Nekromanti Missing Rollspel

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag satt på semestern och läste Wilpers trevliga och tyvärr nedlagda blogg där han recenserade rollspel. Det jag slogs av var hur många rollspel som jag glömt bort att de någonsin fanns, men som då verkade spännande. Jag tänkte att det skulle vara kul att höra vilka spel det finns som ni, vi, jag upplevde dök upp och sen försvann. Kanske kan man tillsammans spåra upp vad som hände med dem? För mig är Technoir och Teknochock två sådana spel. Summerland också. Höstdimma undrar jag vart det blev av- men det hann ju i och för sig med att dansa mer än en sommar.

Vad finns det för glömda spel som dyker upp när du dammar av hjärnans vindsutrymmen? Och vad hände med dem, egentligen?
 

Mäster

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
76
Teknochock är ju ett höjdarspel (är ju dock supersubjektiv), något opolerad men ändå relativt tydlig. Min gissning är att det knappt dök upp. Det fanns ingen som köpte rollspelet, och därför heller aldrig spelades. Således kom glömskans stillhet. Tyvärr något många spel drabbas av. Svårt att nå fram idag om man inte har ett starkt IP, en fin design eller tidigare prövade författare tror jag. Själv innehållet eller spelmekanismer är ju egentligen ganska ointressant för de flesta.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,723
Technochock var det coolaste som gick att se på GothCon det året då några enstaka fick (?) exemplar av gänget bakom. Jag yrade lite om det på nordnordost.se och wilper spelledde rakt introäventyret tror jag... Helt ofattbart för mig att antalet sålda ex låg på typ 15 eller något sist jag hörde en siffra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag ska återvända till den här tråden när jag har min bokhylla i närheten - jag har ett gäng rollspel där som är udda/halvokända/bara kom i grundbok och hyfsat försvunna.

Precis innan PoD och crowdfunding revitaliserade vår hobby kom ett tunnt rollspel som hette... Continuum? Nåt sånt. Det var i grunden en blandning av en kampanj och ett spel; boken täckte nyckelhändelser i kampanjen som SL sedan förväntades brodera ut. Det inspirerade mig mycket; det är därifrån jag tror jag fått min fäbless för en-kampanjs-rollspel som man spelar en gång och sen inte mer. Jag lånade det greppet till More than Human. Jag minns att jag pratade en del med skaparen men har glömt vad som hände med honom...

Då och då brukar skaparen av Oktoberlandet, som ju också kom innan PoD men lyckades sälja in sitt spel till vanliga boklådor och syntes i flera icke-rollspelssammanhang, dyka upp. Jag minns inte vilket projekt som var hans senaste? Jag minns en idé han hade om att skriva ett fantasyspel där han ville bygga ett ordentligt community och ville utforska olika sätt att bygga gemenskap kring ett spel. Jag minns inte vad som händer där dock. Oktoberlandet var en skitbra idé men jag kan fortfarande inte skriva äventyr till det så det står kvar där i bokhyllan.

EDIT: Det var ju samma person som släppte Whitehack, som jag inte heller ser speciellt mycket av. men det kan ju bero på att jag inte tillhör målgruppen alls.
 

Mäster

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
76
Nä jag fattar inte heller varför ingen varit intresserade. Finns dock fortfarande att köpa på Adlibris för fjuttiga 128:-, spelet såldes dock aldrig via spelbutik. Svårt att få ut produkter via typ SF-bokhandeln om man inte redan är "någon" är min uppfattning. Hela affären får mig att tro att det kan vara supersvårt att få ut en rollspel trots att det är ganska bra. Krävs mer helt enkelt av allt runt omkring (design, utformning, PR etc.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Mäster;n104095 said:
NSvårt att få ut produkter via typ SF-bokhandeln
Jag vet iofs inte om det är sant. Kanske jag som nedvärderar mig själv för mycket (jag tycker inte riktigt att jag "är någon"), men jag hade noll problem att ta mig in där. Åtminstone efter att jag skaffade möjlighet att fakturera. De är inte så glada i att köpa från privatpersoner (av förklarliga skäl) men annars verkar det inte föreligga några jättehinder.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Mäster;n104095 said:
Nä jag fattar inte heller varför ingen varit intresserade. Finns dock fortfarande att köpa på Adlibris för fjuttiga 128:-, spelet såldes dock aldrig via spelbutik. Svårt att få ut produkter via typ SF-bokhandeln om man inte redan är "någon" är min uppfattning. Hela affären får mig att tro att det kan vara supersvårt att få ut en rollspel trots att det är ganska bra. Krävs mer helt enkelt av allt runt omkring (design, utformning, PR etc.)
http://www.boningen.org/wp-content/uploads/2011/05/tc_mini.pdf

Bilderna var ju i alla fall väldigt tilltalande, tycker jag. Ska läsas igenom vid tillfälle.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,028
Location
Sthlm
Sf bok var inte det minsta intresserade av att ta in Teknochock, som jag kommer ihåg det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Jocke;n104103 said:
Nja, det saknas ca 100 sidor i snabbstartsguiden som du har länkat till. Ska höra med Olav om det finns nån pdf med hela spelet, möjligt att det är uppkäkat av kraschade datorer.
Eller så läser man igenom snabbstartsguiden, bestämmer sig för om man gillar det eller inte och går sedan och köper det på adlibris (vare sig man gillar det eller inte ;).
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Finns säkert inte att köpa på adlibris längre tyvärr. Tror inte att de ligger i lager på något utan tar direkt från leverantör. Jag har beställt flera böcker som de har på hemsidan och sedan får jag inte fått dem.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Skulle vilja veta vad som hände med svenska Aggressio? Det blev inget rollspel tryckt men det vore kul om man kunde få tag på det som fanns.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,723
Pompedia är väl värt att nämna här? Det har ju gjorts material till det, och det bör ha funnits en del spelare men det var allt som oftast bara en forumit som nämnde det (och det var två plattformsbyten sedan sist tror jag). Mest känt är nog spelet för färdigheten ”Göra ost”.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,723
krank;n104094 said:
… Whitehack, som jag inte heller ser speciellt mycket av. men det kan ju bero på att jag inte tillhör målgruppen alls.
Whitehack har nyligen kommit i en andra utgåva (i två versioner till och med, en med och en utan extra sidor för anteckningar) och går klart bättre utomlands än i Sverige tror jag. Han har i princip hoppat över både att försöka få ut det i butik och att marknadsföra det i någon större utsträckning så det är absolut en grej som märks mer i vissa klickar.

Vet inte om författaren dräller förbi här på forumet särskilt mycket nu för tiden (Fiktionslek) men han tittar in på IRC:en nån gång ibland.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Nu har jag testat att beställa Teknochock från Adlibris i alla fall, få se om det dyker upp, och gör det inte det så har jag rollspel så att jag klarar mig ändå. Börjar faktiskt känna mig mer som en rollspelssamlare än en rollspelare.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Som framgår av mitt förra inlägg i den här tråden testade jag att beställa Teknochock från Adlibris. Idag har dom meddelat att dom skickat produkten. Därmed inte sagt att dom har fler exemplar att tillgå men det kan ändå finnas hopp för den som är köpsugen.
 
Top