Nekromanti Thibaultkoden - v

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: allvarligt talat

Basenanji said:
Ja, det här var en skitdag för mig.

Jag utgår från att vi röstar idag, eftersom det är ända sättet att pröva vår information eller våra förmågor.

Jag har inga bra motiveringar, mer än att sifferexercisen verkar stämma. Att BDG kunde pinpointa Recca är något som styrker detta. Därför kan jag tönka mig att rösta på egentligen vem som helst av Brynolf, Vicotnik eller anth.

Jag röstar nu på Brynolf, men om någon annan kandidat tar ledningen är jag övertalningsbar.

Röst: Brynolf
Vad ger Brynolf oss vid en hängning?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Re: allvarligt talat

Konrad Konvalj said:
Tidigare såg jag det som ett lägsta-siffer-siande, men nu kan han även pumpa på med högsta siffran.

Men jag släpper att det är en supersiarförmåga. Det är en förmåga som kan fälla ulvar om dessa har filat på sina siffror. Fortfarande en rätt bra förmåga, men om ulvarna har skött sig och inte bluffat kommer det inte hjälpa oss lixom.
Om ulvarna inte har ljugit så kommer anth:s sianden inte säga oss någonting, men då kommer å andra sidan din information, kombinerat med våra siffror (och infon kring den) att kunna fälla ulvar åt oss. Med andra ord, oavsett hur ulvarna gör så får de det svårt! (Självklart förutsatt att informationen vi har om siffror är sann och inte ulvlögn.)
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: allvarligt talat

Korpa said:
Konrad Konvalj said:
Tidigare såg jag det som ett lägsta-siffer-siande, men nu kan han även pumpa på med högsta siffran.

Men jag släpper att det är en supersiarförmåga. Det är en förmåga som kan fälla ulvar om dessa har filat på sina siffror. Fortfarande en rätt bra förmåga, men om ulvarna har skött sig och inte bluffat kommer det inte hjälpa oss lixom.
Om ulvarna inte har ljugit så kommer anth:s sianden inte säga oss någonting, men då kommer å andra sidan din information, kombinerat med våra siffror (och infon kring den) att kunna fälla ulvar åt oss. Med andra ord, oavsett hur ulvarna gör så får de det svårt! (Självklart förutsatt att informationen vi har om siffror är sann och inte ulvlögn.)
Poäng.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Re: allvarligt talat

Vi får klarhet i nattmorden, vi kan kolla förmågor och Brynolf är en av toppkandidaterna i BDG:s och Vicotniks summeringar.

Sedan: vi vet ju redan nu att siffrorna inte stämmer eftersom totalsumman av våra siffror är för hög (och det beror inte på att jag räknade fel, mind you, utan diffar på betydligtt mer...).

Därför kan det vara värt att anth kollar upp folk vars siffror vi inte riktigt litar på.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Re: allvarligt talat

Konrad Konvalj said:
Jag förstår inte varför du kollade Vico? Det hade ju varit bra mycket bättre att kolla anth eftersom han uppenbarligen har en siarförmåga och Vico sitter på information, men det skall du inte lastas för.
Enkelt. Jag var inte med i spelet de sista timmarna och la min röst tidigt. När jag la min röst på Anth trodde jag han skulle åka ut. Hade jag även checkat honom så hade förmågan varit bortkastad.

Angående att jag kollar Anth - finns det smaskig info där att hämta så sätts en stor måltavla på min rygg, men nattmördas jag på det sättet så ger det mycket info också.
Jag går med på att kolla Anth, men ser det ut att han blir utröstad (minst fem röster på sig 22.20) så kommer jag byta och checka någon annan.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Korpas ulvlista

De personer jag ser som gröna är (just nu) jag, anth, LSJLarsson, Basse och Paxen.

Motiveringar:
Jag: Jag vet vilken roll jag fått av Vimes.

Anth: Jag såg honom inte som ulv förra rundan och efter hans siande nu är han ännu grönare i mina ögon.

LSJLarsson: Han är tvåa att outa trackerförmåga och det i kombination med min info gör honom grön i mina ögon. (Det enda som skulle kunna röda honom i det här fallet är om trackerförmågan kan vara en ulvförmåga också, något min info varken säger bu eller bä om.)

Basse: Han outade tracker först och det har inte dykt upp någon tredje person som hävdar samma förmåga. (Kan rödas av samma sak som LSJLarsson.)

Paxen: Hans info skulle vara en komplicerad lögn och hans info sänkte i princip Recca, vilket gör det otroligt att han skulle vara ulv.


De jag är inte lika säkra på är K.K, Brynolf, xyas, Vicotnic och BDG.

Mina motiveringer lyder som följer:

K.K: Han är möjlig ulv enligt våra siffror och har överlag spelat helt okej, men tycks ha svårt för att släppa anth:s tidigare klavertramp och rent krasst har han info som skulle kunna fejkas. Det som talar till hans fördel är att han drivit på bra från början för att få fram lägsta siffror. Mer grön än röd.

Brynolf: Han har spelat stabilt och säkert, är tämligen klipsk och skärpt. Som jag skrev i mitt långa inlägg om Brynolf i förra rundan så har hans beteende inte pingat för mig, men jag är inte villig att helt släppa min misstänksamhet. Mer grön än röd, för stunden, är han ulv kommer det visa sig i det han skriver förr eller senare om han fortsätter vara lika aktiv som nu.

xyas: Han känns ungefär lika inaktiv som mig och har info som inte går att använda sig av. Infon känns som någon slags fail-safe om ulvarna skulle ljuga dåligt och det har uppenbarligen inte hänt. Mer röd än grön, kan gröna sig själv om jag får läsa nog mycket klipska grejer som han skrivit.

Vicotnic: Har info som är lätt fejka och har inte stuckit ut åt något håll i mina ögon och har inte skrivit något uppseendeväckande som jag kan minnas såhär rakt av. Ungefär lika grön som röd.

BDG: Aktiv och drivande i spelet, men har kommit lätt undan vad gäller att outa saker. Om han var ulv som inte ljög om sin lägsta siffra hade han t.ex. inget att frukta från siandet. Jag har dock fått en bra känsla av honom så jag ser honom som mer grön än röd just nu.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: allvarligt talat

LJSLarsson said:
Konrad Konvalj said:
Jag förstår inte varför du kollade Vico? Det hade ju varit bra mycket bättre att kolla anth eftersom han uppenbarligen har en siarförmåga och Vico sitter på information, men det skall du inte lastas för.
Enkelt. Jag var inte med i spelet de sista timmarna och la min röst tidigt. När jag la min röst på Anth trodde jag han skulle åka ut. Hade jag även checkat honom så hade förmågan varit bortkastad.

Angående att jag kollar Anth - finns det smaskig info där att hämta så sätts en stor måltavla på min rygg, men nattmördas jag på det sättet så ger det mycket info också.
Jag går med på att kolla Anth, men ser det ut att han blir utröstad (minst fem röster på sig 22.20) så kommer jag byta och checka någon annan.
Bra då har ja koll på läget.

+att det du säger med måltavla är bra. Det ger oss lite skyddsväst på dig och Basse ska ju även han använda sin förmåga på anth eller den där väktaren som gillar att smyga runt här.

Att anth röstas ut finns inte på kartan just den här rundan så det ska du inte behöva oroa dig över.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Re: allvarligt talat

Konrad Konvalj said:
BDG said:
Dessutom vet vi ju inte alls vilka av dina punkter som stämmer, några av dom är säkert fel så så OP tycker jag inte att vi är.
Vilka uppgifter tror du stämmer då BDG?

Alltså, du tror ju uppenbarligen på att det finns en väktare så någonstans lär det ju finnas ulvar bland alla dessa uppgifter som kommit fram, men vilka tror du inte på?

Om jag inte är ute åh sneseglar tror du på !Paxen, anth, Vico, SJSLarsson (vilket borde innebära att du tror på Basse om du även tror på Korpa).

Vilka är kvar?

K.K
Brynolf
xyas

Av dessa har du mig och Brynolf som ulvar eller?
Ok, jag ska strax springa till ett förmöte för lajvet, så kommer nog inte logga in här, jag tycker fortfarande det är en dålig idé att hänga någon alls ikväll, vi behöver mer tid och har fortfarande massor att diskutera. Varför gör inte folk det förresten?

1) Tror ni att vi har en väktare, och bör den i så fall gå ut?

2) Vilka är era huvudmisstänkta?

är en bra början...


Sen angående det här inlägget, sa Korpas information att det fanns två bybor som hade samma förmåga, eller två roller? Tracker är fortfarande traditionellt än ulv-förmåga så det finns väl inget som säger att inte en eller båda (kanske inte lika troligt) av trackersna är ulv?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Re: allvarligt talat

Utan att citera rakt av så var det två personer, det stod inget om ifall det var ulvar eller bybor det handlade om.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: allvarligt talat

Björn den gode said:
Konrad Konvalj said:
BDG said:
Dessutom vet vi ju inte alls vilka av dina punkter som stämmer, några av dom är säkert fel så så OP tycker jag inte att vi är.
Vilka uppgifter tror du stämmer då BDG?

Alltså, du tror ju uppenbarligen på att det finns en väktare så någonstans lär det ju finnas ulvar bland alla dessa uppgifter som kommit fram, men vilka tror du inte på?

Om jag inte är ute åh sneseglar tror du på !Paxen, anth, Vico, SJSLarsson (vilket borde innebära att du tror på Basse om du även tror på Korpa).

Vilka är kvar?

K.K
Brynolf
xyas

Av dessa har du mig och Brynolf som ulvar eller?
Ok, jag ska strax springa till ett förmöte för lajvet, så kommer nog inte logga in här, jag tycker fortfarande det är en dålig idé att hänga någon alls ikväll, vi behöver mer tid och har fortfarande massor att diskutera. Varför gör inte folk det förresten?

1) Tror ni att vi har en väktare, och bör den i så fall gå ut?

2) Vilka är era huvudmisstänkta?

är en bra början...


Sen angående det här inlägget, sa Korpas information att det fanns två bybor som hade samma förmåga, eller två roller? Tracker är fortfarande traditionellt än ulv-förmåga så det finns väl inget som säger att inte en eller båda (kanske inte lika troligt) av trackersna är ulv?
Och glömde du dina misstänkta eller?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Re: allvarligt talat

1) På ett svarar jag, ja det tror jag och nej den bör inte gå ut.

2) På två svarar jag a) Brynolf pga sifferexcersis men även för att han var så sen på att hoppa på reccatåget fast han uttryckt misstankar mot henne tidigare, och när han gör det så är det inte med motiveringen att han tycker hon är skummast. b) K.K På grund av att han snöar in så hårt på detaljer (se debatten med anth, se hans extrema fokus på att det är hans mycket obskyra sifferkombinationer som ska lösa allt åt byn) vilket kan vara ett sätt att slippa försöka se hela bilden och gömma sig som ulv. Och att han försöker driva fram en väktare, vilket inte är lika dumt som jag menade först, men fortfarande enligt mig rätt dumt. c) Den här är svårare, spontant skulle jag säga anth då jag tror att han kan ha förmågan han har men ändå vara ulv tillsammans med KK (om brynolf är grön alltså, deras konversation med varandra talar emot det, förmågorna talar för det). Bra alternativ här utan att kolla upp närmare tycker jag basenanji och xyas är. (och då antagligen tillsammans med Brynolf)

Mig själv, !Paxen, Vicotnik, LJSLarsson, Korpa är dom jag litar på för tillfället, i ungefär den ordningen också.

Så, vill ni verkligen hänga någon ikväll så häng brynolf, jag tycker det verkar dåligt att hänga någon innan vi är klar med diskussionerna, så bråttom är det inte och jag tycker det ideala vore att hänga någon imorgon kväll.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Re: allvarligt talat

Konrad Konvalj said:
Björn den gode said:
Konrad Konvalj said:
BDG said:
Dessutom vet vi ju inte alls vilka av dina punkter som stämmer, några av dom är säkert fel så så OP tycker jag inte att vi är.
Vilka uppgifter tror du stämmer då BDG?

Alltså, du tror ju uppenbarligen på att det finns en väktare så någonstans lär det ju finnas ulvar bland alla dessa uppgifter som kommit fram, men vilka tror du inte på?

Om jag inte är ute åh sneseglar tror du på !Paxen, anth, Vico, SJSLarsson (vilket borde innebära att du tror på Basse om du även tror på Korpa).

Vilka är kvar?

K.K
Brynolf
xyas

Av dessa har du mig och Brynolf som ulvar eller?
Ok, jag ska strax springa till ett förmöte för lajvet, så kommer nog inte logga in här, jag tycker fortfarande det är en dålig idé att hänga någon alls ikväll, vi behöver mer tid och har fortfarande massor att diskutera. Varför gör inte folk det förresten?

1) Tror ni att vi har en väktare, och bör den i så fall gå ut?

2) Vilka är era huvudmisstänkta?

är en bra början...


Sen angående det här inlägget, sa Korpas information att det fanns två bybor som hade samma förmåga, eller två roller? Tracker är fortfarande traditionellt än ulv-förmåga så det finns väl inget som säger att inte en eller båda (kanske inte lika troligt) av trackersna är ulv?
Och glömde du dina misstänkta eller?
Nej då, skrev det i inlägget jag höll på med medans du svarade. Vilka är dina misstänkta?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Re: allvarligt talat

Men hinner vi verkligen då? Jag skulle säga nej. Att vi tar en varulv per dag låter otroligt och nu är det bara tio dagar kvar.

Dessutom vill jag se min förmåga och huruvida varulvarna kan utföra nattmord.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Re: allvarligt talat

Basenanji said:
Men hinner vi verkligen då? Jag skulle säga nej. Att vi tar en varulv per dag låter otroligt och nu är det bara tio dagar kvar.

Dessutom vill jag se min förmåga och huruvida varulvarna kan utföra nattmord.
Jag tror inte att det är speciellt bråttom nej. Vi får väl gå ner till att rösta ut en per dag efter det här om det skulle visa sig nödvändigt. Att varulvarna kan utföra nattmord tycker jag Reccas agerande är bevis för. Och... för att vara lite dryg, hade du velat se din förmåga så hade det väl bara varit att använda den inatt :gremwink:
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Re: allvarligt talat

Men ja, om ulvarna inte kan utföra nattmord så är det däremot väldigt bråttom, men det finner jag sjukt osannolikt beroende av en massa anledningar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Re: allvarligt talat

Jag är i vanliga fall alltid mycket skeptisk till att avslöja siare/väktare, men i DET HÄR spelet så utgår jag från att byn klarar sig lika bra utan de powerrollerna.

Däremot så är det skumt att det inte blev något nattmord senast?

Om det beror på att vi inte har varulvar som kan mörda då bör vi veta det så snart som möjligt tycker jag.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Re: allvarligt talat

Tja, Vimes skulle nog inte skapa ett spel med tre eller färre varulvar som inte kan nattmörda samtidigt som vi har fått så mycket information om våra siffror-vilket gör det lite väl enkelt att hitta varulvar.

Jag är alltså inte främmande för ett spel med tom fyra varulvar, men utan nattmordsförmåga.

Och så ligger i stället fokus för varulvarna att sega ner spelet för att vinna.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Re: allvarligt talat

Basenanji said:
Tja, Vimes skulle nog inte skapa ett spel med tre eller färre varulvar som inte kan nattmörda samtidigt som vi har fått så mycket information om våra siffror-vilket gör det lite väl enkelt att hitta varulvar.

Jag är alltså inte främmande för ett spel med tom fyra varulvar, men utan nattmordsförmåga.

Och så ligger i stället fokus för varulvarna att sega ner spelet för att vinna.
Så varför försökte Recca i så fall både under första och andra dagen (IRL) snabba upp spelet och manade på folk att rösta ut någon?
 
Top