Tjäna pengar på rollspel

Status
Not open for further replies.
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Om vi har ett spel och till det spelet har vi en helt fullt fungerande sl-skärm men nu väljer speltillverkarna att släppa 3 nya sl-skärmar dom är exakt likadana invändigt det ända som skiljer är valet av hur utsidan ser ut. Varför ens släppa dessa 3 extra sl-skärmar . Ja troligtvis för att dom vet att dom som är fans av spelet vill ha dessa och prånglar ut extra pengar ergo en cash grab .
Om du tar detta som exempel när flertalet speltillverkare sagt att SL skärmar inte är något som drar in några större summor pengar alls, men ändå framhåller att detta exempel är en cash grab, jag förstår inte ditt resonemang överhuvudtaget längre.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,987
För övrigt, och nu får folk med mer insyn än mig, till exempel @Magnus Seter eller @Måns rätta mig om jag har fel, men jag har fattat det som att SL-skärmar är rätt dyra tillverka och att de inte alltid går med vinst. Så att lägga ner em massa pengar på tre stycken illustratörer istället för en skulle vara allt annat än ett Cash grab, snarare ett säkert recept på förlust?

EDIT: Oj, sorry råkade visst skriva samtidigt som @Beastslayer som sa typ samma sak
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Varför ens släppa dessa 3 extra sl-skärmar . Ja troligtvis för att dom vet att dom som är fans av spelet vill ha dessa och prånglar ut extra pengar ergo en cash grab .
Vänta nu lite. Du säger att fansen vill ha detta. Och som speltillverkare skall man då tänka "Nä, det får ni inte" eller?
Jag fattar inte resonemanget alls.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Jag håller absolut inte med. Att alla hemmagjorda filmer, böcker skrivna av folk som inte blir utgivna, skolpjäser och fritidsgårdsband
, skulle vara bättre än de som får betalt för det. Jag är enormt tveksam,likaså är jag tveksam till att man slutar brinna för något för att man tjänar pengar på det.
Fair enough, det var en smula ogenomtänkt.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
271
Location
Stockholm
Om vi har ett spel och till det spelet har vi en helt fullt fungerande sl-skärm men nu väljer speltillverkarna att släppa 3 nya sl-skärmar dom är exakt likadana invändigt det ända som skiljer är valet av hur utsidan ser ut. Varför ens släppa dessa 3 extra sl-skärmar . Ja troligtvis för att dom vet att dom som är fans av spelet vill ha dessa och prånglar ut extra pengar ergo en cash grab .
...ergo sund företagsamhet.

Att möta efterfrågan med produkter som efterfrågas av marknaden är vad företag ska göra. Om de inte hade tillverkat dessa tre hypotetiska SL-skärmar hade de istället haft kunder som upplever att företaget inte lyssnar på dem. Om det nu dessutom är som det beskrivs ovan, att marginalerna är extremt dåliga, så är det en ren tjänst till kunderna.

Om kundunderlaget för tre SL-skärmar saknas kommer företaget istället sitta med de här produkterna på sitt lager. De har då kostat pengar att utveckla, producera och lagerhållas. En ren förlustaffär.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,987
Pratar vi inte om att tjäna pengar på rollspel allmänt men ja det finns ju svenska företag som gjort detta fast inte just med sl-skärmar .
Jag hade för mig att trådskaparen särskilt efterfrågat exempel på den svenska marknaden men nu när jag läser om originalinlägget märker jag att jag nog minns fel.

Jag förstår hursomhelst inte riktigt vad du menar? Har svenska rollspelsmakare gett ut tre olika SL-skärmar med samma innehåll, fast de är inte SL-skärmar?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
För övrigt, och nu får folk med mer insyn än mig, till exempel @Magnus Seter eller @Måns rätta mig om jag har fel, men jag har fattat det som att SL-skärmar är rätt dyra tillverka och att de inte alltid går med vinst.
Jag vet inte exakta siffror, men upplagan är ofta låg vilket driver upp priset, och sedan vill vi konsumenter ha rejäla tjocka skärmar som är stadiga, vilket också driver upp priset.

Det är också en fråga om att många spelföretag måste balansera vad fansen säger att de vill ha och vad de faktiskt köper. Många säger att de vill ha äventyr, men äventyr säljer inte lika bra som regler. Men det måste finnas äventyr, så även om man inte tjänar så mycket på dem måste de tas fram, likaså med SL-skärmar när det gäller "större" spel.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Just ja, påslaget i butik är ju rätt rejält också, för att butikerna ska överleva. De pengarna går ju inte till spelförlagen. Och spelförlagen har inte råd eller lust att sänka butikerna genom att sälja mycket billigare i sin egen webbutik, så butikspriset blir vägledande.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
Det är också en fråga om att många spelföretag måste balansera vad fansen säger att de vill ha och vad de faktiskt köper. Många säger att de vill ha äventyr, men äventyr säljer inte lika bra som regler. Men det måste finnas äventyr, så även om man inte tjänar så mycket på dem måste de tas fram, likaså med SL-skärmar när det gäller "större" spel.
Ja, precis, det krävs ofta lite potentiella förlustaffärer för att legitimera större kampanjfokusrade spel i folks ögon. Annars får man knappt några intressenter. Man får bara se till att alla delar av spelet inte är förlustaffärer.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
Just ja, påslaget i butik är ju rätt rejält också, för att butikerna ska överleva. De pengarna går ju inte till spelförlagen. Och spelförlagen har inte råd eller lust att sänka butikerna genom att sälja mycket billigare i sin egen webbutik, så butikspriset blir vägledande.
Plus att man inte bara ska ha betalt för framställandet av den fysiska produkten. Priset innefattar ju egentligen idéerna, författandet, illustrationerna, formgivningen, administrationen, lager- och distributionskostnader, bokföring, etcetera. Visst, tärningar och annat krimskrams kräver inte lika mycket arbete på vissa punkter, men på andra kräver de precis lika mycket som en bok.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
@Dr_Dängrot vad händer om vi vänder på det?

Säg att du tillverkar en rollspelsprodukt.
Säg att du har kostnader i samband med produktionen.
Först har du spenderat massor av din fritid på att göra produkten, troligtvis något som motsvarar flera arbetsveckor.
Sedan har du köpt illustrationer för kanske 10000 kr för du vill att din produkt ska se snygg och professionell ut.

Nu kommer frågan:
varför ska du betala 10000 kr ur egen ficka för att helt okända människor som du aldrig träffat (och antagligen aldrig kommer att träffa) ska få spela rollspel utan att behöva betala något?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om du tar detta som exempel när flertalet speltillverkare sagt att SL skärmar inte är något som drar in några större summor pengar alls, men ändå framhåller att detta exempel är en cash grab, jag förstår inte ditt resonemang överhuvudtaget längre.
Då får det stå för dig om du inte kan koppla det.

Det handlar om att "lura" sin kundbas till merkonsumumtion. Kalle går till affären och köper spel x och ser att wow dom har släppt spel x tärningar , jag har ju helt vanliga t6 som duger ypperligt men jag vill gärna betala 200 kronor för ett par billiga plastbitar med en spel x logga på. Kalle och ser också att wow det har kommit ut en sl-skärm med motiv ifrån kampanj A den har precis samma innehåll som vanliga sl-skärmen förutom att framsidan har ett annat motiv men den måste Kalle ha så han kastar upp ytterliggare 200 kronor .

Nu har spelföretag X tjänat 400 kronor extra på att Kalle köpt material som han igentligen inte ens behöver.

Hur kan du inte se det som ett cash grab , företag x har i detta fiktiva exempel genom att spela på Kalles nördighet och love för spel x just lurat av Kalle 400 kronor på produkter som han inte ens behöver för att spela spelet.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Nu har spelföretag X tjänat 400 kronor extra på att Kalle köpt material som han igentligen inte ens behöver.

Hur kan du inte se det som ett cash grab , företag x har i detta fiktiva exempel genom att spela på Kalles nördighet och love för spel x just lurat av Kalle 400 kronor på produkter som han inte ens behöver för att spela spelet.
Va? Är Kalle en omyndigförklarad idiot? Om Kalle väljer att spendera sina pengar på något, är det väl Kalles beslut. Vet du bättre än Kalle vad han skall använda sina pengar på?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Då får det stå för dig om du inte kan koppla det.

Det handlar om att "lura" sin kundbas till merkonsumumtion. Kalle går till affären och köper spel x och ser att wow dom har släppt spel x tärningar , jag har ju helt vanliga t6 som duger ypperligt men jag vill gärna betala 200 kronor för ett par billiga plastbitar med en spel x logga på. Kalle och ser också att wow det har kommit ut en sl-skärm med motiv ifrån kampanj A den har precis samma innehåll som vanliga sl-skärmen förutom att framsidan har ett annat motiv men den måste Kalle ha så han kastar upp ytterliggare 200 kronor .

Nu har spelföretag X tjänat 400 kronor extra på att Kalle köpt material som han igentligen inte ens behöver.

Hur kan du inte se det som ett cash grab , företag x har i detta fiktiva exempel genom att spela på Kalles nördighet och love för spel x just lurat av Kalle 400 kronor på produkter som han inte ens behöver för att spela spelet.
Jag citerar definitionen av vad en cash grab är återigen så får det tala för min åsikt i frågan:

" " The definition of a Cash Grab is usually when a product has little or zero quality has hastily, lazily, thrown together for the sole reason of making money. The product may also have no “heart” or “soul”, and has no reason to exist other than to make a quick buck. "
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
@Dr_Dängrot vad händer om vi vänder på det?

Säg att du tillverkar en rollspelsprodukt.
Säg att du har kostnader i samband med produktionen.
Först har du spenderat massor av din fritid på att göra produkten, troligtvis något som motsvarar flera arbetsveckor.
Sedan har du köpt illustrationer för kanske 10000 kr för du vill att din produkt ska se snygg och professionell ut.

Nu kommer frågan:
varför ska du betala 10000 kr ur egen ficka för att helt okända människor som du aldrig träffat (och antagligen aldrig kommer att träffa) ska få spela rollspel utan att behöva betala något?
jag framhäver igen att jag har aldrig utmålat mig själv som någon filantrop som inte är ute efter att tjäna pengar .

Jag har problem med att folk här inne säger att vi gör det inte för pengarna och sedan säger att ja men vi kan ju inte sälja för pris x för då går vi back .
Jag hade för mig att trådskaparen särskilt efterfrågat exempel på den svenska marknaden men nu när jag läser om originalinlägget märker jag att jag nog minns fel.

Jag förstår hursomhelst inte riktigt vad du menar? Har svenska rollspelsmakare gett ut tre olika SL-skärmar med samma innehåll, fast de är inte SL-skärmar?
Nej nu misstolkar du med vilje .
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
175
Om vi har ett spel och till det spelet har vi en helt fullt fungerande sl-skärm men nu väljer speltillverkarna att släppa 3 nya sl-skärmar dom är exakt likadana invändigt det ända som skiljer är valet av hur utsidan ser ut. Varför ens släppa dessa 3 extra sl-skärmar . Ja troligtvis för att dom vet att dom som är fans av spelet vill ha dessa och prånglar ut extra pengar ergo en cash grab .
Fast ingen tvingar dig att köpa något. Jag tror inte du ens förstår hur kapitalism fungerar.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Jag har problem med att folk här inne säger att vi gör det inte för pengarna och sedan säger att ja men vi kan ju inte sälja för pris x för då går vi back
Varför är detta ett problem? Det är ju helt rimligt att det finns de som inte gör det för pengarna men som inte vill förlora pengar på det de gör. Alltså, de gör det inte för att tjäna pengar, men idkar inte välgörenhet genom att ge ut gratis rollspel för egna pengar.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Då får det stå för dig om du inte kan koppla det.

Det handlar om att "lura" sin kundbas till merkonsumumtion. Kalle går till affären och köper spel x och ser att wow dom har släppt spel x tärningar , jag har ju helt vanliga t6 som duger ypperligt men jag vill gärna betala 200 kronor för ett par billiga plastbitar med en spel x logga på. Kalle och ser också att wow det har kommit ut en sl-skärm med motiv ifrån kampanj A den har precis samma innehåll som vanliga sl-skärmen förutom att framsidan har ett annat motiv men den måste Kalle ha så han kastar upp ytterliggare 200 kronor .

Nu har spelföretag X tjänat 400 kronor extra på att Kalle köpt material som han igentligen inte ens behöver.

Hur kan du inte se det som ett cash grab , företag x har i detta fiktiva exempel genom att spela på Kalles nördighet och love för spel x just lurat av Kalle 400 kronor på produkter som han inte ens behöver för att spela spelet.
Bara för något inte "behövs" så är det inte automatisk värdelöst.
Jag behöver inte ha ha tabasco i min tomatsoppa. Den är fullt ätbar ändå.
Ändå lägger jag gladeligen pengar på att köpa tabasco för att jag tycker det blir godare så.
 
Status
Not open for further replies.
Top