D&D TSR vs. WotC

Status
Not open for further replies.

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Jag känner mig som en skandaljournalist som sprider detta men här har ni det i alla fall:

"TSR is taking a stand against Wizards of the Coast (“WOTC”) and its wrongful bullying of TSR, our trademarks, and its public libeling and slander of all those who helped create TSR based Dungeons & Dragons and products.

Wizards of the Coast has continually bullied TSR regarding TSR’s legally owned Trademarks. Wizards of the Coast has refused to answer all of TSR's repeated requests that they show any proof of their claims. Wizards of the Coast has the vast resources behind them and is implying to bring them to bear down on TSR."

Hämtat från:

 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,648
Location
Uppsala
Kommentaren här (från en backare):

"Considering that Wizards of the Coast (WotC)—now owned by Hasbro—has labeled us 1970s-1980s players as bigots, misogynists, and homophobes they should remove that disclaimer from their old game products."

...säger allt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Känns ändå lite innovativt att en rättshaverist drar igång en kickstarter för att finansiera sina idiotier.
Tänkte säga "tar fram popcornen", men de kommer inte hinna poppa innan pengarna tar slut.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Går det att få en kort sammanfattning av vad det handlar om?
Den kort-korta versionen: Namnet TSR har hamnat i händerna på några herrar som anser att WotC orättvist pekar ut skapare och spelare av tidiga utgåvor av DnD som bärare av sunkiga värderingar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Går det att få en kort sammanfattning av vad det handlar om?
Den kort-korta versionen: Namnet TSR har hamnat i händerna på några herrar som anser att WotC orättvist pekar ut skapare och spelare av tidiga utgåvor av DnD som bärare av sunkiga värderingar.
Och de hävdar att de egentligen äger rättigheterna till "nånting" som WOTC lagt beslag på (oklart exakt vad).
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Till saken hör att en av de inblandade är en av Gary Gygax söner* , som verkar hamnat i dåligt sällskap. Var ett ståhej om företaget och olika uttalanden i somras. Många turer om namnet TSR.

* inte Luke, som verkar vettig, utan hans bror. Kommer inte ihåg namnet
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Går det att få en kort sammanfattning av vad det handlar om?
Nä.

:D

Jag kan försöka sammanfatta hur jag uppfattat det hela. Notera att det är min uppfattning och inte en etablerad sanning, det kan finnas saker jag missat eller missuppfattat.

1. WotC köper TSR.
2. Efter många år släpper WotC varumärket TSR. Detta upprör några personer som anser att det är ett hån mot Gygax et al. och det kulturarv som var förknippat med kopplingen TSR ocH D&D.
3. En person registrerar TSR som varumärke för att ge ut en ny version av Top Secret.
4. Inte så mycket händer med det.
5. För ett halvår sedan tror jag, dök det upp ett nytt TSR som helt sonika "stal" varumärket från Top Secret-snubben. De positionerade sig som "det ursprungliga gänget", och en av Gygax-sönerna var med. Och den Justin Lanasa som nu har en IndieGoGo.
6. Det nya TSR slirade på sanningen i vem som var med, men hade redan från början en tydlig "old school"-strategi, vilken gick ut på att i stort sett säga "vi kommer att garantera att du får spela precis så som det var när vi var TSR*! Vi är tillbaks**! Allt nytt är dåligt och förtrycker din rättighet att spela D&D som du vill. WotC är dumma". Vilket tilltalar några, antar jag.
7. Det blev ett jävla hallaballo kring det där, och Gygax-sonen drog sig ur, alla som verkligen var med på TSR-tiden sa typ "vad fan säger ni, är ni helt förryckta? Och vilka är ni egentligen, vi har ingen aning om vilka ni är alls?".
8. Det visade sig ju då också att de inte alls hade tillstånd att heta TSR, men Top Secret-snubben tyckte att de svärtat ner varumärket så mycket att han helt enkelt övergav det och bytte namn på sitt företag.
9. Puh ...
10. En ny PR-person dök upp, var först i några Tweets rätt vettig, men det ballade snart ur och det finns starka misstankar om att Justin Lanasa hade hittat på en PR-person i ett försök att styra upp hela skutan.
11. TSR läggs ner ... och återuppstår med "ny ledning" ... vilket visar sig vara samma ledning. Denna TSR läggs ner ... och återuppstår med "ny ledning". Denna karusell snurrar några varv till.
12. Den nya PR-personen försvinner mystiskt, och Justin Lanasa börjar attackera EN World och WotC och egentligen vem som helst som inte sa typ "du är bäst, och jag tackar dig för att du räddar D&D".
13. Nånstans i det här säger Justin Lanasa att han ska ge ut StarFrontiers-prylar och att WotC inte kan göra nått åt det.
14. Plötsligt hävdar han inte det. Troligen efter ett brev från advokaterna på WotC.
15. Andas ... andas ...
16. Lite mer skrikande från Justin Lanasa. Knapphändigt stöd från andra än personer som redan avskyr WotC och vill att allt ska vara som det var förut.
17. Justin Lanasa startar ett museum för D&D, men ingen vet vad han vill med det eller vad det innebär.
18. Allt sjunker ned i glömskans svarta hav ...
19. Tills nu ...

* De var aldrig TSR, de var inte med alls på den tiden.
** De kunde alltså inte komma tillbaks för de var aldrig med på TSR-tiden.

EDIT: Verkar som att jag hade fel om Ernie Gygax, han lämnade aldrig nuTSR. Det var Dinehart som gjorde det, speldesignern som hade spelet som nuTSR gjorde en stor grej av när det "lanserade" företaget.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
EN World skriver om den senaste utvecklingen.


Längst ner på den sidan hittar ni också länkar till de andra trådarna på EN World som jag baserar ovanstående ... öööh ... "sammanfattning" på. Så vill ni läsa en spännande inblick i ett pågående sammanbrott, läs de trådarna.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
För dig som inte redan läst den lyder WotCs disclaimer:

"We recognize that some of the legacy content available on this website, does not reflect the values of the Dungeon & Dragons franchise today. Some older content may reflect ethnic, racial and gender prejudice that were commonplace in American society at that time. These depictions were wrong then and are wrong today. This content is presented as it was originally created, because to do otherwise would be the same as claiming these prejudices never existed. Dungeons & Dragons teaches that diversity is a strength, and we strive to make our D&D products as welcoming and inclusive as possible. This part of our work will never end."

Och eftersom jag spelade DnD på 80-talet borde jag alltså nu känna mig kränkt på samma sätt som personen @entomophobiac citerade ovan. Gör jag det då? Nope. Inte det minska kränkt faktiskt. Jag måste visst träna på det där ...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Det är alltså en gräsrotsfinansieringskampanj för att driva en rättsprocess om... något som av det lilla jag lyckas läsa mig till inte är en juridisk fråga utan ett policy-uttalande? Ja,ja...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
På EN World är det en användare som påpekar det ironiska med att nynynya TSR stämmer någon.

Ursprungs-TSR hade ju en rätt aggressiv inställning till fan-skapat material, och stämde gärna webbplatser som de tyckte hade för mycket material för AD&D.

They Sue Regularly var "smeknamnet" ett tag. Nu har den facklan tagits upp igen!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Så nu heter "nya TSR" iställlet "Wonderfilled Inc".
Och deras Boxed 1st Edition Giant Lands kan man förbeställa för USD 129.99.


Man måste väl kunna hålla två saker i huvudet samtidigt:
1) WotC tillgängliggör gamla D&D-prylar från 70-80-talet i originalformat, även om de är... otidsenliga
2) Alla som gillar de gamla produkterna är inte nödvändigtvis dåliga, för att de gillar något som är... otidsenligt

WotC disclaimer (se @luddwig ovan) är antagligen det bästa WotC kan göra med avseende på det gamla materialet. Alternativen är sämre.
 
Status
Not open for further replies.
Top