Nekromanti Thibaultkoden - v

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
LJSLarsson said:
Du är fortfarande en av våra prime suspects och på Björns kombinationslista ligger du i topp tillsammans med Brynolf. Om jag inte räknat fel så är ni med 14 gånger vardera.
Läste precis vad Vicotnik skrev. Det viktiga är självklart hur ofta Brynolf och Anth förekommer tillsammans med Recca, inte på hela listan, men de är fortfarande i topp gällande det kriteriet (dock med liten marginal).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
LJSLarsson said:
anth said:
Jag lider av storhetsvansinne och hävdar bestämt att ulvarna försökte nattmörda mig, men jag har en skyddsängel som räddade mig - den personen vill jag INTE att ulvarna ska få korn på.
Varför skulle ulvarna vilja nattmörda dig av alla personer? Du är fortfarande en av våra prime suspects och på Björns kombinationslista ligger du i topp tillsammans med Brynolf. Om jag inte räknat fel så är ni med 14 gånger vardera.

Du vill alltså vi skall tro att varulvarna vill ha ihjäl dig, trots den stora risken att vi bybor gör jobbet, samt att väktaren drog samma slutsats?

Visst, du har en siarförmåga, men det är fortfarande liten chans att du prickar rätt. Tänker vi dessutom att du sa till Björn att du kunde tänka dig sia den enda som inte hade outat, och Björn själv då var ditt enda alternativ, och ulvarna visste att han var grön hade de knappast något att frukta av dig denna nattfas:
Jag sa att jag hade storehtsvansinne - låt mig få drömma lite.

Däremot är det väldigt konstigt att nattmordet uteblev - efter att ha hurrat över att vi fått ut en ulv var bristen på nattmord det första jag lade märke till.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Medans ni är kreativa och gör bra saker för byn kan jag inte göra annat än att gräma mig över min fullkomliga uslighet.

Jag kom hem sent igår, efter att ha spelat ett kul avsnitt av Kingmaker med Seter, Organ och Fredrik. Skitkul. Slutade dock sent och med barnvakt väntandes hemma var jag stressad.

Så! Ungarna i säng fort fort (barnvakten hade dessuom inte lagt mina barn i tid, utan de var lika glada och spralliga som vakna när jag kom hem....kände viss panik).

Går till slut in och kollar och inser att...

jag har glömt att använda min förmåga

...och världen blir som i en tunnel, jag ser bara fragment av att Recca är varulv (vad hände med anth?) innan jag inser mitt oförlåtliga misstag. Rising skrattar elakt till i minnet och påminner mig om att jag tydligen har lärt mig att spela 'fyrtal i bajs'.

---

Jag försöker fortfarande ta mig ur det där chock-bruset av påkommen klantighet. Det går sådär.

---

Jag har ju kört terrier-stylee mot anth. Just nu känns det som att jag har bråat med en rätt seg väderkvarn och jag börjar inse att det kan vara ett villospår.

---

Siffrorna verkar spela en jävligt viktig roll i det här spelet så jag undrar verkligen vad min förmåga innebär. Och eftersom BDG's analys pekade ut Recca, kan jag inte se annat än att de som ligger högt i summa är mest misstänkta just nu.

anth (igen!?), Brynolf och vem mer?<---- är det de vi ska kolla i fortsättningen?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Jag tänker lite tillbaka på ordväxlingen mellan Brynolf och Recca tidigt i förra rundan. LJSLarsson har jag också varit misstänksam mot. Ska kolla vad de skrev.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Basenanji said:
Går till slut in och kollar och inser att...

jag har glömt att använda min förmåga
Skicka ett meddelande till Vimes på en gång och skriv någon du kan tänka dig checka, egentligen inte viktigt vem. Du kan alltid ändra dig sedan och då kommer din förmåga inte vara helt bortkastad om du skulle glömma igen.

Får jag dock fråga vem du hade velat checka?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Ja, nu har jag gjort det.

Jag suger nog ett tag på den sista frågan. Men jag resonerar så att det finns folk som har ANTINGEN
förmågor eller information.

Och min förmåga (eftersom jag är TRACKER) går ut på att jag kan se om någon använt sin förmåga. Det betyder att jag kan:

–bekräfta eller dementera om någon använt en förmåga (duh!)
–avslöja om någon har/inte har förmåga.

Hur känner du?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Mina topp-fyra efter att ha slöskummat första rundan:

Brynolf, Vicotnik, anth och LJSLarsson.

Hur kall var egentligen Recca förra rundan? Jag tänker bl a på hennes konverstaion med !Paxen angående varulvarna hade nattmord som förmåga yadayada...
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Diverse Kånkelnåjja

Innan jag ger mig på nått riktigt handfast måste jag slänga ur mig lite tankar och skit.

Recca var en av ulvarna.

K.K sitter på information som kan fälla två ulvar så länge alla siffror.

!Paxen sitter på information gällande: Varulvarnas medelvärde på deras samlande totalsumma är högre än medlevärdet på alla deltagares totalsumma.

Vicotnik har information: Total summan av våra siffror ska vara 218

LJSLarsson = Tracker
Basse = Tracker som inte använt sin förmåga

anth: kan få fram lägsta och högsta siffran.

Korpa "grönar" Basse & SJSLarsson i och med att det finns info om att två spelare har samma förmåga.

xyas = har information som han kan gå i graven med.

Brynolf?
BDG?

Om vi säger så här. BDG har flytit med och outat lite när han haft lust. Oftast sist om inte alltid sist? Nu har anth siat honom på lägsta och högsta nuffran 1 & 9.

Här har vi två utfall.

1. BDG bekräftar att anth har siat honom rätt.
2. BDG nailar anth och säger att han är ulv.

I båda fallen måste vi lita på BDG.

Grejen här är ju att dessa två herrar kan vara våra kvarvarande ulvar.

Lixom, varför dog ingen? Det är ju en rätt viktig fråga i det här.

BDG har inte outat sina nuffror = autokill!
anth kan sia lägsta och högsta nuffran = autokill!

Någon sade att vi inte skulle snacka väktare här och den spelaren har ju fel. Finns det en väktare så skall den väktaren omedelbart och bums gå ut med det och berättat vem denne har väktat.

Vår väktare (om det finns en sådan) har ju väktat anth eller BDG annars är det nått som inte stämmer. Någon av dessa skall vara nattmördade. Det är jävligt ogga bogga att dom båda är vid liv.

Jag måste som jag skrev igår kolla upp hur BDG knäckte anth´s krypterade koder och snack för att lägga upp smashen. Jag får lite dålig fealing gällande det, men det hade jag i senaste liret gällande Vimes supersnabba sökarskills också. Den gången var jag tokfel ute och det kostade byn en runda eller två tack vare att jag dillade ur. Ujja ujja.

När jag ändå ordbajsar måste jag ta upp SJSLarsson användande av förmåga. Han valde Vicotnik och fick svaret att Vicotnik inte använde någon förmåga.

1. Det betyder att Vicotnik inte är ulv (om nattmördandet räknas som en förmåga).
2. Det betyder att Vicotnik inte har någon förmåga vilket han har sagt.
3. Det betyder att Vicotnik inte är väktare.

-><-
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
BDG said:
Så, alltså, du säger nu att din förmåga är motsvarande: "Du kan varje natt välja en person och får då reda på personens lägsta och högsta siffra." Korrekt?
anth said:
Korrekt.
Du lyfte en stor sten från mitt hjärta.
Du kan lyfta ytterligare en sten om du förklarar för mig varför ingen annan dragit den slutsatsen på 5 timmar.
Whut? Det här vill jag ju ha en förklaring på så klart.

BDG said:
Nu måste du släppa den här tanken på att det skulle vara rimligt att ha en förmåga som berättade om vilken lägsta siffra någon har ifall vissa i spelet inte alls hade siffror.
anth said:
Och ja, jag skulle kunna göra avbön:
Förlåt - jag hade fel. Vimes skulle ALDRIG skapa ett rollspel där han sa att jag kunde sia om lägsta siffran och sedan vara så jävlig att inte ge siffror till ulvarna.
Hur många drar tillbaka sina röster på mig?
Bra att du gör avbön på skiten anth! Det skall du ha cred för eftersom din förmåga är avföring så länge det inte finns siffror på ulvarna.

Din förmåga blev ju ännu mer beroende av siffror när du väl halat fram att du kan sia både LÄGSTA och HÖGSTA nuffran hos ditt offer.

Att obstinat hävda att din förmåga fortfarande funkar om ulvarna har blankt papper är fortfarande helt orimligt.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Konrad Konvalj said:
xyas = har information som han kan gå i graven med.
I och med att alla har outat sina siffror så kan jag outa min information. Den är inte applicerbar och kommer inte bli det heller.

Den säger, omskrivet då så klart, att det inte finns någon spelare som har samma fyra siffror (den säger inte att det är exakt fyra siffror dock) som någon annan.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
allvarligt talat

Efter en lugn kväll i glädjens tecken så är det dags att börja jobba igen, och då menar jag förstås inte på jobbet även om det också är viktigt, utan spela varulvsspel :gremsmile:

Döm av min förvåning när jag får se att KK börjar skrika på att få ut väktaren. Jag vet inte om du har spelat något varulvsspel förut KK (eller jo det vet jag, jag vill bara vara dryg), men att spekulera i vilka som har powerroller och att till och med hävda att dessa ska outa sig bara för att du känner för det är antingen fruktansvärt ulvigt eller fruktansvärt dåligt.

Det är klart att det kan finnas lägen där det är rätt för en väktare att gå ut, men det här är sannerligen inte ett av dom. Ett sådant läge är till exempel om någon som man skyddat håller på att bli utröstad eller om man själv håller på att bli utröstad. Att gratis ge ulvarna väktaren känns faktiskt riktigt meningslöst.

Så allvarligt talat KK, du är ulv va? För så här dåligt ska väl inte du spela?

Röst: Konrad Konvalj

Se det här mest som en principröst, jag tänkte ägna någon timme nu åt att läsa bland annat KK's inlägg igen och sen är det mycket möjligt att jag byter röst, matematiken har ju inte honom på någon särskilt misstänkt position.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Konrad Konvalj said:
BDG said:
Så, alltså, du säger nu att din förmåga är motsvarande: "Du kan varje natt välja en person och får då reda på personens lägsta och högsta siffra." Korrekt?
anth said:
Korrekt.
Du lyfte en stor sten från mitt hjärta.
Du kan lyfta ytterligare en sten om du förklarar för mig varför ingen annan dragit den slutsatsen på 5 timmar.
Whut? Det här vill jag ju ha en förklaring på så klart.
Jag vet inte om det märktes - men igår var jag på extremt dåligt humör...

Jag tyckte (rätt eller fel) att ni spelade som en påse nötter.

Som du nu förstått så kan jag sia någons högsta och lägsta siffra.
När fick DU reda på hur jag kunde sia både högsta och lägsta siffran?
(ledtråd - jag berättade det c:a klockan tre i går...)

Konrad Konvalj said:
BDG said:
Nu måste du släppa den här tanken på att det skulle vara rimligt att ha en förmåga som berättade om vilken lägsta siffra någon har ifall vissa i spelet inte alls hade siffror.
anth said:
Och ja, jag skulle kunna göra avbön:
Förlåt - jag hade fel. Vimes skulle ALDRIG skapa ett rollspel där han sa att jag kunde sia om lägsta siffran och sedan vara så jävlig att inte ge siffror till ulvarna.
Hur många drar tillbaka sina röster på mig?
Bra att du gör avbön på skiten anth! Det skall du ha cred för eftersom din förmåga är avföring så länge det inte finns siffror på ulvarna.

Din förmåga blev ju ännu mer beroende av siffror när du väl halat fram att du kan sia både LÄGSTA och HÖGSTA nuffran hos ditt offer.

Att obstinat hävda att din förmåga fortfarande funkar om ulvarna har blankt papper är fortfarande helt orimligt.
När två stycken hade outat att de hade 4 siffror precis som jag själv - då trodde jag att ALLA hade 4 siffror.

I övrigt har det här varulvsspelet äntligen lärt mig när jag ska hålla käften.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
anth said:
Bdg har 1 och 9
Stämmer. Vilket gör att jag håller anth som ganska grön, tills vidare i vart fall. Innan vi fått bekräftat att byn faktiskt har nytta av att få reda på folks lägsta och eller högsta siffra så skulle det här också kunna vara en ulvförmåga. Om vi litar på KK så verkar det ju däremot rätt uppenbart hur förmågan hjälper byn och då tror jag anth också är grön. Jag är i princip övertygad (se jag lär mig tygla mitt ordval;) om att han har den förmågan han säger sig ha eftersom 9 inte är det naturliga att gissa på när jag har så pass låg totalsumma som jag har.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Konrad Konvalj said:
BDG said:
Så, alltså, du säger nu att din förmåga är motsvarande: "Du kan varje natt välja en person och får då reda på personens lägsta och högsta siffra." Korrekt?
anth said:
Korrekt.
Du lyfte en stor sten från mitt hjärta.
Du kan lyfta ytterligare en sten om du förklarar för mig varför ingen annan dragit den slutsatsen på 5 timmar.
Whut? Det här vill jag ju ha en förklaring på så klart.
Men alltså allvarligt talat, läser ni inte inläggen från folk som ni har röstat på? Det här var liksom sjukt uppenbart om man bara för en sekund tog av sig 'anth är ond'-glasögonen och läste vad han faktiskt skrev. Sen kan jag tycka att han kunde ha varit ännu tydligare i den situationen som han var i och inte sådär småkryptisk men det var inte svårt att se. Men men ge mig en sekund så ska jag klippa ihop lite citat.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
anth 17de okt said:
Jag tycker om Reccas förslag, och föreslår därför att fas 3 blir att outa högsta siffran.
anth 17de okt said:
P.S. Jag har även lite mer fluff-info, men det är inte relevant just nu så jag behåller det till ett senare tillfälle. D.S.
anth 17de okt said:
Kan vi börja fas 3 sen?
Mitt förslag outa högsta siffran.
Om jag kan sia lägsta siffran borde någon kunna sia högsta.
anth 09:59 said:
Ska vi gå vidare med fas 3, eller ska ni ägna HELA dagen om jag eller Basse är Ulv?

Som Vic konstaterade i något tidigt inlägg är det av vikt att få ut så mycket info som möjligt i första rundan eftersom sedan är folk utröstade ocgh vi kan inte få deras info.

Mitt förslag:
Outa högsta siffran.
Anledning: eftersom jag kan sia lägsta siffran borde någon kunna sia högsta siffran.
anth 15:31 said:
BDG rödmarkerat av anth said:
Alltså hade han sagt att han kunde sia högsta siffran
Ni borde OCKSÅ komma ihåg att jag sagt att jag kan sia lägsta siffran OCH att jag har YTTERLIGARE fluff.
anth 15:49 said:
SNÄLLA, NÅGON, HJÄLP!!!
Kan NÅGON förklara för Konrad vad mitt extrafluff är för något - för jag orkar inte.

*under tiden går anth och surar i ett hörn*
Det här tänkte jag förövrigt skulle vara lite bortslösad tid, men här är alltså hur jag kunde 'gissa' vilken anths extra förmåga var. Sen får jag nog säga att tiden verkligen inte var bortslösad eftersom det i vart fall i citatet här ser ut som att det var Reccas idé att outa högsta siffran... om det stämmer så gör det både anth och KK betydligt mer suspekta.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vimes said:
Recca röstas ut. Hon tillhörde varulvarna.

Deltagare
-Konrad Konvalj
-!Paxen
-Brynolf
-Recca
-xyas
-Vicotnik
-LJSLarsson
-anth
-Korpa
-Basenanji
-Björn den gode

Deadlines kvar: 11
Jag går på lunch kl 13 idag så då har jag en timme att göra lite nytta här.
Ska vi rösta ut någon idag eller ska vi bara snacka skit?

Utan att titta på några siffror tycker jag att två personer utmärkt sig:
Basse och KK - båda är antingen extremt dumma bybor eller extremt sluga ulvar.

Basse har i alla fall skrivit att han spelat dumt - vilket grönar honom lite.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Björn den gode said:
anth 17de okt said:
Jag tycker om Reccas förslag, och föreslår därför att fas 3 blir att outa högsta siffran.
anth 17de okt said:
P.S. Jag har även lite mer fluff-info, men det är inte relevant just nu så jag behåller det till ett senare tillfälle. D.S.
anth 17de okt said:
Kan vi börja fas 3 sen?
Mitt förslag outa högsta siffran.
Om jag kan sia lägsta siffran borde någon kunna sia högsta.
anth 09:59 said:
Ska vi gå vidare med fas 3, eller ska ni ägna HELA dagen om jag eller Basse är Ulv?

Som Vic konstaterade i något tidigt inlägg är det av vikt att få ut så mycket info som möjligt i första rundan eftersom sedan är folk utröstade ocgh vi kan inte få deras info.

Mitt förslag:
Outa högsta siffran.
Anledning: eftersom jag kan sia lägsta siffran borde någon kunna sia högsta siffran.
anth 15:31 said:
BDG rödmarkerat av anth said:
Alltså hade han sagt att han kunde sia högsta siffran
Ni borde OCKSÅ komma ihåg att jag sagt att jag kan sia lägsta siffran OCH att jag har YTTERLIGARE fluff.
anth 15:49 said:
SNÄLLA, NÅGON, HJÄLP!!!
Kan NÅGON förklara för Konrad vad mitt extrafluff är för något - för jag orkar inte.

*under tiden går anth och surar i ett hörn*
Det här tänkte jag förövrigt skulle vara lite bortslösad tid, men här är alltså hur jag kunde 'gissa' vilken anths extra förmåga var. Sen får jag nog säga att tiden verkligen inte var bortslösad eftersom det i vart fall i citatet här ser ut som att det var Reccas idé att outa högsta siffran... om det stämmer så gör det både anth och KK betydligt mer suspekta.
Tack för citaten.

Och visst kan man avläsa att anth har mer info och är sugen på att vi outar högsta siffran.

Men..jag avläser aldrig att han har en uberförmåga som ger oss både lägsta och högsta siffra. Speciellt inte när anth är fett inne på att hans förmåga funkar trots att ulvarna inte har några siffror.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Ok, nu har jag som alla goda bybor borde göra gått igenom alla Reccas inlägg och plockat ut det jag funnit extra intressant.

Recca said:
Jag tror att om nattmord = förmåga så har ulvarna ingen information. Så det kan vara värt att dreva för information. Om det stämmer så kan det nämligen betyda att ulvarna utan information kommer se torsk ut när det kommer fram.

Det är spekulationer men sådana jag har starka indicier för. Vimsy skulle inte bara planterat informationen utan att ha tänkt till om det (till skillnad från Rickard.)
Det här säger mig att Ulvarna har information.

Recca said:
Det kan vara dumt att dreva på informationens vara eller icke vara i det här läget. Siffrorna är nog en mindre direkt farlig strategi att köra på. Men så har vi begränsad tid också.
Det här säger mig att ulvarna har information angående siffror som gör att det kan leda dom till powerroller.

KK said:
För övriga innebär Fas 2 att antal siffror i protokollet skall upp på bordet. Förutom det skall även den lägsta siffran upp på bordet (detta är då Fas 2:1).
Recca said:
Så, dags att outa din högsta siffra. Sen gärna xyas. Sen outar jag gärna min högsta siffra om byn tycker det.

KK said:
Du skall outa din lägsta siffra Recca. Fram med den nu så vi kommer vidare.
Det här säger mig att ulvarna har information angående folks högsta siffra som kan leda dom till powerroller.


Recca said:
Gissning: Inte alla av dessa nr 18 är gissningsvis ulv iaf. ( KK, Paxen, Basse, min kommentar) Det skulle va väldigt vågat av ulvarna att hamna på 18 båda två så max 1 verkligen.

Det ska va jävligt gutsy om två ulvar har samma slutsumma. Jag skulle gissa på att max 1 av dem är ulv. Det betyder att två av de på 18 troligtvis är gröna. Det är jättebra.
Det här är som jag påpekat tidigare mest förvirrat och antagligen inget att bry sig om alls nu när hon visade sig vara röd.

Recca said:
Men ja skitsamma. Ingen förstår mina teorier ändå förutom K.K. :/
Försöker bonda med KK, som hon tidigare och senare anklagat rätt hårt, dock utan att någonsin rösta på (tror jag har inte orkat kolla). Denna kombination tycker jag svärtar ner KK en del.

Recca said:
I min åsikt finns det inget Anth kan göra annat än att gå ut med sin info. Vi behöver ha nåt att arbeta med och han är på väg till galgen som det ser ut så vafan.

Vi måste ju hänga nån ikväll!
Det här säger mig att ulvarna helt säkert har nattmord, annars skulle det var sjukt kontraproduktivt för en ulv att försöka pressa igenom en utröstning när dom vet att det enda dom vinner på är för varje dag som går utan att någon röstas ut.

Och de här är de som Recca mer eller mindre allvarligt anklagat för att vara ulv eller velat rösta ut:
Brynolf, !Paxen, KK, xyas, Anth, KK, Korpa, Recca, LJSLarsson
Det vill säga alla utom mig och Basenanji.

Då så. Nu ska jag nog ta en titt på kvarvarande 17 kombinationer enligt VicXenlistan och se vem vi borde rösta ut också.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Konrad Konvalj said:
Speciellt inte när anth är fett inne på att hans förmåga funkar trots att ulvarna inte har några siffror.
Skärpning!
- Efter fyra timmars spel släppte jag ens möjligheten att ulvarna saknade siffror.
- När två st outat att de hade 4 siffror trodde jag att alla hade 4 siffror.

Vad f*n spelar det för roll att jag tror att att min förmåga fungerar på personer som saknar siffror - när jag INTE tror att någon saknar siffror???

Folk tänkte rösta ut mig för att jag var obstinat.
Nu gör jag detsamma med dig:
Röst: Konrad Konvalj
 
Top