Nekromanti TMNT - The End.

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Tjavva said:
Men jag ska nog inte spela nått mer på ett tag... Håller med Elmrig. För aggresivt och otrevligt. Högre i tak, tack.
Jättetråkigt att du känner så. Du var jätterolig att spela mot och en engagerande motståndare, så det hade varit kul att se dig i fler spel.

Om någon tar illa upp för vad jag skrivit så ber jag om ursäkt. Jag försöker oftast vara charmant rolig, men sådana nyanser försvinner ofta i skriven text och man låter som en dryg snobb. Allt låter helt enkelt stelare och kallare i skriven text.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Nässe said:
Grymt kul spel, mest från läs-perspektiv, men ändå :gremsmile:
Roligt att du tyckte det var kul att följa. Jag hade mycket dåligt samvete över Nässe, som inte spelat på flera år, äntligen tagit sig tillbaka till varulvsspel och på en gång blir påhoppad och stekt (med lömska varulvar i bakgrunden som hetsar hopen).

Hoppas du är med i mer spel. Om vi båda är bybor skall jag försöka försvara dig. :)
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Det här var ett svårt spel. Alldeles för svårt spel. Inte för att jag inte hade varit med ändå, men det gav mig nästan magsår.

När jag såg min roll så tänkte jag att det lät som en bra förmåga. Fram tills att jag frågade Vic om hur min förmåga fungerade. Jag tyckte inte att jag fick ut så mycket av min förmåga egentligen, kändes mer som ett sidospår om jag ska vara ärlig.

3 frågor: Vilka rykten var falska, hur många var dom procentuellt och varför dödades jag!?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Vicotnik said:
Bland ryktena så vara mer än 50% sanna. Från mitt håll sett, sen är det lite av en tolkningsfråga. Med andra ord Spiders Rykte var felaktigt.
Okej, skit i den frågan som jag ställde i föregående inlägg om det här. Jag sa ju att Spiders rykte inte behövde vara sant!!
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Pax said:
3 frågor: Vilka rykten var falska, hur många var dom procentuellt och varför dödades jag!?
Den sista frågan kan jag svara på.

Vi ulvar hade länge dragit oss för att skuggrösta och visste att vi skulle göra det i de sista rundorna - därför tänkte vi att det var viktigt att få bort röstsiaren så fort som möjligt. Jag tror vi också misstolkade din förmåga till det bättre lite. "Shit, kan han röstsia tre pers samtidigt? Oh my god."

Nu i efterhand kanske vi skulle ha mördat någon annan, men det slutade lyckligt ändå.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
3 frågor: Vilka rykten var falska, hur många var dom procentuellt och varför dödades jag!?
Rykterna var:
Sanna:
Titel är viktigt.
Shredders's rogues har blivit infiltrerade.
Namn avslöjar inte hjältarna.
Det finns en roll som har ett egen intresse.
Det finns röstmanupulera bland er.
Det finns 4+1 hjältar.
Det finns roller som saknar förmågor.
Förädaren är ute efter Shredder's liv.
Namn är viktigt
Det finns en mördare bland er.

Falska:
Hjältarna har inte fått alias.
Ingen spelare har samma förmåga som någon annan.
50% av ryktena är sanna.
Det finns en roll som kan sia namn.
Hjältarna har fler aktiva förmågor än passiva.
Det finns bara en roll som får veta fraktion vid utröstning.
Det finns bara en miller i spelet.
Stockman är inte att lita på.

När jag såg min roll så tänkte jag att det lät som en bra förmåga. Fram tills att jag frågade Vic om hur min förmåga fungerade. Jag tyckte inte att jag fick ut så mycket av min förmåga egentligen, kändes mer som ett sidospår om jag ska vara ärlig.
Instämmer helt att det var en dålig förmåga.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Meh. Lite dumt att "50% av ryktena är sanna" var falskt men att många rykten var osanna ändå. Då går det ju inte att pussla med ryktena. :/
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Recca said:
Meh. Lite dumt att "50% av ryktena är sanna" var falskt men att många rykten var osanna ändå. Då går det ju inte att pussla med ryktena. :/
Lite det som var tanken. Ryktena var till för att ni skulle få saker att haka upp er på och diskutera.

Från börja var min tanke att: Dr.Baxter Stockman, Tjavva's roll skulle ha varit naiv siare, vilket då skulle ha gjort att ryktet "Stockman är inte att lita på." till sant. Men redan under första rundan insåg jag att ulvarna ändå var för mäktiga och ändrade mig under spelets gång. Fult gjort, men jag tror ändå det vart till det bättre.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Basenanji said:
Möller: Vass och otroligt jobbig. Men ser du nu Möller att jag trots allt hade rätt om…äh vafan vi släpper det där va? :gremwink:
Nej!

Först vill jag be om ursäkt för att jag var rätt aggressiv mot dig där i slutet. Blev rätt hett för mig när jag röstade ut mig själv ...

Sen vill jag veta, för jag har inte förstått det än, vad betydde 4+1 hjältar?

_____

Och attans asså. Larsson och Basse var jag ju på länge, och inte heller KK var ju särledes grön. Nåja, i Ankeborg vände bybo-Vimes drevet från varulvs-jag och räddade mig en runda. Nu fick han ta mig av daga i förtid istället ...
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Sen vill jag veta, för jag har inte förstått det än, vad betydde 4+1 hjältar?
Det innebar att Alpha One, Reccas roll kunde vinna med hjältarna.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Vicotnik said:
Sen vill jag veta, för jag har inte förstått det än, vad betydde 4+1 hjältar?
Det innebar att Alpha One, Reccas roll kunde vinna med hjältarna.
Och det ryktet var sant? Meh! Då måste jag ju säga till dig som jag sa till Basse: det är ju dumt! Recca var ju lika mycket (eller lite) hjälte som bybo.

Fast i övrigt måste jag säga att jag tyckte spelet fungerade rätt bra. Det kändes inte så väldigt obalanserat.

Åtminstone inte tills rundan då jag rök, för då hade vi verkligen slut på bra ulvkandiater.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Möller said:
Det kändes inte så väldigt obalanserat extremt obalanserat ett tag, även fast det visade sig inte vara det i slutänden.
Hurra för Vic med andra ord!
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag är ledsen att jag hoppade av. Men jag kom in i en dålig cirkel av att behöva nedprioritera spelet för att skriva klart mitt Sagas of the Icelanders kapitel, och för att jag var astrött efter jobbet.

Så fort man hoppade över att spela direkt, behövde man avsätta ÄNNU mer tid för att läsa i kapp för då hade ännu mer postats.Och det gick inte prioritera ännu, så då sköt jag upp det ÄNNU mer, och så hade ÄNNU MER postats och...

Jag tycker varulvsspel var och verkade vara jättekul, men det blir alldeles för stora textmassor och alldeles för hög takt för att det skall vara lätt att delta. Specuelt dom nykomling.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag vred mig i skratt över de två sista rundorna! Både Basses trollande och hur KK spelade upp kaoset - Och kom undan med det! - Byn kanske kunde hålla sig för skratt, men jag är glad att vi provade det här upplägget, det vor en rolig upplevelse. :gremsmile:

Älskade KKs Chrome Dome-outning. Himla synd att jag inte kunde vara med, alltså. Jag ville inte missa de här roliga rundorna, men jag kände att jag behövde ta hand om mig istället för maffiaspelet. Det var en nyttig övning i att prioritera rätt iallafall, jag ska skriva lite om det i jargong-tråden.

Tack hör ni! Här är min roll:

Vicotnik said:
Fraktion: Hjälte
Namn: Raphael
Alias: Slash
Liv: 1
Förmåga: Personligt, du kan eliminera Anthrax som ett nattmord. (Aktiv)
Rykte: Namn är viktigt
Hjältar:: Basenanji, LJSLarsson & Konrad Konvalj
Ni får prata med varandra över valfritt medium.
Varje runda ska ni skicka in ett namn på den ni vill nattmörda.
Holy fucking shit, Rykte: Namn är viktigt? Jag hade för mig att det var Rykte: Rykten är viktiga. (Jag virrade väl bort mig själv genom att skriva "fluff är viktigt".) Jag satt och ljög ovetandes i tråden, så det outandet förtjänade ju era misstankar, alltså. :gremsmile:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,381
Spridda tankar om spelet:

1. Dold röstning och dold fraktion på de utröstade är ett rejält problem för byn. Det fanns inte tillräckligt med vassa förmågor (eller information då den inte var att lita på) för att väga upp detta. Varulvarna hade dessutom starka förmågor.

2. Men det var inte därför varulvarna vann. Varulvarna vann för att de var jäkligt bra. KK, Larsson och Basse var visserligen inte helt utan misstankar, men de lyckades hålla sig tillräckligt osynliga (eller som Larsson, osynlig in plain sight) för att klara sig.

3. Upplägget med inläggstak var kanske inte helt lyckat. Det var dock väl spelat av ulvarna att spamma ihjäl spelet när de hade chansen. Hade de inte gjort det hade det här kunnat bli en annan historia.

4. DTF-konstruktionen var lyckad, bra där Vico! En DTF med ett eget mål som kan vinna med båda fraktionerna är mycket bättre än en DTF som kan vinna själv. Det var lyckat.

5. Det jag tar med mig som bybo (jag vet att många tänker att de vill utveckla sitt spel som varulvar i eftersnacket, jag är dock bara intresserad av att utveckla mitt bybospel) är något om att försöka identifiera folk som delar ens verklighet. Jag klagade på KK och Recca för att de inte riktigt verkade bry sig om byn - att jag inte kunde känna igen min egen frustration och ångest i deras inlägg - och det var faktiskt rätt. De brydde sig inte om byn. Jag tror att det här är ett verktyg för att hitta ulvar. Att spela självreflexivt: "Hur känner och tänker jag? Verkar andra tänka och känna så?"

6. Jag är usel. Som bybo har jag två superkrafter: folk röstar ofta åt det hållet jag röstar och jag blir aldrig utröstad själv. Om byn ska ha nytta av det måste jag sluta att oansvarigt dra igång utröstningar på lösa boliner (Nässe och Möller). I det här spelet hade jag varken tid eller ork att göra ordentliga analyser av flera spelare. Istället högg jag in någonstans, byggde ett case och drog igång utröstning där. Men, formulerar jag bara ett case så är risken stor att det blir en bybo. Jag måste bygga cases mot flera spelare och välja det jag tycker är bäst. Grejen är att en av mina grundteser för ett gott bybospelande är att man måste utgå från att man själv har rätt: jag vet att jag är bybo och om jag sätter agendan har inte en ulv satt agendan. Samma sak med röster: man måste rösta som bybo, det är liksom en plikt. Men eftersom folk konstigt nog lyssnar på mig så måste jag börja göra det här lite mer ansvarsfullt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vimes said:
1. Dold röstning och dold fraktion på de utröstade är ett rejält problem för byn. Det fanns inte tillräckligt med vassa förmågor (eller information då den inte var att lita på) för att väga upp detta. Varulvarna hade dessutom starka förmågor.
Ja, det verkade svåååårt för byn. Bra att ni hade era powerroller.

Vimes said:
4. DTF-konstruktionen var lyckad, bra där Vico! En DTF med ett eget mål som kan vinna med båda fraktionerna är mycket bättre än en DTF som kan vinna själv. Det var lyckat.
Medhåll!

Och jag gillade även upplägget dolda fraktioner på de utröstade i kombination med förmågan att se fraktioner på de utröstade.

Vimes said:
5. Det jag tar med mig som bybo (jag vet att många tänker att de vill utveckla sitt spel som varulvar i eftersnacket, jag är dock bara intresserad av att utveckla mitt bybospel) är något om att försöka identifiera folk som delar ens verklighet. Jag klagade på KK och Recca för att de inte riktigt verkade bry sig om byn - att jag inte kunde känna igen min egen frustration och ångest i deras inlägg - och det var faktiskt rätt. De brydde sig inte om byn. Jag tror att det här är ett verktyg för att hitta ulvar. Att spela självreflexivt: "Hur känner och tänker jag? Verkar andra tänka och känna så?"
Gilla

Jag skulle gärna komma till de högre nyanserna i varulvsspel, men det kräver nog att jag spelar mycket, mycket mera.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
2. Men det var inte därför varulvarna vann. Varulvarna vann för att de var jäkligt bra. KK, Larsson och Basse var visserligen inte helt utan misstankar, men de lyckades hålla sig tillräckligt osynliga (eller som Larsson, osynlig in plain sight) för att klara sig.
Jag bidrog nog lite till vinsten. Jag jagade ju aldrig varulvar utan försökte själv sprida lite kaos och framstå som brandgul under spelets gång. Jag tyckte det var skitjobbigt när folk började gröna mig till höger och vänster, men jag satt också och hoppades att jag blev grönad av ulvar. Vilket det visade sig i slutet stämma.

Jag kom på vad jag borde gjort i slutet. Jag borde sagt: Jag har 2 liv! Jag är ulv +1!

Det hade varit episkt. Men jag vågade inte riktigt. Doh.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Dolda röster
Att rösta i doldo var intressant och jag skulle kunna tänka mig att prova det upplägget igen. Dock så tror jag att det kan behövas mer struktur för att maximera dess potential. Exempelvis så skulle rösterna kunnat presenterats så här; xyas: 1 + 2 + 1 + 1 + 1 + 2 = 8 röster. Då vet vi att 6 personer har röstat på xyas, hey det finns personer som kan lägga två röster och vi vet hur många som inte har röstat. Eller så här; 6 personer har röstat på xyas: 8 röster. Sedan mår nog upplägget bra av att inte ha allt för flexibla stopptider. Som det var nu så var det knappt någon poäng med att presentera rösterna överhuvudtaget.

Dolda fraktioner
Kul idé. Fungerade rätt bra t.o.m. Men med tanke på att man typ inte kunde lita på någonting i detta spelet så kändes detta som lite overkill. Det är skönt att ha något att lita på, och att få veta fraktionen på de som får lämna spelet brukar höra till det man kan lita på. Skulle vara kul att få se igen under andra omständigheter.

DTF
Det var häftigt hur DTF kunde vinna både tillsammans med byn och ulvarna. Dock så uppmuntrade rollen till mer ulvspel än den uppmuntrade till bybospel, så ulvarna hade lite numerärt övertag (relativt) i ett redan svårt spel. Rollen ser svår (men kul) ut.

Inläggstak
Jag väntade mig aldrig att detta formatet skulle bli en höjdare, men det var ett intressant experiment. Ett problem är att det är svårt att få till en sweet spot i hur många inlägg som ska krävas för en runda. För många variabler. Ett annat är de superflexibla rundavsluten. Mafia över forum tar tid av en anledning. Att två rundor ska kunna inträffa medan folk är i skola/jobbar är inte ok.

Rykten
Jag diggade rykten. På ett plan hade jag föredragit mer strukturer, men samtidigt så känns rykten som ett kompromiss mellan de som föredrar klassisk stil och de som gillar fluff. Jag spelade spelet utan att lägga allt för stor vikt vid rykten, men föredrar ändå rykten framför ett klassiskt spel.

Vigilante
:gremfrown:

Omdöme: Kul spel, men med lite för få strukturer för min smak. Aningens mer makt åt ulvarna, men inte så pass att det känns obalanserat. Många nya idéer. Bra spelmakat!

Avslutningsvis så spelade varulvarna skitbra. Den jag först började misstänka var KK redan i runda ett. Det kändes som samma "mellanmjölkspel" som han uppvisade i Infiltratör där han lurade brallorna av mig, men det var svårt att säga eftersom han påstods sig har varit borta så mycket i början. Jag hade planerat att analysera KK i runda två, men med all förvirring så är det tveksamt om det skulle gjort någon skillnad. Det var inte så att jag såg honom som självklar ulv. Nästa gång kommer han inte undan lika enkelt! Bekräftelsen kom när hans ord stod mot xyas. LJSLarsson var den första helröda ulven jag såg, och det kom som en blixt från klar himmel eftersom jag såg på honom som grön innan. Det var i runda 3 då han gick ut med att han var miller. Jag kunde knappt tro att han inte hängdes omedelbums för att ha väntat tills runda 3 med att gå ut med miller. Men nu lyckades han lura byn så bra jobbat! Med en annan förmåga hade jag trott du varit grön spelet igenom. Basse insåg jag inte att han var ulv förrän han började spamma och det var för sent. Basse i varulvsspel = 100% mer underhållande.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Tyrsan said:
Avslutningsvis så spelade varulvarna skitbra. Den jag först började misstänka var KK redan i runda ett. Det kändes som samma "mellanmjölkspel" som han uppvisade i Infiltratör där han lurade brallorna av mig, men det var svårt att säga eftersom han påstods sig har varit borta så mycket i början.
Ulvarna var skitbra! Tack så mycket.

Mitt mellanmjölks spel var en kombination av dåligt med tid och helt klart strategiskt rätt.

Jag startade inte upp förens på måndag, men det är ju klart att jag satt och hökade vid avspark. Jag hade gott om tid att suga in lite info innan jag hakade på.

Efter det drabbades jag av lite motgångar. Visst, jag fick åka och kolla på lite fotboll men tidsmässigt sabbad det lite för mig. Jag hade så klart velat varit mer aktiv, men det gick fan inte.

Sen åkte grabben på sån här vattkopper också. Det underlättade inte. Jag bluffade inte mitt tajta schema och min dåliga aktivitet, men visst drog jag lite nytta av det hela för mitt ulvande.
 
Top