Old school DnD och OSR som political statement ?

Status
Not open for further replies.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag såg en väldigt intressant sak i en disskusionstråd på ett amerikanskt rollspelsforum där en person lyfte conservative rightwing wievs (jag tror det rörde något om representation av lgbtq+ i rollspel) och en annan person då svarar ja det hade man ju kunnat förvänta sig när du har ju en OSR avatar . Jag frågade sedan den personen att vad menar du med det . Personen svarade då att Old school DnD och OSR är ett political statement för right Wing conservative ,alt-right wievs i den amerikanska rollspelsscenen . Du är conservative sp du spelar inte 5:e du spelar B/X osv ...

Ligger det någon sanning i detta , iofs så är det Amerika och inget som sker där borta förvånar mig direkt längre ...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,031
Location
Ereb Altor
Jag såg en väldigt intressant sak i en disskusionstråd på ett amerikanskt rollspelsforum där en person lyfte conservative rightwing wievs (jag tror det rörde något om representation av lgbtq+ i rollspel) och en annan person då svarar ja det hade man ju kunnat förvänta sig när du har ju en OSR avatar . Jag frågade sedan den personen att vad menar du med det . Personen svarade då att Old school DnD och OSR är ett political statement för right Wing conservative ,alt-right wievs i den amerikanska rollspelsscenen . Du är conservative sp du spelar inte 5:e du spelar B/X osv ...

Ligger det någon sanning i detta , iofs så är det Amerika och inget som sker där borta förvånar mig direkt längre ...
Det finns ett korn av sanning i det. Men det är knappast så att det är synonymt med OSR. Uppenbarligen finns det en klick OSR-spelare med den typen av åsikter. Men här kan vi lyfta fram Mörk Borg-communityt som inte är det minsta rädda för att visa att de inte alls delar den synen och kväser varje försök att låta sådana åsikter ta fäste. Och en stor del av dessa är från USA.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det finns ett korn av sanning i det. Men det är knappast så att det är synonymt med OSR. Uppenbarligen finns det en klick OSR-spelare med den typen av åsikter. Men här kan vi lyfta fram Mörk Borg-communityt som inte är det minsta rädda för att visa att de inte alls delar den synen och kväser varje försök att låta sådana åsikter ta fäste. Och en stor del av dessa är från USA.
Kan det vara så att mörkborg då blivit nån sorts counter culture icon mot alt-right . Vi som inte är alt-right vi tar tillbaka osr-scenen genom mörk borg ?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,031
Location
Ereb Altor
Kan det vara så att mörkborg då blivit nån sorts counter culture icon mot alt-right . Vi som inte är alt-right vi tar tillbaka osr-scenen genom mörk borg ?
Nä, det tycks finnas rätt många vettiga människor inom OSR-scenen både i USA och globalt. Jag tror, som vanligt, att det handlar om en liten klick rövhattar. Men naturligtvis måste man, om man anser att det är viktigt, på något sätt visa att man tar avstånd från dessa och då kan nog val av OSR-spel vara en grej. Men i större utsträckning att inte bete sig som en rövhatt gissar jag.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
När jag gjorde efterforskningar om Osr för att jag ville bli mer insatt i det så snubblade jag över en youtuber som iofs har en ganska liten kanal 1000-2000 följare .. Det är väldigt uppenbart att snubben har ganska sunkiga rightwing åsikter , en sak som stod ut är att han recenserade myfarog och hyllade Varg och tyckte spelet var helt amazing och där som sagt så insåg jag att ok my dude du är alt-right maga trump supporter. Jag spelade även lamentations online med en grupp varav en deltagare var amerikansk sydstatare och det var väldigt ofta hen uttryckte sig om muslimers ondska och mexicaners ondska , blacks fallenhet för crime osv.. Så när jag tänker efter så har jag sett och upplevt högeråsikter från Osr håll som jag inte märkt i rollspelsscenen i övrigt ... Jag säger nu inte att detta är representativt för Osr-scenen utan att det verkar vara där som högerfolk som spelar rollspel samlas . Detta sagt utifrån den lilla subjektiva insyn jag haft i osr-scenen
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Det finns en liten klick självutnämnda super-woke-vänstermänniskor som tror att det ligger i deras intresse att utmåla OSR som något som har med högerpolitik att göra. Det finns också en liten klick självutnämnda saviours of western civilisation-människor som tror det ligger i deras intresse att göra samma sak.

Sanningen är ju såklart, som alltid, att det finns folk från olika håll, och att den gigantiska majoriteten ligger fördelad någonstans i mitten av vad andra rollspelare tycker och tänker.

Jag menar, kollar man på rollspel med tydlig höger-agenda så hittar man ju de flesta (MYFAROG, RAHOWA, etc) tydligt placerade i tradd-delen av hobbyn.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Nej, det är mest bullshit. Det finns vissa tydliga högerprofiler inom grenar av OSR, men det finns också ett gäng tydligt vänsterorienterade skribenter (Fiona Geist, Humza Kazmi, etc). Det handlar nog också lite om vilken del av OSR man intresserar sig för (klassisk fantasy eller weird). Men påståenden om hela rörelsens politiska hållning är mest ett rätt missriktad försök att göra estetik till politik, där man anses snäll och progressiv om man lirar den välpolerade storföretagsprodukten 5e snarare än de spretigt DIY-iga OSR-spelen. Amerikansk wokevänster har ju som bekant nästan enbart en idéorienterad analys, aldrig en materiell och ekonomisk sådan.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Det handlar nog också lite om vilken del av OSR man intresserar sig för (klassisk fantasy eller weird).
Är inte det här den mest centrala delen? Det känns som att det extremt mycket handlar om det. Men då har jag å andra sidan bara ytterst ytlig kontakt med den klassisk-D&D-emulerande delen av subhobbyn, så det kanske finns mer progressivitet där än jag tror?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,516
Det ligger ingen sanning i det. Det är absolut idiotiskt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Skall jag rapporteras för att jag ställer en seriös fråga när jag är undrande över något ? snälla människa kom ut ur ditt safespace .

Det var en amerikansk wokevänster person som gjorde mig uppmärksam på fenomenet och du @God45 säger att det är skitsnack är det då så konstigt att följdfrågan blir är detta en vänstermyt ?

Jag ber moderatorer ta i beaktande God45's egna uttalande som föranledde min fråga och att jag kom ifrån en standpoint of curriosity . Där jag undrade om God45 när hen sa att det är idiotiskt att osr skulle vara ett politiskt statement väckte att jag blev undrande och ville förhöra mig om hen anser att det är en myt påhittad av woke vänstern då jag fick infon av vänster person.
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
MODERERING

Lägg ner det personliga bråket Dr_Dängrot och God45. Om du har ett problem med ett inlägg, anmäl det istället för att svarar, och börja inte diskutera modereringar i tråden.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tja, jag är vänster så det förslår och menar att det rätt mycket är skitsnack. Jag är intresserad av att omfördela makten över produktionsmedlen, inte av att sätta folk i politiska fack baserat på vilka rollspel de gillar.
Som jag sagt innan i början av mitt inlägg jag såg som sagt en person med osr avatar på ett forum göra sunkiga uttalanden varpå en wokevänster person tar striden med denne och säger att man kan förvänta sig sådan sunkighet ifrån någon med osr avatar . När jag sedan frågar så säger vänsterpersonen att osr är en form av statement för rollspelare som är alt-right och högerkonservativa .

Jag ställde mig nu undrade till att ligger det sanning i detta eller är det bara ren bullshit och vad anser folk om saken .

Jag har ingen häst med i racet på varken ena eller andra sidan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Som jag sagt innan i början av mitt inlägg jag såg som sagt en person med osr avatar på ett forum göra sunkiga uttalanden varpå en wokevänster person tar striden med denne och säger att dman kan förvänta sig sådan sunkighet ifrån någon med osr avatar . När jag sedan frågar så säger vänsterpersonen att osr är en form av statement för rollspelare som är alt-right och högerkonservativa .

Jag ställde mig nu undrade till att ligger det sanning i detta eller är det bara ren bullshit och vad anser folk om saken .

Jag har ingen häst med i racet på varken ena eller andra sidan
Du kanske kan länka till inlägget i fråga så kan vi döma själva?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Av det jag sett av OSR-scenen framstår det som BS. Förvisso har vi högertroll som RPGpundit och han bakom ACKS, men Patrick Stewart lär befinna sig någon annanstans politiskt. Zak S försökte iallafall framställa sig som ”progressiv”, även om det nu kanske bara var en fasad för honom. Grogardia slår mig som rätt apoltisk.

Men det finns en sak här som jag undrar över. För visst var det så att när DnD5 kom blev det lite upprörda känslor ute på högerkanten över de där två stycken i PH om kön och sexualitet? Och det har säkert stormat en del kring det här med Wizards disclaimers mot äldre moduler och att de ska städa upp i rasträsket, eller?

Och då undrar jag, om man är så höger att man blir arg av slikt och gillar DnD, kan inte OSR vara en tillflyktsort då. Det borde kunna vara den gamla goda tiden, då alla människor som avbildades var arier, heteronormativiteten härskade i både spelen och spelvärldarna, och sexismen frodades i kvinnoskildringarna och vid spelborden. Good old time, helt enkelt ur ett visst perspektiv. Jag säger alltså inte att det är så. Jag undrar om det är så.
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Och då undrar jag, om man är så höger att man blir arg av slikt och gillar DnD, kan inte OSR vara en tillflyktsort då. Det borde kunna vara den gamla goda tiden, då alla människor som avbildades var arier, heteronormativiteten härskade i både spelen och spelvärldarna, och sexismen frodades i kvinnoskildringarna och vid spelborden. Good old time, helt enkelt ur ett visst perspektiv. Jag säger alltså inte att det är så. Jag undrar om det är så.
Därav det jag nämnde om klassisk fantasy. Om man vill att saker ska vara som förr kommer man ju bli besviken av Vornheim, Yoon-Suin, Deep Carbon Observatory, och så vidare.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Och då undrar jag, om man är så höger att man blir arg av slikt och gillar DnD, kan inte OSR vara en tillflyktsort då. Det borde kunna vara den gamla goda tiden, då alla människor som avbildades var arier, heteronormativiteten härskade i både spelen och spelvärldarna, och sexismen frodades i kvinnoskildringarna och vid spelborden. Good old time, helt enkelt ur ett visst perspektiv. Jag säger alltså inte att det är så. Jag undrar om det är så.
Det är ju en bred rörelse med en hög grad av kreativ frihet, inte en, som Faraonen uttrycker det, välpolerad storföretagsprodukt. Klart den kan tillhandahålla en tillflyktsort för människor som av en eller annan anledning inte trivs med den officiella produktlinjen från WotC, vare sig man är reaktionär eller något annat.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Du kanske kan länka till inlägget i fråga så kan vi döma själva?
Självklart om jag hittar det igen, det var ett inlägg i nån tråd om det kan varit på facebook . Det är ett tag sen jag såg inlägget och mycket har hänt sen dess som flashat förbi min autistiska adhd hjärna samt mitt Facebook flöde . Jag är sån att jag kan se något som passerar revy i perforin och sedan tänker jag på det långt senare i efterhand och hmmm det här vill jag lyfta och disskutera och fråga om och har då glömt eller slarvat bort referenskällor . Jag vill minnas att det rörde sig om något med evil hat productions men kan ha fel och känner inte för att sitta och scrolla igenom walls of text för att hitta ett specifikt inlägg i en tråd av hundra kanske tusentals inlägg .... om det sabbar min cred så ber jag om ursäkt men då får det vara så
 
Status
Not open for further replies.
Top