Nekromanti To whom it may concern

Status
Not open for further replies.

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
obak;n141920 said:
Att användare skall behöva utstå påhopp på sin karaktär om djurplågeri, rasism, inkompetens och diverse sexualneurotiska spekulationer för ett tio år gamalt spel. Och användare därefter försvarar otrevligheterna med resonemang på formen "Va, tog du det på allvar? Är du dum på riktigt?" för att i nästa sekund förutse världens snara undergång i krig och massvåldtäckter på följd av en omslagsbild med ett par barbartrosor i högra hörnet skvallrar ju om att problemet kanske inte är fullt så enkelt som att vi har dålig uppslutning på avatarkampanjer
Jag tycker det känns som att du överdriver här, jag kan ha fel förstås, men jag kan inte minnas att det är någon som har förespått världens snara undergång i krig och massvåldtäkter på följd av en omslagsbild med ett par barbartrosor i högra hörnet. (Å andra sidan så minns jag inte den andra delen heller och mitt minne är som allas ganska selektivt)

Samtidigt kan jag förstå att det kanske kan upplevas så, att det är jobbigt när någon kritiserar omslaget för ett spel en gillar (eller en bild en gillar) med någonting som en själv inte tycker är relevant. Men vi är många som tycker det är relevant att omslag inte är sexistiska, är det inte bra att det påpekas då? Vad tänker du om startposten i den här tråden är inte det ett vittnesmål som är värt att ta på allvar?

Jag tror inte att sexistiska omslag är världens undergång, men jag tror att det är många som känner att det inte är ett spel för dom, och det är ju väldigt få som brukar argumentera för att det är viktigt att ha med, utan argumenten brukar handla om det är irrelevant, och i så fall känns det ju ganska självklart att lyssna mer på gruppen som tycker det är relevant, för för de andra kan det ju knappast spela någon roll.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Mundo;n141916 said:
Hej Radioaktiv.
Nu kommer jag låta som en såndär kränkt cis-man, men det är inte poängen jag vill göra med det hela alls, så försök att missförstå mig rätt.

En annan sak jag har märkt som jag tycker är ganska så... obekvämt är hur våra forumiter på WRNU bemöter kvinnor. Och nu menar jag inte så som Åsa Roos blev bemött genom att ignoreras eller förklara för 'hur rollspel egentligen fungerar', eller när man säger att det blir problematiskt för det är inte historiskt korrekt att ha en krigarkvinna i ett fantasy rollspel men en drake som regerar ett land funkar utan problem, etc. De är problem med också (och stora sådana!), men jag syftar på ett annat problem som jag känner igen från i princip alla online communityn... Jag syftar på att de senaste dagarna så har det blivit VÄLDIGT många likes och uppmuntrande kommentarer om någon säger "jag är en kvinna och jag tycker X".

Låt oss leka med tanken att du hade en könsneutral avatar och du gjorde ett nytt konto, skrev denna post men pratade om det utan att ange ditt eget kön. 5-10 likes, max. Nu kanske jag är cynisk, men efter flera år i World of Warcraft så är jag ganska så erfaren i hur online communityn som består mest av män reagerar när en kvinna plötsligt kommer med. Det är lite patetiskt nästan, ungefär som hur mina klasskamrater betedde sig på lunarstorm om en de tyckte en tjej var attraktiv. "JÄKLAR! EN TJEJ?! HÄR?! SKICKA MASSA LIKES OCH SKRIV ATT VI GILLAR *host* JAG MENAR HÅLLER MED HENNE!"

Så än en gång, missförstå mig rätt. Jag säger absolut INTE att kvinnor uttnyttjar detta, är glada är detta tillfälle eller att du har fel med din post, att du inte förtjänar alla likes du nyss fick för det du skrev, etc.

Jag tycker dock att det är direkt skadligt för er chans att göra er röst hörd. Vi lyssnar inte på vad ni säger, vi lyssnar för att du har en len röst.

Exempel:
Det känns lite sunkigt när Åsa Roos får massvis med likes när hon beklagar sig över att hon varit här förut och bett om hjälp och känt sig ignorerad. Var fan var alla likes när hon bad om hjälp? Om hon understruckit att hon var en snygg kvinna i 20-30 års åldern, hade vi då slängt massa likes, gillat och hjälp på alla sätt vi kunde? I am inclined to say yes, men det är bara för att jag är cynisk som fan.

Jag har ingen lösning på problemet och är jag den enda som ser det, så rätta mig gärna och förklara hur det egentligen ligger till. Jag känner mig bara ibland nästan (NÄSTAN!) lika obekväm ibland på rollspel.nu som när en ny person joinade ens raid på World of Warcraft, börjar prata i micken och plötsligt inser gruppen att DET ÄR EN TJEJ!!11!!!


So please. Behandla Radioaktiv, Cissi, Åsa och de andra damerna som postar här som individer och som människor i första hand, som kvinnor i andra hand.

Så basically, det du säger är:

Det är skadligt att män gillar det jag skriver eftersom de bara gör det för att jag är kvinna, fast det är inte så, för jag har visst förtjänat att bli lyssnad på?

Och du tycker att det är det mest skadliga och relevanta att ta upp just nu?

...

Really?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Mundo;n141916 said:
Jag tycker dock att det är direkt skadligt för er chans att göra er röst hörd. Vi lyssnar inte på vad ni säger, vi lyssnar för att du har en len röst.
Om vi pratar om statsfinanser så torde ett inlägg från en ekonomiproffessor väga betydligt tyngre än en inlägg från någon som inte är det. Detta bygger självfallet på att vi vet att personen i fråga är en ekonomiproffessor.

På vilket sätt kan du möjligen påstå att en kvinnas inlägg i en fråga om vad som tilltalar kvinnor överhuvudtaget skulle skilja sig från detta?
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Snälla, jag försöker förstå det, men du gör det inte lätt för mig. Jag är inte här för att gräla. Jag är här för att jag vill ha ett ännu goare forum.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Mundo;n141916 said:
Det känns lite sunkigt när Åsa Roos får massvis med likes när hon beklagar sig över att hon varit här förut och bett om hjälp och känt sig ignorerad. Var fan var alla likes när hon bad om hjälp? Om hon understruckit att hon var en snygg kvinna i 20-30 års åldern, hade vi då slängt massa likes, gillat och hjälp på alla sätt vi kunde? I am inclined to say yes, men det är bara för att jag är cynisk som fan.
Bullshit. Jag har sett trådarna där folk hällde skit på henne för en recension och kan säga att tammefan ingen inblandad inte var medveten om att hon var kvinna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Minimoni;n141928 said:
Clarence redd: Du har rätt, med mig själv som exempel så vill jag inte bli behandland med "silkesvantar" som någon en gång skrev, men man vill inte heller bli nedtryckd och skrämd till tystnad. Detta oavsett vilken politisk inriktning eller kön man måhända ha.
Om varje kritik, varje försök att förklara varför det t.ex. är en bra idé att låta kvinnor få tolkningföreträde till sina egna upplevelser, upplevs som att man "trycker ner och skrämmer" så går det överhuvudtaget inte att diskutera frågan. Du tog ett av de allra snällaste sätten att beskriva det konceptet på och tolkade det som en personlig förolämpning, rentav "nedtryckande" och "skrämmande". Och sen påstår du att du inte vill bli behandlad med silkeshandskar. Välj, människa. Du kan inte å ena sidan kräva att allt lindas in i så mycket bomull för att det inte ska upplevas som "skrämmande" att det inte ens finns något innehåll kvar, och å andra sidan påstå att du inte vill bli behandlad med silkeshandskar.

Obak said:
för att i nästa sekund förutse världens snara undergång i krig och massvåldtäckter på följd av en omslagsbild med ett par barbartrosor i högra hörnet skvallrar ju om att problemet kanske inte är fullt så enkelt som att vi har dålig uppslutning på avatarkampanjer
Länka gärna till var någon förutsedde världens snara undergång. Jag läste de där trådarna, och minns definitivt inga undergångsförutsägelser. Däremot relativt välavvägd kritik som inte mottogs speciellt väl.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Mundo;n141916 said:
Det känns lite sunkigt när Åsa Roos får massvis med likes när hon beklagar sig över att hon varit här förut och bett om hjälp och känt sig ignorerad. Var fan var alla likes när hon bad om hjälp? O
Also: gamla forumet hade ingen gilla-knapp. Svårt att jämföra när tekniken skiljer sig så mycket åt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
krank;n141951 said:
En grej som är jävligt sunkigt är hur snabbt den här tråden förvandlades till "AMEN VI MÄN DÅ? WÄÄÄÄÄH"...
På allvar Krank? Det var ju verkligen det mitt inlägg sa.
Helvete alltså.

Så basically, det du säger är:

Det är skadligt att män gillar det jag skriver eftersom de bara gör det för att jag är kvinna, fast det är inte så, för jag har visst förtjänat att bli lyssnad på?

Och du tycker att det är det mest skadliga och relevanta att ta upp just nu?

...

Really?
När får jag lov att ta upp det? Ska jag sätta mig i en kö får att få säga vad jag tycker är problematiskt med hur kvinnor behandlas online? Jag sa att jag tycker det är jobbigt i allmänhet att online, när en kvinna skriver något så kommer en jävla massa män hålla med henne inte för vad hon säger utan för att hon är en kvinna. Det tycker jag är nedvärdenade och kass.

Du läste mitt inlägg och bestämde dig för att tolka det i absolut sämsta dager, ala Krank.
Jag ger mig. Fuck it. Rollspel.nu gick precis om sweddit i att vara det mest konfliktsökande forumet man kan hitta som skrivs på svenska. (Nä, jag räknar inte flashback)
I'm out.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
.113;n141959 said:
Mundo påstod i princip att Åsa Roos fick likes nu senast för att hon var tjej. Jag kan säga att det inte riktigt var så det såg ut förra gången hon var aktiv på forumet. Tvärtom var det då hon till exempel fick utstå helt vedervärdiga mängder nedsättande och hatiska inlägg för att hon hade mage att ha förväntningar på ett spel med Cthulhu i namnet. Och de som "kritiserade" henne då var i allra högsta grad medvetna om hennes kön. Mundos påstående saknar alltså grund.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
krank;n141971 said:
Mundo påstod i princip att Åsa Roos fick likes nu senast för att hon var tjej. Jag kan säga att det inte riktigt var så det såg ut förra gången hon var aktiv på forumet. Tvärtom var det då hon till exempel fick utstå helt vedervärdiga mängder nedsättande och hatiska inlägg för att hon hade mage att ha förväntningar på ett spel med Cthulhu i namnet. Och de som "kritiserade" henne då var i allra högsta grad medvetna om hennes kön. Mundos påstående saknar alltså grund.

Ja, det var då, nu är nu. Jag tror inte mundo syftade på då, rimligen.. Jag tror snarare det mundo syftade på var att det kom väldigt många likes, men ändå diskuterades det vidare en hel del utan att det togs i beaktning vad just hon hade skrivit. Och liknande. Det kanske inte stämmer, men jag tror det var så mundo menade. Han skrev också hur han inte menade med sin post och du högg direkt på det sättet han startade med att han inte menade.

Hur var det med att försöka tolka saker på snällaste sätt?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Mundo;n141963 said:
Jag sa att jag tycker det är jobbigt i allmänhet att online, när en kvinna skriver något så kommer en jävla massa män hålla med henne inte för vad hon säger utan för att hon är en kvinna. Det tycker jag är nedvärdenade och kass.
Det är så världen i allmänhet fungerar, fast tvärtom. Män får en jävla massa medhåll utan att förtjäna det. För att de är män. Om det finns ett och annat ställe på internet där det inte är fallet så kan jag leva med det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Mundo;n141963 said:
Du läste mitt inlägg och bestämde dig för att tolka det i absolut sämsta dager, ala Krank.
Du valde att se Åsa Roos' likes och tolka dem i absolut sämsta dager. Varför är det skillnad?
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Men hur är det så problematiskt att man blir lyssnad på, som kvinna till exempel, när man pratar om just kvinnor, om man nu är det? När det fattas kvinnor, eller ickecismän över lag?

Allt rymdhamster sade. Det är liksom allt.

Annars borde det väl gälla hela tiden, och jag ser inte att kvinnors åsikter blir upphöjda än mäns annars. Det är liksom det vi pratar om här, annars hade det funnits ett jämställdhetsproblem åt andra hållet. Nu gör det inte det.

Och du valde att bortse från mitt inlägg under där det står att...

"Snälla, jag försöker förstå det, men du gör det inte lätt för mig. Jag är inte här för att gräla. Jag är här för att jag vill ha ett ännu goare forum."

Jag menar det. Men jag förstår dig inte. Så förklara. Om det inte är det jag skrev ovan som gäller, vad är det då som du menar?

Och för övrigt, tack för att du jämför mitt agerande med kranks, men jag är en egen människa. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
.113;n141980 said:
Ja, det var då, nu är nu. Jag tror inte mundo syftade på då, rimligen.. Jag tror snarare det mundo syftade på var att det kom väldigt många likes, men ändå diskuterades det vidare en hel del utan att det togs i beaktning vad just hon hade skrivit. Och liknande. Det kanske inte stämmer, men jag tror det var så mundo menade. Han skrev också hur han inte menade med sin post och du högg direkt på det sättet han startade med att han inte menade.
Jag vet inte hur du tolkar det här:

Var fan var alla likes när hon bad om hjälp? Om hon understruckit att hon var en snygg kvinna i 20-30 års åldern, hade vi då slängt massa likes, gillat och hjälp på alla sätt vi kunde? I am inclined to say yes, men det är bara för att jag är cynisk som fan.
Men jag tolkar det som att det syftar på 'då'. Och jag ville påpeka att Mundos hypotetiska beskrivning av ett 'då' inte direkt stämde. Jag går inte med om Mundos hypotes - det jag tycker att jag har god grund för att se som hans centrala kritik - om att kvinnor får mer likes bara för att de är kvinnor. Vad gäller "snygga" så tänker jag inte recensera Åsas utseende men kan lova att det inte var en faktor i varför jag like:ade hennes väldigt vettiga och bra inlägg.

Det räcker liksom inte att skriva "jag menar det inte som att hon inte förtjänar sina likes..." när man sedan direkt följer upp med "...men jag tror att hon bara fick en massa likes för att hon är tjej".


Du får gärna förklara hur det Mundo faktiskt skrev går att tolka som något annat än att Mundo anser att kvinnorna som postat i de här trådarna mest får likes för att

Jag höll ju med en tjej nu, så jag kan ju inte vara problemet" eller det mer patetiska "Oooh! En tjej! Jag hoppas hon gillar mig om jag gillar henne!"
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Som jag skrev tidigare, kommer inte upprepa mig igen, så tolkade jag alltså mundo's inlägg som att han var oroad över att så många skickade likes på Åsa Roos inlägg (och dessutom skrev att han inte alls menade att hon INTE förtjänade dem) men sedan valde att ignorera det som stod i dem..

Precis som det någon (du?) klagade på gällande att ändra avataren till att ha text med "jämställdhet" på, att det bara är för syns skull, alltså att folk ändrar sin avatar men inte alls ändrar beteende eller liknande, precis så tolkade jag att mundo menar att det är en massa likes med för den delen upplevdes det som att många kanske inte riktigt hade läst igenom det ordentligt och fortsatte i samma spår.

A: "Jag har en avatar som det står jämställdhet på, jag kan göra vad jag vill"
B: "Jag likade hennes inlägg, jag kan göra som jag vill"

Det är i mina ögon ganska liknande åsikter, ändå väljer du att total negga på rasmus initiativ, samtidigt som du fördömer Mundo för att han verkar orolig att det är samma sak med likes. Det känns lite tvetydigt faktiskt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Men var inte problemet alldeles nyss att alla kvinnor som skrev i Rasmus tråd fick en massa likes samtidigt som de deltagande männen fortsatte diskussionen som de aldrig yttrat sig?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Var det bara jag som tyckte mig förstå precis vad Mundo menade (även om exemplen från just de här forumet blev ganska missvisande)?

Jag läste det som att han vill att kvinnors åsikter och argument ska lyssnas på, men att han i många fall online upplever att män håller med dem i syfte att flörta och ställa in sig (fylla sitt eget bekräftelsebehov) utan att egentligen bry sig ett skit om vad de säger. Det kan jag i så fall hålla med om att det är nedvärderande.

Jag tror jag förstod liknelsen med likes i trådar också, men jag ska fnula ett tag på hur man bäst förklarar den. Det var som sagt ett konstigt exempel. Framförallt eftersom jag inte själv upplever att jag ser det beteendet här på forumet.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Björn Wärmedal;n142006 said:
Var det bara jag som tyckte mig förstå precis vad Mundo menade (även om exemplen från just de här forumet blev ganska missvisande)?

Jag läste det som att han vill att kvinnors åsikter och argument ska lyssnas på, men att han i många fall online upplever att män håller med dem i syfte att flörta och ställa in sig (fylla sitt eget bekräftelsebehov) utan att egentligen bry sig ett skit om vad de säger. Det kan jag i så fall hålla med om att det är nedvärderande.

Jag tror jag förstod liknelsen med likes i trådar också, men jag ska fnula ett tag på hur man bäst förklarar den. Det var som sagt ett konstigt exempel. Framförallt eftersom jag inte själv upplever att jag ser det beteendet här på forumet.

Det var väl främst i de senaste feministdiskussionerna det varit så, som jag tolkade det Mundo skrev.
 
Status
Not open for further replies.
Top