Nekromanti Supernaturalgate - runda 2

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Jag ser det logiska i ditt val Korpa, och jag tycker du gör rätt som röstar på mig på de grunderna. Ängelhärvan kom tidigt i rundan, men verkar få oss alla att fokusera mot den.

Jag tror dock fortfarande på att någon av de som är tysta är en varulv, kanske inte Korpa, men det är fler än han som är tyst.

Jag låter min röst ligga kvar på Lu-kaazh, jag vill fortfarande ha mitt svar.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Självklart, om vi har otur finns det en varulv som gömmer sig utanför ängelhärvan och då kommer mina resonemang inte att skaka fram den. Att sedan Lu-kaazh är skum men inte viktigast är min åsikt och jag kan förstå om du inte håller med om det. :gremsmile:
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Jag har sagt innan att folk kan rösta ut mig och sen använda den informationen om mig för att hitta de varulvarna som är kvar. Annars hade jag nog argumenterat mer mot det.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Fain said:
Detta var nog inte det smartaste att säga Smrtihara, det kan ju få folk att tro att du är nervös över att bli kollad?

Korpa sa väll att han hade någon liknande förmåga?

Jag tror inte att du är det logiska valet att kolla i nuläget iallafall, men det får dig att verka lite mer misstänkt när du säger så.
Jo, det var det smartaste att säga, eftersom det är det smartaste att göra. Jag gör allt för byns bästa, om det sedan ser lite skumt ut, må så vara. Du måste ju se det logiska i mitt resonemang.

Jag tycker det är viktigare att göra rätt än att låta rätt.

Jag har inget emot att bli kollad. Om man måste slösa en runda på detta så visst. Jag presenterade ett mer effektivt alternativ.
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Jag förstår hur du menar, och jag klandra inte dig, men det låter som att du blev nervös över alternativet.

Men jag håller med dig, det är viktigare att göra rätt än att låta rätt.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Lu-kaazh (3): Fain, Paxen, Smrt
Fain(1): Korpa
Dr.Frankenstein(1): Unfair
Unfair(1): Vimes
Korpa(3): Konrad Konvalj, Recca, Lu-kaazh

Ingen(1): Dr.Frankenstein

Uppdaterade Paxens rösträkning. Antar att den är rätt? Har nu lagt till även Lu-kaazh röst som inte fanns med.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,621
Location
Huddinge
Fain: anledningen till att jag inte svarat på varför jag sitter på dubbel information är eftersom jag inte vet.
Jag sitter utan förmåga så kanske tyckte Xyas att det behövdes något extra.
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Tyvärr så gör det att jag inte kan placera dig, jag skulle vilja att någon med mer erfarenhet kan berätta om det har varit så någon annan gång, att någon sitter på dubbel information innan jag ändrar mitt svar.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,427
Men va fan håller alla på med?

Unfari får ducka för pressen, och vi börjar rösta på någon random (Kropa) som outat sig som man.

Enligt infrmationen vi har* borde ingen ha ljugit om sitt kön. Vicos outning "Minst en kvinna är ulv" indikerar ju att han själv var ulv-kvinna, och sannolikt att det fanns en till som outat sig. D.v.s. Vico visste att det fanns två (eller fler...) ulva-kvinnor och försöker lägga ut ett falskt spår, vilket kan gröna honom när vi tar en annan kvinna. Så den vi hänger nu, ska ha outat sig som kvinna eller så ska vi ha jävligt bra resonemang kring en man som ljugit.

_________
* Enligt informationen vi har, signerad Konrad Konvalj, det vore indeed en snygg, smart och slick fint att varulvs-K.K. att vänta med den här infon tills alla outat för att sedan cementera nuvarande könsinfo (8 män, 4 kvinnor) och på så sätt skydda den ljugande varulven!

Jag tänker inte rösta på KK än, men den info han släppt, och drevat så hårt för den här rudnan hjälper varulvarna mer än oss. Just nu ligger mion röst på tyste, mystiske unfair, och där kan den ligga. Men jag är inte främmande för att rösta ut KK i slutet om det ser ut att vara ett alternativ.

Nu kommer jag försvinna bort lite, kommer dock tillbaka innan 20.00.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Va? Hur tänkte du där? Ska vi, med grund i att Vic påstod att det fanns "minst en ulv-kvinna" anta att det finns fler ulvkvinnor och därmed lägga alla andra resonemang åt sidan? Jag säger inte att det INTE finns fler ulv-kvinnor. Jag ser bara inte varför vi ska prioritera det högst.

Jag har inget emot att vi pressar Unfair. Du är inte den enda att argumentera för detta. Inte heller ser jag det som särskilt långsökt att gå på K.K.

Men hur ser du på Reccas idé?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Korpa said:
Självklart, om vi har otur finns det en varulv som gömmer sig utanför ängelhärvan och då kommer mina resonemang inte att skaka fram den. Att sedan Lu-kaazh är skum men inte viktigast är min åsikt och jag kan förstå om du inte håller med om det. :gremsmile:
I min synvinkel är alla lite skumma, utom dr f som måste vara grön.

Men dr f kan ju inte vara demon alls om vi utgår från att du och smrt är gröna.

Paxen har pistol. Därför är han grön så länge som ni två är gröna. Paxen grönar i sin tur dr f.

Om Fain har rätt och dr f's vapen är gevär, så är Paxen demon och dr f demon (såvida inte Maniac var ängel eller någon som är ängel inte gått ut med det - båda alternativen är orimliga) OCH smrt är demon som säger att 50% av vapnen är pistoler. OCH Lukas är demon eftersom kniv=ängel vilket exkluderar ängeln Maniac. Alltså Fain är 1. demon, eller 2. har fel på förmågan.

Varför är Maniac som ängel orimligt? Isåfall måste rimligtvis unfair vara demonen som övertalat Maniac att outa hagelgevär för att slippa outa att han är ängel, dr f ljuger om sin kniv, Paxen är demon och Korpa eller smrt är demoner. Unfair, dr f, Paxen Korpa/smrt +vicotnik. För många demoner.

Fain, Lukas och K.K är de enda alternativ som ulvar som finns om Korpa och smrt är gröna. Men varför ska vi utgå från att två personer (korpa/smrt) som har outat totalt safe'a informationer är gröna? För att en av dem säger det?

Problemet med att ta ut Fain är att om han inte är demon utan bybo så är det "troligt" att dr f är demon, men det kan inte stämma för då är Paxen och smrt/korpa demoner också (4 demoner). Det låter säkert komplicerat, men vi har verkligen all fakta vi behöver för att inse att allt vi har hänger på två saker: Korpa och smrt. Alla trådar vi kan knyta ihop som är grönande eller misstänkliggörande slutar i er två.

Istället för att göra en utröstning som eventuellt tvingar oss att rösta ut dr f när det finns misstankar om att Fains förmåga är trasig, så borde vi istället fokusera på att utesluta möjligheten att Korpa och smrt är demoner - allting hänger på det. Och vi har det perfekta verktyget: En grön ängel!

Med det sagt: Jag skulle kunna argumentera för att Fain troligtvis är demon, och det är MYCKET möjligt att han är det. Men om han inte är det, vart står vi då i runda 3? Och i runda 4 när vi plockat dr f, som var grön som ängel? Faktum är att om Fain är bybo så har det inte gett oss någonting om vi tar ut honom. Däremot om vi tar ut Korpa eller smrt så säger deras bybo/varulvs-status mängder. Eftersom Korpas förmåga inte känns lika mäktig så måste hon vara vårt val den här rundan.

Dr Frankenstein: Smrt tycker att Dr f ska sia någon annan istället för smrt, vilket är logiskt om smrt är bybo. Om smrt är demon så är Dr f ändå safe i två rundor för smrt har 3 charges kvar på sin förmåga enligt egen utsaga och en kommer hon köra på sig själv enligt hens egna ord. Därför borde dr f sia någon annan nu och smrt nästa gång. I den runda som smrt sias, om smrt är demon, kommer ulvarna offra smrt och döda dr frankenstein. Därför är det nästan grönande att smrt tycker att vi ska sia någon av de andra, iaf om hon har tänkt på samma sätt som jag. Jag säger NÄSTAN grönande eftersom jag inser att mina resonemang är ganska krångliga och det kan bara vara självbevarelsedriften som får smrt att rikta det första siandet mot någon annan. Jag föreslår att dr f siar K.K, Lukas eller Fain den här rundan. Förslagsvis Fain.

Oavsett måste vi ta Korpa nu.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Jag tänker inte rösta på KK än, men den info han släppt, och drevat så hårt för den här rudnan hjälper varulvarna mer än oss.
Jag förstår dig Vimes.

Men.

Jag har drevat och jagat Recca rätt hårt för dels könsoutningen av dig (och inte sin egen), och sedan att hon från start av runda 2 var väldigt villig att hänga Dr.F.

Visserligen har även du varit rätt sugen på att hänga Dr.F sen starten också, men är Recca grön så är ju du grön och vise versa. Alternativet är ju att ni spelar brallan av mig.

Jag tänker inte hänga Dr.F, och vill inte se någon annan göra det heller. Nu har Recca resonerat väl och bra kring Dr.F´s vara eller icke vara.

Min röst på Korpa ligger där på grund av att Recca lagt fram bra belägg, men jag är inte främmande för att rösta ut Smrt. på grund av det kvinnliga könet och hagelsprakaren.

Glöm inte att vi var 13 heller Vimes.

8+4 är fortfarande bara 12.

Var Vicotnik kvinna och Möller man blir det:
9-4
Var Vicotnik man och Möller man blir det:
10-3
Var Vicotnik man och Möller kvinna blir det:
9-4
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
Jag tänker inte rösta på KK än, men den info han släppt, och drevat så hårt för den här rudnan hjälper varulvarna mer än oss. Just nu ligger mion röst på tyste, mystiske unfair, och där kan den ligga. Men jag är inte främmande för att rösta ut KK i slutet om det ser ut att vara ett alternativ.

Nu kommer jag försvinna bort lite, kommer dock tillbaka innan 20.00.
Jag hade förväntat mig mer av dig, Vimes. Du har verkat tycka att mina resonemang är smarta förr, men nu förkastar du dem utan någon giltig förklaring.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Vimes said:
Men va fan håller alla på med?

Unfari får ducka för pressen, och vi börjar rösta på någon random (Kropa) som outat sig som man.

Enligt infrmationen vi har* borde ingen ha ljugit om sitt kön. Vicos outning "Minst en kvinna är ulv" indikerar ju att han själv var ulv-kvinna, och sannolikt att det fanns en till som outat sig. D.v.s. Vico visste att det fanns två (eller fler...) ulva-kvinnor och försöker lägga ut ett falskt spår, vilket kan gröna honom när vi tar en annan kvinna. Så den vi hänger nu, ska ha outat sig som kvinna eller så ska vi ha jävligt bra resonemang kring en man som ljugit.

_________
* Enligt informationen vi har, signerad Konrad Konvalj, det vore indeed en snygg, smart och slick fint att varulvs-K.K. att vänta med den här infon tills alla outat för att sedan cementera nuvarande könsinfo (8 män, 4 kvinnor) och på så sätt skydda den ljugande varulven!

Jag tänker inte rösta på KK än, men den info han släppt, och drevat så hårt för den här rudnan hjälper varulvarna mer än oss. Just nu ligger mion röst på tyste, mystiske unfair, och där kan den ligga. Men jag är inte främmande för att rösta ut KK i slutet om det ser ut att vara ett alternativ.

Nu kommer jag försvinna bort lite, kommer dock tillbaka innan 20.00.
Fan.. Makes sense, och om jag ska vara ärlig, min röst på Lu-Kaazh är inte så jävla vettig för stunden.

Min röst: Unfair
En av dom som försvinner under radarn hela tiden, och likt Vimes så tror jag att vi kan få svar om vi röstar ut honom, eller iaf lägger press på honom.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Jag tycker att du resonerar väldigt bra, men visst har du tänkt på möjligheten att den beväpning och de kön tror oss veta inte nödvändigtvis stämmer? Jag har antagit att det finns en lögn någonstans, men jag har svårt för att peka ut den i nuläget.

Jag tror fortfarande inte på att Fains förmåga är trasig, jag tror att Dr. F är beväpnad med gevär om Fain visar sig vara bybo.

Och om Fains förmåga är trasig ger den inte byn särskilt mycket att ha honom kvar och enligt mig ger det isf mer att veta att dr. F inte sitter på en kniv. Iofs sitter jag fortfarande på en hemlig förmåga, så jag kan förstå att Smrtihara känns mer värd än mig isf.

Men jag måste nog ändå gå tillbaka och se över mina argument ännu en gång och se om de faktiskt håller för du skriver, utifrån dina förutsättningar, väldigt logiskt.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Korpa said:
Jag tycker att du resonerar väldigt bra, men visst har du tänkt på möjligheten att den beväpning och de kön tror oss veta inte nödvändigtvis stämmer? Jag har antagit att det finns en lögn någonstans, men jag har svårt för att peka ut den i nuläget.
Min plan inkluderar möjligheten att någon ljuger eftersom planen fokuserar på dig och smrt. Om någon ljuger så pajjar din eller smrt's statistik och därmed är smrt demon. Alla trådar slutar hos er två. Vi borde alltså fokusera på er två.

Korpa said:
Jag tror fortfarande inte på att Fains förmåga är trasig, jag tror att Dr. F är beväpnad med gevär om Fain visar sig vara bybo.
Alltså ljuger antingen du eller smrt. Smrt OCH du bekräftar att Paxen talar sanning, Paxen bekräftar att dr f talar sanning. Om dr f ljuger så kan vem som helst av er vara demon och Paxen måste nästan vara det. Att börja i ena änden på grund av någons magkänsla, är väl bara konstigt?

Korpa said:
Och om Fains förmåga är trasig ger den inte byn särskilt mycket att ha honom kvar och enligt mig ger det isf mer att veta att dr. F inte sitter på en kniv. Iofs sitter jag fortfarande på en hemlig förmåga, så jag kan förstå att Smrtihara känns mer värd än mig isf.
Du resonerar som om du inte hade all fakta framför dig. Vi har ju outat allt som finns att outa, förutom förmågor. Du och smrt har dragit röda band mellan dig själv, fem personer med pistol och indirekt dr f. Vi är alltså gröna. OM vi litar på era "safe'a" outningar.

Det går liksom inte att misstänka någon annan än Lukas, Fain och K.K om inte någon av er ljuger. Jag föredrar att etablera huruvida ni är demoner innan vi börjar plocka de tre en i taget.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Bra Recca.

Just nu är du min ledstjärna.

Jag själv hinner inte gå igenom någonting nu innan 20.00. Jag kommer att hinna in innan 20.00 och ändra min röst om det ser knivigt ut, eller om någon har lagt fram något bättre än just Recca.

Min ända uppmaning till er andra: Rösta inte ut Dr.F
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Recca said:
Korpa said:
Jag tycker att du resonerar väldigt bra, men visst har du tänkt på möjligheten att den beväpning och de kön tror oss veta inte nödvändigtvis stämmer? Jag har antagit att det finns en lögn någonstans, men jag har svårt för att peka ut den i nuläget.
Min plan inkluderar möjligheten att någon ljuger eftersom planen fokuserar på dig och smrt. Om någon ljuger så pajjar din eller smrt's statistik och därmed är smrt demon. Alla trådar slutar hos er två. Vi borde alltså fokusera på er två.
På vilket sätt pajar MIN statistik om någon har ljugit? Ja, om en ulv egentligen har pistol men har ljugit och sagt sig ha något annat så är jag en lögnare, men min information säger bara att alla med pistol är bybor, vilket innebär att ingen varulv har en pistol som beväpning i sin roll! Att Smrtiharas info blir en lögn om inte 50% av alla skjutvapen gör honom till ulv, ja, och mig till en blåögd fåne som tror på honom för att hans förmåga låter trovärdig.


Recca said:
Korpa said:
Jag tror fortfarande inte på att Fains förmåga är trasig, jag tror att Dr. F är beväpnad med gevär om Fain visar sig vara bybo.
Alltså ljuger antingen du eller smrt. Smrt OCH du bekräftar att Paxen talar sanning, Paxen bekräftar att dr f talar sanning. Om dr f ljuger så kan vem som helst av er vara demon och Paxen måste nästan vara det. Att börja i ena änden på grund av någons magkänsla, är väl bara konstigt?
På vilket sätt bekräftas att Paxen talar sanning? Nu förstår jag verkligen inte vad du menar.

Recca said:
Korpa said:
Och om Fains förmåga är trasig ger den inte byn särskilt mycket att ha honom kvar och enligt mig ger det isf mer att veta att dr. F inte sitter på en kniv. Iofs sitter jag fortfarande på en hemlig förmåga, så jag kan förstå att Smrtihara känns mer värd än mig isf.
Du resonerar som om du inte hade all fakta framför dig. Vi har ju outat allt som finns att outa, förutom förmågor. Du och smrt har dragit röda band mellan dig själv, fem personer med pistol och indirekt dr f. Vi är alltså gröna. OM vi litar på era "safe'a" outningar.

Det går liksom inte att misstänka någon annan än Lukas, Fain och K.K om inte någon av er ljuger. Jag föredrar att etablera huruvida ni är demoner innan vi börjar plocka de tre en i taget.
Jag och Smrtihara har info som grönar en stor del av oss, ja, men om vi båda är bybor så kommer det bli nästan löjligt svårt att hitta igen någon på den runda som ni har på er. Om vi leker med tanken att ni tar och röstar ut mig den här rundan och Smrtihara nästa så får ni veta att hälften av alla skjutvapen är pistoler och alla med pistoler är gröna. Ni har också sex personer kvar varav två är varulvar och då måste ni ta en varulv den rundan för att inte förlora. Jag har också antagit att det inte kommer dö tre personer på en runda igen, för om det gör det så blir det ännu viktigare att plocka en varulv.

Om vi röstar ut Fain den här rundan och han är bybo innebär det att Dr. F sitter på ett gevär egentligen och att Smrtiharas information inte stämmer... men om Paxen har ljugit och istället är beväpnat med ett icke-skjutvapen och säger sig ha en pistol för då blir inte Smrtihara en lögnare och då har vi två varulvar. Eller tänker jag fel nu?
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Om jag har förstått detta rätt så har Korpa och Lu-kaazh 3 röster vadera. Hur ska vi göra med utröstningen?

Jag gör så här så länge, att jag flyttar min röst till Korpa. Jag tror ej att han är varulven, men jag ser hellre att vi står enade än att vi står splittrade och några flyttar sina röster så att det blir en lottning om vem som åker.

Röst: Korpa
 
Top