Tjäna pengar på rollspel

Status
Not open for further replies.

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag hoppas det här inte är att gå emot modereringen, men jag läser det ursprungliga påståendet som att det inte handlar om att tjäna pengar i sig, utan huruvida den som ger ut rollspel gör det av ett eget sug att spela just det spelet, eller av någon annan motivation (till exempel pengar).

Och det är ju inte nödvändigtvis samma sak som att exploatera frilansare, utan någon i mitt tycke mer intressant. År noll är ju tydligt ett spel FL ville göra. Men Stålenhag-spelet? Och spelar det någon roll för slutproduktens kvalitet - eller för hobbyn i stort - när en förläggare går från en typ av skapande till en annan?

Personligen tror jag att det kan göra det, och att det är en anledning till att förlag som börjar som spelskapare-utgivare antingen går under eller går mot att snarare bli beställare-utgivare - typ som att nya FL-spel i större utsträckning har huvudförfattare som är utanför den ursprungliga kärnan.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
598
Location
Göborg
Jo, men det är skillnad på om jag släpper min hemkampanj som gratis-äventyr bestående av ett txt-dokument på 10 kb + karta i gif-format på 100 kb - jämfört med ett riktigt köpäventyr där pdf:en är på flera 100 mb.

Jag är fullt medveten om att det funnits fan made DIY-material lika länge som det funnits rollspel.
Jag skulle t.o.m. kunna gå så långt att säga Original Dungeons & Dragons från 1974 och dess föregångare Chainmail faktiskt var fan made material av Gary Gygax som satt i sin egen källare och vek ihop boxar som han skickade med posten.

Men jag vill hävda att de som höll på med fanzines och DIY mellan 1970-2000 var en liten exklusiv grupp och det var inget som man kunde köpa i butik.
Att detta ändrades efter år 2000 med DriveThruRPG och Lulu är en annan femma.
Jag har en gnagande känsla av att åtminstone en av oss missförstår minst en av oss men med det förbehållet:

Det som jag reagerade på i din kommentar ovan var att du sade "Första gången det började bli populärt med gratismaterial till rollspel var runt år 2000 när OGL- och d20-licenserna släpptes - då hade rollspel funnits i ett kvartssekel utan att ägna en tanke åt gratismaterial." (min kursivering i fetstil)

Var det så att du med gratismaterial menade material ifrån rollspelsförlagen som var gratis? Jag tolkade det som gratismaterial överlag (var går gränsen mellan "DIY" och "eldsjäl"? (halvretorisk fråga, låt oss inte gräva ned oss i det hålet)) men gratismaterial ifrån förlagen har också funnits. Under andra halvan av 1990-talet publicerades ett ganska stort antal gamla DnD-moduler på WotCs hemsida. Jag tror främsta skälet till att det inte fanns så mycket gratismaterial före Internetrevolutionen på mitten av 90-talet var nog inte att det var ovilja från förlagen utan oförmåga att nå ut utan behöva betala för det (kopierings- och tryckkostnader). Internet var inte allmänt tillgängligt utanför universitetsvärlden före 1994-5.

Jag är ganska säker på att majoriteten av dagens nya spelare köper sina första rollspel i butiker som SFbok, eller online på sajter som Amazon - inte på DriveThruRPG eller Lulu.
Vilket inte är något jag har några som helst intentioner att säga emot.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,760
Location
Göteborg
Jag är ju lite ett bevis på att det går att göra rollspel utan att blanda in så mycket pengar. Det enda jag spenderat pengar på för mina rollspel är typ InDesign och ett par provtryck. Och jag har aldrig tjänat en spänn i intäkter på mina rollspel. Jag tycker ju att det som kostar pengar, förutom författarens tid, är saker som inte gör spelet bättre, såsom snygg layout och schyssta illusar.

Däremot, vill man nå ut till folk och få folk att spela ens spel, vilket jag ju bevisligen inte gör, så är det marknadens lag som gäller, och då får man spendera på layout, illusar, marknadsföring och annat. Och skribenter, eftersom folk vill ha stora, maffiga spel med mycket text. Jag har noll problem med det. Om jag trodde att jag skulle kunna tjäna någon nämnvärd mängd pengar på mina spel utan att göra spel som jag inte tycker är kul att spela, så hade jag nog gjort det. Men marknaden för smala, berättarfokuserade spel på svenska är liksom inte så stor.

Så, mer pengar är bra, och att de stora spelmakarna kan dra in lite pengar sabbar ju på intet sätt för mig. Jag kan ju bara låta bli att köpa deras spel.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
En grej till: jag tänker, utifrån vad jag skrev ovan, att påståendet "nuförtiden handlar allt om pengar" snarare handlar om vad som kommodifieras än att det är mycket pengar. Det har ju till exempel varit liknande diskussioner i bloggvärlden när folk började använda Patreon. Och det är ju en inneboende brist i Kickstarter/Patreon, att affärsmodellen inbjuder till att försöka kommodifiera aspekter av något som börjar som en annan typ av relation - typ "vad kul att vi byter idéer med varandra" eller "vad kul att nörda loss om talande ankor i rollspel" omvandlas till en pengatransaktion som kanske aldrig hade ägt rum om den från början hade framställt som just en pengatransaktion.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,309
Location
Kullavik
Det är exakt samma mekanismer oavsett vilket typ av företag du driver. I början kan du göra det i liten skala, för att det är kul, men det går inte att leva på. Sannolikt stannar du där eller slutar. Några få får möjlighet att ta ytterligare ett steg. Det blir inte så mycket mer pengar, men mer uppmärksamhet. Folk kan tro att företaget är större än det är och dra lite förhastade slutsatser kring omsättning, anställda o.s.v. Tänk på att även ett företag som omsätter 1-3 miljoner är pyttelitet.
Jag har själv drivit eget tidigare (men i en helt annan bransch) och jag ser det på samma sätt som Måns. Man börjar i en liten skala och mest för att det är en kul grej. Man märker att fler och fler gillar det man gör och att man börjar tjäna pengar på det. Skall man ta steget vidare och göra verksamheten till sin huvudsyssla så måste man givetvis tjäna pengar på det. Dessutom tror jag att energin att göra det enbart för att det är kul tar slut någonstans längs vägen och man behöver även få en ekonomisk motivation. Jag ser inte på något sätt att det här är fel utan en fullständigt hälsosam del i att inte vara en planekonomi.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Min egen betraktelse följer nedan:

Om jag skulle försöka leva på att skriva rollspel skulle jag behöva jobba dubbel så hårt för en tredjedel av lönen. Och så roligt tycker jag inte att det är ... :)

Med det sagt! All ersättning jag mottagit för mitt skrivande har jag varit nöjd med. De senaste åren har jag fått bättre betalt än tidigare år. Dagens förläggare förstår frilansarnas situation bättre än förut, i min enkla mening.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,992
Location
Umeå
En grej till: jag tänker, utifrån vad jag skrev ovan, att påståendet "nuförtiden handlar allt om pengar" snarare handlar om vad som kommodifieras än att det är mycket pengar. Det har ju till exempel varit liknande diskussioner i bloggvärlden när folk började använda Patreon. Och det är ju en inneboende brist i Kickstarter/Patreon, att affärsmodellen inbjuder till att försöka kommodifiera aspekter av något som börjar som en annan typ av relation - typ "vad kul att vi byter idéer med varandra" eller "vad kul att nörda loss om talande ankor i rollspel" omvandlas till en pengatransaktion som kanske aldrig hade ägt rum om den från början hade framställt som just en pengatransaktion.
Denna kan ju inte länkas, eller läsas, för få gånger: https://hexjunkie.com/2021/03/03/the-commodification-of-imagination/
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
Små spelproducenter som @krank brukar vara glada om de inte går back på sina produkter.
Bara för att jag blir omnämnd – faktum är att:
  • Jag inte vill gå med vinst, inte totalt sett. För då måste jag börja bry mig om skatt och sånt. Just nu lever jag ett rätt bekvämt rollspelsmakarliv, där makandet kan få vara en hobbysyssla där jag säljer lite böcker här och var – men där jag slipper skaffa F-skattsedel eller ha företag, och slipper krångla med något överhuvudtaget. Så länge jag går back.
  • Jag oroar mig inte det minsta för ovanstående. Jag löper ingen som helst risk att gå plus nån gång snart. Alla pengar som kommer in, går direkt till illustrationer eller texter till nya verk. Och så skopar jag in en del extra utöver det.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
669
Location
Nibiru
Jag hoppas det här inte är att gå emot modereringen, men jag läser det ursprungliga påståendet som att det inte handlar om att tjäna pengar i sig, utan huruvida den som ger ut rollspel gör det av ett eget sug att spela just det spelet, eller av någon annan motivation (till exempel pengar).

Och det är ju inte nödvändigtvis samma sak som att exploatera frilansare, utan någon i mitt tycke mer intressant. År noll är ju tydligt ett spel FL ville göra. Men Stålenhag-spelet? Och spelar det någon roll för slutproduktens kvalitet - eller för hobbyn i stort - när en förläggare går från en typ av skapande till en annan?

Personligen tror jag att det kan göra det, och att det är en anledning till att förlag som börjar som spelskapare-utgivare antingen går under eller går mot att snarare bli beställare-utgivare - typ som att nya FL-spel i större utsträckning har huvudförfattare som är utanför den ursprungliga kärnan.
Fast det där stämmer inte.
  • Vi har inte "huvudförfattare som är utanför den ursprungliga kärnan" i högre utsträckning nu än tidigare. Efter Mutant: År Noll har Coriolis, Svärdets sång, ALIEN, Twilight: 2000 och kommande Blade Runner och Drakar och Demoner alla i huvudsak skrivits (eller skrivs nu) av "den ursprungliga kärnan". Sen har externa frilansare absolut bidragit massor till dessa spel, men så var det ju redan med Svavelvinter och Mutant: År Noll. Av våra hittills utgivna spel har Ur varselklotet, Flodskörden och Nordiska väsen skrivits av en extern skribent (@Nässe). (Sen har vi förstås utgivningen av helt externa spel som MÖRK BORG och Death in Space, men jag skulle inte kalla dem "FL-spel" då vi inte har deltagit i skapandet av dem, vi sköter enbart tryck och distribution.)
  • Vi gjorde verkligen inte Ur varselklotet-spelet som en cash grab, utan för att Simons konstbok målade upp en enormt cool värld som vi kände vore superspännande att utforska i ett rollspel. Jag tror inte heller att @Nässe gjorde jobbet för att bli rik. Vi hade ingen som helst aning om att den kickstartern skulle gå så bra som den gjorde.
  • Vi har inte gått "från en typ av skapande till en annan" - vi drivs av passion för rollspel precis lika mycket nu som när vi började. Skillnaden är bara att vi haft turen att nå ett läge där vi nu kan leva på att skapa rollspel, vilket vi är otroligt glada och tacksamma för och verkligen inte hade väntat oss när Ligan grundades (för exakt tio år sedan i morgon 11 november förresten!).
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Tycker all produktion ska drivas av eldsjälar. Det brukar bli bäst när det är ett renodlat labour of love. Gäller all kultur.
Jag håller absolut inte med. Att alla hemmagjorda filmer, böcker skrivna av folk som inte blir utgivna, skolpjäser och fritidsgårdsband
, skulle vara bättre än de som får betalt för det. Jag är enormt tveksam,likaså är jag tveksam till att man slutar brinna för något för att man tjänar pengar på det.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Det jag tänker är problemet med det här att rollspelsskapande inte går att leva på (vilket, märk väl, jag ändå tror är en realistisk bedömning i de allra flesta fall) är att det skapar en social snedfördelning i vilka som ägnar sig åt det -- särskilt om det som krävs för att slå också är investeringar i sådant som illustrationer och layout. Det blir tråkigt om det blir något som kräver rejäla pengainsatser för att man ska kunna producera något som folk blir intresserade av.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,760
Location
Göteborg
Det jag tänker är problemet med det här att rollspelsskapande inte går att leva på (vilket, märk väl, jag ändå tror är en realistisk bedömning i de allra flesta fall) är att det skapar en social snedfördelning i vilka som ägnar sig åt det -- särskilt om det som krävs för att slå också är investeringar i sådant som illustrationer och layout. Det blir tråkigt om det blir något som kräver rejäla pengainsatser för att man ska kunna producera något som folk blir intresserade av.
Samtidigt tycker jag inte riktigt att det här med att slå och att folk ska bli intresserade måste vara så viktigt. Jag gillar när rollspelshobbyn är liten och lokal. Lite därför jag skriver på svenska också. Jag skaffar eller spelar sällan någonting om jag inte känner skaparen personligen, antingen genom att ha spelat med hen, eller i alla fall genom att ha snackat med hen på forumet. Jag har ingen relation till Fria Ligan och känner mig inte så intresserad av deras spel, utom kanske de som @Nässe har skrivit, för honom känner jag litegrann och jag tycker han är en skön typ. Jag har aldrig deltagit i en Kickstarter. Jag är inte så intresserad av Kopparhavets hjältar, men om @Måns skulle fråga om jag vill vara med på en omgång skulle jag vara fetpå, och kanske plocka upp spelet själv efter det. På samma sätt så tror jag att det är väldigt få som spelar mina spel utan att ha kommit i kontakt med dem genom Indierummet, där jag och mina vänner presenterar och lirar dem. Den delen av hobbyn är det som ligger mig varmast om hjärtat, och så kan Ligan och Wizards göra lite vad de vill, för min del. Och den lokala delen är också en där monetärt kapital blir mindre viktigt (men socialt kapital blir ju istället en grej, såklart).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
... och så kan Ligan och Wizards göra lite vad de vill, för min del. Och den lokala delen är också en där monetärt kapital blir mindre viktigt (men socialt kapital blir ju istället en grej, såklart).
Jag ser det som att jag har lyxen att inte bry mig om huruvida mina skapelser blir populära eller inte, men självklart så vill jag ju att folk gillar det jag gör. Och en vinkel på detta är att det är just detta som Riotminds har haft som filosofi hela tiden, att göra det de vill, damn the torpedens, vilket har setts som ... icke optimalt ... av många inbitna rollspelare.

Ligan sitter i en annan sits, de måste prestera spel som folk vill köpa (vilket de gör om och om igen) vilket medför en helt annan press och helt andra spelregler.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Fast det där stämmer inte.
Då ber jag om ursäkt.
Mitt påstående om Stålenhag-spelet var baserat på att spelet först presenterades som ett töjmål till en annan produkt
(https://www.kickstarter.com/projects/cabinetentertainment/simon-stalenhags-tales-from-the-loop).
Mitt påstående om att FL i större utsträckning än tidigare ger ut spel där du/ni inte står som huvudförfattare var i sin tur baserat på en enkel jämförelse mellan de tre första spelen och senare spel där bland annat Symbaroum ingår, och TOR är på väg
(https://www.svenskarollspel.nu/ respektive https://www.drivethrurpg.com/browse/pub/11437/Free-League-Publishing).

Jag trodde därför jag hade på fötterna, men jag inser från ditt svar att det jag kunde läsa mig till från utsidan inte var så talande för vad som egentligen händer inuti. Gott så!

Däremot vill jag understryka att jag inte menade något av mina påståenden som tecken på en cash grab. Jag gillar såklart när folk ger ut "sina egna spel" men tror att det blir ohållbart i längden om samma handfull personer ska vara huvudförfattare i en ständigt expanderande uppsättning produktlinjer. Därför föreställer jag mig att beställare/utgivare-rollen kan vara bra för stora spelförlag. Så vitt jag förstår var till exempel Kult och Mutant Chronicles "beställningsjobb", och på den tiden Cubicle 7 gav ut TOR var det inte de själva som skrev spelet. I ljuset av ursprungsposten ser jag det inte alls som girighet eller snabba pengar, utan som ett smart sätt att bibehålla kvalitet och odla särart trots ökade åtaganden, och ett sätt att kunna producera mer arbetsintensivt material (som äventyrsmoduler) per tidsenhet. Så om ni idag fortfarande skriver lika stor andel själva som vid starten är det kanske något av överväga inför framtiden?

Hursomhelst: stort grattis till tioårsjubileet!
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
669
Location
Nibiru
Då ber jag om ursäkt.
Mitt påstående om Stålenhag-spelet var baserat på att spelet först presenterades som ett töjmål till en annan produkt
(https://www.kickstarter.com/projects/cabinetentertainment/simon-stalenhags-tales-from-the-loop).
Mitt påstående om att FL i större utsträckning än tidigare ger ut spel där du/ni inte står som huvudförfattare var i sin tur baserat på en enkel jämförelse mellan de tre första spelen och senare spel där bland annat Symbaroum ingår, och TOR är på väg
(https://www.svenskarollspel.nu/ respektive https://www.drivethrurpg.com/browse/pub/11437/Free-League-Publishing).

Jag trodde därför jag hade på fötterna, men jag inser från ditt svar att det jag kunde läsa mig till från utsidan inte var så talande för vad som egentligen händer inuti. Gott så!

Däremot vill jag understryka att jag inte menade något av mina påståenden som tecken på en cash grab. Jag gillar såklart när folk ger ut "sina egna spel" men tror att det blir ohållbart i längden om samma handfull personer ska vara huvudförfattare i en ständigt expanderande uppsättning produktlinjer. Därför föreställer jag mig att beställare/utgivare-rollen kan vara bra för stora spelförlag. Så vitt jag förstår var till exempel Kult och Mutant Chronicles "beställningsjobb", och på den tiden Cubicle 7 gav ut TOR var det inte de själva som skrev spelet. I ljuset av ursprungsposten ser jag det inte alls som girighet eller snabba pengar, utan som ett smart sätt att bibehålla kvalitet och odla särart trots ökade åtaganden, och ett sätt att kunna producera mer arbetsintensivt material (som äventyrsmoduler) per tidsenhet. Så om ni idag fortfarande skriver lika stor andel själva som vid starten är det kanske något av överväga inför framtiden?

Hursomhelst: stort grattis till tioårsjubileet!
Tack!

Ingen ursäkt behövs, jag ville bara ge vår syn på saken. :)

Och du har helt rätt angående The One Ring, det är externt skrivet. Jag skulle inte kalla det ett beställningsjobb dock, snarare ett kreativt samarbete. Symbaroum ser jag som ett internt spel, de gamla järnringarna är ju i högsta grad en del av den inre cirkeln i Ligan nu.

Men, du har alldeles rätt i att intern bandbredd är vår största utmaning just nu, just för att vi vill behålla den kreativa kontrollen och inte bara beställa spel av externa skribenter (med undantag.för Francesco och @Nässe då).
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
För min egen del vad det gäller pengar vs eldsjäl så skriver jag egna saker för att det är otroligt roligt och givande.

Men sen började jag betala för omslag och enstaka illustrationer, för jag gillar när det ser proffsigt ut... sen kan jag liksom aldrig sluta skapa grejer för det är ju alldeles för roligt.

Så då ligger jag ju ute med en massa pengar som jag gärna vill (inte behöver) tjäna tillbaka. Så då säljs produkterna för 25 kr st som pdf eller nått sånt. Sakta men säkert kommer pengar tillbaka och produkten har betalat för sig själv. Är detta en cashgrab? Knappast. Kan jag leva på detta enbart? Inte en chans.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Detta är ju naturligtvis en skiftande skala .

Kalle Bengtsson som producerat knäckebröds riddarna ifrån gäddträsk hemma i sin källare gör knappast detta som nån cashgrab medans företag som wizards som omsätter miljoner uppå miljoner troligtvis are in it for the money
(i dagsläget iaf) det kanske var annorlunda ifrån start.

Wizards säljer mer eller mindre åtråvärda sammlarprylar , har skapat om det är 3 live action filmer , tecknade filmer , , actionfigurer , minis , battlemaps , sjuhundrafemtievla olika settings och lika många settingböcker till varje setting, sammlarutgåvor av grundböckerna , kortspel mm mm

Att påstå att detta inte är en blatant cashgrab och att wizards inte är ute efter att tjäna pengar är ju bara löjligt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Att påstå att detta inte är en blatant cashgrab och att wizards inte är ute efter att tjäna pengar är ju bara löjligt.
Nä, det är inte löjligt. Att driva ett företag för att tjäna pengar är inte definitionen av en "cash grab".

Visst har TSR och sedan WotC (eftersom det du räknar upp omfattar produkter som kom innan WotC) gjort saker som de lade lite pengar på i hopp om att snabbt få in andra pengar, men en ren "cash grab" där de prånglat ut en undermålig produkt enbart för att tjäna pengar kan jag inte direkt peka på. Kanske handdukarna?
 
Status
Not open for further replies.
Top