D&D TSR3-såpan fortsätter

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
OSR-bloggaren Tenkar berättar i ett jubbtubbklipp att TSR3 nu har dragit tillbaka sin stämning. Han noterar att de gör det ”without prejudice”, vilket innebär att de förbehåller sig rätten att stämma WOTC igen. Om detta betyder att de ha fattat att de inte kan vinna eller att de har fattat att de lämnat in stämningen i fel delstat kan man bara spekulera kring.

N.b. Givet den förra trådens öde uppmanar jag alla, inkl mig själv, att försöka hålla diskussionen på rätt spår. Seter har okejat att vi fortsätter diskussionen i en ny tråd.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Ja, det kan ju helt enkelt vara att de tänker stämma i rätt delstat...

Eller så var det alltid planen. Skapa en falsk stämning för att driva crowdsourcingkampanjen...
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Ja, det kan ju helt enkelt vara att de tänker stämma i rätt delstat...

Eller så var det alltid planen. Skapa en falsk stämning för att driva crowdsourcingkampanjen...
Ja, man undrar ju. Sociala-media-genier eller Papparhammarklassade puckon?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Jag tänkte se om crowfunden uppdaterat något, (inte vad jag kan se)
men de här kommentarerna har kommit
View attachment 7738
OM det här stämmer betyder det alltså att TSR har mer en ett stämminings försök riktade mot WotC, det gör ju att de ser ännu mer ut som rättshaverister
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ja, det kan ju helt enkelt vara att de tänker stämma i rätt delstat...

Eller så var det alltid planen. Skapa en falsk stämning för att driva crowdsourcingkampanjen...
Nu är jag en genomsnittsvensk (nåja genomsnitts-rollspelare), inte en genomsnittsamerikan,
Men jag skulle inte vara så sugen på att ge pengar till några som ska driva en juridisk process när de inte ens verkar kapabla att hitta entrédörren till domstolen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
OM det här stämmer betyder det alltså att TSR har mer en ett stämminings försök riktade mot WotC, det gör ju att de ser ännu mer ut som rättshaverister
Detta dök upp i Tenkarvideon som kommentar också. Som jag förstår det är det bara en stämningsansökan, och den drogs tillbaka för typ två dagar sedan.

Men den tillbakadragningen som lämnades in den 9:e tror jag, var daterad i oktober av den som skrev den.

Dvs antingen skrev de väldigt väldigt fel när de skrev den, eller så skrev de den för två månader sedan och glömde uppdatera.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Den stämning som lämnades in för några dagar sedan har samma ärendenummer som redovisas i den tillbakadragning som Tenkar postade. Och det är såvitt jag har förstått det den aktuella stämningen som de samlar pengar till.

Det är med stor sannolikhet så att nuTSR drog tillbaks den senaste stämningen efter att de fattat att de kunde bli betalningsskyldiga för WotC:s advokatkostnader.

De ska ha dragit tillbaks den med förbehållet att de kan lämna in den igen om de så skulle vilja.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Notera att crowdfundern inte gäller denna specifika ansökan, utan ett vagt löfte om att ”inleda en kampanj” (i min tolkning formulerat som ”fälttåg”) mot WotC, där denna (nu tillbakadragna) stämning bara är början. Nästa steg är disclaimern i de gamla produkterna, som alltså är en ännu mer omöjlig juridisk måltavla.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Notera att crowdfundern inte gäller denna specifika ansökan, utan ett vagt löfte om att ”inleda en kampanj” (i min tolkning formulerat som ”fälttåg”) mot WotC, där denna (nu tillbakadragna) stämning bara är början. Nästa steg är disclaimern i de gamla produkterna, som alltså är en ännu mer omöjlig juridisk måltavla.
Suck. Ja, jag hänger verkligen inte med i vad som händer. Det enda jag är rätt säker på är att WotC inte riskerar att förlora någonting.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag har läst WotCs disclaimer ...

"We (Wizards) recognize that some of the legacy content available on this website does not reflect the values of the Dungeons & Dragons franchise today. Some older content may reflect ethnic, racial, and gender prejudice that were commonplace in American society at that time. These depictions were wrong then and are wrong today. This content is presented as it was originally created, because to do otherwise would be the same as claiming these prejudices never existed. Dungeons & Dragons teaches that diversity is a strength, and we strive to make our D&D products as welcoming and inclusive as possible. This part of our work will never end".

... och försökt förstå den i relation till de konsekvenser som beskrivs i indiegogokampanjen ...

This disclaimer attempts to make a statement of fact argument, and therefore paints all of the writers, editors, artists and consumers of those products as supporting those alleged prejudices, stereotypes and bigotry, wrongfully claimed to be part of those products. This statement by Wizards of the Coast opens the possibility for the producers and players of these "Legacy Products" to face ridicule, and face the labeling as "bigots", "racists", "misogynists", and worse Cyber & Physical Attacks!

... och har landat i följande slutsats: Om disclaimern faktisk hade inneburit det som kampanjtexten anger borde mängder med kreatörer och spelare från 70- och 80-talen vara upprörda och strömma till för att stötta TSR3. TSR3 har dock inte något överväldigande stöd. I skrivandets stund har kampanjen 63 backare. Alltså gör de flesta en annan, med all sannolikhet mildare, tolkning av disclamern än vad Justin LaNasa gör. Man kan tänka sig att det får honom att känna sig ännu mer kränkt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Alltså gör de flesta en annan, med all sannolikhet mildare, tolkning av disclamern än vad Justin LaNasa gör. Man kan tänka sig att det får honom att känna sig ännu mer kränkt.
Ja, alltså... det bevisar ju bara att alla vi andra blivit hjärntvättade av WOTC woke SJW-agenda, och gör det sålunda _ännu_ viktigare till att TSR3 får nå ut med sitt budskap för att sätta oss fria igen.

 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Det vi ser i det här fallet är något som vi också har sett på det här forumet med våra bannade högertroll. Disclaimern talar om ”depictions”, alltså ”skildringar, framställningar”. Den säger inget om personers egenskaper. Men jag tycker vi har sett ganska ofta här att folk som tycker att de här skildringarna var bra ta det som en personlig anklagelse när någon påtalar att skildringarna är sunkiga. Det här är med i högertrollens playbook, och jag tror det både kan vara medveten strategi och känslomässigt reflex.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag är inget fan av John Tarnowski/Kasimir Urbanski/RPG Pundit. Fick dock för mig att lyssna på hans klipp om TSR3 vs. WotC och det var ... ehm, intressant på sitt sätt. Så, för den som vill ha en "högerorienterad" analys av situationen ...

 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Jag är inget fan av John Tarnowski/Kasimir Urbanski/RPG Pundit. Fick dock för mig att lyssna på hans klipp om TSR3 vs. WotC och det var ... ehm, intressant på sitt sätt. Så, för den som vill ha en "högerorienterad" analys av situationen ...

23 min och han börkjar med att säga att ”WotC inte tog hand om rättigheterna till namnet TSR eller logon” vilket inte stämmer alls. De registrerade inte varumärket, men logon äger de eftersom den följde med allt annat IP i uppköpet.

Finns det en sammanfattning? 😅
 
Top