Då ber jag om ursäkt.
Mitt påstående om Stålenhag-spelet var baserat på att spelet först presenterades som ett töjmål till en annan produkt
(
https://www.kickstarter.com/projects/cabinetentertainment/simon-stalenhags-tales-from-the-loop).
Mitt påstående om att FL i större utsträckning än tidigare ger ut spel där du/ni inte står som huvudförfattare var i sin tur baserat på en enkel jämförelse mellan de tre första spelen och senare spel där bland annat Symbaroum ingår, och TOR är på väg
(
https://www.svenskarollspel.nu/ respektive
https://www.drivethrurpg.com/browse/pub/11437/Free-League-Publishing).
Jag trodde därför jag hade på fötterna, men jag inser från ditt svar att det jag kunde läsa mig till från utsidan inte var så talande för vad som egentligen händer inuti. Gott så!
Däremot vill jag understryka att jag inte menade något av mina påståenden som tecken på en cash grab. Jag gillar såklart när folk ger ut "sina egna spel" men tror att det blir ohållbart i längden om samma handfull personer ska vara huvudförfattare i en ständigt expanderande uppsättning produktlinjer. Därför föreställer jag mig att beställare/utgivare-rollen kan vara bra för stora spelförlag. Så vitt jag förstår var till exempel Kult och Mutant Chronicles "beställningsjobb", och på den tiden Cubicle 7 gav ut TOR var det inte de själva som skrev spelet. I ljuset av ursprungsposten ser jag det inte alls som girighet eller snabba pengar, utan som ett smart sätt att bibehålla kvalitet och odla särart trots ökade åtaganden, och ett sätt att kunna producera mer arbetsintensivt material (som äventyrsmoduler) per tidsenhet. Så om ni idag fortfarande skriver lika stor andel själva som vid starten är det kanske något av överväga inför framtiden?
Hursomhelst: stort grattis till tioårsjubileet!