D&D TSR3-såpan fortsätter

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
A lawyer, Mike Dunford, on twitter noted that WOTC is taking legal measures of their own, alleging that nu-TSR attempted to claim trademarks that they do not have any legal claim to.



As far as the disclaimer, it was not a part of the lawsuit that was originally filed, it is not libel under American law and nu-TSR has no standing to sue regarding it, even if it was libel. As it is not relevant to the lawsuit, I might suggest we leave discussion of it aside to stay on track.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Så, för den som vill ha en "högerorienterad" analys av situationen ...
Alltid intressant med olika pespektiv!

23 min och han börkjar med att säga att ”WotC inte tog hand om rättigheterna till namnet TSR eller logon” vilket inte stämmer alls. De registrerade inte varumärket, men logon äger de eftersom den följde med allt annat IP i uppköpet.
Han återkommer senare i videon till att nuTSR äger TSR-trademarket. Och att det verkligen är så.

Finns det en sammanfattning? 😅
nuTSR anser att det är dåligt för dem, att WotC-disclaimern finns på alla produkter med TSR-loggan. Eftersom det så att säga besudlar varumärket TSR.

Ett "idé" är att nuTSR bara hoppas att WotC kommer köpa tillbaka loggan (för USD 100.000 kanske), och nuTSR helt enkelt får cash.

Videon är rätt tydlig med att
- crowdfundingen mycket väl kan vara ett rent scam
- det faktum att nuTSR inte har några produkter alls inte direkt inger förtroende i frågan
- D&D tillhör WotC, kommer aldrig råka tillfalla nuTSR (om någon alls tänkt den tanken)
- nuTSR inte har någon mer connection till TSR än att Ernie har sin pappas efternamn

Det framgår också i videon (sant eller inte) att en person blev provocerad av hur Oriental Adventures (1e tror jag) inte representerade asiatisk kultur på ett korrekt sätt, och att WotC därför satte en disclaimer på ALLA TSR-produkter som de säljer.

OCH i videon överdrivs kraftigt vad som faktiskt står i disclaimern, så den som lyssnar på videon och inte har läst disclaimern kan få uppfattningen att disclaimern är "värre" än den faktiskt är. Det tycker jag var ganska ohederligt av videon.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
Det framgår också i videon (sant eller inte) att en person blev provocerad av hur Oriental Adventures (1e tror jag) inte representerade asiatisk kultur på ett korrekt sätt, och att WotC därför satte en disclaimer på ALLA TSR-produkter som de säljer.
Det var en person, Daniel Kwan, som gjorde att ämnet uppmärksammades. Det går att läsa mer om det bland annat här och här.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Tack @zo0ok , för sammanställningen. Jag har lyssnat på Pundit ibland. Han är begåvad, kunnig och säger en del tänkvärda saker, men den raljanta tonen, fixeringen vid ”SJW” och förvrängningarna gör mig ganska avtänd. Under alla omständigheter visar detta klippet att nuTSR inte nödvändigtvis ens kan få med de som spelar på samma politiska planhalva som de själva på båten.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
Den förra (nu låsta) tråden om TSR3 snuddade vid ämnet OSR + alternativhöger vilket påminde mig om den här (också låsta) tråden på samma ämne. Jag roade mig med att gå tillbaka och läsa valda delar av den länkade tråden - den är alltså ganska exakt ett år gammal - och det ledde mig till följande tanke. Eftersom OSR tilltalar många rollspelare och det finns en långlivad uppfattning att OSR lutar åt höger är det inte orimligt att Justin LaNasa faktiskt tror att gräsrotsfinansieringen kan bli en succé (den har sedan igår klättrat från 63 till 68 backare).
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
det finns en långlivad uppfattning att OSR lutar åt höger
Jag ska verkligen anstränga mig denna gång, så att det varken blir högljutt eller alltför off-topic.

En del personer uppskattar inte att få värderingar eller åsikter "på köpet". De föredrar författarens "råa" arbete. Jag gissar att det kan gälla både personer till höger och till vänster. Eller bara personer som vill tänka själva.

När det sedan är så att personer till höger uppfattar att WotC blir en förmedlare av vänster-åsikter och vänster-värderingar, så blir de mindre sugna på WotC-produkter. Och då ser de sig om efter alternativ. DÅ finns OSR där. Så när (om) WotC lutar åt vänster så är det inte konstigt att en grupp höger-orienterade personer lutar åt OSR.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
En del personer uppskattar inte att få värderingar eller åsikter "på köpet". De föredrar författarens "råa" arbete. Jag gissar att det kan gälla både personer till höger och till vänster. Eller bara personer som vill tänka själva.
I egenskap av författare måste jag säga att det här blir en väldigt, väldigt konstig syn på skapande för mig.

Jag menar… Mitt "råa arbete"? Först gör jag en punktlista-outline, sedan ber jag folk om respons på den, sedan justerar jag listan efter eget tycke, delvis baserat på andras input. Sedan börjar jag steg för steg, iteration för iteration, närma mig en "färdig text". Vilken version i ordningen är det som är den "råa"?

Tänker du dig att författare liksom flödesskriver sina böcker, från start till slut? Det är generellt inte så det funkar. Skapandeeprocessen är jobb. Och den innebär åtskilliga iterationer, och analyser, och justeringar. Jag vet att det finns en ganska romantiserad bild av författare och andra skapare att man liksom får gudomlig inspiration någonstans ifrån och så bara sätter den på pränt och så "ta-daa" har man ett färdigt verk. Men det funkar ju inte alls så i verkligheten, åtminstone inte för – vågar jag säga – de flesta av oss.


Sedan… finns det ju självklart inga verk som saknar värderingar eller åsikter. Det går inte att skriva en handling eller några personer i handlingen, eller några platser eller skeenden, utan att stoppa in åsikter och värderingar. Så om du vill läsa verk helt utan åsikter får du nog leta väldigt, väldigt länge.


Det här med personer som vill "tänka själva"… Det vet jag inte ens hur man ska bemöta. Du menar alltså att folk som t.ex. uppskattar att läsa åsikter de inte håller med om själva, nya vinklar etc, inte gillar att tänka själva?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
När det sedan är så att personer till höger uppfattar att WotC blir en förmedlare av vänster-åsikter och vänster-värderingar, så blir de mindre sugna på WotC-produkter. Och då ser de sig om efter alternativ. DÅ finns OSR där. Så när (om) WotC lutar åt vänster så är det inte konstigt att en grupp höger-orienterade personer lutar åt OSR.
Så när WotC börjar förmedla progressiva åsikter (knappast vänster) istället för de konservativa/reggresiva åsikterna, så klarar de här som "vill tänka själva" inte av det längre, för de vill bara läsa sånt som går i linje med deras redan existerande åsikter, de vill inte behöva läsa saker som riskerar att bredda deras perspektiv?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
MODERERING

Starta en egen tråd om skapande och rått arbete och annat.

Detta är den enda modereringen jag kommer att göra om det innan jag börjar gå bananer.

EDIT: Och för att förtydliga, det blir inte enbart trådbann om så skulle ske.

MVH


/Magnus
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
För mig låter det som ni blandat ihop orsak och verkan.
Höger = konservativ = det var bättre förr.
När det släpptes nya versioner av DnD under 80-, 90- och 00-talet, fanns det en liten grupp spelare som fortsatte spela de gamla versionerna för de tyckte inte om det nya.
Det är större chans att personer från denna grupp är konservativa.
När man för 20 år sen kom på att man kunde göra OSR var det större chans att skaparna var konservativa.
Yngre konservativa tenderar att göra som äldre.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Den förra (nu låsta) tråden om TSR3 snuddade vid ämnet OSR + alternativhöger vilket påminde mig om den här (också låsta) tråden på samma ämne. Jag roade mig med att gå tillbaka och läsa valda delar av den länkade tråden - den är alltså ganska exakt ett år gammal - och det ledde mig till följande tanke. Eftersom OSR tilltalar många rollspelare och det finns en långlivad uppfattning att OSR lutar åt höger är det inte orimligt att Justin LaNasa faktiskt tror att gräsrotsfinansieringen kan bli en succé (den har sedan igår klättrat från 63 till 68 backare).
Om vi ser på användardata från roll20 är ju dock OSR-scenen mycket liten. Dessutom är de utspridda på ett mycket stort antal spel. Som 70-talets bokstavsvänster, fast med tärningar.

Mest fascinerande i allt detta finner jag vara det att ett företag som inte har någon produkt till försäljning kan väcka sådan uppmärksamhet och skapa en sådan debatt.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Det här är egentligen ingen uppdatering värd namnet, men iaf en backer verkar ha hoppat av.

De har även kommit ut med en "Press Release" i en facebook-grupp... Den är postad som uppdatering på crowdfundern också:

Press Release 12/11/21 Withdrawal of suit

TSR plans on Re- filing the Decclaratory Judgement of Ownership in Washington state and also carrying on its actions to have Wizards of the Coast remove of change its Legacy Disclaimer.
Whatever rumors you have been reading Disregard.Not one Media source reporting on this dismisal (Except Clown Fish TV) asked TSR for clarifaction why the DJOO was withdrawn.
Justin LaNasa
CEO TSR
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Notera även att det förut stod att pengar som blev över (like that's gonna happen...) skulle gå till Gygax Memorial Fund. Den organisationen har dock sagt att de vägrar ta emot de pengarna. Därför har förstasidan på crowdfundern ändrat det till att ett minnesmonument ska resas utanför Dungeon Hobby Shop Museum.

... Däremot har de inte ändrat i sin FAQ:
Where will any funds not used for the legal battle go when over?

Donated to the Gygax Memorial Fund out of Lake Geneva
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
Planerar TSR3 att publicera något rollspel eller något rollspelsrelaterat material, eller bara att stämma andra som gör det?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Last edited:

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
I believe Ernie had an old kickstarter that either took years or never got fulfilled at all.

“carrying on its actions to have Wizards of the Coast remove of change its Legacy Disclaimer.”

it would be nice to hear their lawyer explain on what basis they think they have a legal right to dictate this.
 
Last edited:

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
It is probably pertinent to note that the current TSR (TSR-3) swiped the trademark from the guys who are doing the new Top Secret game (properly licensed), when they had forgotten to renew it. They said at the time they could not afford the legal costs to fight over it. They almost certainly would have been able to win the case, given they were clearly doing business under the name and Trademarks are specifically to avoid customer confusion.

Those folks opted in the end to change their company name to avoid being associated with the whole affair.
 
Top