Old school DnD och OSR som political statement ?

Status
Not open for further replies.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Generellt, även om det inte är politiskt, så är vi som konsumenter konservativa så att vilja gå tillbaka till det gamla behöver inte ha med politik att göra utan mer med hur vi är funtade som människor. Förändring skrämmer, stabilitet i det som känns bekant lockar. Det gäller oavsett om du är progressiv eller konservativ i dina politiska ställningstaganden i övrigt.
Många av dagens rollspel har ju en öppen politisk agenda om att vara inkluderande när det kommer till olika könsyttringar, sexualiter , etnicitet osv om man då som konservativ inte vill se detta representerat i spelen man spelar då graviterar man till spel där detta inte är lika mycket i framkant och lika tydligt . Så tänker jag här 🤔
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,961
Location
Örebro
Många av dagens rollspel har ju en öppen politisk agenda om att vara inkluderande när det kommer till olika könsyttringar, sexualiter , etnicitet osv om man då som konservativ inte vill se detta representerat i spelen man spelar då graviterar man till spel där detta inte är lika mycket i framkant och lika tydligt . Så tänker jag här 🤔
Ja jag ville bara problematisera. För att problematisera mitt eget påstående, kika på diskussionen som skedde efter vändorna kring Agents of edgewatch till exempel eller hur några högljut diskuterade att PF 2 hade tagit med regler för att visa hänsyn mot spelarna runt bordet genom olika metoder som testats i andra spel. Ytterliggare exempel är diskussionerna som blossade upp i och med Tasha's där en liten högljud minoritet skriker om att spelet blivit förstört för att det finns med en större inkluderings perspektiv i produkten. Med det sagt har jag aldrig riktigt sett den reaktion bland kommentar i kommentarsfällt som talar om OSR där det känns mer öppet i regel utifrån min egen upplevelse.

Men jag ser absolut vad du menar, att döma av hur den högljudda minoriteten låter så verkar den dock klamra sig fast vid huvudlinjen i en produktkedja vilket då är DnD i det här fallet och skrika över alla förändringar som sker i produkterna för att skapa inkludering. Sen kanske denna minoritet återfinns i OSR rörelsen och drar sig ditåt, det kan jag dock inte svara på för det skulle vara att spekulera från min sida om något jag själv inte sett, hört eller varit med om.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Jag är förbryllad över att denna tråd blivit tre sidor lång då urprungsfrågan enkelt kan besvaras med: Nej.

Att säga att man gillar OSR är (för alla utom kanske Pundit, VS och Macris) inte ett hemligt sätt att säga att man har extremhögersympatier.

(Inte ens för de tre, förresten, de är inte ett dugg hemliga med sin politiska hemvist.)
 
Last edited:

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
då graviterar man till spel där detta inte är lika mycket i framkant och lika tydligt
Sant, men det säger ingenting om vilka fler som graviterar dit, och därför kan man inte utifrån det dra några slutsatser om demografin.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Många av dagens rollspel har ju en öppen politisk agenda om att vara inkluderande när det kommer till olika könsyttringar, sexualiter , etnicitet osv om man då som konservativ inte vill se detta representerat i spelen man spelar då graviterar man till spel där detta inte är lika mycket i framkant och lika tydligt . Så tänker jag här 🤔
Sant, men det säger ingenting om vilka fler som graviterar dit, och därför kan man inte utifrån det dra några slutsatser om demografin.
För mig sammanfattar dessa två kommentarer hur jag ser på det.

Det finns uppenbarligen en del äldre produkter - som ligger närmare OSR - som är mindre politiskt korrekta än produkter som släpps / kan släppas idag.

Vi får se om det alls blir några nya Dragonlance-böcker, och i så fall varför det (inte) blir det. Men det är klart att OM det inte blir några nya Dragonlance-böcker för att Dragonlance inte är tillräckligt politiskt korrekt, så blir det naturligt så att de som gillar Dragonlance och inte är angelägna att vara jätte-politiskt-korrekta kommer fortsätta gillar Dragonlance - och de kommer göra det snarare i ett OSR-sammanhäng än i ett 5e-sammanhang.

Men samtidigt finns det ex.vis demoner i AD&D 1e, som senare togs bort, för att de på den tiden inte var politiskt korrekta nog för högern.

Så det kanske är rimligt att personer som är mer känsliga för vad som är politiskt korrekt i större utsträckning kommer gravitera mot nya, mer polerade produkter som är granskade av sensitivity readers. Och de som skiter i tabun, eller rent av vill utforska tabun, kommer gravitera mot äldre produkter som inte brydde sig om dessa tabun, eller mot OSR där DIY är stort och det finns många små oberoende utgivare som inte är så känsliga mot kritik som de stora jättarna är.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jag är förbryllad över att denna tråd blivit tre sidor lång då urprungsfrågan enkelt kan besvaras med: Nej.

Att säga att man gillar OSR är (för alla utom kanske Pundit, VS och Macris) inte ett hemligt sätt att säga att man har extremhögersympatier.

(Inte ens för de tre, förresten, de är inte ett dugg hemliga med sin politiska hemvist.)
Ännu märkligare blir det i ett svenskt sammanhang, där jag inte fått intrycket att OSR-kreatörer är några vidare högerspöken (med något undantag beroende på hur man räknar vissa spel).
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ännu märkligare blir det i ett svenskt sammanhang, där jag inte fått intrycket att OSR-kreatörer är några vidare högerspöken (med något undantag beroende på hur man räknar vissa spel).
Nu är ju rollspel något som sträcker sig utanför Sveriges gränser och man är ju inte begränsad till att disskutera endast den svenska rollspelsscenen isf skulle vi inte ha underforum för utländska rollspel här . Jag kan se det som intressant att se om det finns nån relevans i att högerkonservativa amerikaner tenderar att gravitera mot osr scenen och sedan diskutera att varför gör dom det om så är fallet . Vad är det med osr som tilltalar högerkonservativa om det finns tillräckligt många incitament för att anta att det är så .
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Jag tycker ändå det är fint att Dängrot håller igång den klassiska identitetspolitiska diskussionen på WRNU. Alla andra har blivit så dästa sedan det begav sig på riktigt.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Just amerikanare håller ju som land på att politisera det mesta nu för tiden, så självklart drabbar detta också rollspelen. Och det finns ju rollspel med en tydlig politik. Men jag tror man ska se detta som man ser politisering av munskydd, politisering av vilka typer av kristna samfälligheter som stödjer ena eller andra sidan politiskt och så vidare.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
MODERERING

Vimes, du vet att det där inte bidrar, så fortsätt inte med det.

/Magnus
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tycker ändå det är fint att Dängrot håller igång den klassiska identitetspolitiska diskussionen på WRNU. Alla andra har blivit så dästa sedan det begav sig på riktigt.
Om man tycker det är ointressant så vet du vad , då kan man hålla sig utanför tråden eller trycka på ignore funktionen . Jag tvingar ingen att varken läsa eller delta i disskusionen .☺👍
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Just amerikanare håller ju som land på att politisera det mesta nu för tiden, så självklart drabbar detta också rollspelen. Och det finns ju rollspel med en tydlig politik. Men jag tror man ska se detta som man ser politisering av munskydd, politisering av vilka typer av kristna samfälligheter som stödjer ena eller andra sidan politiskt och så vidare.
Exakt så tänker jag kring det hela amerikaner politiserar precis allt ... vänstern är för munskydd och högern är emot , vänstern är för abort och högern är emot ... vänstern är för mer progressiva rollspel och högern är för Osr .. det sista är endast subjektiva tankar
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Om man tycker det är ointressant så vet du vad , då kan man hålla sig utanför tråden eller trycka på ignore funktionen . Jag tvingar ingen att varken läsa eller delta i disskusionen .☺👍
MODERERING

Om du har problem med ett inlägg, anmäl det. Hänfall inte åt hobbymoderering, SÄRSKILT när inlägget redan har modererats.

Tack

MVH

/Magnus
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,961
Location
Örebro
Exakt så tänker jag kring det hela amerikaner politiserar precis allt ... vänstern är för munskydd och högern är emot , vänstern är för abort och högern är emot ... vänstern är för mer progressiva rollspel och högern är för Osr .. det sista är endast subjektiva tankar
Är inte detta en utveckling som blivit påtaglig även i Europa, att vi blivit mer och mer splittrade istället för mer och mer enade? Något som förmodligen återspeglar sig även i rollspel. Det är mycket viktigare att ange och högt säga vad vi avskyr, hatar och varför folk som gillar det vi hatar är dumma i huvudet än att framföra vad vi gillar, älskar och tycker är bra och förklara varför vi gillar det vi gillar så mycket som vi gör. Mycket mer slå ned på andra istället för att lyfta de egna idéer och se på andras preferenser med nyfikenhet.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Om man tänker så här att som konservativ vill du inte ha eller se vissa aspekter i dom spel du spelar och om det då inte finns dessa element eller mycket lite av dom i osr är det då konstigt att du som konservativ graviterar mot osr . Att vara konservativ är ju simply put att bevara/konservera det som varit sen innan ist för att lyfta nya idéer .
Exakt så tänker jag kring det hela amerikaner politiserar precis allt ... vänstern är för munskydd och högern är emot , vänstern är för abort och högern är emot ... vänstern är för mer progressiva rollspel och högern är för Osr .. det sista är endast subjektiva tankar
Mitt argument består av tre delar:

1. Som Svarte Faraonen påpekat - är det verkligen sant att dessa aspekter är mer utpräglade i OSR-spel? Det finns ju uppenbara exempel på motsatsen. Således, är OSR verkligen konservativt? Går det alls att placera in OSR som ett enhetligt fenomen på en konservativ-progressiv-skala?

2. Tanken att konservativa ska uppröras över ordval, hårfärger osv. är en extremt förenklad för att inte säga missvisande bild av konservativa över lag, både i Sverige och Förenta staterna. Det finns absolut en liten högljudd minoritet som upprörs över sådana saker, men den stora majoriteten av konservativa är snarare uttråkade och ointresserade av politik. En central värdering för konservativa är generellt att det personliga inte är politiskt och att politiken borde få mindre inflytande i samhället, speciellt i privatlivet (men här görs också en distinktion mellan politik och moral, det senare ses som icke-politiskt). Att då analysera rollspel utifrån en politisk synvinkel är faktiskt direkt antikonservativt, eller möjligen radikalkonservativt. Det är just inom det senare som "alt-höger", dvs. identitärer, återfinns, och de är ganska olika mer konventionella konservativa som exempelvis Roland Poirier Martinsen. Läs exempelvis American Carnage om hur identitär höger polariserats mot traditionell konservatism inom republikanska partiet under det dryga senaste decenniet. Jag vågar påstå att långt ifrån alla konservativt orienterade rollspelare tillhör den identitära högern. (Jag är inte intresserad av att diskutera mina egna åsikter här, men för tydlighets skull är jag själv knappast konservativ).

3. Hypotes: Woke-vänstern (eller iaf vissa därinom) är skeptiska mot OSR, för att det indikerar en historiskt passerad och mindre progressiv epok som rollspelsmässigt värdefull, samt inte aktivt påbjuder t.ex. social rättvisa eller progressiva värderingar, och därför tolkas det som konservativt att gilla OSR? Som andra trådar här på forumet berört så verkar det ju som att för vissa spelare (till synes innehavare av s.k. woke-vänsteråsikter, men inte nödvändigtvis representativa) så är det viktigt att spel förmedlar vissa politiska åsikter och/eller moraliska värderingar. Således, kan tolkningen av OSR som konservativt eller inte helt enkelt ligga i betraktarens öga, och helt enkelt spegla ens rollspelssmak snarare än värderingar?
 
Last edited:

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Nu har vi fått inifrånperspektiv från OSR-rörelsen i tråden men baserat på ursprungsinlägget undrar jag om det inte är utifrånperspektivet som är intressant.

Från det perspektivet hade den tidiga OSR-rörelsen två stora kommunikationskanaler. Den ena var G+, den andra var RpgSite, ett forum övertaget av RPGPundit, en kverulant som blivit bannad från alla forum med ett enda uns av moderation för att han inte gick att ha i möblerade rum.

På detta i princip omodererade forum hänger förutom RpgPundit och Zak S ett gäng andra randos som blivit portade från ffa RpgNet för att de inte heller går att ha i möblerade rum.

Så långt OSR-rörelsens rykte. Det behöver inte vara 100% sant, det är ändå så OSR-rörelsen ser ut utifrån.

Sen har det kommit en motreaktion men det är ju nyss.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Nu har vi fått inifrånperspektiv från OSR-rörelsen i tråden men baserat på ursprungsinlägget undrar jag om det inte är utifrånperspektivet som är intressant.

Från det perspektivet hade den tidiga OSR-rörelsen två stora kommunikationskanaler. Den ena var G+, den andra var RpgSite, ett forum övertaget av RPGPundit, en kverulant som blivit bannad från alla forum med ett enda uns av moderation för att han inte gick att ha i möblerade rum.

På detta i princip omodererade forum hänger förutom RpgPundit och Zak S ett gäng andra randos som blivit portade från ffa RpgNet för att de inte heller går att ha i möblerade rum.

Så långt OSR-rörelsens rykte. Det behöver inte vara 100% sant, det är ändå så OSR-rörelsen ser ut utifrån.

Sen har det kommit en motreaktion men det är ju nyss.
Fast det är väl inte nödvändigtvis så att OSR-rollspelen, som ofta kan innehålla ganska minimalistiskt med information, av nödvändighet speglar det faktum att konstruktörerna tillhör olika schatteringar av rövhattar? Ett jämförande exempel: Är Nimis dålig konst för att Lars Vilks verkar va en trist person med tveksamma åsikter?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Sen har det kommit en motreaktion men det är ju nyss.
Det behövdes inte en motreaktion inifrån när alla vettiga människor från början tyckte att pundit och anhang var idioter och aldrig någon viktig del av ”rörelsen”. En klick personer som utifrån drar en hel del av hobbyn över en kam utifrån några utstötta högljudda puckon har skapat ett egentligen artificiellt behov av en motreaktion.
Innan dess kallade vi inte vettiga OSR-saker för motreaktion. Vi kallade dem för OSR.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Är man högerkonservativ med trista värderingar, bara för att man inte tycker att rollspel behöver spegla samtida politik?

Om jag låter era Orcher vara så låter ni mina vara. Helt enkelt.
 
Status
Not open for further replies.
Top