Old school DnD och OSR som political statement ?

Status
Not open for further replies.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,961
Location
Örebro
Är man högerkonservativ med trista värderingar, bara för att man inte tycker att rollspel behöver spegla samtida politik?

Om jag låter era Orcher vara så låter ni mina vara. Helt enkelt.
Jag förstår att frågan är retorisk, jag skulle väl säga konservativ men vem är inte det. Vi har alla någon fråga där vi gärna håller kvar det gamla men låter andra hållas med sina förändringar. Enda gången det blir problem är väl när vi som är lite konservativa kräver att alla ska vara lika konservativa som oss och skäller på dem när de ändrar saker runt sitt eget spelbord. :)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
För mig som också är utanför OSR-rörelsen har jag inte sett den som nåt annat än en rörelse kring att spela rollspel som emulerar känslan och/eller reglerna i tidiga spel, och att i den känslan som emulerades har jag inte sett att gamla värderingar som sexism och rasism ska vara en del av det. Mer speligt, mera äventyr.

Det OSR motreagerar mot är modernare spelstilar, narrativism, metakampanjer osv. Kanske som en motreaktion eller samtida avknoppning som indie/Forgesvängen där man började utmana traddspel med mer genrespecifik/emulerande mekanik.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nu hoppas jag att folk förstår att min avsikt aldrig har varit att svartmåla osr scenen och troligtvis är osr scenen i Sverige en helt annan än i USA osv . Jag blev varse en disskusion online där en vänsterperson pekade ut en högerpersons sunk dessa hade likagärna kunnat vara Janne Långben och Muminpappan . Det jag blev intresserad över var att Osr avatarer enligt Janne Långben oftast används av högerkonservativa rollspelare i Amerika ungefär som att Janne Långben påstod att högern spelar osr i staterna .

Efter att hört detta blev jag undrade att stämmer det att högerkonservativa graviterar mot osr , alltså inte en fråga om Osr är högerkonservativt eller inte utan om det tilltalar högerkonservativa och om så är fallet vad är incitamenten för detta .

Är det en viss estitik i osr dom tilltalas av, är det en heteronorm i osr spel som tilltalar dom , är det att scenen i Amerika är välkomnande mot konservativa ,är det att dom ser nån politisk symbolik i att spela gamla rollspel osv osv osv .
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,961
Location
Örebro
Nu hoppas jag att folk förstår att min avsikt aldrig har varit att svartmåla osr scenen och troligtvis är osr scenen i Sverige en helt annan än i USA osv . Jag blev varse en disskusion online där en vänsterperson pekade ut en högerpersons sunk dessa hade likagärna kunnat vara Janne Långben och Muminpappan . Det jag blev intresserad över var att Osr avatarer enligt Janne Långben oftast används av högerkonservativa rollspelare i Amerika ungefär som att Janne Långben påstod att högern spelar osr i staterna .

Efter att hört detta blev jag undrade att stämmer det att högerkonservativa graviterar mot osr , alltså inte en fråga om Osr är högerkonservativt eller inte utan om det tilltalar högerkonservativa och om så är fallet vad är incitamenten för detta .

Är det en viss estitik i osr dom tilltalas av, är det en heteronorm i osr spel som tilltalar dom , är det att scenen i Amerika är välkomnande mot konservativa ,är det att dom ser nån politisk symbolik i att spela gamla rollspel osv osv osv .
Utan att vara expert i frågan med utgång från vad som har sagts i tråden, kan det enkla svaret vara att det är friheten som lockar olika grupper av spelare såväl konservativa som progressiva? Friheten från nedtyngda system, friheten från politiska värderingar, friheten från allt som upplevs förstöra spelupplevelsen i den moderna skolan. Jag tror inte det handlar om att det finns politiska värderingar i OSR rörelsen, jag tror det handlar om en längtan tillbaka till något som inte längre fanns och gavs lika mycket utrymme i modern spelutveckling såsom enkelhet och fokus på spelarens skicklighet istället för rollpersonens skicklighet.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag blev varse en disskusion online där en vänsterperson pekade ut en högerpersons sunk
Kanske handlar det mest om viljan att kasta etiketter på personer (brunmåla) vara åsikter man ogillar, och i brist på argument?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Man bör heller inte glömma att många av de som idag spelar och gillar OSR inte var med när det begav sig. För dem är det varken en nostalgitripp eller en längtan till när allt var mindre »politiskt korrekt« – utan något helt nytt och väsensskilt från de fläskiga mastodontrollspel som varit dominerande de senast decennierna.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ett tillägg till mitt tidigare inlägg , jag är alltså inte intresserad av att vi skall nå någon konsensus om huruvida osr-scenen i sig är höger som företeelse eller ej .

Jag är intresserad i om det ligger någon sanning att amerikanska högerkonservativa tenderar att dras till osr . Varför spelar högerkonservativa amerikaner hellre osr än DnD 5:e om nu så är fallet .

En anledning som jag kan tänka mig är att wizards börjat se över gammalt material som dom fått påpekat att folk ser som sunk , högerkonservativa hållet inte med wizards i detta och ser det som ett politiskt vänster ställningstagande av wizards och ett svek och söker sig därför till osr .
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,961
Location
Örebro
Man bör heller inte glömma att många av de som idag spelar och gillar OSR inte var med när det begav sig. För dem är det varken en nostalgitripp eller en längtan till när allt var mindre »politiskt korrekt« – utan något helt nytt och väsensskilt från de fläskiga mastodontrollspel som varit dominerande de senast decennierna.
Tack, du skrev med något väldigt viktigt som är en väldigt viktig del i det hela. Precis som renässansen inte skapades av människor som levde under antiken utan människor som hittade tillbaka till antiken.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,961
Location
Örebro
En anledning som jag kan tänka mig är att wizards börjat se över gammalt material som dom fått påpekat att folk ser som sunk , högerkonservativa hållet inte med wizards i detta och ser det som ett politiskt vänster ställningstagande av wizards och ett svek och söker sig därför till osr .
Inte ett helt orimligt antagande. Kika på hur organisationer växer och uppstår i samhället, det handlar i regel om reaktion och inte aktion. Folk blir arga på en förändring eller avsaknad av förändring vilket leder till en tillflykt till något nytt eller skapelse av något nytt. Med andra ord, folk som blir sura över att deras spel förändras börjar röra sig mot en rörelse de upplever inte förstört deras syn på hur spel ska fungera.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag är intresserad i om det ligger någon sanning att amerikanska högerkonservativa tenderar att dras till osr . Varför spelar högerkonservativa amerikaner hellre osr än DnD 5:e om nu så är fallet .
Ja, den frågan är ju helt avhängig om så är fallet. Har vi verkligen anledning att tro det?

En anledning som jag kan tänka mig är att wizards börjat se över gammalt material som dom fått påpekat att folk ser som sunk , högerkonservativa hållet inte med wizards i detta och ser det som ett politiskt vänster ställningstagande av wizards och ett svek och söker sig därför till osr .
Finns det verkligen någon generell trend inom OSR att "rädda" gamla sunkiga stereotyper osv. från Wizards-spel? Du verkar antyda det, och jag tror att (oavsett om du menade det eller inte) det är fel. Många OSR-spel erbjuder ganska lite i form av värdldsbyggen osv. där den sortens sunkigheter skulle ha möjlighet att komma till uttryck. Nu har jag inte läst jättemånga OSR-spel, men inget jag läst slår mig som uttryck för någon sorts kant-kungighet. Så om nu, högst hypotetiskt, konservativa skulle vända sig till OSR specifikt för att rädda sina gamla DnD-stereotyper - skulle OSR verkligen leverera? Vore det inte mycket lättare att bara hålla kvar vid en äldre edition av DnD?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,961
Location
Örebro
Vore det inte mycket lättare att bara hålla kvar vid en äldre edition av DnD?
Det här antagandet stämmer om reaktionen kommer från konservativa som spelade de gamla DnD. Är det istället nya spelare med konservativa värderingar kan öppenheten i OSR medföra att de får utforska och broddera ut en värld med sina värderingar då det finns mer ytor att göra detta på. En tanke bara. Sen håller jag med om att ursprungsfrågan blir svår att förhålla sig till då den verkar förutsätta att konservativa vänder sig till OSR vilket inte är min upplevelse. Konservativa kommer förmodligen i många fall föra en högljud debatt om de verkligen bryr sig för att behålla gamla värderingar i det spel de växt upp med och älskat, det är i vilket fall mina tankar utifrån hur jag själv fungerar som person.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Du får gärna utveckla varför
Ja, den frågan är ju helt avhängig om så är fallet. Har vi verkligen anledning att tro det?



Finns det verkligen någon generell trend inom OSR att "rädda" gamla sunkiga stereotyper osv. från Wizards-spel? Du verkar antyda det, och jag tror att (oavsett om du menade det eller inte) det är fel. Många OSR-spel erbjuder ganska lite i form av värdldsbyggen osv. där den sortens sunkigheter skulle ha möjlighet att komma till uttryck. Nu har jag inte läst jättemånga OSR-spel, men inget jag läst slår mig som uttryck för någon sorts kant-kungighet. Så om nu, högst hypotetiskt, konservativa skulle vända sig till OSR specifikt för att rädda sina gamla DnD-stereotyper - skulle OSR verkligen leverera? Vore det inte mycket lättare att bara hålla kvar vid en äldre edition av DnD?
Absolut inte , jag tror inte det finns någon genrell trend att bibehålla sunk i osr men ta tex frågan om wizards orcher den verkar ha delat wizards fanbase i två läger dom som anser att hur orcher representeras är sunk och bör ses över och dom som verkar tycka att det är vänster goja . Nu har wizards bestämt sig för att se över sina orcher och mycket annat i sin produktlinje vilket några ser som ett vänsterställningstgande och inte ser på med blida ögon .

Detta är inget som förekommer i lika stor utsträckning eller alls inom Osr eller old school DnD så därför migrerar dom som är missnöjda med wizard mot osr .

Detta är endast tankar och teorier
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Du får gärna utveckla varför
Du har redan fått svar på den här frågan: Ingenting tyder på att så är fallet.

Detta är inget som förekommer i lika stor utsträckning eller alls inom Osr eller old school DnD så därför migrerar dom som är missnöjda med wizard mot osr .
Det finns massor med “woke” OSR-spel och produkter (och kreatörer och communities). Dina tankar och teorier är fel.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Du har redan fått svar på den här frågan: Ingenting tyder på att så är fallet.



Det finns massor med “woke” OSR-spel och produkter (och kreatörer och communities). Dina tankar och teorier är fel.
Nu säger du att du som sitter här i Sverige att du sitter inne med någon form av universiell sanning samtidigt så sa en amerikan ifrån Amerika nått helt annat än dig om läget i Amerika . Skall jag utgå ifrån nått epistomologiskt perspektiv så har amerikanen rätt och du fel .
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Den här tråden från Reddit är två år gammal. Som tråden visar fanns det redan då en uppfattning om att OSR tilltalade bakåtsträvande vita män, och redan då var det en felaktig uppfattning. @Dr_Dängrot, om du vill diskutera situationen inom OSR i USA ytterligare och inte litar på @chrull som är så insatt i OSR som någon svensk kan bli föreslår jag att du vänder dig till ett amerikanskt forum.
 
Last edited:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Nu säger du att du som sitter här i Sverige att du sitter inne med någon form av universiell sanning samtidigt så sa en amerikan ifrån Amerika nått helt annat än dig om läget i Amerika . Skall jag utgå ifrån nått epistomologiskt perspektiv så har amerikanen rätt och du fel .
Att personer som varken är alt-right eller gillar OSR sätter likhetstecken mellan de båda betyder inte att det är så.

Det är möjligt att det är en syn som är förhärskande hos de som varken är alt-right eller gillar OSR. På så vis blir synen utifrån – i vart fall hos dessa personer – att OSR är alt-right.

Men det är fortfarande inte mer sant.

Om du väljer att tro på ett vittnesmål från en person som av allt att döma inte är aktiv inom OSR, men förkasta vittnesmål som inte stöder din tes från de som är aktiva inom OSR – blir inte den här diskussionen lite poänglös då?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag är intresserad i om det ligger någon sanning att amerikanska högerkonservativa tenderar att dras till osr . Varför spelar högerkonservativa amerikaner hellre osr än DnD 5:e om nu så är fallet .

En anledning som jag kan tänka mig är att wizards börjat se över gammalt material som dom fått påpekat att folk ser som sunk , högerkonservativa hållet inte med wizards i detta och ser det som ett politiskt vänster ställningstagande av wizards och ett svek och söker sig därför till osr .
Jag är inte amerikan och jag ser mig själv som ganska mitten. Men det finns en tendens att kalla sånt som inte är utpräglat vänster för <nedlåtande>-höger. Detta i traditionen "om du inte är med oss så är du mot oss". Därför skulle det säkert finnas dem som gärna skulle vilja sätta en högeretikett på mig.

Jag önskar vara mitten, och därför önskar jag konst och kultur att vara politiskt fritt - alltså inte avsiktigt präglas av åsikter från något håll, i syfte att göra politik av det. Jag önskar att människor både till höger och vänster av mig ville vara överens om det. Jag gillar mångfald - också mångfald av ideer.

Jag är alltså inte speciellt positiv till "att wizards börjat se över gammalt material som dom fått påpekat att folk ser som sunk".
Inte för att jag gillar sunk. Men för att jag ogillar att kulturen politiseras (propaganda) och att den konsnärliga friheten begränsas av politiska uppfattningar (censur). Jag FÖRSTÅR att det gamla materialet kanske också kan uppfattas som propaganda - jag förstår att folk inte gillar det - men jag TROR inte att det var avsikten när de skrevs, utan bara en reflektion av den tid de skrivs i.

Om jag ser att ett verk (i detta fall rollspel) präglas av propaganda och censur - alltså om jag kan se det på sida efter sida när jag bläddrar i boken - så blir jag mindre sugen, till slut inte sugen alls. För författaren har inte försökt ge mig - den betalande kunden - det bästa spelet, utan i värsta fall försökt att pådyvla mig en politisk aganda (vilket jag ogillar vare sig jag håller med om den eller inte), eller åtminstone anpassat sin kreativitet efter en intolerant mobb som ogillar mångfald av perspektiv.

Så det kan säkert vara så att högerkonservativa väljer bort D&D 5e. Jag har själv gått från D&D 5e till OSR-spel sista året av andra skäl. Men jag har OCKSÅ ogillat politiserarandet av D&D, och det har gjort mig mer sugen på att hitta andra alternativ. Det har också gjort mig mindre sugen på att köpa/spela AD&D 2e från Wizards/DrivethruRPG istället för något OSR-alternativ.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,961
Location
Örebro
Om jag ser att ett verk (i detta fall rollspel) präglas av propaganda och censur - alltså om jag kan se det på sida efter sida när jag bläddrar i boken - så blir jag mindre sugen, till slut inte sugen alls. För författaren har inte försökt ge mig - den betalande kunden - det bästa spelet, utan i värsta fall försökt att pådyvla mig en politisk aganda (vilket jag ogillar vare sig jag håller med om den eller inte), eller åtminstone anpassat sin kreativitet efter en intolerant mobb som ogillar mångfald av perspektiv.
Det här är ett intressant påstående, för mig är allt yttrande och framförallt kultur alltid politiskt laddat. Det går inte att undkomma, däremot behöver den inte vara partipolitisk men laddad med värderingar och föreställningar är kulturen alltid även om det så är undermedvetet på grund av att den är präglad av sin samtid.

I övrigt vill jag bara säga att det var ett nyanserat och intressant inlägg. Jag tycker du lyfter fram något väldigt viktigt i ditt inlägg, att se verket utifrån sin kontext och samtid för att förstå vilka strömningar som färgade verket i samtiden. Att gömma historien gör oss inte till klokare människor, däremot får det inte heller bli så att vi avhåller oss från att studera verken med ett kritiskt öga och lyfta fram den problematik som kulturyttringen vilade på vid sitt skapande.
 
Status
Not open for further replies.
Top