Tjäna pengar på rollspel

Status
Not open for further replies.

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Nä, det är inte löjligt. Att driva ett företag för att tjäna pengar är inte definitionen av en "cash grab".

Visst har TSR och sedan WotC (eftersom det du räknar upp omfattar produkter som kom innan WotC) gjort saker som de lade lite pengar på i hopp om att snabbt få in andra pengar, men en ren "cash grab" där de prånglat ut en undermålig produkt enbart för att tjäna pengar kan jag inte direkt peka på. Kanske handdukarna?
Är man enbart ute efter snabba cash grabs så är ju rollspel knappast marknaden man kastar sig in i.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Wizards säljer mer eller mindre åtråvärda sammlarprylar , har skapat om det är 3 live action filmer , tecknade filmer , , actionfigurer , minis , battlemaps , sjuhundrafemtievla olika settings och lika många settingböcker till varje setting, sammlarutgåvor av grundböckerna , kortspel mm mm

Att påstå att detta inte är en blatant cashgrab och att wizards inte är ute efter att tjäna pengar är ju bara löjligt.
Jag vet inte om det går att jämföra WotC med svenska spelföretag (för det var väl just svenska sådana som frågan egentligen gällde?) men jag tycker inte att det är samma sak att vilja tjäna pengar som att ägna sig åt girig roffarkapitlism. Att vilja tjäna pengar på det man sysslar med är ju inte fel eller ens särskilt konstigt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
men en ren "cash grab" där de prånglat ut en undermålig produkt enbart för att tjäna pengar kan jag inte direkt peka på.
Duh! Ibland står minnet still.

Unearthed Arcana. Snabb produktion, billigt tryck, undermålig bindning, släng på Gygax namn, och rafsa in pengar som behövdes för att företaget skulle överleva.

Det kan jag sträcka mig till var en cash grab från TSR (inte WotC).
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,001
Location
Bureå
Jag har under de senaste fem, sex åren livnärt mig på rollspel i olika former. Det är ett hårt slit, jag gick inledningsvis ned rejält i lön från att ha jobbat som undersköterska, samtidigt som jag jobbade kanske dubbelt så mycket - så det är inte helt glamouröst. I perioder har jag inte ens tagit ut någon lön. Vid en annan period stod jag inför valet att ta ut en heltidslön själv, eller ta ut 50% för att min husillustratör och parhäst sedan starten också skulle få anställning på 50%. Jag valde självklart det senare.

Oftast jobbar dock mina illustratörer och frilansande skribenter mot en fast avgift eller mot royalty, så det är många led som får betalt innan jag får någon lön för mödan.

Det innebär inte heller att jag enbart jobbar med rollspelskonstruktion, utan sista året/åren har jag gjort andra rollspelsrelaterade jobb också:

* Jag och min fru sköter supporten åt Fria Ligan
* Jag layoutar material åt Eloso (material till Chock, CoC Sverige) och Helmgast (supplement till Kult)

Mina spel har drygt 30.000 tryckta exemplar av produkter bakom sig och försäljningen ligger totalt på omkring 23500 exemplar. Då står Sagospelet Äventyr med supplement för omkring 22.000 av dessa. Sagospelet Rymd som jag släppte i fjol sålde riktigt bra de första två månaderna, sedan mattades försäljningen av väsentligt. Grundboken till Sagospelet Rymd har till idag sålt strax över 700 exemplar (Kickstartern inräknad), och det räknar jag som en stor miss. Det kommer dock mer material till spelet, för det är den typen av sf-spel jag själv vill spela, så även om just det spelet ekonomiskt inte mer än gått plus minus noll efter ett års försäljning, så bedömer jag det värt att lägga ner mer tid på.

Utöver den försäljningen har vi Handbok för Superhjältar - rollspelet som sålt väldigt bra, men det rollspelet är inte helt och hållet mitt, så jag har inte räknat in det i ovanstående.

En annan viktigt inkomstkälla är biblioteksbesök, samt besök vid fritidsgårdar och föreläsningar. Där följer jag författarförbundets rekommendationer för fakturering.

Det som ibland har gjort mig trött och lite stött är när röster gjort gällande att det är en form av sell-out att jobba med rollspel. För att det då inte skulle vara "på riktigt" (finns det förresten någon annan bransch än kulturbtranschen som brottas med det märkliga synsättet?). Jag kan tycka det är en bortskämd och bekväm tanke som inte rimmar väl med verkligheten. Man skulle lika gärna kunna vända på det: "Älskar man hobbyn är man beredd på att göra avkall på saker som ekonomi och bekvämlighet för att jobba med det, annars är man inte på riktigt." Inte för att jag tycker så, utan för att det är ett precis lika orimligt antagande.

Så varför jobbar jag med detta? Jag kan inte låta bli. Det är roligt, jag vet inget bättre. Från att skapa fansins hemma i pojkrummet till att göra egna spel för utgivning var steget aldrig särskilt långt. Eller, tja, det steget bestod av drygt 20 års hoppande mellan en mängd olika arbeten i väntan på att en dag kunna ta steget fullt ut.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nä, det är inte löjligt. Att driva ett företag för att tjäna pengar är inte definitionen av en "cash grab".

Visst har TSR och sedan WotC (eftersom det du räknar upp omfattar produkter som kom innan WotC) gjort saker som de lade lite pengar på i hopp om att snabbt få in andra pengar, men en ren "cash grab" där de prånglat ut en undermålig produkt enbart för att tjäna pengar kan jag inte direkt peka på. Kanske handdukarna?
Det handlar nog om hur man ser på cashgrab och hur man väljer att definiera det . Jag tycker tex att special tärningar och sl-skärmar med annan grafisk design , filmer baserade på licensen osv är uppenbara cashgrabs för att mjölka sin publik på mer pengar .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag vet inte om det går att jämföra WotC med svenska spelföretag (för det var väl just svenska sådana som frågan egentligen gällde?) men jag tycker inte att det är samma sak att vilja tjäna pengar som att ägna sig åt girig roffarkapitlism. Att vilja tjäna pengar på det man sysslar med är ju inte fel eller ens särskilt konstigt.
Nej där håller jag med dig och självklart skall man kunna tjäna pengar på det man valt att försörja sig på . Det jag anser är en cashgrab är tex jag släpper ett videospel sedan släpper jag en ultimate edition och en collector edition och en black box edition och en köp den där verisonek så får du det här exklusiva vapnet i spelet version osv . Det i mitt tycke är en blatant cashgrab samma sak när det kommer till rollspel med samlarutgåvor och specialtärningar sammlarfigurer osv osv .

Jag skapar i exemplet ovan endast och enkom dessa olika versioner för att kunna mjölka marknaden mer , ergo cashgrab (i mitt tycke)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Det handlar nog om hur man ser på cashgrab och hur man väljer att definiera det . Jag tycker tex att special tärningar och sl-skärmar med annan grafisk design , filmer baserade på licensen osv är uppenbara cashgrabs för att mjölka sin publik på mer pengar .
Även fast maginalen är löjligt låg? Det är i princip +/- 0. Man gör det absolut inte för att tjäna pengar. Du har helt fel här.

Ps. Filmer? Vilka spelföretag snackar vi nu?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Det handlar nog om hur man ser på cashgrab och hur man väljer att definiera det . Jag tycker tex att special tärningar och sl-skärmar med annan grafisk design , filmer baserade på licensen osv är uppenbara cashgrabs för att mjölka sin publik på mer pengar .
De saker du tar upp är sådana som kostar sjukt mycket pengar att producera och som har extremt liten marginal. Antitesen för en cash grab.

Till exempel alla D&D-filmer har gått med förlust så vitt jag vet och det ligger enormt mycket arbete bakom att göra en film, så för mig kvalar de inte in som cash grabs. Och tärningar och sånt, som någon sagt tidigare så är det populärt för att spelarna vill ha dem, inte för att förlagen tjänar en massa pengar på dem, för det gör de inte.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Ps. Filmer? Vilka spelföretag snackar vi nu?
WotC. Och sen kanske Target men Chronicles-filmen kom efter att Target gick omkull.

EDIT: Just ja, WotC har ju inte haft rättigheterna att göra film på D&D sen Gygax sålde dem för tusen miljarder år sen. Jag tror det är först nu som de har tagit/köpt/fått tillbaka dem.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,459
Location
Helsingborg
De saker du tar upp är sådana som kostar sjukt mycket pengar att producera och som har extremt liten marginal. Antitesen för en cash grab.

/.../ Och tärningar och sånt, som någon sagt tidigare så är det populärt för att spelarna vill ha dem, inte för att förlagen tjänar en massa pengar på dem, för det gör de inte.
Underhållande att se att sådant spelföretagen gör för fansen är sakerna de blir beskyllda av fansen för att vara giriga. :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
De saker du tar upp är sådana som kostar sjukt mycket pengar att producera och som har extremt liten marginal. Antitesen för en cash grab.

Till exempel alla D&D-filmer har gått med förlust så vitt jag vet och det ligger enormt mycket arbete bakom att göra en film, så för mig kvalar de inte in som cash grabs. Och tärningar och sånt, som någon sagt tidigare så är det populärt för att spelarna vill ha dem, inte för att förlagen tjänar en massa pengar på dem, för det gör de inte.
Men vi skall ju knappast förutsätta att wizards räknade med att gå i förlust på filmerna. Dom har en populär licens dom tog ett gamble och dom förlorade men jag tror ju knappast att grundtanken ifrån wizards commanding office var låt oss vara filantropiska och ge alla nördar ett antal DnD-filmer som vi går back på . Nej jag tror nog snarare att dom trodde vi har en populär licens som många nördar älskar låt oss se hur vi kan mjölka ut ett par droppar till
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Det är ju tur iaf att vi har https://www.rollspelsverket.se/ och deras rollspel ROLLSPEL. Vi behöver mer av den här typen av statliga initiativ så att vår hobby inte kidnappas av lumpna kapitalister som bara vill sälja tärningar och sedan flytta sitt HQ till något skatteparadis och lura såväl ärliga nördar som skattebetalare på miljardbelopp!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Nej jag tror nog snarare att dom trodde vi har en populär licens som många nördar älskar låt oss se hur vi kan mjölka ut ett par droppar till
Just filmrättigheterna är kluriga, de har inte varit hos WotC på länge länge, så det var inte de som bestämde sig för att göra filmerna utan de som köpte rättigheterna av Gygax när han försökte rädda TSR.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Men vi skall ju knappast förutsätta att wizards räknade med att gå i förlust på filmerna. Dom har en populär licens dom tog ett gamble och dom förlorade men jag tror ju knappast att grundtanken ifrån wizards commanding office var låt oss vara filantropiska och ge alla nördar ett antal DnD-filmer som vi går back på . Nej jag tror nog snarare att dom trodde vi har en populär licens som många nördar älskar låt oss se hur vi kan mjölka ut ett par droppar till
Psst. Det du beskriver är exakt hur alla företag i hela världen resonerar när de ska utöka sin portfölj med fler produkter.

"Kan vi sälja den här produkten?" JA/NEJ
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Underhållande att se att sådant spelföretagen gör för fansen är sakerna de blir beskyllda av fansen för att vara giriga. :)
Är det konstigt tycker du ?

jag spelar ur varselklotet lika bra med ett par t6 ifrån mitt Yatzy som med orangea tärningar med nån symbol på som troligtvis kostar det trippla mot vad ett par vanliga vita t6 kostar i en hobbybutik .

Du ser fan service , jag ser cashgrab
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Är det konstigt tycker du ?

jag spelar ur varselklotet lika bra med ett par t6 ifrån mitt Yatzy som med orangea tärningar med nån symbol på som troligtvis kostar det trippla mot vad ett par vanliga vita t6 kostar i en hobbybutik .

Du ser fan service , jag ser cashgrab
Och att ta fram en limiterad upplaga av specialtärningar kostar lika mycket som att köpa in standardtärningar till Yatzy?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Nej där håller jag med dig och självklart skall man kunna tjäna pengar på det man valt att försörja sig på . Det jag anser är en cashgrab är tex jag släpper ett videospel sedan släpper jag en ultimate edition och en collector edition och en black box edition och en köp den där verisonek så får du det här exklusiva vapnet i spelet version osv . Det i mitt tycke är en blatant cashgrab samma sak när det kommer till rollspel med samlarutgåvor och specialtärningar sammlarfigurer osv osv .

Jag skapar i exemplet ovan endast och enkom dessa olika versioner för att kunna mjölka marknaden mer , ergo cashgrab (i mitt tycke)
Jo, men detta exemplet som du ger nu tycker jag inte riktigt är samma sak som de exempel du gav med WotC. Filmer och serier tycker jag inte är dåligt eller fel i sig (sen att åtminstone filmerna inte blev så bra är en annan femma). Actionfigurer är ju merch som det verkar som att många uppskattar. Minis, battlemaps och settingböcker ser jag inte felet med. Samlarutgåvor av grundböckerna, alltså jag förstår hur du tänker, men jag skulle nog inte se det som cash grab. Kortspel ser jag inget fel i. Men å andra sidan så är ju frasen "cash grab" väldigt vag, så et är ju en svår sak att diskutera. Men hursom, de exemplen ovan tycker i alla fall jag inte kan klassas som att det skulle ha med girighet eller roffarkapitalism att göra.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
som troligtvis kostar det trippla mot vad ett par vanliga vita t6 kostar i en hobbybutik .
Jag tror att marginalen på vanliga yatzy-tärningar är högre än marginalen på specialtärningar som tas fram i låg upplaga.

Med andra ord, man tjänar lättare pengar på att sälja yatzytärningar för de kostar typ ett öre att tillverka, givet att det görs miljoners sådana tärningar om året om jag gissar. Och per definition betalar du alltså skyhögt mer än vad det kostar att göra yatzy-tärningarna.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Och att ta fram en limiterad upplaga av specialtärningar kostar lika mycket som att köpa in standardtärningar till Yatzy?
Varför inte låta dessa tärningar följa med spelet , varför inte låta sl-skärmar följa med spelet .

Varför säljs dessa saker separat , naturligtvis för genom att stycka upp det på detta sätt så kan man tjäna ett par kronor extra

Ist för att ta 400 kr för en grundbok+sl-skärm+tärningar så kan du nu ta 350 för grundboken +100 för tärningarna + 150 för sl skärmen
 
Status
Not open for further replies.
Top