Nekromanti To whom it may concern

Status
Not open for further replies.

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,782
Location
Stockholm
Mundo;n141916 said:
EDIT:
*** RasmusL gör en mega-post med hänvisningar till videos, ger direkta förslag på hur saker och ting ska/kan göras bättre och uppmuntrar alla att hålla god ton. Får tolv likes.Som sagt, understryker igen, jag säger inte att Radioaktiv INTE förtjänar alla likes hon får, jag säger bara att jag tycker att det är konstigt att det är ett återkommande tema. Lite som att antingen köpa sitt sinne rent "Jag höll ju med en tjej nu, så jag kan ju inte vara problemet" eller det mer patetiska "Oooh! En tjej! Jag hoppas hon gillar mig om jag gillar henne!"
Skillnaden är kanske att jag generellt är rätt otrevlig emedan Radioaktiv, om jag minns rätt, inte är det och kanske till och med är motsatsen till "otrevlig"? :p

Om vi ska snacka "god ton" så är jag absolut en av de som ställer till problem på forumet. Jag tycker, tyvärr, att många av de som frekventerar rollspel.nu är idioter och det är inte konstigt om de/ni tycker samma sak om mig. Fuck you all! ;)

EDIT: Det där sista är alltså skrivet med en "jag vet att jag har ett problem och jag försöker bättra mig"-glimt i ögat :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
.113;n142004 said:
Som jag skrev tidigare, kommer inte upprepa mig igen, så tolkade jag alltså mundo's inlägg som att han var oroad över att så många skickade likes på Åsa Roos inlägg (och dessutom skrev att han inte alls menade att hon INTE förtjänade dem) men sedan valde att ignorera det som stod i dem..
Jag ska vara helt ärlig och säga att jag inte alls får ihop det.

1) "Åsa Roos förtjänade alla sina likes".
2) "Åsa Roos fick bara så många likes för att hon var kvinna och folk ville skaffa sig alibi / få henne att gilla dem".

Förklara gärna hur 1 och 2 inte motsäger varandra. För mig är det nämligen extremt svårt att få dem att passa ihop - tvåan säger ju rätt uttryckligen, tycker jag, att Åsa inte förtjänade sina likes - hon fick dem, uppenbarligen, av helt andra anledningar än att hon förtjänade dem.

*andningspaus*

Jag uppfattar det inte som att likes används för att skapa alibi. Kanske för att likes ju faktiskt inte alls syns på samma sätt. Sedan är det förjävligt att en del like:ade och sedan fortsatte skriva dumheter, på samma sätt som det var förjävligt att de som var ivrigast i att skaffa badgen var de som allra tydligast var som minst intresserade av att göra några faktiska förändringar eller inse det problematiska i sina beteenden.

Om du kollar på listan över vilka som like:ade Åsas inlägg, hur många ser du som efter inlägget faktiskt fortsatte med sin dynga? Jag ser en, kanske två, och i övrigt personer som har vettiga åsikter men som inte var aktiva i debatten.

Jag ser inga konstigheter alls i det.

Dessutom ser jag verkligen inte hur den frågan relaterar till trådens syfte:

Jag tänkte att vi skulle diskutera hur man får tjejer att känna sig välkomna här.
Överhuvudtaget känns det som att vissa deltagare inte var så intresserade av den frågan, utan var mer intresserade av att diskutera hur män som anser sig illa behandlade av feminister ska känna sig välkomna här.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,545
Location
Slätta
Just nu upplever jag att vi är djävligt jämlika. Inte en djävel kan känna sig välkommen här.

Sorg.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
krank;n142013 said:
Jag ska vara helt ärlig och säga att jag inte alls får ihop det.

1) "Åsa Roos förtjänade alla sina likes".
2) "Åsa Roos fick bara så många likes för att hon var kvinna och folk ville skaffa sig alibi / få henne att gilla dem".

Förklara gärna hur 1 och 2 inte motsäger varandra. För mig är det nämligen extremt svårt att få dem att passa ihop - tvåan säger ju rätt uttryckligen, tycker jag, att Åsa inte förtjänade sina likes - hon fick dem, uppenbarligen, av helt andra anledningar än att hon förtjänade dem.

*andningspaus*

Jag uppfattar det inte som att likes används för att skapa alibi. Kanske för att likes ju faktiskt inte alls syns på samma sätt. Sedan är det förjävligt att en del like:ade och sedan fortsatte skriva dumheter, på samma sätt som det var förjävligt att de som var ivrigast i att skaffa badgen var de som allra tydligast var som minst intresserade av att göra några faktiska förändringar eller inse det problematiska i sina beteenden.

Om du kollar på listan över vilka som like:ade Åsas inlägg, hur många ser du som efter inlägget faktiskt fortsatte med sin dynga? Jag ser en, kanske två, och i övrigt personer som har vettiga åsikter men som inte var aktiva i debatten.

Jag ser inga konstigheter alls i det.
1. Åsa Roos skrev ett inlägg dom var bra och tänkvärt, därför förtjänade hon sina likes.

2. En del av dem som likade Åsa inlägg sket i ovanstående och gjorde det av andra skäl.

Jag tror det var så Mundo menade och jag får ihop det. Sedan var det ett mindre bra valt tillfälle och jag håller inte med men jag tycker inte han förtjänade den bredsidan du gav honom.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
MODERERING

Tonen i denna diskussion börjar bli dålig. Skärp er och återgå till ursprungsämnet.

Jag har lunginflammation och kort stubin – så banhammaren kommer att åka fram om ni inte följer mitt råd.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,922
Location
The Culture
MODERERING

Det börjar bli dags för alla inblandade att ta det lite lugnt, fundera över om det KANSKE, EVENTUELLT finns en möjlighet att tolka det som andra personer skiver på något annat sätt än det värsta tänkbara. Ett första steg är att backa lite och återgå till det som tas upp i trådstarten, istället för att försöka läsa senare inlägg som fan läser Bibeln.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Radioaktiv;n141813 said:
Men vad tycker ni att vi skulle kunna göra för att förbättra forumet? Vad är det första som poppar upp i huvudet på er? Låt oss peppa varandra! :)
Det första som poppar upp för mig är att jag skulle vilja se fler trådar med rollspelskoppling som på ett positivt sätt lyfter fram t.ex. exempel på roller för ickemän i olika historiska eller pseudohistoriska rollspel (som den där Westerntråden häromsistens, som hade en hel del trevliga poänger även om det också fanns de som neggade lite för mycket). Eller som visar snygga bilder på kvinnor med riktig rustning. Motbilder, liksom.

Jag vet inte hur vettigt det är, och det finns absolut risk för att såna diskussioner glider över i något slags "kvinnor som en homogen grupp aliens"-spår, men jag tror också att det borde gå att göra vettigt.

Jag skulle också vilja se fler trådar som behandlar representationsproblematik på ett positivt sätt; hur man som spelmakare eller spelledare kan jobba aktivt, praktiska tekniker om man vill komma bort från de sunkiga vanor man upptäckt att man har. Jag har funderat på att skapa trådar med grund i mina PK-riktlinjer.

Sedan tycker jag överlag att dina förslag är väldigt bra, framför allt på ett övergripande plan. "Feminism är den radikala idén att kvinnor är människor", så att säga. Att inte sätta på piedestal, att inte exotifiera, att inte misstänkliggöra eller tokenifiera. Borde vara självklarheter, men är det uppenbarligen inte. Fler borde lära sig att man kan ifrågasätta en analys och ett sakförhållande men inte en upplevelse, och att det alltid är lättare att se ett problem om man utsätts för det. Och så vidare.

Jaja, jag vet inte.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Tänk på dem som individer, inte kvinnor.
Eller mer korrekt, majoriteten vita cismän få släppa ifrån sig plats till personer som inte är vita cismän.
När vi har tänkt klart på kvinnor som individer och inte kvinnor så kan vi tänka på vita cismän som individer och inte vita cismän.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Harry S;n142107 said:
När vi har tänkt klart på kvinnor som individer och inte kvinnor så kan vi tänka på vita cismän som individer och inte vita cismän.
Det gör vi redan eftersom de är normen här.

Det är de »främmande« och »obekanta« minoriteterna som brukar refereras till som kollektiv.

Case in point: de senaste dagarnas »vad gillar kvinnor«-diskussioner. Ingen skulle komma på tanken att klumpa ihop alla snubbar här och starta »vad gillar män«-diskussioner. Av den enkla anledningen att män är norm här och därför betraktas som individer som kan gilla många olika saker.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Harry S;n142107 said:
När vi har tänkt klart på kvinnor som individer och inte kvinnor så kan vi tänka på vita cismän som individer och inte vita cismän.

Moderering:

För det första är det inte det som tråden handlar om.

För det andra så trissar sådana där inlägg upp stämningen. Det hamnar i kategorin "inte alla män"-argument, och just nu är jag skitstressad och sur och har hårfin banhammer-trigger, och det är bland annat de senaste dagarnas sunktrådars fel. Så just nu är risken är jefligt hög att om jag ser något mer inlägg som jag bedömer hör hemma i kategorin "inte alla män"-argument så åker någon ut.

Ni har blivit varnade.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Radioaktiv;n141954 said:
Har vi också helt glömt hur fruktansvärt illa Cissi just behandlades i den andra tråden? Det var vadå, igår? Skäms.
Vill du vara snäll och citera några stycken från den tråden? Jag måste ha missat att Cissi blev "fruktansvärt illa" behandlad.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Mitt försök att förklara Mundos resonemang: Låt oss säga att det finns en hypotetisk användare som heter Anders och är man. Låt oss säga att Anders läste Åsas inlägg och blev lite varm inombords för att det är en kvinna som säger vad som låter som bra saker. Exakt vad hon säger är inte så viktigt men det låter bra så Anders likar utan att reflektera särskilt mycket över innehållet.

Det här betyder att Anders inte egentligen lyssnade på Åsa eftersom Åsa är kvinna. Specifikt Anders, alltså. Det betyder inte att alla som gillade Åsa gjorde det för att hon var kvinna eller (ännu värre) att det Åsa sa inte var så märkvärdigt egentligen. Det Mundo säger är bara att han misstänker att en del av uppskattningen som bemötte Åsa inte sprang ur det hon sa, trots att det hon sa var bra. Man kan fundera på i hur stor utsträckning det här stämmer men i den mån det stämmer så är det dåligt.

Men Åsa (och andra kvinnliga medlemmar) har ju också bemötts med en hel del hat, säger ni. Hur går det ihop? Om vi tittar på en del av det där bra inlägget hon skrev så skrev hon (och som Dante tog upp litegrann):

Det är en del i problematiken med en grupp där i runda slängar 80% eller mer består av ett kön, en hudfärg etc. De som inte motsvarar den dominerande gruppens egenskaper, oavsett vilka de är, blir behandlade som tokens. Tokens i sin tur gör att den marginaliserade gruppen antingen tvingas "köpa" de existerande förutsättningarna eller att de på annat sätt pressas in i stereotyper för att den dominerande gruppen inte skall känna sig obehaglig till mods. Det finns forskning på ämnet tokens, den mest kända forskaren heter Rosabeth Moss-Kanter. Hennes artikel heter Some Effects of Proportions on Group Life: Skewed Sex Ratios and Responses to Token Women
Så, minoriteter (som kvinnor) stoppas i fack och så länge de håller sig inom fackens ramar så är det inga problem men om de går utanför så möter de motstånd. Om vi ska prata specifikt om kvinnor så är stereotypen (obs, stereotypen stämmer inte nödvändigtvis överrens med verkligheten) att de är snälla, glada, lugna, anpassliga, diplomatiska och allmänt smidiga. Den kvinnliga könsrollen är i mångt och mycket konstruerad för att män ska få göra lite vad de vill.

Så länge som kvinnor är snälla och glada så tycker vi om dem. Om de framför kritik men är tillräckligt lågmälda/finkänsliga/vältajmade så blir de ignorerade (kanske med inslag av nedlåtande "men vad gulligt att hon försöker säga saker/kan tänka lite själv"). Och om de framför kritik på ett högljutt och uppenbart sätt så kommer man mota tillbaks henne i fållan.

Det här tror jag, mer eller mindre, är västerländska mäns defaultbeteende gentemot kvinnor inom mansdominerade sfärer (sen varierar det så klart från person till person och från situation till situation). Utan väldigt mycket träning så kommer man i mer eller mindre mån att bete sig så här. Du (ja, du!) beter dig förmodligen mer i linje med det här än du vill erkänna.

Jag tror att en del i att få ett bättre forumklimat är att öka medvetenheten om det här så att folk kan börja rannsaka sig själva.

Och ja, jag förstår att det är jobbigt att erkänna att man är sexist men det är för att man inte vill rucka på bilden av sig själv som en juste person. Men att ljuga om sig själv inför sig själv för att rädda sin egen självkänsla, är det verkligen så en juste person gör?

Übereil, som i viss mån säger vad andra redan sagt eftersom han började skriva det här för en timme sedan
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Mundo;n141963 said:
Jag sa att jag tycker det är jobbigt i allmänhet att online, när en kvinna skriver något så kommer en jävla massa män hålla med henne inte för vad hon säger utan för att hon är en kvinna. Det tycker jag är nedvärdenade och kass.
Mundo;n141963 said:
Om du ändå är out så varför inte testa att regga en ny användare här på forumet under ett kvinnligt användarnamn och sedan klipp och klistra ihop kommentarer från några gamla genustrådar? Det blir ett intressant experiment för att se om alla manliga användare kommer att komma rännandes för att like:a din tråd bara för att du har ett kvinnligt användarnamn.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,782
Location
Stockholm
Harry S;n142136 said:
Vill du vara snäll och citera några stycken från den tråden? Jag måste ha missat att Cissi blev "fruktansvärt illa" behandlad.

Googla. Sök själv. Ingen har en skyldighet att hjälpa dig.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Harry S;n142136 said:
Vill du vara snäll och citera några stycken från den tråden? Jag måste ha missat att Cissi blev "fruktansvärt illa" behandlad.
Hon ignorerades och hennes upplevelser och åsikter ogiltigförklarades av män för vilka det tycktes viktigare att få sina egna föreställningar bekräftade än att lyssna på en faktisk kvinna.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
krank;n141971 said:
Mundo påstod i princip att Åsa Roos fick likes nu senast för att hon var tjej. Jag kan säga att det inte riktigt var så det såg ut förra gången hon var aktiv på forumet. Tvärtom var det då hon till exempel fick utstå helt vedervärdiga mängder nedsättande och hatiska inlägg för att hon hade mage att ha förväntningar på ett spel med Cthulhu i namnet. Och de som "kritiserade" henne då var i allra högsta grad medvetna om hennes kön. Mundos påstående saknar alltså grund.
Har du möjlighet att länka till den tråden på gamla rollspel.nu? Jag vill gärna se det med egna ögon.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,782
Location
Stockholm
Harry S;n142160 said:
Har du möjlighet att länka till den tråden på gamla rollspel.nu? Jag vill gärna se det med egna ögon.

Googla. Sök själv. Ingen har en skyldighet att hjälpa dig.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Harry S;n142136 said:
Vill du vara snäll och citera några stycken från den tråden? Jag måste ha missat att Cissi blev "fruktansvärt illa" behandlad.
Harry S;n142155 said:
Om du ändå är out så varför inte testa att regga en ny användare här på forumet under ett kvinnligt användarnamn och sedan klipp och klistra ihop kommentarer från några gamla genustrådar? Det blir ett intressant experiment för att se om alla manliga användare kommer att komma rännandes för att like:a din tråd bara för att du har ett kvinnligt användarnamn.
Moderering:

Rargh! Vad var det jag sa om hårfin trigger på banhammern?

När du till att börja med inte ser hur Cissi blev illa behandlad så är du en del av problemet. Men låt mig förtydliga: först sket du i vad Cissi skrev, och sedan efter en rejäl åthutning så gick du lös med rena härskartekniker och förklarade hur hon inte räknades. Och nu har du mage att inte se hur illa behandlad hon blev.

Och sen fortsätter du att komma med ett onödigt nålstick med det här brutalt provocerande förslaget och ett onödigt nålstick om Åsa Roos.

Du vinner dagens dubbel! Två gånger 48 timmar, avrundat uppåt till en vecka som trollbonus!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,632
Location
Huddinge
Harry S;n142155 said:
Om du ändå är out så varför inte testa att regga en ny användare här på forumet under ett kvinnligt användarnamn och sedan klipp och klistra ihop kommentarer från några gamla genustrådar? Det blir ett intressant experiment för att se om alla manliga användare kommer att komma rännandes för att like:a din tråd bara för att du har ett kvinnligt användarnamn.


Ser du verkligen inte varför många här tycker att en kvinnas åsikt i frågan "vad gillar kvinnor" väger tyngre än män?
Jag tror att Åsa fick fler likes för att hon var kvinna. För att i den tråden var hennes åsikt värd så mycket mer än de flesta andra som bara spekulerade.
 
Status
Not open for further replies.
Top