Svenska rollspel som folk glömde

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag väntar fortfarande på nästa tryckning
En av de saker jag har mest dåligt samvete om i min rollspelsmakarkarriär är att jag åtog mig jobbet att redigera och sedan layouta L&L men i slutänden av olika skäl inte förmådde slutföra arbetet. Jag hoppas att min oförmåga inte är den enda anledningen till att arbetet verkat gå i stå.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
En av de saker jag har mest dåligt samvete om i min rollspelsmakarkarriär är att jag åtog mig jobbet att redigera och sedan layouta L&L men i slutänden av olika skäl inte förmådde slutföra arbetet. Jag hoppas att min oförmåga inte är den enda anledningen till att arbetet verkat gå i stå.
Det tror jag inte du behöver oroa dig för!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Räknas Burk Krig?

Och har någon en länk till spelet?

Nu när vi slagit ihop forumen hittade jag dessutom vad som är första omnämnandet av spelet:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,616
Location
Göteborg
Åh, och Otranto!! (Det första utropstecknet är en del av namnet, det andra indikerar min uppsluppenhet.) Jag spelade det en gång, med åtminstone @Man Mountainman, och antagligen @Quan'talis och @Feliath, som jag tror att jag kanske sov över hos. Jag minns att jag tyckte mycket om det. Är det någon som har reglerna till det?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,616
Location
Göteborg
Burk krig är visserligen sällan spelat idag, men det är ju ett inflytelserikt spel som satt spår i många av dagens rollspel. Det är tydligt inspirerat av Eon (vilket författarna också nämner), men vänder på det så att man har en tärningskombination med Ob-tärningar som färdighetsvärde. Detta tog ju sedan Eon 4 och kopierade rakt av, mig veterligen utan att ge credd till de riktiga innovatörerna.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Burk krig är visserligen sällan spelat idag, men det är ju ett inflytelserikt spel som satt spår i många av dagens rollspel. Det är tydligt inspirerat av Eon (vilket författarna också nämner), men vänder på det så att man har en tärningskombination med Ob-tärningar som färdighetsvärde. Detta tog ju sedan Eon 4 och kopierade rakt av, mig veterligen utan att ge credd till de riktiga innovatörerna.
Säker på att de ens uppmärksammat spelet? Hade de gjort det är jag säker på att credden hade getts. Det är inte direkt överaskande att vända på systemet ;)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Redan nämnts, men Life Board:en till Operation Fallen Reich är ju typ den coolaste enskilda rollspelsprodukt som gjorts kanske någonsin. Vi spelade den ibland som rent nöje när gruppen inte blev fulltalig.

Håller även med om Svavelvinter, att det försvann lite för fort när FL:s övriga saker rönte framgångar. Supercoolt spel.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
För ett antal år sedan nämndes Oriak då och då här på forumet, kanske mest av spelskaparen själv. Det fick också en halvljum recension i Fenix. Efter det har jag inte hört ett pip om spelet. Jag har inte läst eller spelat det heller men tyckte att det verkade trevligt med en pseudoegyptisk värld och traditionella "slå lågt med T20"-regler.

Jag upplever också att Järn är mer eller mindre bortglömt. Det känns som att det mer traditionellt uppbyggda Hjältarnas tid stal all uppmärksamhet när det kom.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag vill fortfarande tro att "Ad Astra" kommer att hända och ge spelet lite ny energi, men ser såklart samtidigt att det är mycket som kokar samtidigt i Ligans grytor, men det är nog ett ämne för en parallell tråd :)
Fast nu har jag precis lyssnat på Fria Ligans Youtube-kanal. "Ad Astra" har text och bilder mer eller mindre klart, och kommer med mer information under 2021 (sorry för OT).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Håller även med om Svavelvinter, att det försvann lite för fort när FL:s övriga saker rönte framgångar. Supercoolt spel.
Om man skall spekulera lite igen så tänker jag att det beror på att få var tillräckligt insatta i settingen och det kanske var svårt att få tag på sådana externa resurser. Av de två moduler som släpptes så var det Erik Granström själv som stod för den ena och Fria Ligan stod för den andra. Vid ett tillfälle var en större modul planerad för att kunna spela en uppdaterad version av Femte Konflux-äventyret, men den föll nog främst på att det inte fanns tillräckligt med insatta skribenter skulle jag tro. Jag gillar verkligen regelmekaniken och fokuset på drama, men den är svårt att synka snyggt med den mer "grottröjjiga" kampanjen från 80-90tal.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
Jag tycker att Whitehack får för lite uppmärksamhet och kärlek mot vad det förtjänar.
Whitehack är LÅNGT ifrån bortglömt utan spelas väldigt friskt ute i de internationella stugorna. Och har gjort sen det först släpptes vad jag förstår.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Om man skall spekulera lite igen så tänker jag att det beror på att få var tillräckligt insatta i settingen och det kanske var svårt att få tag på sådana externa resurser. Av de två moduler som släpptes så var det Erik Granström själv som stod för den ena och Fria Ligan stod för den andra. Vid ett tillfälle var en större modul planerad för att kunna spela en uppdaterad version av Femte Konflux-äventyret, men den föll nog främst på att det inte fanns tillräckligt med insatta skribenter skulle jag tro. Jag gillar verkligen regelmekaniken och fokuset på drama, men den är svårt att synka snyggt med den mer "grottröjjiga" kampanjen från 80-90tal.
Detta är en väldigt rimlig teori. Folk underskattar logistiken bakom kulisserna i rollspelssverige - i en produktion driven till 90% av entusiasm kan det ibland vara väldigt svårt att rekrytera rätt folk. Inte ens lämpliga författare växer på träd alla gånger.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Vid ett tillfälle var en större modul planerad för att kunna spela en uppdaterad version av Femte Konflux-äventyret
Kul, vet du något mer om det här? Jag minns bara att det inkluderades ett kapitel om det i regelboken, som tyvärr synkar lite dåligt med böckerna eftersom bara de två första hade kommit när spelet skrevs (eller den andra var egentligen bara på gång då, men kapitlet uppdaterades av Erik Granström). Skulle gärna se mer av det.
 
Top