Nekromanti To whom it may concern

Status
Not open for further replies.

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Hej forumet

Jag tänkte att vi skulle diskutera hur man får tjejer att känna sig välkomna här.

Eller rättare sagt, hur vi får annat än enbart vita cis-män att känna sig välkomna här, och att vilja stanna.

Jag kan ta mig själv som exempel, det verkar lättast så.

En gång i urtiden, (runt 2010 eller så?), blev jag medlem här, and it was awesome. Jag hade lurkat ett tag, som väl alla gjort. Jag var 20, hade spelat rollspel i några år, och jag insåg att Mutant U:As forum liksom inte räckte till längre, det fanns ju så mycket mer rollspel här i världen att skriva om, skapa till och så vidare. Under tiden som jag lurkade runt, innan jag reggade mig, noterade jag det här om forumet som jag verkligen tyckte om:

1. Moderatorerna var awesome. Eller ja, det fanns moderatorer! Som typ, jobbade efter en vettig modereringsmall! Som brydde sig! Som gjorde att det fanns någon slags ordning och reda på en del av internet.

Det ökade peppen som attan att veta att det fanns någon slags trygghet att inte behöva ta en massa... strunt från folk. För när man har en drös nördar på samma ställe så är det starka känslor som gäller om favoritspel och regelsystem, vilket lätt kan leda till en aning dålig stämning. Som tjej hamnar man lätt i ett extra utsatt läge då. Det första som poppar upp i mitt huvud är väl diskussionen om Riotminds. Eller, diskussionerna... I vilket fall så fanns det ändå en trygghet i att man inte kunde bete sig hur som helst. Det är en jävligt skön känsla.

Hur skumt det än ser ut när jag faktiskt skriver ut det så är det ändå jävligt skönt att veta att det finns ett ställe på nätet där man inte behöver stå ut med våldtäktshot eller värre bara för att man skriver sin åsikt om något och råkar se ut som en kvinna på sin profilbild. Så jävla gött är det. Klart att det är fuckat att känna så, men verkligheten ser ut som den är. Om ni känner att ni behöver det så kan ni fråga mig om exempel på detta.

Slutsats, forumsreglerna är bra. Och de är ännu bättre när de följs.

2. Krank. Dante. Krille. Magnus Seter. Bunny. w176. (Tror jag hade Kranks fangirl som undertext ett tag? Kanske jag bara funderade på det, men jag är iallafall ute ur garderoben nu.) En hel drös av andra vettiga användare också, som sade emot när mindre vettiga användare bestämde sig för att säga saker om till exempel kvinnor i rollspel som var freaky as fuck.
Iallafall, när man ser att aktiva medlemmar (och moderatorer då uppenbarligen) sitter på vettiga åsikter så blir man mycket mer pepp att joina. Det säger väl sig självt i och för sig. Men det är ändå värt att säga igen. När män sitter på vettiga åsikter blir de allierade, och det asviktigt att känna att man inte är helt jävla ensam om och när man blir påhoppad.

Och nu kommer det mindre roliga.

Saker som gör en avtänd på att stanna, även om forumet är så himla fint:
När man läser...

Tjejer gillar den här eller den här sortens rollspel för att de är tjejer, (uppfostrade så eller biologiskt), sade männen.

Tjejer är si eller så, sade männen. Uppfostrade, biologiskt, whatever.

Tjejers representation i rollspel är inte så viktig, sade männen.

Att tjejer sexualiseras på bilder i rollspelsböcker är fullt normalt och oproblematiskt, sade männen.

Moderatorerna är för feministiska och PK, sade män.

Det du som tjej upplever är inte ett problem för det tycker inte jag, sade männen.

And it just goes on!

Mansplaining.

Men tjejer är ju så privivligerade på andra sätt!

Tjejer i en medeltissetting bakar bara bröd! De kan inte spelas som karaktärer! (Jo seriöst, någon skrev det).

Det finns inga tjejer i historien som kan vara spelbara! (Yeah, what? Som historiestudent säger jag bara dra åt helvete)

Jag ser inga som helst problem med att alla karaktärer i ett äventyr är män!

Vi lever ju i ett jämställt samhälle nu så sluta gnälla!

Fan vilka lyxproblem att behöva gnälla om rollspel! Tänk på kvinnor som har det värre!

Usch.

...


Vad man kan göra för att förbättra forumet?

Börja se tjejer och kvinnor som människor. Ni vet, likvärdiga människor.

Som typ, gillar olika saker. Som gör olika saker.

Det känns som en omöjlig quest att isolera forumet och lägga upp någon enskild handlingsplan när det börjar i huvudet på en. Med det sagt så är lite, eller väldigt mycket, praktiskt
jämställdhetsarbete alltid i sin ordning, för allas bästa. Så, här:

När ni pratar med kvinnor eller om kvinnor, i detta fall kring spel och rollspel, lägg en extra tanke på det du tänker innan du säger något.

Behandla kvinnor som likvärdiga människor och individer, inte bara som kvinnor. Jo det står där uppe, men jag tyckte att det kunde behöva skrivas igen.

Exempel:

Ignorera inte kvinnor.

Basha inte deras åsikter hårdare för att de tillhör en kvinna, ta dem seriöst.

Förlöjliga dem inte.

Tänk på dem som individer, inte kvinnor.

Låt kvinnor ta plats i det sociala rummet. Fatta att det behövs, uppmuntra och ge plats. Det finns 100% utrymme, om kvinnor skall få plats så måste män släppa plats ifrån sig.

Eller mer korrekt, majoriteten vita cismän få släppa ifrån sig plats till personer som inte är vita cismän.

Lämna inte allt jämställdhetsarbete åt kvinnorna, det är liksom inte bara "deras" problem. Män lider också i ett ojämställt klimat, eftersom det är vissa delar av manlighet som hålls fram som ett ideal. Trist, eller hur? Bättre att vi alla kan få vara så mycket av oss själva som vi bara kan!

Och framför allt, fatta att ni inte har tolkningsföreträde på det här. Om någon påvisar något de uppfattar som ett problem, då funkar det inte bara att säga att det inte är ett problem. Det har gjort exakt 0 för att förbättra något alls.

...

Eller har jag missat något?

Jag kan inte tala för alla, jag är bara en person med en idé. Eller ja, en drös.

Men vad tycker ni att vi skulle kunna göra för att förbättra forumet? Vad är det första som poppar upp i huvudet på er? Låt oss peppa varandra! :)

(Sorry about the wall of text, och rätta mig om jag lagt tråden i fel forum nu igen).
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Superbt inlägg. Att den här typen av diskussioner som dykt upp på forumet angående bemötande och stämning ska behövas är oerhört sorgligt, men vad som hade varit än mer sorgligt är om problemen inte lyfts upp.
Heja!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Radioaktiv;n141813 said:
Jag kan inte tala för alla, jag är bara en person med en idé. Eller ja, en drös.

Men vad tycker ni att vi skulle kunna göra för att förbättra forumet? Vad är det första som poppar upp i huvudet på er?
Jag tror att:

* Vi män måste inse att det finns ett problem.
* Vi män måste inse att det är vi som skapar problemet, som är problemet.
* Vi män måste acceptera att det kommer att kosta oss något (utrymme, status relativt kvinnor, bestämmanderätt över andras kroppar, mm) att göra saken bättre.
* Vi män måste hjälpa till att göra saken bättre.

Det trista är i mina ögon att vi har så jävla långt kvar till att ens ta det första steget. Köln är väl ett typexempel på hur vi män låtsas som att problemen inte angår oss:

http://omni.se/topic/ba62b302-650a-4...c-080cc6fdb883
http://www.aftonbladet.se/kultur/article22066737.ab
http://afp.omni.se/1448cd2e-aa59-4e46-bd8a-cd1f6b96970f
http://vardagsrasismen.nu/2016/01/10...sin-att-motas/

Jag menar verkligen INTE att deraila diskussionen till att handla om Köln (vill ni diskutera den frågan så skapa en ny tråd...), ovan är bara exempel på att _vi män vägrar att se problemen_ till och med när de är riktigt stora och uppenbara. Hur ska jag och ni andra män komma till insikt? Jag vet inte, förutom att tjata så vet jag faktiskt inte... En bra början kanske att lyssna på dina (Radioaktivs) råd ovan om att faktiskt lyssna.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Jag skulle säga att det absolut viktigaste för att få någon att känna sig välkommen till något forum överhuvudtaget är själva samtalsklimatet.

Visar vi respekt och hänsyn eller brötar vi på för att vi tycker att vi har rätt att uttrycka oss på vissa sätt?

Jag har nog alltid sett mig som en feminist med mycket att lära och jag måste säga att trådstarten här gav mig mycket att tänka på, mer än någon annan tråd på samma tema.

Så... Det jag själv kan göra är väl:

- Visa hänsyn till mina medforumiter och ta det de säger på allvar, annars hade de väl aldrig sagt det in the first place.

- Bli bättre på att säga till (eller kanske anmäla) om jag märker att någon har en jargong som sabbar samtalsklimatet. Personligen är jag mest för att skicka ett PM till personen men det är bara så jag funkar.

- Bli bättre på att säga till om jag tycker att någon ger uttryck för anti-feministiska åsikter. Det här är svårt för jag anser inte att jag har så mycket kött på benen mer än någon slags vag känsla av vad som är rätt och fel.

- Ta del av trådar som denna så att jag kan bli bättre på sånt här.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tycker om: "...sade männen." i ditt inlägg.

Någonstan behöver vi män bli behandlade på samma sätt som vi behandlar kvinnor - för att vi själva ska inse hur absurt vårt eget beteende är.

Sad but true.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,955
Location
Örebro
För att göra ett samtal inkluderande handlar det väl som Ape of Wrath är inne på om tonen och samtalsklimatet men även förmågan att släppa sina antaganden om den vi talar med. Ett problem i samtalet är ju våra föreställningar som ställer sig i vägen för samtalet om ett givet problem där vi utifrån vår föreställning och uppfattning om världen låser oss själva. En låsning som gör att all information som säger det motsatta om världens uppbyggnad och struktur ogiltighetsförklaras med våra egna förklaringar även om vi själva aldrig har upplevt detsamma problem som vi söker att lösa. Då hamnar vi i problemet där en grupp, män till exempel, tar sig företräde att förklara för kvinnor hur deras världsbild är uppbyggd utifrån sina egna antaganden som rotats fast och blivit sanningar i samtalet. Kan vi inte distansera oss från vår föreställning om världen eller förhålla oss öppet kritisk till vår egen föreställning om världen kommer forums-klimatet aldrig att bli inkluderande och välkomnande.

Jag personligen gillar just detta med att inleda varje samtal med nya människor, eller gamla vänner om det är inför ett nytt problem, utifrån följande steg om möjlighet finns:

Var välkomnande: Man ser personen man talar med och välkomnar denne till samtalet med öppen nyfikenhet på vem den andre är och inte utifrån sin förutfattade mening om den andre.

Tillåtelse för personen att presentera sig själv (eller sin ståndpunkt och upplevelse som den kommer använda vid bemötande av ämnet): Behövs inte i samtliga fall men just detta steg ger personen i fråga rätten att presentera sig själv utifrån hur denne ser på sig själv. Vi ger identiteten och ägandet av identiteten till personen som talar och inte till våra antaganden om personen utifrån kön, ålder, utseende osv.

Lyssna till berättandet från den berörda människan om ämnet som lyfts fram: Man låter den andre, eller den som berörs av problemet, ta plats och tala i första hand och ser dennes perspektiv som viktigt. Det är trotts allt personen som talar som lever med och upplever problemet inte vi omkring personen och andra lyssnar och frågar med nyfikenhet på personens berättelse.

Jag är personligen hemskt dålig på att lyssna i alla lägen, men jag tror att vägen till inkludering och ett välkomnande klimat går genom att våga ställa sig i bakgrunden och lyssna in i några sekunder istället för att hela tiden fokusera på lösningar. Allt för ofta vill människor på en gång presentera en lösning på problemet istället för att faktiskt lyssna in och höra efter vad problemet egentligen handlar om, något som kan göra att roten till problemet aldrig blir löst och således känner personerna som berörs av problemet att de aldrig blev hörda. Lösningar presenterades, men dessa blev främst presenterade för att lösningar är något bra att ha även om problemet i sin grund aldrig hade fått en chans att bli lyft i sin helhet.

Visst vi ska inte vara problemfokuserade för att vara välkomnande, men problem behöver inte vara något dåligt i skapandet av ett välkomnande forum. En del av en god gruppdynamik är att våga stanna till och faktiskt lyssna på varandras berättelser om olika problem som finns längs vägen. Det visar nämligen på att vi bryr oss om våra gruppmedlemmar och vill deras bästa liksom har deras bästa för ögonen. Att vi faktiskt vill möta dem i deras problem och inte bara presentera våra lösningar på deras problem.

Kanske blev lite off-topic men jag försökte att presentera och tala utifrån hur jag skulle uppleva att något kan bli mer välkomnande utifrån erfarenheter jag själv bär på. Jag kan så att säga inte tala för andra, men jag kan tala för mig själv, något man inte ska vara blyg för att göra om man samtidigt är lyhörd inför andras berättelser.

I övrigt, bra trådstart Radioaktiv. Spännande ämne och ska bli intressant att följa tråden och se vad som kommer ur den.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Mycket bra tråd, gött att du gör det här! Tråkigt att det ska behövas.

Är tokny på forumet men måste få svara på en grej som alltid triggar mig, för det är så dumt, så dumt:

Det finns inga tjejer i historien som kan vara spelbara!
Det är tragikomiskt att folk kommer dragandes med tjabb om "historisk realism" pga kvinnor som tar en aktiv roll, men att alver, dvärgar, drakar, demoner etc. inte föranleder någon sådan kommentar. Det blir så tydligt när realismen spelar någon roll - och hur otroligt provocerande det måste vara för de här männen när kvinnor tar en aktiv roll.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
zonk;n141876 said:
Det är tragikomiskt att folk kommer dragandes med tjabb om "historisk realism" pga kvinnor som tar en aktiv roll, men att alver, dvärgar, drakar, demoner etc. inte föranleder någon sådan kommentar. Det blir så tydligt när realismen spelar någon roll - och hur otroligt provocerande det måste vara för de här männen när kvinnor tar en aktiv roll.
Ja, särskilt som det inte är "historiskt realistiskt" att påstå att alla kvinnor är passiva objekt heller...
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Nu kommer jag de-raila tråden lite. Jag ber om ursäkt redan nu.

Jag har aldrig upplevt wrnu som välkomnande mot någon. Det är en av de mest elitistiska, inskränkta, fördömande, självdyrkande, bakotsträvnade platserna jag besöker på internet och skulle jag inte ha rollspel som min stora hobby och ha kickat igång Boningen igen när det nu var (2010?) så skulle jag aldrig kommit tillbaka hit. Om jag hade upplevt all den otryggheten det innebär att vara tjej på forumet utöver det jag upplever nu, då hade ni helt enkelt aldrig sett mig här.

Det spelar ingen roll att de jag tycker ska vinna (team jämställdhet) har vunnit. Det är fortfarande ett riktigt vidrigt debattklimat på den här sidan. Den enda positiva effekten jag har sett av det är att rollspel som skrivs av folk från forumet faktiskt är mycket mer inkluderande än de var för en fem-tio år sedan.

Jag vågar nästan aldrig skriva någonting och minst varannan grej man skriver (man i det här fallet ska läsas som ordet jag) svarar någon nedtryckande att man (jag) är dum i huvudet, men formulerat så att det inte bryter mot forumets regler. Det finns en anledning till att jag nästan bara skriver i film och spel klubben, för i åsikter om film eller spel går det inte att ha fel, eller bara skriver korta extremt praktiska och skämtsamma inlägg annars.

Varje gång jag visar något av mig själv här har ni gjort mig illa. Och jag tror inte att det har vart meningen från er sida.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
RasmusL;n141883 said:
Ja, särskilt som det inte är "historiskt realistiskt" heller...
Nej det är ju fullständigt värdelöst hur man än ser på det - Drottning Kristina, Hatshepsut, Kleopatra och otaliga andra historiska kvinnor vinkar liksom stillsamt åt dessa dumheter från sidolinjen.

Menar bara att det tydligt illustrerar hur man raskt går från riktlinjen "inkludera det som är kul" (dvs historiskt helt tokiga saker som alver, dvärgar, demoner etc) till helt andra (för övrigt värdelösa) ursäker för att exkludera kvinnor. Dubbel standard så det skriker om det.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
zonk;n141890 said:
Nej det är ju fullständigt värdelöst hur man än ser på det - Drottning Kristina, Hatshepsut, Kleopatra och otaliga andra historiska kvinnor vinkar liksom stillsamt åt dessa dumheter från sidolinjen.

Menar bara att det tydligt illustrerar hur man raskt går från riktlinjen "inkludera det som är kul" (dvs historiskt helt tokiga saker som alver, dvärgar, demoner etc) till helt andra (för övrigt värdelösa) ursäker för att exkludera kvinnor. Dubbel standard så det skriker om det.
Jag är med dig i stort och ska inte deraila mer!

EDIT: Eller, äh, jag tänker mest på att det inte är något "fantastiskt" eller "konstigt" med aktiva kvinnor i någon tidsperiod, även bland de som inte är regenter. Det behövs liksom inte jämföras med fenomen som alver och demoner. Det är klart att det har varit sämre på jämställdhetsfronten under stora delar av vår historia men det betyder ju inte att kvinnor var små söta porslinsdockor inkapabla till handling. Det var givetvis problematiskt, så problematisera :) Men jag håller med dig i sak, ja.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jocke, jag känner igen vad du snackar om.

Jocke;n141887 said:
Jag vågar nästan aldrig skriva någonting och minst varannan grej man skriver (man i det här fallet ska läsas som ordet jag) svarar någon nedtryckande att man (jag) är dum i huvudet, men formulerat så att det inte bryter mot forumets regler.
Jag tror inte jag upplevt det riktigt så starkt som du, men ja, forumsklimatet har stoppat mig från att verkligen delta här. Man vill inte bjuda på sig själv direkt.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Dazumal;n141895 said:
Jocke, jag känner igen vad du snackar om.



Jag tror inte jag upplevt det riktigt så starkt som du, men ja, forumsklimatet har stoppat mig från att verkligen delta här. Man vill inte bjuda på sig själv direkt.
Det är inte speciellt för wrnu. Nördcommunities definierar sig själva delvis genom att vara exkluderande. Inte kul för någon, ännu mindre kul om man av en eller annan anledning är icke-normativ i nördgruppen kan jag tänka mig.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Kalil;n141896 said:
Det är inte speciellt för wrnu. Nördcommunities definierar sig själva delvis genom att vara exkluderande. Inte kul för någon, ännu mindre kul om man av en eller annan anledning är icke-normativ i nördgruppen kan jag tänka mig.
Du har nog rätt.
(förlåt utsvävningen - nu tillbaks till spåret! :) )
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
RasmusL;n141893 said:
Jag är med dig i stort och ska inte deraila mer!

EDIT: Eller, äh, jag tänker mest på att det inte är något "fantastiskt" eller "konstigt" med aktiva kvinnor i någon tidsperiod, även bland de som inte är regenter. Det behövs liksom inte jämföras med fenomen som alver och demoner. Det är klart att det har varit sämre på jämställdhetsfronten under stora delar av vår historia men det betyder ju inte att kvinnor var små söta porslinsdockor inkapabla till handling. Det var givetvis problematiskt, så problematisera :) Men jag håller med dig i sak, ja.
Jag håller med dig - det är inget fantastiskt alls med aktiva kvinnor! Det är fullkomligt vardagligt och har hängt med så länge vi känner till. Och det är ju just därför det är så absurt när man "historisk realism"-triggar på det - men inte på saker som däremot ÄR fantastiska, som säg spetsörade gubbar med kattögon som inte dör av ålder, eller flygande reptillika saker som är större än en buss och sprutar eld, och så vidare.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Radioaktiv;n141813 said:
Behandla kvinnor som likvärdiga människor och individer, inte bara som kvinnor. Jo det står där uppe, men jag tyckte att det kunde behöva skrivas igen.
Hej Radioaktiv.
Nu kommer jag låta som en såndär kränkt cis-man, men det är inte poängen jag vill göra med det hela alls, så försök att missförstå mig rätt.

En annan sak jag har märkt som jag tycker är ganska så... obekvämt är hur våra forumiter på WRNU bemöter kvinnor. Och nu menar jag inte så som Åsa Roos blev bemött genom att ignoreras eller förklara för 'hur rollspel egentligen fungerar', eller när man säger att det blir problematiskt för det är inte historiskt korrekt att ha en krigarkvinna i ett fantasy rollspel men en drake som regerar ett land funkar utan problem, etc. De är problem med också (och stora sådana!), men jag syftar på ett annat problem som jag känner igen från i princip alla online communityn... Jag syftar på att de senaste dagarna så har det blivit VÄLDIGT många likes och uppmuntrande kommentarer om någon säger "jag är en kvinna och jag tycker X".

Låt oss leka med tanken att du hade en könsneutral avatar och du gjorde ett nytt konto, skrev denna post men pratade om det utan att ange ditt eget kön. 5-10 likes, max***. Nu kanske jag är cynisk, men efter flera år i World of Warcraft så är jag ganska så erfaren i hur online communityn som består mest av män reagerar när en kvinna plötsligt kommer med. Det är lite patetiskt nästan, ungefär som hur mina klasskamrater betedde sig på lunarstorm om en de tyckte en tjej var attraktiv. "JÄKLAR! EN TJEJ?! HÄR?! SKICKA MASSA LIKES OCH SKRIV ATT VI GILLAR *host* JAG MENAR HÅLLER MED HENNE!"

Så än en gång, missförstå mig rätt. Jag säger absolut INTE att kvinnor uttnyttjar detta, är glada är detta tillfälle eller att du har fel med din post, att du inte förtjänar alla likes du nyss fick för det du skrev, etc.

Jag tycker dock att det är direkt skadligt för er chans att göra er röst hörd. Vi lyssnar inte på vad ni säger, vi lyssnar för att du har en len röst.

Exempel:
Det känns lite sunkigt när Åsa Roos får massvis med likes när hon beklagar sig över att hon varit här förut och bett om hjälp och känt sig ignorerad. Var fan var alla likes när hon bad om hjälp? Om hon understruckit att hon var en snygg kvinna i 20-30 års åldern, hade vi då slängt massa likes, gillat och hjälp på alla sätt vi kunde? I am inclined to say yes, men det är bara för att jag är cynisk som fan.

Jag har ingen lösning på problemet och är jag den enda som ser det, så rätta mig gärna och förklara hur det egentligen ligger till. Jag känner mig bara ibland nästan (NÄSTAN!) lika obekväm ibland på rollspel.nu som när en ny person joinade ens raid på World of Warcraft, börjar prata i micken och plötsligt inser gruppen att DET ÄR EN TJEJ!!11!!!


So please. Behandla Radioaktiv, Cissi, Åsa och de andra damerna som postar här som individer och som människor i första hand, som kvinnor i andra hand.

EDIT:
*** RasmusL gör en mega-post med hänvisningar till videos, ger direkta förslag på hur saker och ting ska/kan göras bättre och uppmuntrar alla att hålla god ton. Får tolv likes.Som sagt, understryker igen, jag säger inte att Radioaktiv INTE förtjänar alla likes hon får, jag säger bara att jag tycker att det är konstigt att det är ett återkommande tema. Lite som att antingen köpa sitt sinne rent "Jag höll ju med en tjej nu, så jag kan ju inte vara problemet" eller det mer patetiska "Oooh! En tjej! Jag hoppas hon gillar mig om jag gillar henne!"
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Att användare skall behöva utstå påhopp på sin karaktär om djurplågeri, rasism, inkompetens och diverse sexualneurotiska spekulationer för ett tio år gamalt spel. Och användare därefter försvarar otrevligheterna med resonemang på formen "Va, tog du det på allvar? Är du dum på riktigt?" för att i nästa sekund förutse världens snara undergång i krig och massvåldtäckter på följd av en omslagsbild med ett par barbartrosor i högra hörnet skvallrar ju om att problemet kanske inte är fullt så enkelt som att vi har dålig uppslutning på avatarkampanjer
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,528
Location
Göteborg
Jag kan inte annat än hålla med om samtalstonen här på forumet. Jag skrev ett inlägg om det strax innan jag läste de andra:

Jag är varken nörd eller särskilt manlig, och det finns en sak som gör rollspel.nu lätt avskräckande fortfarande för mig:

Tvärsäkerheten.

Jag vet inte om tvärsäkerhet är ett typiskt manligt eller ett typiskt nördigt drag, eller både och, men det är ett väldigt effektivt sätt att: 1. Döda kreativitet, 2. Skrämma andra till tystnad, 3. Få nyfikna att inte gå med, 4. Vara otrevlig.

Jag har varit aktiv på många olika forum inom flera olika kreativa områden, men viljan att veta bäst som ibland frodas här har jag sällan sett så utbredd. Man behöver vara ganska hårdhudad för att kasta sig in i diskussionerna här.

Vill vi vara en kreativ plats för rollspelsskapande? Vill vi att nya medlemmar ska vilja gå med, både kvinnor och män? Vill vi ha levande och inbjudande diskussioner? Då tycker jag att det är dags att skippa tvärsäkerheten. Bejaka istället mångsidigheten, öppna upp för tveksamhet, testande och förutsättningslösa meningsutbyten. Det är många kreativa människor här; lyft varandra istället för att dissa varandra.

(Vad det gäller antalet Likes tror jag det beror på att skribenterna skrev något riktigt bra - något som har behövt sägas ett bra tag nu. Gilla-knappen är ett lätt sätt att säga tack på i all ödmjukhet).
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Clarence redd: Du har rätt, med mig själv som exempel så vill jag inte bli behandland med "silkesvantar" som någon en gång skrev, men man vill inte heller bli nedtryckd och skrämd till tystnad. Detta oavsett vilken politisk inriktning eller kön man måhända ha.

Lyft varandra är också grymt sagt, det är det vi borde göra.
 
Status
Not open for further replies.
Top