Svenska rollspel som folk glömde

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,260
Location
Kullavik
Hade gärna sett just den släppas, kanske som en fet samlingsvolym med hela kampanjen inkluderad. Sannolikheten att jag läser den som är släppt till DoD är nämligen otroligt låg. :)
Minns inte om vi diskuterat det tidigare, men det finns ju en digitaliserad variant av kampanjen för fri nedladdning som säkert skulle funka ganska bra att konvertera själv. Jag gjorde ett tappert försök att konvertera SLP:s en gång i tiden. Men ja, jag håller såklart med dig om att en officiell samlingsvolym (gärna med utgångspunkt i romanerna istället för originalspelet).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,168
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Fast nej, jag tänkte fel om Whitehack. Årtiondets kanske bästa spel, men samtidigt det enda på listan jag inte är bekant med? Det kan ju definitivt tyda på en viss bortglömdhet.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,260
Location
Kullavik
Kul, vet du något mer om det här? Jag minns bara att det inkluderades ett kapitel om det i regelboken, som tyvärr synkar lite dåligt med böckerna eftersom bara de två första hade kommit när spelet skrevs (eller den andra var egentligen bara på gång då, men kapitlet uppdaterades av Erik Granström). Skulle gärna se mer av det.
Första utgåvan av regelboken hade precis som du skriver ett kapitel kring hur man kan spela konfluxsviten och den var ju främst utifrån första romanen (eller om det ev. var de två första). Andra upplagan av spelet var ju uppdelat i regel resp. världsboken. I den versionen fanns ett nytt scenario (I blodvadarens spår har jag för mig att det hette) samt uppdaterad version av hur man spelar kampanjen då utifrån utgivna böcker.

När det gäller projektet att skriva en anpassad version av Konfluxsviten till Svavelvinter RPG så handlade det dels enbart om en anpassning av sista delen (Femte Konfluxen-modulen till DoD). Jag tror sedan att det föll på att huvudskribenten inte hade tid. Jag hade en del kontakt med honom och FL i mitten av 2016 (utifrån att jag tidigare varit inblandad i Svavelvinter RPG som bollplank under utvecklingen). Försökte få med fler entusiaster på tåget, men intresset var tyvärr inte stort nog hos dem jag pratade med.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Första utgåvan av regelboken hade precis som du skriver ett kapitel kring hur man kan spela konfluxsviten och den var ju främst utifrån första romanen (eller om det ev. var de två första).
Jo, alltså, jag skrev första versionen av det kapitlet, utifrån första romanen och de gamla äventyren. Det uppdaterades sedan av Erik (tror jag) utifrån roman två. Intressant att höra lite om fortsättningen!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Fast nej, jag tänkte fel om Whitehack. Årtiondets kanske bästa spel, men samtidigt det enda på listan jag inte är bekant med? Det kan ju definitivt tyda på en viss bortglömdhet.
Fast du är ju setting-nörd, och Whitehack är mer av ett settinglöst spel (eller, det finns en ganska löst beskriven exempelkampanj, men jag får intrycket att reglerna är vad folk framför allt gillar). Sedan är det nog också så att det är större utomlands. En tredje faktor är kanske också att det inte trummat upp publicitet med en Kickstarter.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
För egen del tror jag Svavelvinter föll på tre punkter.

1) Settingen är intrikat och rätt svår att ta till sig för oinsatta. Trots att många spelat och tyckt om kampanjen är det en mindre del som läst romanerna. Jag har i alla fall aldrig kunnat sälja det till någon "på utsidan" så att säga. Det här är garanterat den klart viktigaste punkten.

2) Spelet saknar en tillräckligt trad-vänlig ingång. Det är ju inget trad-spel så det ska väl inte behövas men jag tror något åt det hållet hade kunnat göra mycket för populariteten (eller åtminstone rent krasst gjort det lättare för mig att sälja när det kom). Men jag ska vara ärlig och säga att jag har svårt att säga se vad det skulle vara. Det finns ju försök med korta äventyr med färdiga RP och även Tramenze och Lojalisternas tid, men de når inte ända fram. (Det går ju att se att Ligan använt mycket av det de har med i Svavelvinter i senare spel men utan att göra något lika indieflummigt. Utom det fantastiska erfarenhetssystemet som verkligen hade kunnat få leva vidare.)

3) Dålig timing. Ligan gick vidare till annat, romanernas avslutning dröjde, neotradvågen var inte lika självklar. Spelet hade kanske behövt komma några år tidigare eller senare.
 
Last edited:

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Angående Whitehack: vi spelade det senast igår. Har en kampanj igång där sedan fyra år, och vi är långt ifrån klara med det!

Oktoberlandet är underbar läsning. Men vi fick det aldrig att flyta som spel tyvärr. Kan dock komma att gr det en ny chans. Men med andra regler då (har svårt för Fate). EDIT: Detta om något är ett spel som förtjänar en tredje edition! (Hint, hint @Fiktionslek!). Då kan även storyn, som började i första utgåvan och fortsatte i andra få ännu en del! Men nya regler, det behövs. Egentligen tror jag det skall vara så LITE regler som möjligt! Bara aningen mer avancerade än Cthulhu Dark.
 
Last edited:

Taogoli

Veteran
Joined
11 Dec 2010
Messages
100
Location
Norrköping
Var khelatar ett svenskt rollspel? Iså fall jäkligt bortglömt. Det jag kommer ihåg av det var krångliga stridsregler, rolig magi med ingredienser som var halvobskyra. En rätt bra värld som var bra berättad, men alldeles för begränsad i sina äventyrs uppslag.
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Var khelatar ett svenskt rollspel? Iså fall jäkligt bortglömt. Det jag kommer ihåg av det var krångliga stridsregler, rolig magi med ingredienser som var halvobskyra. En rätt bra värld som var bra berättad, men alldeles för begränsad i sina äventyrs uppslag.
Ja det var svenskt. Samma regelsystem som wastelands.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Ett spel som aldrig gjorde något avtryck, och som jag tror jag bara sett till försäljning en enda gång, var Pompedia, någon sorts förment komiskt fantasyrollspel.
Jag vill minnas att vi hade exakt en forumit som poppade upp ibland och sa något om Pompedia, typ att Qairos Games (googlat, hade inte kommit ihåg trots att det nog är mindre än en månad sen jag googlade fram deras hemsida senast) släppt något nytt äventyr. Fick inte intrycket att den forumiten var någon av författarna.

Jag minns det (och omtalar det ibland) främst för att jag har för mig "Göra ost" fanns som färdighet. Bläddrat i det en gång i magasinet på universitetsbiblioteket i Umeå. Förutsätter att det var ett pliktexemplar.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Om man skall spekulera lite igen så tänker jag att det beror på att få var tillräckligt insatta i settingen och det kanske var svårt att få tag på sådana externa resurser. Av de två moduler som släpptes så var det Erik Granström själv som stod för den ena och Fria Ligan stod för den andra. Vid ett tillfälle var en större modul planerad för att kunna spela en uppdaterad version av Femte Konflux-äventyret, men den föll nog främst på att det inte fanns tillräckligt med insatta skribenter skulle jag tro. Jag gillar verkligen regelmekaniken och fokuset på drama, men den är svårt att synka snyggt med den mer "grottröjjiga" kampanjen från 80-90tal.
Settingen känner jag inte är så krånglig. Problemet, i alla fall för mig, som står som medförfattare av en del grejer i grundboken, och misstänker jag även för en del andra personer som var med och skrev den, är att spelet vi spelade när vi lärde oss att älska settingen var Drakar & Demoner. Fria Ligans tidiga versioner av regler som blivit allt mer polerat i senare spel de givit ut, har jävligt lite med Drakar & Demoner att göra. Det är också även fortfarande notoriskt dåligt på att hantera stora monster och liknande, så vem fan vet hur bra Blatifagus faktiskt fungerat. Man kunde inte använda sina färdigheter utan att lägga poäng med mera. Det hela ledde till att det kändes rätt svårt att bygga saker till det. Nu är ju inte jag särskilt bra själv på att skriva färdigt saker så det var väl ingen större risk att jag någonsin skulle skriva någon Fengamont-modul eller så. Men det blev definitivt inte större chans när systemet var så väldigt annorlunda att man kände sig lite vilse i hur man ens skulle spela spelet man varit med och skrivit och faktiskt ha kul med det. Vilket känns trist för jag både gillar och har trevligt när jag pratar med Fria Ligan.

Edit: Original-kampanjen till Femte Konfluxen är förvisso full med små dungeons, men grottröj är nog inte en helt rättvisande bild av vad man gör i den.
 
Last edited:

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Säker på att de ens uppmärksammat spelet? Hade de gjort det är jag säker på att credden hade getts. Det är inte direkt överaskande att vända på systemet ;)
Jag tror jag kan tala för hela Eon4-teamet här, men vår inspiration kom främst från ett av våra favoritspel - Star Wars D6 från WEG. Iaf jag har aldrig hört om spelet som nämns här förrän nu.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Tycker att Noir var för kort i rampljuset.
Tackar, jag också. Det var synd att typ samtliga i Team Noir blev utbrända efter herkulesuppgiften att färdigställa spelet på blott 18 månader. Det finns så mycket halvfärdigt material liggandes på hårddiskar.

Fortfarande tycker jag det är grymt kul att Noir blev årets rollspel 2006, före Drakar och Demoner. =)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Tackar, jag också. Det var synd att typ samtliga i Team Noir blev utbrända efter herkulesuppgiften att färdigställa spelet på blott 18 månader. Det finns så mycket halvfärdigt material liggandes på hårddiskar.

Fortfarande tycker jag det är grymt kul att Noir blev årets rollspel 2006, före Drakar och Demoner. =)
Blås liv i spelet igen!
Rekrytera folk som vill färdigställa dessa halvfärdiga produkter.
Noir är ett av mina absoluta favorit rollspel och det vore fantastiskt att se mer material till spelet ges ut.
 
Last edited:
Top