Svenska rollspel som folk glömde

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
816
Location
Umeå
Blås liv i spelet igen!
Rekrytera folk som vill färdigställa dessa halvfärdiga produkter.
Noir är ett av absoluta favorit rollspel och det vore fantastiskt att se mer material till spelet ges ut.
Skulle just skriva samma sak. Mitt favoritrollspel också. Vi vill ha mer Noir-material eller Syndens diplomater.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,204
Settingen känner jag inte är så krånglig.
Fast det är en fantasyvärld där där väldigt få troper kan användas, med udda språkbruk och med kulturer och religioner med för moderna västerlänningar rätt udda livsåskådningar. Nu låter det som att jag inte gillar settingen, det gör jag, men nog har den en viss tröskel.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,291
Location
Kullavik
Settingen känner jag inte är så krånglig. Problemet, i alla fall för mig, som står som medförfattare av en del grejer i grundboken, och misstänker jag även för en del andra personer som var med och skrev den, är att spelet vi spelade när vi lärde oss att älska settingen var Drakar & Demoner. Fria Ligans tidiga versioner av regler som blivit allt mer polerat i senare spel de givit ut, har jävligt lite med Drakar & Demoner att göra. Det är också även fortfarande notoriskt dåligt på att hantera stora monster och liknande, så vem fan vet hur bra Blatifagus faktiskt fungerat. Man kunde inte använda sina färdigheter utan att lägga poäng med mera. Det hela ledde till att det kändes rätt svårt att bygga saker till det. Nu är ju inte jag särskilt bra själv på att skriva färdigt saker så det var väl ingen större risk att jag någonsin skulle skriva någon Fengamont-modul eller så. Men det blev definitivt inte större chans när systemet var så väldigt annorlunda att man kände sig lite vilse i hur man ens skulle spela spelet man varit med och skrivit och faktiskt ha kul med det. Vilket känns trist för jag både gillar och har trevligt när jag pratar med Fria Ligan.

Edit: Original-kampanjen till Femte Konfluxen är förvisso full med små dungeons, men grottröj är nog inte en helt rättvisande bild av vad man gör i den.
Jag valde att bryta ut mitt svar i Svavelvinter-diskussionen till den HÄR tråden istället.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,027
Mutant RYMD tyckte jag mycket om när det kom, och det är väl stendött nästan från början. Det gjordes ju ganska snabbt om till Mutant Chronicles (och där någonstans började också det totala förfallet hos Äventyrsspel; det blev fokus på allt annat än rejält rollspel – totalt stridsfokus, brädspel, figurer, kortspel och utlandssatsning etc). Men även om Chrinicles ännu lever (om än i utländsk utgivning) så hade RYMD helt andra potential som Chronicles inte har förvaltat. Mer av ROLLSPEL i mörk SF, på randen till skräck. Det är synd, och det närmaste vi ser detta idag är väl i Coriolis och Alien. Men RYMD var en mer tillgänglig värld.*

* Med det menar jag följande: Coriolis, som jag tycker är ett lysande spel, har en värld med hög tröskel för nya spelare; allt är nytt, världen rik och det är massor man måste veta för att få ut mesta möjliga av spelet. Och Alien är som alla spel baserade på en film/bokvärld för låst. Men spel i vårt eget solsystem, med en värld man lätt fick grepp om, där dessutom mycket kändes igen från såväl KULT som Cyberpunkgenrens klichéer, det gav en låg tröskel till en rik värld.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Men även om Chrinicles ännu lever (om än i utländsk utgivning) så hade RYMD helt andra potential som Chronicles inte har förvaltat. Mer av ROLLSPEL i mörk SF, på randen till skräck. Det är synd, och det närmaste vi ser detta idag är väl i Coriolis och Alien. Men RYMD var en mer tillgänglig värld.
Men alltså… Jag är såklart partisk eftersom jag började spela rollspel med Chronicles, och aldrig haft några problem att "ROLLSPELa" i den settingen, men jag läste RYMD i samband med att jag skrev Rotsystem och… så jäkla stora skillnader är det inte. Settingen i stort är densamma utom att man har lite mer cybernetik och att det är lite tydligare att det finns företag som inte är knutna till megaföretagen. Plus att de onda – de som skulle bli Mörka Legionen i Chronicles – är sämre och tråkigare, är "demoner" och har som mål att "förgöra den fria viljan" eller något lika töntigt.

På vilket sätt var RYMD mer tillgängligt? Kortare böcker, iofs, och det kanske kan tolkas som mer tillgängligt…

Mörk skräck i SF-miljö har alltid fungerat alldeles utmärkt i Mutant Chronicles. Man måste inte spela figurspelet Warzone, liksom. Chronicles håller för allt från noir-detektivarbete i Luna City till – om man vill – djungelstrider på Venus.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,027
Men alltså… Jag är såklart partisk eftersom jag började spela rollspel med Chronicles, och aldrig haft några problem att "ROLLSPELa" i den settingen, men jag läste RYMD i samband med att jag skrev Rotsystem och… så jäkla stora skillnader är det inte. Settingen i stort är densamma utom att man har lite mer cybernetik och att det är lite tydligare att det finns företag som inte är knutna till megaföretagen. Plus att de onda – de som skulle bli Mörka Legionen i Chronicles – är sämre och tråkigare, är "demoner" och har som mål att "förgöra den fria viljan" eller något lika töntigt.

På vilket sätt var RYMD mer tillgängligt? Kortare böcker, iofs, och det kanske kan tolkas som mer tillgängligt…

Mörk skräck i SF-miljö har alltid fungerat alldeles utmärkt i Mutant Chronicles. Man måste inte spela figurspelet Warzone, liksom. Chronicles håller för allt från noir-detektivarbete i Luna City till – om man vill – djungelstrider på Venus.
Klart man KAN spela rollspel även i Chronicles, och det gjorde vi också. Och en del i utvecklingen däråt uppskattade jag (t.ex. hur ondskan beskrivs; du har rätt i att det är bättre där). Men det var något med estetiken och paketeringen av spelet som störde. En uppenbar del var formatet; jag AVSKYR stora rollspelsböcker (då som nu); RYMD hade ett perfekt format. Men det var inte bara det. Spelet blev så uppenbart en PRODUKT, skapat för att tjäna pengar, som dessutom i bilderna lånade mycket från Warhammer istället för att göra något eget. Många små signaler som sammantaget helt enkelt störde mig!

EDIT: Jag inser att jag inte talade sanning här. Det finns faktiskt några få rollspel i stort format jag faktiskt tycker om och inte ens skulle vilja se i mindre format. I samtliga fall handlar det om att de har snygga illustrationer som behöver det stora formatet för att komma till sin rätt. Främst bland dessa är Symbaroum, men även Ur Varselklotet och Cthulhu Sverige får vara med här.
 
Last edited:

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,102
Location
Tindalos
Mina fem cent till den här tråden...

Sci-Fi! - Är det spelet vi saknade på 80-talet i Sverige. Speciellt settingen med Zakharr. Ska bli mycket intressant att se om det flyger med Expert Novas regelsystem.

Action! - Inte spelat, knappt läst. Någon har kanske spelat och vill ge sina fem cent?

Classified Information - Mycket potent spel i agentsfären. Allt från James Bond till Special Operations. Med dagens krav på enkla regelsystem utan alltför mycket huvudräkning av ensiffriga värden, så borde det flyga. Lite synd att hemsidan försvann, varifrån man kunde beställa spelet.

Trio_1000.jpg
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Klart man KAN spela rollspel även i Chronicles, och det gjorde vi också. Och en del i utvecklingen däråt uppskattade jag (t.ex. hur ondskan beskrivs; du har rätt i att det är bättre där). Men det var något med estetiken och paketeringen av spelet som störde. En uppenbar del var formatet; jag AVSKYR stora rollspelsböcker (då som nu); RYMD hade ett perfekt format. Men det var inte bara det. Spelet blev så uppenbart en PRODUKT, skapat för att tjäna pengar, som dessutom i bilderna lånade mycket från Warhammer istället för att göra något eget. Många små signaler som sammantaget helt enkelt störde mig!
Jag kan ge dig rätt i bokformatet: jag gillar också häften mer än stora böcker.

När det gäller Warhammerinfluenserna… Det här är en bild från RYMDs grundbok:

1609410842852.png

Så nog fanns Warhammerinfluenserna där redan då. Det som tillkom estetiskt är väl i princip de enstaka Bonner-bilderna – de som fick bli omslag och någon enstaka inlagebild. Men väldigt många av inlagans bilder var ju fortfarande Bergting med Mike Mignola-stil, väldigt mörkt och rufft och inte speciellt 40K.

Jag kan såklart inte ta ifrån dig din upplevelse av att det var något som störde, det respekterar jag fullt ut. Jag vill mest nyansera bilden lite; Mutant Chronicles tycker jag, om man ser till faktisk text och världsbygge och så vidare, förvaltade RYMD rätt bra.


För egen del hade jag också länge en bild av RYMD som mörkare och mer "Alien". Men… sedan läste jag det i modern tid, och kom fram till att det intrycket nog inte egentligen var så förtjänat. Litegrann i delar av estetiken kanske, men mest känns det som ett intryck från Operation Kirkwood, som ju är ett äventyr som hör lika mycket samman med Chronicles som med RYMD.

En vacker dag har jag tänkt bygga något som är sådär som jag fick för mig att RYMD var…
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,102
Location
Tindalos
Vi hade mycket kul med Mutant RYMD och det är där vi började vår nuvarande spelgrupp. SL i vår grupp byggde en lång kampanj som varade i mer än 10 år. I den ingick bland annat äventyren som gavs ut till Mutant 2089.
Idag kallar vi vår kampanj för Rymd 2500 och spelar med ett egenbyggt och extremt detaljerat regelsystem. Men det är vad vi gillar (ibland).
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,027
För egen del hade jag också länge en bild av RYMD som mörkare och mer "Alien". Men… sedan läste jag det i modern tid, och kom fram till att det intrycket nog inte egentligen var så förtjänat. Litegrann i delar av estetiken kanske, men mest känns det som ett intryck från Operation Kirkwood, som ju är ett äventyr som hör lika mycket samman med Chronicles som med RYMD.

En vacker dag har jag tänkt bygga något som är sådär som jag fick för mig att RYMD var…
Ok, jag har INTE läst om RYMD på säkert 20 år, så I stand corrected! För precis som du skriver minns jag det som mörkare. Kanske var det äventyret som gav den smaken? Jag byggde en kampanj i den andan för några år sedan, men utan att använda RYMD (som har förkommit); jag körde med egna regler och formulerade fritt en bakgrund baserad på vad jag mindes. Jag funderade på att utveckla det till ett färdigt spel, men det blev aldrig något av det. Så du får hemskt gärna göra detta spel på rätt sätt – jag kommer att läsa & spela!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,250
Den bästa kampanj jag hittills spellett till sitt slut var i Västmark. Så, ja, det är bortglömt, men blev spelat.
Vi hade jättekul med Västmark på konvent genom åren. Saknar dem, om än inte riktigt lika mycket som jag saknar OFR:s scenarier.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,017
Location
Sthlm
De enda av de här spelen som jag faktiskt hade glömt var Classified Inforamtion.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,640
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Travellers on a red road - har ingen något snällt att säga om det?
Jodå absolut. Det är ju ett av de mest spännande svenska spelen på många år (i konkurrens med Kuf). Gillar såväl systemet som världen. Vi har gjort rollpersoner och det var meningen att vi skulle ha kört introäventyret i går, men det fick skjutas till nästa vecka då en av spelarna var tvungen att prioritera jobb.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,027
Travellers on a red road - har ingen något snällt att säga om det?
Först hade jag tänkt undra vad det är för spel – sedan tittade jag efter i min digra PDF-mapp och såg att jag redan köpt det, men utan att ha läst en enda rad i det... 🙄 Så jag lovar bättring! Det blir läst innan trettonhelgen.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,102
Location
Tindalos
Verkligen bortglömt.

Parabellum


Aggressio

Hittade även följande tråd när jag sökte lite
 
Top