Tjäna pengar på rollspel

Status
Not open for further replies.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Ist för att ta 400 kr för en grundbok+sl-skärm+tärningar så kan du nu ta 350 för grundboken +100 för tärningarna + 150 för sl skärmen
Ett rollspel för 400 kronor som har en regelbok, en sl-skärm och specialtärningar ... det tror jag inte är ekonomiskt försvarbart för ett förlag att ge ut, det skulle troligen bli en ren förlustaffär.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tror att marginalen på vanliga yatzy-tärningar är högre än marginalen på specialtärningar som tas fram i låg upplaga.

Med andra ord, man tjänar lättare pengar på att sälja yatzytärningar för de kostar typ ett öre att tillverka, givet att det görs miljoners sådana tärningar om året om jag gissar. Och per definition betalar du alltså skyhögt mer än vad det kostar att göra yatzy-tärningarna.
Yatzy tärningar eller helt vanliga t6:or kan du ofta hitta i helt vanliga affärers bargain bins . Jag köpte för ett antal år sedan flertalet vanliga vita t6 paket på coop som jag hittade i 10kronors lådan .
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,940
Varför inte låta dessa tärningar följa med spelet , varför inte låta sl-skärmar följa med spelet .

Varför säljs dessa saker separat , naturligtvis för genom att stycka upp det på detta sätt så kan man tjäna ett par kronor extra
Men även om det skulle vara så, varför är det fel att vilja tjäna pengar på balla grejer man lagt ner en massa tid på att producera? Jag kan fortfarande inte riktigt förstå hur det är ett cash grab?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,030
Location
Ereb Altor
Varför inte låta dessa tärningar följa med spelet , varför inte låta sl-skärmar följa med spelet .

Varför säljs dessa saker separat , naturligtvis för genom att stycka upp det på detta sätt så kan man tjäna ett par kronor extra

Ist för att ta 400 kr för en grundbok+sl-skärm+tärningar så kan du nu ta 350 för grundboken +100 för tärningarna + 150 för sl skärmen
Men...SL-skärmar är superdyra och ingen betalar mer än typ 150kr för dem. Du måste trycka jätteupplagor för att få igen pengarna. För Kopparhavet var det inte ens att tänka på. Samma med tärningar. Vi hade kunnat göra det men skulle inte tjäna på det. Däremot skulle vi behöva lägga tid och pengar på att ta fram underlag, skriva tabeller, köpa bilder etc.

Ditt räkneexempel håller inte IRL, iaf inte om vi pratar svenska spelskapare. Tveksamt om det funkar ens för större förlag. En sådan box hade behövt kosta runt 1000kr.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Varför inte låta dessa tärningar följa med spelet , varför inte låta sl-skärmar följa med spelet .

Varför säljs dessa saker separat , naturligtvis för genom att stycka upp det på detta sätt så kan man tjäna ett par kronor extra

Ist för att ta 400 kr för en grundbok+sl-skärm+tärningar så kan du nu ta 350 för grundboken +100 för tärningarna + 150 för sl skärmen
Du pratar som att du driver ett förlag och har praktisk erfarenhet av att ge ut olika typer av rollspelsprodukter. Stämmer det?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ett rollspel för 400 kronor som har en regelbok, en sl-skärm och specialtärningar ... det tror jag inte är ekonomiskt försvarbart för ett förlag att ge ut, det skulle troligen bli en ren förlustaffär.
Vilket bevisar att spelmakare inte gör detta för att inte tjäna pengar .
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,030
Location
Ereb Altor
Yatzy tärningar eller helt vanliga t6:or kan du ofta hitta i helt vanliga affärers bargain bins . Jag köpte för ett antal år sedan flertalet vanliga vita t6 paket på coop som jag hittade i 10kronors lådan .
Och det är poängen. Kinesiska tärningsfabriker gör dessa. Vill ett litet förlag ta fram egna kostar det avsevärt mer. Och de tjänar inte pengar på det. De enda som tjänar pengar är tärningsfabriken.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Yatzy tärningar eller helt vanliga t6:or kan du ofta hitta i helt vanliga affärers bargain bins . Jag köpte för ett antal år sedan flertalet vanliga vita t6 paket på coop som jag hittade i 10kronors lådan .
Det ändrar inte faktum att om du betalade 10 kronor för dem, så kostade de troligtvis 50 öre att tillverka, om ens det. Du betalade alltså 20 gånger så mycket som det kostade att tillverka dem.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Du pratar som att du driver ett rollspelsförlag och har praktisk erfarenhet av att ge ut rollspel. Stämmer det?
Behöver jag ha det ? Sluta vara von oben det bekommwr dig icke . Enligt vart jag tror du har din politiska hemvist så vidhåller jag att jag har köpt rollspel och tärningar och sl-skärmar så därför har jag nu epistemologisk kunskap om allt som rör rollspel .
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Behöver jag ha det ? Sluta vara von oben det bekommwr dig icke .
Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig otrevligt. Jag tänker mest att det kan vara klädsamt att uttrycka sig lite mindre som en auktoritet, när man baserat på gissningar diskuterar med folk som faktiskt har omfattande praktisk erfarenhet på området.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,030
Location
Ereb Altor
Behöver jag ha det ?
Hade du haft det så hade du iaf vetat att dina argument baserar sig på luft och åsikter, och helt saknar faktaunderlag. True story. Du får lov att tycka vad du vill. Men du har fel i det här fallet. Jag har pratat med tryckerierna och tärningsfabrikerna. Jag har deras offerter. Jag vet vad de kan kosta i butik. Jag vet att du har fel, och att jag har rätt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tycker att det är för mycket begärt att ett förlag ska gå med förlust på sina produkter.
Det var en direkt respons på att folk på forumet ofta hävdar att dom inte skapar rollspel för att tjäna pengar och att många av er går back .
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,940
Vilket bevisar att spelmakare inte gör detta för att inte tjäna pengar .
Men nu tror jag att vi diskuterar lite olika saker samtidigt.

Trådstarten handlade om vart gränsen går där man tycker att svenska spelföretag ägnar sig åt girighet och roffarkapitalism.

Jag har någonstans skrivit, angående att rollspelsförlag skulle ge ut settingböcker endast i syfte att tjäna pengar, att jag aldrig varit med om att man först pratar om att tjäna så mycket pengar som möjligt och sen ge ut en bok i det syftet.

Vi har ju också pratat om att det inte är fel på att tjäna pengar på det man lägger ner tid och möda på att producera.

Men jag tror inte att någon, någonstans i tråden, har hävdat att rollspelsmakare (med vissa individuella undantag) har någon slags princip i att inte vilja tjäna pengar. Har jag missat något, har folk verkligen påstått det?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Det var en direkt respons på att folk på forumet ofta hävdar att dom inte skapar rollspel för att tjäna pengar och att många av er går back .
Alla har inte samma mål. Någon gör det för att det är kul och behöver inte gå med vinst, någon gör det som jobb och måste gå med vinst. Några vill nå ut till en liten publik, några vill nå ut till en stor publik.

Alla har olika förutsättningar och det går inte att dra alla över en kam.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Kom på en kul grej, Carta Mundi som trycker spel har ett onlineverktyg där man kan få en uppskattning på vad ett brädspel kommer att kosta att ta fram:


Har använt det när vi föreslagit brädspel till kunder, men det har alltid blivit för dyrt.

EDIT: En upplaga på 1000 spel, med spelplan och egna pjäser, i en mellanstor låda och en 12-sidig regelbok skulle kosta 145 000 kronor att trycka, och så tillkommer frakt, och mitt eget arbete med att ta fram spelet, och pengar till illustratören och säljinsatser och lager. Bland annat.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Hade du haft det så hade du iaf vetat att dina argument baserar sig på luft och åsikter, och helt saknar faktaunderlag. True story. Du får lov att tycka vad du vill. Men du har fel i det här fallet. Jag har pratat med tryckerierna och tärningsfabrikerna. Jag har deras offerter. Jag vet vad de kan kosta i butik. Jag vet att du har fel, och att jag har rätt.
Alla som driver ett företag gör väll så för att iaf försöka gå med vinst om inte så kan du få min adress och skicka ett gratis exemplar av kopparhavets hjältar och sirenens klagan om nu inte syftet är att tjäna pengar
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Jag tycker det är intressant att se att de flesta som anser att vissa förlag gör cashgrabs aldrig ens har skrivit något material till ett spel eller ens har en insyn i vad det kostar att producera saker. Så man baserar helt vad man tycker på vad man känner, helt utan någon insyn eller baserat på fakta. Skumt!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Alla som driver ett företag gör väll så för att iaf försöka gå med vinst om inte så kan du få min adress och skicka ett gratis exemplar av kopparhavets hjältar och sirenens klagan om nu inte syftet är att tjäna pengar
Fast nu har det som Franz säger blivit väldigt rörigt.

Tjäna pengar på sin produkt vill de flesta, åtminstone till så grad att man täcker tryckkostnaden och frakten. Några vill betala frilansare och några vill till och med betala löner.

"Cash grab" är ju något helt annat, och det är svårt för flera av oss att se att det är något som rollspelsförlag ägnar sig åt.
 
Status
Not open for further replies.
Top