D&D TSR vs. WotC

Status
Not open for further replies.

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
If you wont mind me interjecting, a few things that are worth noting with the law suit, as far as American law goes:

Unless I am very mistaken, it is filed in the wrong state. Unless you are claiming damages (which for all their talk they are not) you have to sue in the state the target resides in (Headquarter or incorporation for a company). WOTC is a Washington company and was incorporated in Delaware.
The suit is filed in North Carolina.
It is very likely to be thrown out for this reason.

Second, I am not sure the filers actually understand the difference between trademarks and copyrights. They talk about the trademarks being abandoned (which is a thing) but then talk about getting the rights for specific pieces of art (which are covered by copyright). Unless there is specific evidence to the contrary, the copyrights reside with WOTC.
Even if a specific copyright had NOT been transferred to WOTC, it would have reverted to the creator. The "new TSR" is not the original company. Simply filing for a trademark does not give you that companys assets, liabilities etc.

Third, copyrights don't lapse from non-use. If WOTC owns the copyright to, for example, Star Frontiers, it doesn't matter if they don't do a damn thing with it. Until the expiration of the copyright, they still own the original creation, artwork and so forth.

Fourth, all the talk about the WOTC disclaimer is pretty funny, because as far as I can tell thats not actually something they are suing over. They SAY they are on the crowdfunding page, but the suit seems to just be a trademark judgement.

There's a lot of talk about how the disclaimer is libel but it is very difficult to prove libel in the US court system and WOTCs disclaimer is no such thing. As lawyers are fond of saying "opinion is not libel" and the disclaimer makes no statement that every writer or player or buyer is an evil nazi.
Even if WOTC was specifically and explicitly saying that Gary Gygax was a racist (which they dont) thats not likely to hold up as libel, because a claim of racism is not something that is provably false.
Lastly, even if it WAS libel (which it isnt) and nu TSR was suing for libel (which they are not), nu TSR does not stand to gain anything from this because you have to prove damages, which they can't because they are not the creators or owners of any of the works in question, since they are all owned by WOTC.

Despite the reputation abroad, you can't simply declare in the US court system that you are offended by what people do with their own property and therefore would like money and / or censorship.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Den röriga kickstartern pratar mycket om den där disclaimern, och iaf jag uppfattar det som att den på något sätt är ett senare mål och att deras "Complaint for Declaratory Judgement of Ownership" bara är starten på ett episkt korståg. Som naturligtvis kommer att falla platt.

Vad gäller att de lämnat in denna första handling i North Carolina skriver de så här:
Defendant is a limited liability company organized under the laws of the State of Delaware and maintains a place of business in Raleigh, Wake County, North Carolina
Huruvida det räcker för att en domstol i NC ska ta upp det vet jag inte.

Nu när jag läser den här igen så känns det lite tydligare. De trademarks det gäller är BLACKMOOR och STAR FRONTIERS. Jag vet inte alls hur ägandeskap och registrering kring dem ser ut. WotCs representanter hävdar att WotC äger dem, medan TSR3 hävdar att de ansökt om dem (båda kan ha rätt, men att ansöka är inte det samma som att beviljas).

De övriga fem "Marks at Issue" är bilder och logotyper. Eftersom WotCs köp av TSR inkluderade all deras IP, inkluderat upphovsrätt på alla bilder och logotyper, så kan jag inte som lekman se hur de har en chans i världen att vinna den.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Uppdatering: De har nu 46 backers och totalt $1.636. Kampanjen kommer att hålla på i ytterligare 58 dagar. Jag tror att deras chanser att få in hela summan är noll och ingenting, men varje krona som kommer in betalas ut till dem oavsett.

Jag vet ju att det finns folk som faller för sånt här, precis som det finns folk som faller för generiska spam-mejl, men jag tycker det är synd att så mycket som 46 personer redan har hoppat på tåget. Och fler lär det bli. Jag skulle inte bli förvånad om det blir några hundra i slutändan.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Åh! Åh! Åh! Det här är rent guld!


Speciellt delen där han påpekar att det är dåligt att blanda in copyright i en trademark-dispyt:
Most fundamentally, it ups the stakes ENORMOUSLY. The prevailing party in a copyright DJ action can be awarded its attorneys' fees. So TSR has taken "we're filing a shaky suit in the wrong court using a small NC firm" and layered onto it "& we'd like to pay your attorneys for u"
Som det ser ut nu är den här crowdfundern i praktiken en förfrågan om pengar i allmänhet från folk som är anti-woke. Jag kan inte se hur pengarna som samlas in på något sätt skulle kunna leda till en framtida juridisk process om den där disclaimern, tex, så tanken var kanske att få lite stålar från sympatisörer att lägga i fickan. Men om de faktiskt har skickat in den här stämningsansökan och den faktiskt går till domstol (vilket väl är tveksamt att den kommer att göra) så kommer pengarna troligen gå till att betala både egna omkostnader och Hasbros omkostnader för tvisten. Vilket troligen skulle förvandla det här från en cash grab till ett sätt att göra nya TSR helt bankrutt och ta med sig fansens pengar i den sjunkande båten.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Uppdatering: De har nu 46 backers och totalt $1.636. Kampanjen kommer att hålla på i ytterligare 58 dagar. Jag tror att deras chanser att få in hela summan är noll och ingenting, men varje krona som kommer in betalas ut till dem oavsett.

Jag vet ju att det finns folk som faller för sånt här, precis som det finns folk som faller för generiska spam-mejl, men jag tycker det är synd att så mycket som 46 personer redan har hoppat på tåget. Och fler lär det bli. Jag skulle inte bli förvånad om det blir några hundra i slutändan.
Jag vet inte om det är någon tröst eller inte, men man får väl räkna med att de flesta av de som pyttsar in pengar är sånna som stödjer och håller med om TSR3s önskan om att de ska få vara sexistiska rasister utan att någon protesterar.

Det ursäktar så klart inte TSR3s beteende, och det är synd at tnån ska bli blåst (eventuellt) överhuvudtaget, men det gör mig lite mindre arg över det hela i vart fall.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag vet inte om det är någon tröst eller inte, men man får väl räkna med att de flesta av de som pyttsar in pengar är sånna som stödjer och håller med om TSR3s önskan om att de ska få vara sexistiska rasister utan att någon protesterar.
Eller folk som bara vill vara som de är, utan att bli kallade sexistiska rasister.

Jag FÖRSTÅR inte behovet av att polarisera på detta vis. Och jag förstår inte behovet med att nedlåtande generalisera på detta sätt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
MODERERING

Vi vet väldigt lite om motiven bakom varför någon väljer att bidra till den aktuella insamlingen, så undvik att tillskriva okända personer dunkla motiv.

Tack på förhand


/Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
En person på EN World berättade att han helt enkelt förutsatte att detta var det gamla TSR återuppstått från graven. Och att han köpte lite grejer för att han ville stödja dem (det här var innan den aktuella insamlingen) och att han först nu förstått att nuTSR inte har annat än en otroligt tunn koppling till TSR via Ernie Gygax släktskap med Gary Gygax.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
nuTSR inte har annat än en otroligt tunn koppling till TSR via Ernie Gygax släktskap med Gary Gygax.
Larry Elmore är delaktig i skapandet GiantLands. I vilken utsträckning, och om det finns fler kopplingar till gammel-TSR, vet jag inte.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
I patentvärlden (nu är detta Trademark, möjligtvis copyright, inte patent) så är det populärt att ha bolag som bara äger patent, och inte har någon som helst verksamhet. Det gör det så att säga riskfritt att driva patentstrider, eftersom man inte kan få någon motstämning (eftersom man inte har någon verksamhet som skulle kunna trampa på någon annans patent).

Jag kan se en viss likhet här med en liten organisation, som nu inte ens har ett spel (Giantlands som är bortkopplat), och som driver en stämning.
Man har liksom ingenting att förlora - bokstavligt talat. Kickstarterpengarna är gratis. Det enda som händer är att man får lite press, man får både ris och ros, och man är en nagel i ögat på den store jätten WotC. För WotC finns det inget att vinna eller hämta, även om man vinner caset med 100-0. WotC riskerar att splittra sina fans, eller få en del av sina fans mot sig.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Man har liksom ingenting att förlora - bokstavligt talat. Kickstarterpengarna är gratis. Det enda som händer är att man får lite press, man får både ris och ros, och man är en nagel i ögat på den store jätten WotC. För WotC finns det inget att vinna eller hämta, även om man vinner caset med 100-0. WotC riskerar att splittra sina fans, eller få en del av sina fans mot sig.
Om jag förstod den där Twitter-tråden rätt så kan dock nuTSR tvingas betala Wizards/Hasbros advokatkostnader, vilket låter allt annat än gratis.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Man har liksom ingenting att förlora - bokstavligt talat. Kickstarterpengarna är gratis. Det enda som händer är att man får lite press, man får både ris och ros, och man är en nagel i ögat på den store jätten WotC. För WotC finns det inget att vinna eller hämta, även om man vinner caset med 100-0. WotC riskerar att splittra sina fans, eller få en del av sina fans mot sig.
Jag håller med i sak om att TSR3 kanske inte tror sig ha något att förlora, men i värsta fall kan de åka på att betala både egna och Hasbros rättegångskostnader. Isf finns det en rejäl finansiell förlust. Och de har egentligen inget att vinna i det långa loppet. Extra uppmärksamhet ger ingenting om en inte har ett sätt att omvandla det till försäljning, vilket är svårt om en inte har något att sälja.

Den bästa utkomsten av det här för TSR3 är om deras nuvarande dispyt slängs ut ur domstol och de skiter i att driva fler processer och bara tar pengarna från crowdfundingen.

Men att WotC riskerar att splittra sina fans tror jag inte alls. Alla som redan ogillade dem för att de anammat moderna ideal kommer fortsätta ogilla dem, men vem mer finns det att reta?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
För WotC finns det inget att vinna eller hämta, även om man vinner caset med 100-0. WotC riskerar att splittra sina fans, eller få en del av sina fans mot sig.
T.o.m. OSR-spelare tycker att nuTSR är kompletta idioter, så antalet fans de får emot sig går antagligen att räkna på ena handens fem fingrar.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tänker på det som att nya TSR petar i ett redan befintligt litet sår, typ ett såndant minimalt skärsår man kan få på hakan när man rakar sig, och tror att det ska leda till att båda benen måste amputeras.
Jag vet inte vad nya TSR på riktigt vill uppnå, eller tror att de vill uppnå. Men jag tror att det kan finnas ett visst värde för WotC att tvisten försvinner utan att WotC ser ut som Goliat mot David i onödan.

Om jag förstod den där Twitter-tråden rätt så kan dock nuTSR tvingas betala Wizards/Hasbros advokatkostnader, vilket låter allt annat än gratis.
Det lär de inte ha råd med. Men därför det "fina" med att nuTSR inte har någon verksamhet. Jag vet inte vad nuTSR har för bolagsform eller vad det är för slags organisation. Det är inte säkert att människorna som driver processen blir personligt betalningsansvariga.

Men att WotC riskerar att splittra sina fans tror jag inte alls. Alla som redan ogillade dem för att de anammat moderna ideal kommer fortsätta ogilla dem, men vem mer finns det att reta?
Jag tror inte att D&D-scenen är så binärt splittrad. En del spelar både OSR och 5e. En del längtar åt det ena eller andra hållet. En del personer föredrar OSR systemmässigt men vill ha mer representation. En del personer föredrar 5e, men irriteras av vad de uppfattar som hyckleri och godhets-signallerande hos WotC.

Dessutom är inte alla 100% pålästa och insatta. En del personer kan uppfatta tvisten mellan nuTSR och WotC som mer negativt för WotC än vad so är rimligt.

Jag tycker OCKSÅ att det är absolut trams att plocka upp ett gammalt varumärke och låtsas representera det och stämma WotC. Jag ogillar inte WotC. Jag uppskattar att WotC köpte TSR, räddade D&D och har utvecklat spelet och nått nya målgrupper. Jag föredrar personligen OSR för jag föredrar ett mer regel-lätt spel.
 
Status
Not open for further replies.
Top