Tjäna pengar på rollspel

Status
Not open for further replies.

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,189
Intressant resonemang. Jag tyckte själv att DoD Retro skulle varit en rätt ren version av DoD2, samma layout, nya bilder eftersom man troligen inte kunde använda Nisses men om det gick så skulle Nisses bilder användas. Då resonerade jag mest utifrån att det skulle vara roligt som ett tidsdokument, en referensprodukt men som du säger skulle ju det de facto också ha varit det enklaste och snabbaste sättet att tjäna mer pengar på det än den väg Riot valde.
Ja, jag tänkte samma sak. Antingen gör man en ordentligt bearbetad nyutgåva, eller så gör man ett rent nytryck av det gamla. Det senare verkar vara både vad folk trodde att de skulle få och hade krävt mindre jobb, så hade man bara varit ute efter pengarna...
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Mycket underhållande diskussion. Mitt nästa projekt blir härmed att knycka alla tips på hur man snabbt blir rik på rollspel och ge ut dem i bokform. Den blir en standardutgåva, en dyrare lyxutgåvan samt en pdf (bara nästan lika dyr som standardutgåvan). Det kommer även att finnas möjlighet att köpa exklusiva bokmärken.
Glad att jag kunde vara till hjälp men då du använder dig av det jag påpekat så kräver jag självklart procent på alla böcker du säljer
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Tex star wars som är släppt i sjutielva olika utgåvor directors cut , cinematic edition , extended version , blu ray edition och gud vet vad. varför gör man det ? Ja troligtvis för att man vet att nördarna bara måste ha varenda version och gladeligen öppnar plånboken och viftar med sedlarna.
Men nu tar du en utländsk tillverkare, som förefaller vara extrem med olika versioner, och som säkert har en tämligen speciell fan-base. Väldigt långt ifrån svensk rollspelsutgivning och förutsättningarna för de som sitter i det här forumet.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Men nu tar du en utländsk tillverkare, som förefaller vara extrem med olika versioner, och som säkert har en tämligen speciell fan-base. Väldigt långt ifrån svensk rollspelsutgivning och förutsättningarna för de som sitter i det här forumet.
Som jag tror jag sagt innan och om jag inte sagt det så trodde jag att vi diskuterade ämnet generellt och inte endast ur ett svenskt perspektiv.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Som jag tror jag sagt innan och om jag inte sagt det så trodde jag att vi diskuterade ämnet generellt och inte endast ur ett svenskt perspektiv.
Det är inte att diskutera ämnet generellt att ta ett extremt exempel, när de som faktiskt ger ut rollspel och diskuterar denna frågan med dig här i detta forumet är så långt ifrån stora amerikanska tillverkare som man kan komma. Det är att ta ett specialfall som inte går att relatera till för de personer här som försöker finansiera sin rollspelsutgivning.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Nu är jag inte @Leon , men jag har varit med och gjort motsvarande grej med Skrômt och Vindsjäl.

Vi tyckte först och främst att det var en kul grej med en specialutgåva – något lite annorlunda och exklusivt, för de som var extra taggade. Samtidigt visste vi att somliga skulle vilja ha båda versionerna. Och att ha två böcker vid spelbordet underlättar ju faktiskt. Ju fler som ville ha specialversionen eller båda versionerna, desto mer pengar fick vi att lägga på fler bilder, flådigare tryck, sidogrejer som äventyr, och framtida produkter.

Vi har lagt tusentals timmar på att framställa och få ut våra spel. Vi ger bort PDF:erna gratis till de som vill. Vi har knappt tjänat något alls på vår förlagsverksamhet. Men jag hade inte skämts om vi hade tjänat lite på all kreativitet och allt slit.

Skulle vi vilja tjäna maximalt med pengar för så lite arbete som möjligt hade vi knappast ägnat oss åt små nischade rollspel.
Du är inte jag, men du uttrycker vad jag skulle skriva 100%. Det är kul, det gör att man kan höja ambitionsnivån lite och det gör att man kan erbjuda de som vill gå in och stötta på högre nivå något extra. (Vi gjorde ju ett helt paket med extra bakgrundsblad, kaparbrev, tack i boken och annat för att lyfta fram våra "kopparhavshjältar").

Och for the record så tjänar jag inte ett öre på KH. ALLT det här handlar om att kunna släppa kul produkter åt folk. Punkt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ämnet är ju ändå »Tjäna pengar på rollspel« [min fetstil], inte »Tjäna pengar på populära rymdoperafilmer«.
Det användes endast för att illustrera ett exempel att varför ger utgivare ut flera versioner av samma sak som kan appliceras även på svenska utgivare .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är inte att diskutera ämnet generellt att ta ett extremt exempel, när de som faktiskt ger ut rollspel och diskuterar denna frågan med dig här i detta forumet är så långt ifrån stora amerikanska tillverkare som man kan komma. Det är att ta ett specialfall som inte går att relatera till för de personer här som försöker finansiera sin rollspelsutgivning.
Kapitalism är kapitalism är kapitalism.

Mig veterligen finns det inga etniska skillnader som skulle göra svenska speltillverkare mindre profit hungriga än amerikanska sådana.

Storleken på tillverkarens omsättning är heller inget mått på dennes hunger efter profit eller ej .
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Antag att @Mekanurg pratar med alla berörda rättighetsinnehavare och lanserar ett nostalgiskt nytryck av Expert, Ereb Altor Boxen, Magiboxen, Monsterböckerna, med vissa mindre rättningar/justeringar/omarbetningar. Så att alla som vill spela Original-D&D kan få ett komplett hyggligt exemplar. Det blir en begränsad serie, och hela kvalitet på prylarna är i linje med WotC limiterade premiumutgåvor av 5e-prylar. Priset är 1899kr.

Cash Grab?
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Men om ni gjorde detta för att tjäna pengar, det vill säga att ni från början ville tjäna pengar och sen kom på att ni kunde göra detta genom att skriva rollspel och ge ut det i flera versioner?
Som förläggare av Kopparhavets hjältar roas jag av detta hypotetiska scenario. Rollspelet de vill ge ut är bra, men deras ekonomiska förväntningar tyder på lite väl eskapistiskt förhållningssätt till verkligheten. Hmmm...
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Follow the money. Det är inte specialdesignade tärningar som är det intressanta i pengaflödet. Som jag konstaterade tidigt i den här tråden är det verkliga problemet (ofta men inte alltid) hur dåligt förlagen betalar de frilansande skribenterna. Det blir lätt så när det inte finns några skrivna kontrakt. Däri ligger den eventuella girigheten. Det vet alla som i Sverige har skrivit rollspel i hyfsat stor omfattning på hyfsat stora förlag. Frilansskribenterna betraktas ofta av någon anledning som utbytbara medan illustratörerna inte gör det och därför värderas högre.

Mönstret fanns redan på Äventyrsspels dagar och har sedan institutionaliserats. Ofta börjar det med att skribenterna är glada för att få skriva. Sedan glider samarbetet omärkligt över till vad som egentligen är en mycket ojämlik affärs- och maktrelation. Det ÄR det verkliga problemet här. Inte att förlagen säljer spel och stoppar in grejer som folk vill ha.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Kapitalism är kapitalism är kapitalism.

Mig veterligen finns det inga etniska skillnader som skulle göra svenska speltillverkare mindre profit hungriga än amerikanska sådana.

Storleken på tillverkarens omsättning är heller inget mått på dennes hunger efter profit eller ej .
1 = 1 = 1 är SANT?

Huruvida det Kapitalism eller Profit-Hunger är något dåligt det får stå för dig. Jag tycker det är ett synnerligen onödigt eskallerande av diskussionen att göra det till en ren politisk-ideologisk fråga som inte alls har med svenska rollspel, eller på WRNU att göra.

Sedan tycker jag det är tämligen oförskämt att på detta sätt tilltala de svenska rollspelstillverkarna som sitter i detta forum och vittnar om obetalt arbete, obefinliga marginaler, och att de ger ut produkter för att de drivs av glädjen att alls få ut dem till folk.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
1 = 1 = 1 är SANT?

Huruvida det Kapitalism eller Profit-Hunger är något dåligt det får stå för dig. Jag tycker det är ett synnerligen onödigt eskallerande av diskussionen att göra det till en ren politisk-ideologisk fråga som inte alls har med svenska rollspel, eller på WRNU att göra.

Sedan tycker jag det är tämligen oförskämt att på detta sätt tilltala de svenska rollspelstillverkarna som sitter i detta forum och vittnar om obetalt arbete, obefinliga marginaler, och att de ger ut produkter för att de drivs av glädjen att alls få ut dem till folk.
Tål man inte att folk har en annan åsikt och yttrar den så skall man stanna i sitt safe space och hålla sig långt borta ifrån internet .

Eller är meningen med forumet att vi alla skall sitta i ett kuddrum och krama varandra medans vi sjunger kumbaya i lycklig konsensus och försöker undvika varandras trigger warnings ?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Kapitalism är kapitalism är kapitalism.

Mig veterligen finns det inga etniska skillnader som skulle göra svenska speltillverkare mindre profit hungriga än amerikanska sådana.

Storleken på tillverkarens omsättning är heller inget mått på dennes hunger efter profit eller ej .
är det lika profithungrigt att vilja ha betalt för sitt 8-17-jobb tycker du?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Kapitalism är kapitalism är kapitalism.

Mig veterligen finns det inga etniska skillnader som skulle göra svenska speltillverkare mindre profit hungriga än amerikanska sådana.

Storleken på tillverkarens omsättning är heller inget mått på dennes hunger efter profit eller ej .
Du inser att det är kapitalism och "profithunger" som har gett dig apparaten som du sitter och skriver de här inläggen på?
 
Status
Not open for further replies.
Top