WRNU Tidslinje för jubileumsboken - med både fakta, kuriosa och trams

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Ge mig gärna årtal och/eller länkar till trådar, så slänger jag in det på tidslinjen! och @krank - du ÄR förträfflig! Låt världen få veta!
Nu har jag börjat skissa på en text, i värsta fall för min egen skull. Inklusive årtal och trådlänkar, så det bör gå att sno därifrån ganska rakt av, om man vill. Nuvarande plan är att komma igenom hela tidslinjen så att säga, och sedan gå loss med yxa och motorsåg för att försöka få ner skiten till rimlig längd (och mängd självgodhet).
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,657
Location
Huddinge
Jag vill minnas att gamla Vrålådan hade en bot Halibot
Som hade några kommandon, de jag minns var
!isbrytare
!Citat
!penis

Där !penis var att Halbot postade en penis 3=D
och det var slumpat hur lång penis man fick 3===D
Jag vill minnas att Krank hade en konspirations teori att Gardener hade progamerat in att de penisar krank slumpade fram var kortare än genomsnittets

Jag skull vilja ha skapandet av Halbot på tidslinjen vilket verkar vara Här

Jag hittar den här tråden om citat funktionen

Och den här tråden om en tid då alt som skrevs i chatten postades på Twitter

Den här tråden påminde mig om Tell funktionen när man kunde skicka meddelanden till folk som inte var online just då

Det verkar som !penis funktionen var !Cock och nämns här 2011 men hittar inte när den infördes
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,073
Location
Sthlm
Jag vill minnas att gamla Vrålådan hade en bot Halibot
Som hade några kommandon, de jag minns var
!isbrytare
!Citat
!penis

Där !penis var att Halbot postade en penis 3=D
och det var slumpat hur lång penis man fick 3===D
Jag vill minnas att Krank hade en konspirations teori att Gardener hade progamerat in att de penisar krank slumpade fram var kortare än genomsnittets

Jag skull vilja ha skapandet av Halbot på tidslinjen vilket verkar vara Här

Jag hittar den här tråden om citat funktionen

Och den här tråden om en tid då alt som skrevs i chatten postades på Twitter

Den här tråden påminde mig om Tell funktionen när man kunde skicka meddelanden till folk som inte var online just då

Det verkar som !penis funktionen var !Cock och nämns här 2011 men hittar inte när den infördes
!Hodor
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Iofs en del av första dogmautmaningen också, och den har väl redan avhandlats.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
@Jarl kanske minns?
Jag är rätt säker på att "neotrad" kommer från antingen The Forge eller Burning Wheels forum. Just Burning Wheel är det spelet som beskrivs som neotrad först efter som det är ett, relativt, traditionellt rollspel som formas av (och delvis föds ur) Forge-diskussioner.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,617
Location
Stockholm
Jag gjorde ett försök till en ganska neutral beskrivning, känn dig fri att bygga vidare på den om du vill!


"Off Topic-forumet: 2005 - 2016. Jag var med när det stängdes, men inte när det öppnades.

Fritt ur minnet om hur det stängdes, jag tänker att någon annan kan rätta o bygga vidare på det här..

"Efter en tid av intensiva politiska diskussioner, som en följd av ökad medvetenhet om hur politik och rollspel interagerade, så stängdes Off topic-forumet. Det var tänkt som en plats att diskutera politik i ett vidare perspektiv, och allt annat som inte fick plats i resten av forumet. Diskussionens vågor gick dock stundtals höga, och till slut fann en uttröttad moderatorskår för gott att slutligen låsa Off Topic-forumet den 16e juli 2016." "
Jag tar detta, och skriver till lite mer. Återkommer inom kort
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,132
Jag vill minnas att gamla Vrålådan hade en bot Halibot
Som hade några kommandon, de jag minns var
!isbrytare
!Citat
!penis

Där !penis var att Halbot postade en penis 3=D
och det var slumpat hur lång penis man fick 3===D
Jag vill minnas att Krank hade en konspirations teori att Gardener hade progamerat in att de penisar krank slumpade fram var kortare än genomsnittets

Jag skull vilja ha skapandet av Halbot på tidslinjen vilket verkar vara Här

Jag hittar den här tråden om citat funktionen

Och den här tråden om en tid då alt som skrevs i chatten postades på Twitter

Den här tråden påminde mig om Tell funktionen när man kunde skicka meddelanden till folk som inte var online just då

Det verkar som !penis funktionen var !Cock och nämns här 2011 men hittar inte när den infördes
Jag lägger in något om det här, men tar mig nog friheten att inte förstärka det grabbiga klimatet mer än nödvändigt.

I de länkade trådarna omnämns förresten Vrållådan som "Småpraten". När kallades chatten vad?

Edit: Notera förresten att alla är välkomna att lägga in sina förslag direkt i dokumentet:

 
Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Jag är rätt säker på att "neotrad" kommer från antingen The Forge eller Burning Wheels forum. Just Burning Wheel är det spelet som beskrivs som neotrad först efter som det är ett, relativt, traditionellt rollspel som formas av (och delvis föds ur) Forge-diskussioner.
Lite löst googlande verkar visa att många pekar på den här intervjun med Tomas Härenstam som ursprunget.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Helst inte.

Det kan uppfattas som raljant och utpekande.
Låter rimligt. Dock vore det intressant att ha med regeländringar i tidslinjen. Förr fanns väl vara varningar och permabanningar vad jag minns, men nu har vi ju dessutom tidsbegränsade avstängningar och tråd avstängningar, samt då och då att moderatorer låser upp trådar som fått vila ett tag.

Är det någon som minns när dessa regler ändrades?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,617
Location
Stockholm
Jag gjorde ett försök till en ganska neutral beskrivning, känn dig fri att bygga vidare på den om du vill!


"Off Topic-forumet: 2005 - 2016. Jag var med när det stängdes, men inte när det öppnades.

Fritt ur minnet om hur det stängdes, jag tänker att någon annan kan rätta o bygga vidare på det här..

"Efter en tid av intensiva politiska diskussioner, som en följd av ökad medvetenhet om hur politik och rollspel interagerade, så stängdes Off topic-forumet. Det var tänkt som en plats att diskutera politik i ett vidare perspektiv, och allt annat som inte fick plats i resten av forumet. Diskussionens vågor gick dock stundtals höga, och till slut fann en uttröttad moderatorskår för gott att slutligen låsa Off Topic-forumet den 16e juli 2016." "

Vore kul om någon moderator ville bistå med ett fräsigt citat till texten. Även andra användare får komme med förslag på citat. =)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
En snabb sökning ledde dock mig till ett inlägg av Rickard på RPG.net från september 2012, så det där kan inte vara första gången det nämns. Det känns dock också som en såpass ospecifik term att den definitivt kan ha uppstått på flera ställen oberoende av varandra.
Nä, men det kanske går att hitta anslag om det på rollspel.nu-underforumet. "Don't be a dick" torde vara lätt att tidsbestämma.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,881
Location
Göteborg
I de länkade trådarna omnämns förresten Vrållådan som "Småpraten". När kallades chatten vad?
Visst hette den vrållådan/vrålan/shoutbox på den tiden den låg synlig i marginalen hela tiden, för att sedan bli ”småpraten” när den hamnade på en egen sida? Vilket väl bör ha varit när vi gick över till det rosa forumet? Och sedan i senaste uppdateringen försvann den helt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,881
Location
Göteborg
När det gäller spelskapande så föddes Utpost av @wilpers fantastiska SERU2009-utmaning. Någon annan som har ett spel som kommer därifrån? Det var en bra utmaning!
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,317
En sak som hade varit kul hade varit lite av de förändringar som skett kring forumet och dess funktioner. Bl a migrering till ny plattform, när gamla forumet integrerades med det nya (när jag kom hit så kunde man inte komma åt gamla forumet) och även när reaktionerna dök upp.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
En sak som hade varit kul hade varit lite av de förändringar som skett kring forumet och dess funktioner. Bl a migrering till ny plattform, när gamla forumet integrerades med det nya (när jag kom hit så kunde man inte komma åt gamla forumet) och även när reaktionerna dök upp.
Ett tag kunde användare sätta betyg på varandra på en skala 1-5 (eventuellt kunde man även betygsätta trådar). Jag tror det var ungefär samtidigt som man kunde statta grundegenskaper på sin användarprofil.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg

Vore kul om någon moderator ville bistå med ett fräsigt citat till texten. Även andra användare får komme med förslag på citat. =)
Det vore fint om arvtagaren "Hjälp mig med en sak"-forumet nämndes under ot-forumet.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,617
Location
Stockholm
Det vore fint om arvtagaren "Hjälp mig med en sak"-forumet nämndes under ot-forumet.
Känns som en bra punkt på tisdlinjen.

3 oktober 2016: Off Topic-forumets andliga arvtagare, ”Hjälp mig med en sak”-forumet, slår upp portarna. Första inlägg blir ”Jag behöver hitta en password manager” av @Zorbeltuss.

 
Top