Svenska rollspel som folk glömde

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,105
Location
Stockholm
Skymningehem - @Krille s weird fantasy värld utan kontinenter o det aldrig blir hel dag eller natt (där av namnet, det e evig skymning), där järnföremål är ovanliga o m/m alla "standard fantasy" grejer saknas. Man kan vara människor, jätteuttrar, eller en ras som ser i mångt o mycket ser ut som alver men inte är det (bl.a. är deras självkontroll o stoism något de tränar hela livet på p.g.a. att de är naturligt lättretade o våldsamma).
Är i själva verket en post-apoc värld koloniserat av framtida mänskligheten genom rymdfärd (jätteuttrarna är planetens ursprungsbefolkning.), innan det "rymdimperium" föl o saker hände som gjorde att mänskligheten förlorade kunskapen teknologi om sitt förflutna på spelvärlden. All magi e själva verket psykiska krafter eller de fåtal bitar av högteknologi som finns kvar.

Skymningehem: andra imperiet - rymd opera uppföljaren till första Skymningshem som utspelar sig efter att mänskligheten har återupptäckt rymdfart och ett nytt rymdimperium har skapats.
 
Last edited:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Skymningehem - @Mekanurg s weird fantasy värld utan kontinenter o det aldrig blir hel dag eller natt (där av namnet, det e evig skymning), där järnföremål är ovanliga o m/m alla "standard fantasy" grejer saknas. Man kan vara människor, jätteuttrar, eller en ras som ser i mångt o mycket ser ut som alver men inte är det (bl.a. är deras självkontroll o stoism något de tränar hela livet på p.g.a. att de är naturligt lättretade o våldsamma).
Är i själva verket en post-apoc värld koloniserat av framtida mänskligheten genom rymdfärd (jätteuttrarna är planetens ursprungsbefolkning.), innan det "rymdimperium" föl o saker hände som gjorde att mänskligheten förlorade kunskapen teknologi om sitt förflutna på spelvärlden. All magi e själva verket psykiska krafter eller de fåtal bitar av högteknologi som finns kvar.

Skymningehem: andra imperiet - rymd opera uppföljaren till första Skymningshem som utspelar sig efter att mänskligheten har återupptäckt rymdfart och ett nytt rymdimperium har skapats.
Det är Krilles produkter, inte mina. :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,427
Skymningehem - @Mekanurg s weird fantasy värld utan kontinenter o det aldrig blir hel dag eller natt (där av namnet, det e evig skymning), där järnföremål är ovanliga o m/m alla "standard fantasy" grejer saknas. Man kan vara människor, jätteuttrar, eller en ras som ser i mångt o mycket ser ut som alver men inte är det (bl.a. är deras självkontroll o stoism något de tränar hela livet på p.g.a. att de är naturligt lättretade o våldsamma).
Är i själva verket en post-apoc värld koloniserat av framtida mänskligheten genom rymdfärd (jätteuttrarna är planetens ursprungsbefolkning.), innan det "rymdimperium" föl o saker hände som gjorde att mänskligheten förlorade kunskapen teknologi om sitt förflutna på spelvärlden. All magi e själva verket psykiska krafter eller de fåtal bitar av högteknologi som finns kvar.

Skymningehem: andra imperiet - rymd opera uppföljaren till första Skymningshem som utspelar sig efter att mänskligheten har återupptäckt rymdfart och ett nytt rymdimperium har skapats.
Skymningshem och Skymningshem: Andra imperiet skrevs av Krille, inte Mekanurg

EDIT: Anders hann först!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,864
Location
Marjura
Nattens varelser fick alldeles för lite uppmärksamhet. Väldigt trevligt spel. Och billigt!
Håller med! Hittade ett exemplar på SFboks rea för flera år sedan som jag läser med behållning nu.

Extra synd att kampanjen ‘Blod’ aldrig släpptes (men en del illustrationer finns på Kängtrollspels Facebook):
“Ett av projekten som aldrig såg dagens ljus var "Blod", en äventyrsmodul till Nattens Varelser. Äventyret utspelade sig i alperna i Tyskland och kretsade kring en vampyrkult på ett slott. Det var tänkt att vara mer actionfokuserat och pulp än tidigare publicerat material.”

Right up my alley, lät det som.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,864
Location
Marjura
Nattens varelser fick alldeles för lite uppmärksamhet. Väldigt trevligt spel. Och billigt!
Känns som om titeln var lite för "orollspelig" (ja, fattar såklart kopplingen till Dracula), även omslaget (för mörkt) och likaså kanske det något ovanliga formatet (pocket) för att det här skulle få fart. Borde ha följts upp med något scenario i Fenix för mer exposure.

Trist. Borde gå att trimma en del onödigt "fluff", addera lite mer specifik settingkänsla/metaplott om monstren (ngn "unik" take på standarden) och göra ett nytt försök igen, kanske digitalt. Bra komplement till Chock som ju aktivt undvikit den viktorianska tidseran i nya utgåvan om jag minns rätt.
 
Top