The Rings of Power (spoilertråd)

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Allt som allt var detta väldigt bra!!!
[...]
Jag gillar inte att alverna bara utmärks av sina öron. Jag tänker att ser du en alv så vet du att det är en alv, de är omgivna av en aura of epicness. Att de typ är som människor med spetsiga öron och dessutom kallas ”knife ears” passar bättre i typ Witcher och Dragon Age.
Kul med någon som vågar inte vara så negativ!

Han alv-smed-mästarn... Celimbrionborn eller vad han heter... min känsla är som att det är Palpatine från Episode 1... rakt in i Middle Earth :)
Jag tycker alverna ser för småfeta och borgliga ut.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
För övrigt är min känsla att "mannen från himlen" inte är Sauron, han har använts alldeles för komiskt än så länge för att vara den stora onda skurken (han rullar iväg nedför en backe) och han är lite oskyldig okunnig om världen som han besöker. Jag köper mest att han är en maiar, kanske Gandalf med tanke på hur han tycks kontrollera elden och en av Gandalfs grejer är just att vara eldens härskare. Otroligt coola effekter när han kände sig hotad för övrigt, att alla träden böjde sig som grässtrån i vinden.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag har sett många uttalanden nyligen från personer som tycker att LOTR-filmerna var 10/10 mästverk och älskade dem, som nu avskyr Rings of Power med invändningen att de inte är trogna böckerna.

Bror vilken planet är du från?



För att inte nämna hela Arwen-grejen, de dödas här, alverna dyker upp och vinner slaget vid Helms deep... Eller hur Gandalf, Gimli, Aragon, Elrond, Frodo, Denethor och Faramir alla är mycket olika karaktärer gentemot hur de presenteras i böckerna.

Alla som har läst en bok och sedan sett en filmatisering av den vet att filmskaparna måste jobba röven av sig för att översätta texten till ljud och bild. Det är inte lätt, och det är oftast direkt dumt att försöka översätta boken-film 1-1, för det här helt olika medium, med olika förutsättningar.

Jag börjar misstänka att deviations från source material är inte det som alla egentligen är sura på med den nya Rings of Power-serien.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,301
Location
Göteborg, Lindome
Jag börjar misstänka att deviations från source material är inte det som alla egentligen är sura på med den nya Rings of Power-serien.
Helt korrekt i mitt fall. Jösses, jag uppskattade ju till och med Foundation, fastän den hade lika lite med Asimov att göra som en kokt nudel.
Vad jag är sur på är att manusförfattarna är helt inkompetenta.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Vad jag är sur på är att manusförfattarna är helt inkompetenta.
Sådana uttalanden väntar jag själv med tills serien är över, eller iallafall en säsong. Än så länge tycker jag som sagt att den är helt okey, om än lite segare start än nödvändigt kanske.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jag har sett många uttalanden nyligen från personer som tycker att LOTR-filmerna var 10/10 mästverk och älskade dem, som nu avskyr Rings of Power med invändningen att de inte är trogna böckerna.

Bror vilken planet är du från?
Dessa personer tyckte förstås att manus, dialog och handling var spot on i övrigt, och hade som enda invändning att serien bröt mot loren från böckerna.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Dessa personer tyckte förstås att manus, dialog och handling var spot on i övrigt,
Det var det inte. Det är fantastiska filmer, topp tre av bästa filmer någonsin för mig, men problem i manus och dialog och handling fanns absolut. Grejen är dock att det inte funkar att avgöra hur bra en film är genom att kvantitativt lista alla grejer i filmen som är bra mot de som inte är bra. Alla filmer jag älskar har massa grejer som är mindre bra, men det gör inte filmerna på något sätt dåliga.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Det var det inte. Det är fantastiska filmer, topp tre av bästa filmer någonsin för mig, men problem i manus och dialog och handling fanns absolut. Grejen är dock att det inte funkar att avgöra hur bra en film är genom att kvantitativt lista alla grejer i filmen som är bra mot de som inte är bra. Alla filmer jag älskar har massa grejer som är mindre bra, men det gör inte filmerna på något sätt dåliga.
Jag menade att de som klagar på att rings of power bryter mot loren knappast framhåller det som seriens enda brist.

Sagan om ringen-filmerna bröt knappast mot loren alls även om det förstås fanns ett å annat exempel på det, och varenda scen inte är som klippt och skuren ur boken.

Vad gäller filmers håller jag helt med om att det är bland det bästa som någonsin gjorts. Det enda jag tycker är dåligt med de filmerna är legolas superhero-konster. I övrigt är så gott som allt annat helt klockrent.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Jag menade att de som klagar på att rings of power bryter mot loren knappast framhåller det som seriens enda brist.
Ah, nä det tror inte jag heller att alla gör. Vissa gör säkert det (vilket är helt okej) och vissa ogillar andra saker (vilket är helt okej). Men jag skulle hävda detsamma om PJ’s filmer. Nu tycker jag att de filmerna är oändligt bättre än Rings of Power, även om jag gillar Rings of Power väldigt mycket, men jag skulle ändå kunna peka på mycket i filmerna som inte är bra, inte för att de skiljer sig från loren utan för att det helt enkelt inte är så bra.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Ah, nä det tror inte jag heller att alla gör. Vissa gör säkert det (vilket är helt okej) och vissa ogillar andra saker (vilket är helt okej). Men jag skulle hävda detsamma om PJ’s filmer. Nu tycker jag att de filmerna är oändligt bättre än Rings of Power, även om jag gillar Rings of Power väldigt mycket, men jag skulle ändå kunna peka på mycket i filmerna som inte är bra, inte för att de skiljer sig från loren utan för att det helt enkelt inte är så bra.
Ja det finns saker och ting man kan kritisera i båda produkterna. Det finns förstås i alla filmer och serier.

Jag har däremot aldrig hört annat än nit-pick av filmerna. Aldrig hört om något som tycker manuset suger, att karaktärerna är gräsliga, att dialogen är platt eller att handlingen är dålig.

Att jämföra filmerna med den här serien är som att jämföra en Rembrandt med toaklotter. Visst båda kan sägas vara konst, man kan hitta folk som kan kritisera saker i endera verket och man kan hävda att det är helt subjektivt vad man gillar bäst.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Jag har däremot aldrig hört annat än nit-pick av filmerna. Aldrig hört om något som tycker manuset suger, att karaktärerna är gräsliga, att dialogen är platt eller att handlingen är dålig.
Jag har definitivt hört kritik av både manus och karaktärer. På ”min tid” hörde det till vanligheterna att bland annat Gimli, Teoden, Faramir, Arwen och Frodo sågades rätt hårt. Manuset kunde också få en hel del sågningar, inte minst De två tornen.

Menmen, nu återgår jag till att fokusera på Rings of Power istället 🙂
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Aldrig hört om något som tycker manuset suger, att karaktärerna är gräsliga, att dialogen är platt eller att handlingen är dålig.
Oj, måste då genast framföra några sådana klagomål.
  • Flera karaktärer görs väldigt svårbegripliga där de agerar motstridigt, oftast för att skapa mycket kortvariga spänningsmoment. Theoden, Faramir och framför allt Denethor är väl de värsta exemplen. Svagt manus huvudsakligen som ofta räddas av väldigt bra skådespelare. Och behandlingen av stackars Gimli skaver alltid i mig.
  • Berättelsen driver upp insatserna så till den milda grad att lösningen till sist blir ett slags antiklimax. Det bästa exemplet är storleken på armén utanför Minns Tirith i relation sekvensen med edsbrytarna. Det är väl manusbrister det med, fast mest gestaltning.
  • Det starka fokuset på actionscener i film 2 och 3 skapar dels rent löjliga scener (ofta med Legolas) och stälj dels mycket tid från annat berättande, som hade kunnat underbygga spänningen istället.
Detta betyder inte att jag tycker filmerna är dåliga, tvärtom de har också många väldigt stora förtjänster.
 
Last edited:

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Det stora problemet med Jacksons filmtrilogi är ju att Elijah Wood går runt och ser förstoppad ut i två och en halv film.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det stora problemet med Jacksons filmtrilogi är ju att Elijah Wood går runt och ser förstoppad ut i två och en halv film.
Det är därför Amazon fokuserar på Merry och Pippin istället... förlåt Nori och hon den andra.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Oj, måste då genast framföra några sådana klagomål.
  • Flera karaktärer görs väldigt svårbegripliga där de agerar motstridigt, oftast för att skapa mycket kortvariga spänningsmoment. Theoden, Faramir och framför allt Denethor är väl de värsta exemplen. Svagt manus huvudsakligen som ofta räddas av väldigt bra skådespelare. Och behandlingen av stackars Gimli skaver alltid i mig.
  • Berättelsen driver upp insatserna så till den milda grad att lösningen till sist blir ett slags antiklimax. Det bästa exemplet är storleken på armén utanför Minns Tirith i relation sekvensen med edsbrytarna. Det är väl manusbrister det med, fast mest gestaltning.
  • Det starka fokuset på actionscener i film 2 och 3 skapar dels rent löjliga scener (ofta med Legolas) och stälj dels mycket tid från annat berättande, som hade kunnat underbygga spänningen istället.
Detta betyder inte att jag tycker filmerna är dåliga, tvärtom de har också många väldigt stora förtjänster.
Som sagt, nitpicking. :)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Nu har jag sett de två första avsnitten och jag tycker de var helt ok. Väldigt snyggt, men lite för få klipp där man kan sitta och njuta av miljöerna. LotR filmerna hade en vana av att "presentera" miljöerna först, innan man fokuserade på personer och dialog, det saknar jag lite här.

Jag är fullständigt oinsatt i storyn/tiden sedan tidigare, så jag känner typ bara till Galadriel och Elrond än så länge och har inga synpunkter alls på storyns trovärdighet jämfört med Tolkiens verk.

Däremot så är det väldigt lite av LotR känslan, varken från böckerna eller filmerna. Det är fantasy med orcher, alver, hobbitar etc. men någonting i presentationen upplevs annorlunda. Det sagt så tycker jag inte att det är dåligt på något vis. Första avsnittet var lite hoppigt och ofullständigt, men det tycker jag andra vägde upp. Det kanske hade varit bra med ett dubbelavsnittet i piloten.

Angående kritiken mot serien så funderar jag på hur mycket det hänger ihop med förväntningarna. Hur hade den upplevts om den inte hade haft med Sagan om ringen och Tolkiens verk att göra? Än så länge är det närmast obefintlig koppling med trilogin och the Hobbit och Galadriel och Elrond hade bara kunnat heta något annat.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Som sagt, nitpicking. :)
Well, där har vi olika syn. Jag tycker inte minst karaktärsgrejerna är rätt stora saker som i grunden ändrar berättelsen och gör den sämre (oberoende av relationen till böckernas framställning). Theoden i viss mån och framför allt Denethor är inte riktigt trovärdiga helt enkelt, för att fortsätta med dem. Om jag nu ska jämföra med filmiska mästerverk i allmänhet.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Helt ok, eftersom man var förvarnad för benettoniseringen och därmed kunde låta bli att lägga vikt vid det, och hade låga förväntningar pga av allt trashtalk. Tycker det var trevlig tittning och är inte ett dugg besviken.
 
Top