte att Star Frontiers, det ges ju inte ut längre, så ingen kommer att protestera om vi helt sonika kapar det varumärket, och använder det som plattform för att säga "gamla TSR är tillbaks med en älskad klassiker!".

Den existerande gemenskapen kring spelet blev först glada, sen förskräckta, och sen arga.

You won't believe what happened then ...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
"Remember that racism is bad, don't do racial things like racism. Have fun with it but remember some races are just superior in some ways…"

Also, döpte de en kvinnlig historisk figur efter Vernor Vinge?



Är det bara jag eller är det förutom att vara liksom regressivt högertrams och rasism också rätt dåligt skrivet? Alltså som i rent språkligt?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Är det bara jag eller är det förutom att vara liksom regressivt högertrams och rasism också rätt dåligt skrivet? Alltså som i rent språkligt?
Ja. Detta är inte någon med erfarenhet av att skriva. Han har varit sin egen redaktör, dessutom. Men det är ju en beta, så de kanske tänkte skaffa en korrekturläsare?
 
Top