D&D TSR vs. WotC

Status
Not open for further replies.

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det är alltså personer som uppfattar att 5E har bättre representation än OSR?
Så tänker jag.

Men innan vi går vidare: TSR D&D (Basic, 1e, 2e) är en sak. OSR kan vara något annat.
Det kan ju vara så att det spelet med bäst representation i hela världen är en OSR-klon.

Det förefaller självklart att 5E har mer representation än Basic D&D.
Jag ser inte det som ett problem med Basic D&D, och jag ser det absolut inte som något illasinnat med Basic D&D.

Basic D&D har en smalare målgrupp skrevs med en smalare tanke på spelvärldar och äventyr.
(och det finns säkert ett och annat äventyr till Basic D&D som stinker lite rasism eller sexism, precis som mängder av litteratur från 70-80-talet)

Pendragon är ännu smalare.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
TSR D&D (Basic, 1e, 2e) är en sak. OSR kan vara något annat.
Så när du skrev OSR menade du egentligen gammel-DnD. Ja, gammel-DnD kan jag tänka mig att vissa väljer bort på grund av bristande representation. OSR som helhet är en annan femma. Där upplever jag inte någon skillnad i inkludering mot hobbyn i stort.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Så när du skrev OSR menade du egentligen gammel-DnD.
Ja, jag skrev ju "OSR Systemmässigt". I just system/regelmässigt avseende är det ju liten skillnad på OSR och gammel-D&D.
Men OSR inkluderar gammel-D&D (också gammel-D&D är ett av många OSR-spel, tänker jag - OK?). Så därför valde jag att skriva just "OSR Systemmässigt".
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
Så när du skrev OSR menade du egentligen gammel-DnD. Ja, gammel-DnD kan jag tänka mig att vissa väljer bort på grund av bristande representation. OSR som helhet är en annan femma. Där upplever jag inte någon skillnad i inkludering mot hobbyn i stort.
När det gäller OSR tänker jag att
1) de äldsta OSR-spelen är femton är gamla, de yngsta en timme. Rimligen är de nyaste spelen i allmänhet mer inkluderande än de äldre givet den kulturella utvecklingen i västvärlden under dessa år.
2 vissa OSR-spel är gjorda av högerpopulister (ACKS och vad nu rpgpundits spel heter) som medvetet håller fast vid ”den gamla goda tiden”.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag förstår nu hur du tänkte, men formuleringen ledde mig inledningsvis i fel riktning. 🙂
Och det var ju inte fel av dig. Det går ju att tolka vad jag skrev som:
OSR Systemmässigt = OSR minus representations-sunket
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
1) de äldsta OSR-spelen är femton är gamla, de yngsta en timme. Rimligen är de nyaste spelen i allmänhet mer inkluderande än de äldre givet den kulturella utvecklingen i västvärlden under dessa år.
Ja, det låter rimligt. Det har hänt mycket på 15 år.

2 vissa OSR-spel är gjorda av högerpopulister (ACKS och vad nu rpgpundits spel heter) som medvetet håller fast vid ”den gamla goda tiden”.
Så är det. Jag har ibland sett OSR pekas ut som en samlingsplats för sådana personer. Upplever dock inte att det faktiskt är så. Det finns nog individer med starka åsikter i olika riktningar överallt inom hobbyn.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
Ja, det låter rimligt. Det har hänt mycket på 15 år.

Så är det. Jag har ibland sett OSR pekas ut som en samlingsplats för sådana personer. Upplever dock inte att det faktiskt är så. Det finns nog individer med starka åsikter i olika riktningar överallt inom hobbyn.
Om man tittar på några av kändisarna så är de ju ganska politiskt heterogena. Patrick S är väl vänster, gissar jag. ZakS var uttalat progressiv (”liberal”), vilket möjligen bara var en fasad dock. Raggi vet jag inte, men är väl knappat vänster i alla fall. ACKS-snubben är långt ut till höger har jag hört, och det är Pundit vet jag. Liksom Venger?

På det här forumet har jag aldrig hört en OSR-anhängare säga något högerpopulistiskt eller brunhögeraktigt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Det är mycket här som är korkat och tragikomiskt. En av mina favoriter är den här meningen:
Det är faktiskt i just det som följer efter den meningen som jag tycker att nuTSR:s manipulativa strategi blir som tydligast. Om man även betänker det som kommer efter, så säger de:

We believe in the freedom to write games, novels and books as art forms. WOTC stands against TSR.
Vad de då implicerar utan att säga det helt rakt ut är att WotC inte tror på allas frihet att skriva spel, romaner och böcker som konstform. Med andra ord, WotC är emot allt som är heligt i denna värld, eftersom de står emot nuTSR:s nobla devis.

Manipulativ halmgubbe, skulle jag kalla det.

Sen är det så defensivt skrivet att de kan komma undan med att säga "det är bara du som tolkar det så".
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
Det är faktiskt i just det som följer efter den meningen som jag tycker att nuTSR:s manipulativa strategi blir som tydligast. Om man även betänker det som kommer efter, så säger de:

Vad de då implicerar utan att säga det helt rakt ut är att WotC inte tror allas frihet att skriva spel, romaner och böcker som konstform. Med andra ord, WotC är emot allt som är heligt i denna värld, eftersom de står emot nuTSR:s nobla devis.

Manipulativ halmgubbe, skulle jag kalla det.

Sen är det så defensivt skrivet att de kan komma undan med att säga "det är bara du som tolkar det så".
Precis. Det utmålar sig själva som paladiner i skinande rustningar. Men de slåss mot ett monster som inte finns, annat än i deras egna febriga hjärnor. Don Quijote-mätaren slår i taket.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
We believe in the freedom to write games, novels and books as art forms. WOTC stands against TSR.
Vad de då implicerar utan att säga det helt rakt ut är att WotC inte tror på allas frihet att skriva spel, romaner och böcker som konstform. Med andra ord, WotC är emot allt som är heligt i denna värld, eftersom de står emot nuTSR:s nobla devis.

Manipulativ halmgubbe, skulle jag kalla det.
KANSKE syftar de på dispyten kring Dragonlance-böckerna?
Jag säger inte att det är så. Jag säger inte att det är bra eller rimligt. Men det kanske är i det perspektivet man ska förstå "We believe in freedom to write [...] novels".
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
KANSKE syftar de på dispyten kring Dragonlance-böckerna?
Jag säger inte att det är så. Jag säger inte att det är bra eller rimligt. Men det kanske är i det perspektivet man ska förstå "We believe in freedom to write [...] novels".
Har du någon källa på att Dragonlance-böckerna har stannat av på grund av sensitivity reading eller vad det var du skrev tidigare? Jag har bara hört lösa rykten, så något att faktiskt gå på vore ju intressant.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Har du någon källa på att Dragonlance-böckerna har stannat av på grund av sensitivity reading eller vad det var du skrev tidigare? Jag har bara hört lösa rykten, så något att faktiskt gå på vore ju intressant.
Det som är känd fakta är: Weis och Hickman stämde WotC för kontraktsbrott för att de inte fick ge ut en DL-bok som WotC lovat dem.
Sedan drog de tillbaka stämningsansökan för att de gjort upp i godo (de fick ge ut boken, som borde komma... nästa år?)

Varför WotC först drog tillbaks sitt tillstånd och sedan tillät boken vet vi inte och lär aldrig få veta eftersom uppgörelsen säger att ingen av parterbna får yppa något.

Det vi vet är att innan WotC drog tillbaks sitt tillstånd fick de Weis och Hiickman att skriva om 70 sidor så boken skulle bli mer inkluderande.

Men det här är OT så jag slutar nu innan Magnus börjar skriva med röd text. :)
 
Status
Not open for further replies.
Top