Tjäna pengar på rollspel

Status
Not open for further replies.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag citerar definitionen av vad en cash grab är återigen så får det tala för min åsikt i frågan:

" " The definition of a Cash Grab is usually when a product has little or zero quality has hastily, lazily, thrown together for the sole reason of making money. The product may also have no “heart” or “soul”, and has no reason to exist other than to make a quick buck. "
Jag anser inte att tex en likadan sl skärm med samma innehåll som grundskärmen fast med olika motiv existerar i något annat syfte än att make a Quick Buck ergo cash grab
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,025
Nej nu misstolkar du med vilje .
Nej, jag lovar att jag inte gör det. Jag vill inte att det ska verka att jag diskuterar i bad faith, jag förstår verkligen inte. Du menar alltså att ett svenskt spelföretag har släppt fler än en versioner av en produkt samtidigt där innehållet är detsamma men ytan/omslaget är annorlunda? Förstår jag dig rätt då? Om inte, kan du förtydliga för jag är genuint nyfiken på vad du menar?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,490
Location
Stockholm
Det handlar om att "lura" sin kundbas till merkonsumumtion.
Det du beskriver är det väl mest WotC som sysslar med? Alltså varianter på SL-skärmar till senaste kampanjvärlden, och specialtärningar till senaste äventyret, och figurer till desamma. Och så samlarutgåvor och special editions och sånt.

För mig ligger de grejerna mer i kategorin "onödiga specialgrejor som några tycker är kul och som WotC kan tjäna lite extra pengar på" men de klassar ändå inte in i "cash grab"-kategorin för mig.

Med det sagt så köpte jag Enemy Within Special Edition just för att det var en special edition, trots att det som står i böckerna är samma som i den "normala" utgåvan. Men med den produktionskvalitet Cubicle 7 lägger på de böckerna så tror jag inte de tjänar enormt mycket pengar på dem. De är nog mest huvudvärk för dem vid det här laget.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,444
Location
Maastricht
Jag anser inte att tex en likadan sl skärm med samma innehåll som grundskärmen fast med olika motiv existerar i något annat syfte än att make a Quick Buck ergo cash grab
Tjaa, om SL skärmen är av kvalité och om konsumenterna efterfrågat den och faktiskt köper den visar ju det på att de vill ha den. Och så hade vi än en gång marginalerna på vad man tjänar på en SL skärm, så nej, det är ingen cash grab, för vinsten är i stort sett lika med noll.
Istället för att hitta på exempel på saker som inte skett kan du väl lägga fram ett faktiskt exempel på något du tycker är en cash grab som vi sedan kan titta på och disskutera?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Vad skulle problemet kunna vara med "tjäna pengar på rollspel" (eller inte)?

Om företag ägnade sig åt övervinster vilket gjorde att det var svårt att (har råd att) komma in i hobbyn så vore det ett problem. Men så är det inte.

Från mitt perspektiv ser jag några utmaningar med "marknaden" för rollspel:
1) Marginalerna och upplagorna är väldigt små, många som producerar gör det som en hobby, på egen tid och utan att få igen pengarna
2) Amatörer/entusiaster ger bort gratis material som delvis kan ta bort möjligheten att ta rimligt betalt

Så kan man fundera på om amatörer (arbetar för skojs skull) gör minst lika bra produkter som proffs (arbetar för pengar). I vissa fall tror jag det är så. Men i andra fall är det inte så. Om jag ska köpa ett rollspel vill jag gärna ha en påkostad produkt. När det däremot gäller en karta, adventure-hooks och liknande så spelar inte paketeringen någon roll.

Man måste väl betrakta rollspelsmarknaden som tämligen fragmenterad och splittrad. Det är både en fördel och nackdel för både konsumenter och producenter. Om den svenska marknade dominerades av exakt två företag med 1-2 spel var, så hade det haft vissa fördelar (speciellt möjligheten för de företagen att tjäna pengar - rent av cash-grab-möjligheter). Men jag tror ingen vill ha det så, och nackdelarna överväger.

Men jag kan tycka att marknade är lite dysfunktionell i att det kommer så mycket spel som inte överlever första tryckningen och aldrig får den mängden extramaterial som vore önskvärt. Jag tycker också det är något dysfunktionellt i att det ofta kommer nya version, ny tryckningar, som inte är så kompatibla, vilket leder till denna fragmentering. Få spel idag (rätta mig om jag har fel) kan få ut så mykcet material som Titan D&D eller Lancelot Western fick ut på 80-90-talet. För att inte tala om DoD. Och där kan jag kanske tycka att alla versioner av DoD... lite kan likna cash-grab. EON imponerar här med bredd av produkter som förefaller hålla hög kvalitet.

Jag sammanfattar med att företagen gör inga övervinster, och har (precis som i andra kreativa brancher) i själva verket alldeles för låg lönsamhet. Samtidigt har konsumenterna hur många alternativ som helst, från 0kr och uppåt (plus en jättestor begagnatmarknad av utmärkta spel för jättelitet pengar).

Är det omoraliskt som "amatör" att producera bra material som i praktiken konkurrerar med de personer som försöker leva på att producera bra grejer till hobbyn?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nej, jag lovar att jag inte gör det. Jag vill inte att det ska verka att jag diskuterar i bad faith, jag förstår verkligen inte. Du menar alltså att ett svenskt spelföretag har släppt fler än en versioner av en produkt samtidigt där innehållet är detsamma men ytan/omslaget är annorlunda? Förstår jag dig rätt då? Om inte, kan du förtydliga för jag är genuint nyfiken på vad du menar?
Det finns ju företag som gett ut tex en grundbok fast med olika motiv på framsidan tex kult tror jag kom i fyra olika versioner jag kan dock bara komma på vanliga versionen , black edition och bible edition .

Det är ju ganska vanligt att spelskapare har vanliga versionen , collectors edition , kickstarter utgåvan osv . Det som oftast skiljer dessa åt är endast grafiska designval . Det är ju samma princip som jag framhäver i exemplet med sl-skärmarna samma innehåll men olika yta för att lura av folk pengar på att köpa en "exklusiv" version .
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag anser inte att tex en likadan sl skärm med samma innehåll som grundskärmen fast med olika motiv existerar i något annat syfte än att make a Quick Buck ergo cash grab
Jag som konsument är inte olycklig att det finns onödiga lyx-varianter. Limited-edition-omslag, Hard-cover, Tärningar i ädelmetaller. Ta mina pengar!

Det viktiga är ju att förstå att för att ha roligt med rollspel så RÄCKER det att ladda ner gratisversionen av Monster och Magi, hitta några bra medspelare, och lägga lite tid, engagemang och kärlek på sin hobby. Precis som en liten Fiat RÄCKER för nästan alla människors behov.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,214
Location
Göteborg
Hade du haft det så hade du iaf vetat att dina argument baserar sig på luft och åsikter, och helt saknar faktaunderlag. True story. Du får lov att tycka vad du vill. Men du har fel i det här fallet. Jag har pratat med tryckerierna och tärningsfabrikerna. Jag har deras offerter. Jag vet vad de kan kosta i butik. Jag vet att du har fel, och att jag har rätt.
Rätt kan i vissa fall vinna över fel, men fakta vinner inte över faktaresistens.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tjaa, om SL skärmen är av kvalité och om konsumenterna efterfrågat den och faktiskt köper den visar ju det på att de vill ha den. Och så hade vi än en gång marginalerna på vad man tjänar på en SL skärm, så nej, det är ingen cash grab, för vinsten är i stort sett lika med noll.
Istället för att hitta på exempel på saker som inte skett kan du väl lägga fram ett faktiskt exempel på något du tycker är en cash grab som vi sedan kan titta på och disskutera?
Det hade jag gärna kunnat göra men jag ser inte vitsen med det då vi har helt olika uppfattningar om vad som är en cash grab eller inte och jag kommer inte vika i min uppfattning och troligtvis inte du heller så det kommer bara resultera i att vi stångar pannan blodig på varandra.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,025
Det finns ju företag som gett ut tex en grundbok fast med olika motiv på framsidan tex kult tror jag kom i fyra olika versioner jag kan dock bara komma på vanliga versionen , black edition och bible edition .

Det är ju ganska vanligt att spelskapare har vanliga versionen , collectors edition , kickstarter utgåvan osv . Det som oftast skiljer dessa åt är endast grafiska designval . Det är ju samma princip som jag framhäver i exemplet med sl-skärmarna samma innehåll men olika yta för att lura av folk pengar på att köpa en "exklusiv" version .
Okej. Men syftet med dessa olika editions är väl inte såvitt jag förstår att övertala konsumenter till att köpa alla tre, utan oftast handlar det väl om att ge backers som gått in med mycket pengar något extra coolt för sitt bidrag? Eller har jag fel?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,490
Location
Stockholm
Just ja, en annan produkt som var en ren cash grab var "What's that smell?" som John Wick skrev när d20-hysterin var som hetast (jag är skyldig till att dras med i den som konsument). Han har till och med sagt att han dängde ut ett äventyr på en helg och tryckte ut det i säljkanalerna för att snabbt slå mynt av fenomenet. Han kunde köpa en ny bil med pengarna han tjänade på det äventyret.

Det är ett väldigt dåligt äventyr. Hafsigt och slarvigt och uppfyller Beastslayers alla kriterier på en cash grab, och som sagt, Wick grabbade verkligen cashen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Okej. Men syftet med dessa olika editions är väl inte såvitt jag förstår att övertala konsumenter till att köpa alla tre, utan oftast handlar det väl om att ge backers som gått in med mycket pengar något extra coolt för sitt bidrag? Eller har jag fel?
Jag tror inte det iom att vad jag vet så kan/kunde man köpa alla versioner på Helmghast hemsida så det var inget exklusivt för backare utan känns snarare som om du betalar tex 200 kronor extra så får du den här "fräcka" versionen med guldtext på omslaget och ett rött litet sidenband som du kan ha som bokmärke
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,214
Location
Göteborg
En sak som jag lärt mig under Helmgasttiden är att det är relativt låga startkostnader för böcker, och än lägre för digitaltryck. Boxar, kortlekar och dylikt har betydligt högre relativa startkostnader jämfört med dess styckpriser, viket gör att sådana produkter kräver högre upplagor för att bära sig ekonomiskt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det är ju ganska vanligt att spelskapare har vanliga versionen , collectors edition , kickstarter utgåvan osv . Det som oftast skiljer dessa åt är endast grafiska designval . Det är ju samma princip som jag framhäver i exemplet med sl-skärmarna samma innehåll men olika yta för att lura av folk pengar på att köpa en "exklusiv" version .
Jag har köpt ToR 2 och OSE via kickstarter. I båda fallen valde jag limited-edition-premium-utgåvor. Samma sak när jag köpte DCC från hyllan. Jag känner mig inte det minsta lurad. Jag gissar att tillverkaren tjänar inte mycket mer pengar (och gör de det så tycker jag det är roligt), men att produktionskostnaden för en liten exklusiv serie är högre. Och jag vill gärna hålla en fin produkt i handen och ha en fin produkt i hyllan. Mitt hem är inte så stort att jag har en man cave där jag kan ha massa lösblad som ligger och skräpar. WAF* blir bättre om produkten är vacker.

När det gäller Dunder och Drakar så känner jag mycket för projektet. Hade det funnits en premium hard cover edition så hade jag kanske köpt den. Nu valde jag att ta PDF-varianten på kickstarter. Jag tror inte att @Oldtimer förlorar jättemycket på det.

Mina gamla DoD och D&D med mjuka pärmar är inte jättevackra nuförtiden. En riktig bok åldras bättre.

*Wife Acceptance Factor
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,025
Jag tror inte det iom att vad jag vet så kan/kunde man köpa alla versioner på Helmghast hemsida så det var inget exklusivt för backare utan känns snarare som om du betalar tex 200 kronor extra så får du den här "fräcka" versionen med guldtext på omslaget och ett rött litet sidenband .
Ja, men att säga att man kan betala 200 kr extra för en mer lyxig version är ju inte samma som att uppmuntra folk köpa flera versioner av samma? Vad är det för fel att erbjuda en lyxigare version för 200 kr extra?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Det handlar om att "lura" sin kundbas till merkonsumumtion. Kalle går till affären och köper spel x och ser att wow dom har släppt spel x tärningar , jag har ju helt vanliga t6 som duger ypperligt men jag vill gärna betala 200 kronor för ett par billiga plastbitar med en spel x logga på. Kalle och ser också att wow det har kommit ut en sl-skärm med motiv ifrån kampanj A den har precis samma innehåll som vanliga sl-skärmen förutom att framsidan har ett annat motiv men den måste Kalle ha så han kastar upp ytterliggare 200 kronor .

Nu har spelföretag X tjänat 400 kronor extra på att Kalle köpt material som han igentligen inte ens behöver.
Det har spelföretag X verkligen inte gjort.

Om det inte är så att tillverkningskostnaden, frakten, lagerhållningen, betalning till illustratörer och grafiska formgivare, samt butikens påslag är 0 kronor, förstås.

EDIT: Och du fortsätter att använda just specialtärningar och SL-skärmar som exempel, trots att personer i branschen förklarat att det är två grejer som är kostsamma att framställa och därför har låg vinstmarginal.
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,316
Location
Göteborg, Lindome
...om du betalar tex 200 kronor extra så får du den här "fräcka" versionen med guldtext på omslaget och ett rött litet sidenband som du kan ha som bokmärke
Och för den som värderar guldtext och rött sidenband högre än att ha 200 kr mer på banken är det ju ett ypperligt erbjudande.

Det finns ett gammalt talesätt, "kunden har alltid rätt", som betyder att företag behöver uppfylla konsumentens behov, annars överlever de inte. Om tillräckligt många konsumenter efterfrågar guldtext och röda sidenband, är det rimligt att erbjuda dem det.
 
Status
Not open for further replies.
Top