Nekromanti [Otranto!] The Gallows of Cruikshank Manor

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
I går kväll spelledde jag ett scenario i mitt ännu inte färdiga, fast lite mer färdiga än förra gången gotiska romanspel Otranto!, i avsikt att testa de reviderade reglerna som jag rimligtvis borde ha arbetat på sen förra gången. Det hade jag dock inte, så vi hittade på en stor del av reglerna just innan vi började den här gången också. Jag räknar detta som en ny "kampanj" så skild från förra gången att det behövs en ny tråd, men om någon moderator är av annan åsikt kan ni lämpligen åtgärda detta på det sätt ni finner bäst. Om jag någonsin blir färdig med spelet och börjar spela det regelbundet kan jag tänka mig att man skulle placera alla rapporter från dessa hypotetiska spelmöten i en och samma hypotetiska tråd.

Kvällens spelare var Insignia, Feliath, Dnalor och Mattis, av vilka jag träffade den sistnämnde för första gången (trevligt att råkas, förresten). Under rollpersonsskapandet visade det sig att flera av spelarna hade tänkt spela poeter, och efter en stund råkade det bli så att de var poeter allihop. Jag bestämde mig för att placera dem i en herrgård i norra England i ett vagt definierat sent 1700-tal, och kallade gården för Cruikshank Manor. Vi bestämde gemensamt att Mattis rollperson, en ung dam (och poet) på 16 år, var dotter i huset, och att husfolket alltså allihop bar hennes efternamn, det på intet sätt olyckbådande eller ovanliga namnet Gallows. Följaktligen fick scenariot titeln "The Gallows of Cruikshank Manor", en inte helt oäven titel för en gotisk roman.

Om en liten* stund ska jag posta reglerna ungefär som de såg ut då vi började, och efter det kommer rollpersonerna samt deras omgivning. Ni som var med inbjudes att rätta mig där jag har fel, men lämna mig i fred där jag ljuger.

---
Edit: *okej, inte så liten, för snart tar datorns batteri slut och jag vet inte var sladden finns. Men inom en mer eller mindre normalstor stund, kanske.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Reglerna: Före

Man spelar fortfarande med en kortlek, och varje rollperson har fortfarande egenskaperna Vansinne, Ruin, Olycklig Kärlek och Ond Bråd Död. Varje egenskap är knuten till en färg, så att Vansinne motsvaras av spader, Ruin av klöver, Olycklig Kärlek av hjärter samt Ond Bråd Död av ruter.

Varje spelare sitter från början med tre kort på hand, och får i en konflikt satsa ett, två eller alla tre enligt eget förgottfinnande. Den som satsar högst får bestämma konfliktens utgång. I slutet av varje scen får alla som inte redan har tre kort ett nytt kort, så den som satsar flera kort på en gång, eller deltar i flera konflikter i samma scen, kommer att vara i ett visst underläge en tid efteråt. Exakt hur lång en scen är har åtmintone hittills inte varit definierat, utan bestämts av spelledaren i samråd med spelarna. I varje konflikt lägger spelledaren också ut ett dolt kort, som inte påverkar konfliktens utgång eftersom det läggs till alla satsningar, men som kan påverka rollpersonernas tillstånd.

Den här gången hade vi dessutom tänkt införa speciella händelser för alla de klädda korten, eftersom det var något jag tänkt mig när jag började med spelet för flera år sen, och jag nu fick höra att något liknande förekommer i spelet One Can Have Her, som jag aldrig spelat men som jag nu naturligtvis fyllts med ett outsläckligt hat mot och tänker ägna orimligt mycket tid åt att uttala mig nedlåtande om på offentliga forum*.

---
*en lögn
---

Förra gången etablerades det att jokrarna, som ska vara med i leken, saknar siffervärde och i stället står för hemlig tunnel, och att den som spelar ut en joker automatiskt vinner konflikten men är tvungen att på något sätt få med en hemlig tunnel i handlingen. Tills vidare bestämde jag mig för att kungarna skulle ha betydelsen auktoritetsfigur, drottningarna släktskap och knektarna lokalbefolkning. Korten fortsatte dock att ha siffervärdet 10, men så kan väl också vem som helst begripa att en sketen gammal auktoritetsfigur inte kan väntas ha samma inflytande som en hemlig tunnel.

Vi diskuterade också olika sätt att få in kortens färg (eller familj, är det kanske snarare) i reglerna, och bestämde att i stället för att som förra gången* ha fyra olika sorters konflikter, knutna till egenskaperna, skulle vi nu hålla oss till en sorts konflikt, där varje spelares högsta spelade kort fick avgöra vilken egenskap man jämför med.

---
*se förra spelrapporten ifall ni tycker att detta är en bristfällig beskrivning. Jag tycker själv att det är det, men jag har redan sett på förra rapporten så för mig finns det inte längre något att göra.
---

Precis som förra gången är det alltså så att den som satsar högst i en konflikt får bestämma vad som händer, och om man satsar lika med eller högre än värdet i en av sina egenskaper slår man över på denna egenskap och får tillbringa resten av spelmötet vansinnig, ruinerad, olyckligt kär eller död. Det som är nytt för denna gång är att man noterar färgen på det kort som är högst i varje spelares satsning (ganska ofta satsar man bara ett kort, så det är mindre invecklat än det låter. Antagligen låter det inte särskilt invecklat heller), och sedan räknar ihop alla relevanta kort (det vill säga det kortet, eventuella andra kort som samma spelare satsat, samt spelledarens dolda kort) och jämför det värdet med det relevanta spelvärdet.

Om spelaren råkat satsa två eller tre kort som är lika höga föreställde vi oss att det skulle vara rimligt att rollpersonen riskerade att slå över på samtliga av dessa egenskaper. Det inträffade dock så vitt jag kan minnas inte, om man inte räknar en gång väldigt nära slutet då jag lät en spelledarperson göra det och sedan glömde bort det.

Förra gången kom Ond Bråd Död aldrig upp i spel, men i diskussionen på forumet efteråt framförde flera personer åsikten att Död kunde anses vara en egenskap som hindrade fortsatt deltagande i högre grad än de andra. Den här gången valde vi dock att inte ändra på regeln på något sätt, utan i stället spelade vi för att se vad som hände.

Nu kommer jag inte på något mer som vi etablerade redan innan vi började spela. Egentligen skulle det ha varit bättre om jag skrivit detta inlägg som en helt normal genomgång av reglerna så att den som läst det skulle kunna spela spelet, men nu är det för sent eftersom jag inte hyser några som helst planer på att göra om det. Jag fick en hel del feedback på reglerna den här gången och ska försöka skriva en ordentlig redogörselse för hur reglerna fungerar efter att jag blivit klar med spelrapporten i stället. Men först rollpersonerna, som jag ska presentera så fort jag hämtat mig från denna mentala emanation.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: [Otranto!] Rollpersoner

Victoria Gallows
Poet, arvtagerska, bor i Cruikshank Manor tillsammans med sin familj, bestående av den momonane och lätt alkoholiserade Lord Humphrey Gallows, den italienskättade Lady Francesca Gallows som ägnar största delen av sin tid åt att läsa franska romaner, samt tvillingbrodern Victor Gallows, som är sjuklig och nervsvag. 16 år gammal, och får väl därför förutsättas ha skrivit sina dikter för en begränsad läsekrets, till exempel ingen någonsin.
Vansinne 20
Ruin 16
Olycklig Kärlek 19
Ond Bråd Död 5
Spelare: Mattis

Sebastian Winthrop
Poet (publicerad), duellant (på grund av recensionerna) och kusin på mödernet till Victoria Gallows. 21 år gammal, och utexaminerad från Oxford sedan ett år eller så. Bosatt i London, men har bjudit in sig själv till släktens gård för den hälsosamma luften (mindre bly än i London). Har tagit med sig sin före detta studiekamrat Daniel Ashcrofte.
Vansinne 12
Ruin 18
Olycklig Kärlek 15
Ond Bråd Död 20
Spelare: Feliath

Daniel Ascrofte
Gammal studiekamrat till Sebastian Winthorpe. Poet (opublicerad), kärlekskrank, skriver dåliga kärleksdikter. Har följt med Sebastian för att inspireras av den karga naturen. 20 år.
Vansinne 11
Ruin 10
Olycklig Kärlek 5
Ond Bråd Död 17
Spelare: Dnalor

Lord James Wellington
Poet, adelsman, samt nytillträdd parlamentsledamot för något distrikt någonstans, en position som han ärvt från sin far som inte heller förtjänade den. 20 år. Har under sin tid i parlamentet blivit bekant med Victorias far, Lord Huphrey Gallows, som innehar en likadan ärvd stol i överhuset och som under en av sina få resor till London fattat tycke för James, möjligtvis av alkoholrelaterade skäl. Lord Humphrey hyser i sina klarare stunder en önskan att få sin dotter bortgift, och detta kan ha något med hans oväntade inbjudande av en ung man av god familj att göra.
Vansinne 12
Ruin 11
Olycklig Kärlek 19
Ond Bråd Död 19
Spelare: Insignia
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: [Otranto!] Rollpersoner

Poet (publicerad), duellant (på grund av recensionerna)
Jag vet inte om det är du eller Fell som ska ha skrattpoängen, men jag har varit på Dollarstore idag så jag har råd att ge er en var! :gremgrin:

Erik
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
[Otranto!] Omgivning och bifigurer

Handlingen förlades som sagt till en gammal herrgård i norra England vid namn Cruikshank Manor, bebodd av rollpersonen Victoria Gallows familj. Familjen bestod av Lord Humphrey och Lady Francesca Gallows, samt tvillingarna Victoria och Victor Gallows. Dessutom bestämdes det att det fanns ett obestämt antal yngre kusiner i hushållet, så att det skulle finnas någon som kunde ramla i brunnen, gå vilse på heden eller falla från klipporna vid stranden. Samt en obestämd mängd tjänstefolk.

Herrgården befinner sig ungefär mitt emellan en öde och blåsig hed (där det finns ett fängelse), en stenig halvö (där det finns ett mentalsjukhus) och en liten by (där det finns... bybor, kanske? Med näverstövlar). Sjukhusets chefsläkare, fängelsechefen och prästen från byns kyrka brukar spela kort och utföra onämnbara experiment tillsammans med Lord Humphrey. I herrgårdens ganska igenvuxna trädgård finns det en trädgårdsruin, importerad från någon grekisk ö någonstans (högst antagligen Grekland), och bakom huset, ut mot den steniga halvön, finns en gammal klosterruin belägen precis så att man kan hoppa ner från den och slå ihjäl sig mot strandklipporna, samt ett gammalt uthus med stenväggar som tidigare fått stå och förfalla men som nu försetts med ett nytt tak och en dörr med lås så att Lord Humphreys experiment ska få vara ifred.

Jag bestämde mig nämligen precis innan vi skulle börja spela att Lord Humphreys senaste intresse är galvanism, och att han försöker väcka döda varelser till liv med hjälp av elektricitet (hittills bara djur, och utan framgång). Det här var tänkt att fungera som kvällens handling ifall ingenting annat dök upp, men det gjorde det och i stället blev det bara någonting som Lord Humphrey gjorde så att han inte var anträffbar hela tiden. Över huvud taget var Lord Humphrey en betydligt tråkigare borgherre än förra omgångens greve Manfred, men ur rent speltestperspektiv gjorde det inget eftersom det ledde till en hel mängd förslag om vad man kunde göra åt det. Spelarna verkade inte lida särskilt mycket heller.

Följande spelledarpersoner förseddes redan från början med spelvärden:

Lord Humphrey Gallows
Vansinne 3
Ruin 9
Olycklig Kärlek 18
Ond Bråd Död 5

Lady Francesca Gallows
Vansinne 14
Ruin 18
Olycklig Kärlek 20
Ond Bråd Död 19

Victor Gallows
Vansinne 10
Ruin 9
Olycklig Kärlek 6
Ond Bråd Död 6

Samtliga skapades på samma sätt som rollpersonerna, det vill säga genom att jag för varje egenskap drog två kort och räknade ihop värdena (under det här momentet spelar färgerna ingen roll. Om man tycker att detta är dumt och dåligt och fullständigt hindrar all inlevelse kan man dela upp kortleken i fyra delar och dra Vansinneskorten ur spaderdelen, Ruinkorten ur klöverdelen och så vidare. Någon annan kan säkert räkna ut på vilket sätt detta ändrar de möjliga utfallen, själv bryr jag mig inte det minsta om detta). Victor Gallows envisades dock med att bli alldeles för bra, så jag hoppade över alla höga kort och räknade bara de låga så att han blev så sjuklig som jag tänkt mig. Detta skulle visa sig fullständigt sakna betydelse.
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Re: [Otranto!] Rollpersoner

Fruktansvärt smakfullt. Gillar verkligen stilen på settingen. Är herrgården något som stöds regeltekniskt eller är det bara den uppenbara miljön för en gotisk novell.
 
Top