The Rings of Power

Status
Not open for further replies.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Enligt pocket-lint.com är det bekräftat att säsong 1 av rings of power kommer att bli 8 avsnitt och sträcka sig över ett spann på 2 månader så 4 avsnitt per månad .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Menar du två månader sändningstid alltså? Typ det vanliga tempot.
Ja . första säsongen skall enligt vad som är bekräftat sändas över ett tidsspann på 2 månader.

Det har dock inte framkommit än hur långa varje avsnitt skall bli men då första säsongen blir på totalt 8 avsnitt så kan man nog hoppas på 45min till 1h per avsnitt om dom har mycket dom vill ha klämt in under säsong 1.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Helt ogrundat men jag får en lite orolig känsla när jag läser att det blir 8 avsnitt. Jag får lite känslan att det varit så att några serier på Amazon på senare tid fått lite mindre utrymme än de behöver, senast Expanse och Wheel of Time. Går Prime kanske inte så bra?

Men som sagt ogrundat, när det gäller Rings of Power finns ju i princip ingen förlaga att förhålla sig till heller så det är väl så att de tyckte 8 avsnitt var nog (bra längd annars, så inget fel på det i sig).
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
How many episodes in The Rings of Power season 1?

We know that the first season of Amazon's show "will run for eight episodes, meaning two months of weekly releases.

What we don't know is how long each of these will be, although the working assumption is that they'll land on or around the one hour mark that most prestige dramas tend to aim for"

 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Har för mig att jag läst att längden kommer ligga på ca 1 timme per avsnitt. Minns dock inte var jag läste det, men borde inte vara så svårt att hitta den infon om man vill gräva lite.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Har för mig att jag läst att längden kommer ligga på ca 1 timme per avsnitt. Minns dock inte var jag läste det, men borde inte vara så svårt att hitta den infon om man vill gräva lite.
Skulle tippa att det som du säger kommer att hamna på cirka 1h då det som artikeln nämner är där dom flesta prestige serier hamnar när det kommer till avsnittslängd .
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Det som jag tycker är konstigt angående avsnittslängd, och detta gäller streamingserier i allmänhet, varför måste varje avsnitt vara typ lika långt? Jag förstår om man sänder för tv, då ska man ju få in avsnittet bland övriga program som också måste hålla tiden. Men för en streamningtjänst? Om säg avsnitt fyra av Rings of Power blir bäst av att vara 15 minuter längre och avsnitt 7 blir bäst av att vara 8 minuter kortare, varför kan det inte få vara så då?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Det som jag tycker är konstigt angående avsnittslängd, och detta gäller streamingserier i allmänhet, varför måste varje avsnitt vara typ lika långt? Jag förstår om man sänder för tv, då ska man ju få in avsnittet bland övriga program som också måste hålla tiden. Men för en streamningtjänst? Om säg avsnitt fyra av Rings of Power blir bäst av att vara 15 minuter längre och avsnitt 7 blir bäst av att vara 8 minuter kortare, varför kan det inte få vara så då?
Det är väl många streaming-serier som har varierande längd på avsnitten?

Exempel som jag såg nyligen: Archive 81. Kortaste avsnitt -- 45 minuter. Längsta avsnitt -- 58 minuter.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Det är väl många streaming-serier som har varierande längd på avsnitten?

Exempel som jag såg nyligen: Archive 81. Kortaste avsnitt -- 45 minuter. Längsta avsnitt -- 58 minuter.
Then I stand corrected 😊 Jag har sett så många serier den senaste tiden som jag tycker har ett konstigt tempo i vissa avsnitt och då har jag tänkt att varför gör de bara inte avsnittet längre/kortare? Men om det görs så hade jag fel i att dra alla serier över en kam, hoppas det kommer göras ännu oftare 😊
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
The Witcher säsong 2 och Wheel of Times var odrägligt kommersiellt woke för att optimera tittarunderlaget, som om Mona Sahlin var anställd som tvångskvoterare och med maoistiskt inspiration upprättade folkkommuner utan tillstånd att flytta för att bibehålla jämvikten. Ryktena går ju att den här serien även den kommer att vara rätt woke, i så fall önskar jag att de går all in, istället för att nöja som med en inuitisk Elendil och en skånsk Sauron gå även på de ekonomiska relationerna. Upphäv alla auktoritära och exploaterande förhållanden, hiva ut de feodala skrankorna och ersätt det med jämlika och jämställda rådskommunistiska strukturer. För en riktigt woke andra ålder :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
The Witcher säsong 2 och Wheel of Times var odrägligt kommersiellt woke för att optimera tittarunderlaget, som om Mona Sahlin var anställd som tvångskvoterare och med maoistiskt inspiration upprättade folkkommuner utan tillstånd att flytta för att bibehålla jämvikten. Ryktena går ju att den här serien även den kommer att vara rätt woke, i så fall önskar jag att de går all in, istället för att nöja som med en inuitisk Elendil och en skånsk Sauron gå även på de ekonomiska relationerna. Upphäv alla auktoritära och exploaterande förhållanden, hiva ut de feodala skrankorna och ersätt det med jämlika och jämställda rådskommunistiska strukturer. För en riktigt woke andra ålder :)
MODERERING

Givet de röda modereringarna i tråden om Wheel of Time, och min kända aversion mot alla försök att sabotera forumet genom att släpa ner det i smutsen av "woke suger"-diskussioner, så tyckte du att detta var det bäst avvägda inlägget att göra?


Diskussionen om Rings of Power kan fortsätta, men utan abes deltagande i den här tråden.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
YTTERLIGARE MODERERING

Jag låser tråden tills efter min hundpromenad, så att alla kan läsa den här modereringen.

Jag vill inte se forumet dras ned i en massa "woke is woe" eller "woke is dope" eller sånt skit. Så den här diskussionen fortsätter utan att ni gräver ner er i de skyttegravarna.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tycker det känns befriande naturligt att det ser ut och låter som filmerna.
Det ökar chansen, när allt är klart, att Sagan om Ringen på skärmen, blir en sammanhängande skapelse - även om det är olika skapare.
Det gillar jag som gillade filmerna.

Det kanske verkar lite... icke-kreativt eller förutsägbart... men det här är inte serien för kreativa överaskningar.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Jag tycker det känns befriande naturligt att det ser ut och låter som filmerna.
Det ökar chansen, när allt är klart, att Sagan om Ringen på skärmen, blir en sammanhängande skapelse - även om det är olika skapare.
Det gillar jag som gillade filmerna.

Det kanske verkar lite... icke-kreativt eller förutsägbart... men det här är inte serien för kreativa överaskningar.
Jag gillar också den tanken, att de knyter samman serien med filmerna!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
För mig gör det ingenting om allting ser ut precis som i filmerna. Utom trollen -- de får de gärna designa om så att de ser mer ut som något som målats av John Bauer och mindre som michelingubben.
Heck to the yes!

Vad jag kan påminna mig gillade jag hur typ allt i filmen såg ut utom just trollen (och kanske vättarna och dvärgvapnen från hobbit-filmerna).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
För min del tycker jag även en annan stil skulle kunna funka (inte för att jag tror att de kommer göra så, tvärtom). Speciellt som det är helt andra kulturer som ska skildras (även om de så klart har arvtagare i tredje åldern).
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
För min del tycker jag även en annan stil skulle kunna funka (inte för att jag tror att de kommer göra så, tvärtom). Speciellt som det är helt andra kulturer som ska skildras (även om de så klart har arvtagare i tredje åldern).
Fast Numenorianerna har ju sin look sedan filmerna, jag hoppas faktiskt de behåller den.
Alverna har även de sin look, och jag hoppas de behåller den också.
Jag vet inte vilken kultur du syftar på inte har skildrats i filmerna som skulle kunna få en ny look?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Jag vet inte vilken kultur du syftar på inte har skildrats i filmerna som skulle kunna få en ny look?
Syftade på alverna i andra åldern och just numenoranerna. Det rätt många tusen år mellan som kan användas som motiv för att göra dem annorlunda mot hur de ser ut vid andra åldern slut. Men mest tycker jag inte att serien behöver känna sig bunden vid hur de utformas i filmerna för att det ska bli bra.

Fast annars håller jag med dig. Jag tror att de vidhåller den generella look filmerna etablerade och att det nog blir bra.
 
Status
Not open for further replies.
Top