Nekromanti Supernaturalgate - runda 2

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Paxen said:
Och så blev det fel ändå

[2] Dr.F: Smrt, Unfair
[2] Fain: Paxen, Korpa
[1] Recca: K.K
[1] Lu-kaazh: Fain
[2] Korpa: Vimes, Lu-kaazh

[1] Ingen: Recca
Nu har inte jag haft tid med en röst uppdatering, men är rätt säker på att min röst ligger på Korpa.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
En till grej. Om Vimes är demon så måste antingen Smrt eller Korpa vara demoner. Vimes kan inte ha ljugit om sin beväpning om smrt talar sanning och om smrt talar sanning måste Korpa vara demon för att Vimes ska kunna vara det.

I ovan scenario så har vi totalt tre demoner* däremot, vilket faktiskt är mer rimligt än i konstellationen smrt+dr f+Paxen*.

*med Vicotnik.

Vimes har jag velat lita till men jag går inte så långt att jag helt utesluter möjligheten att han är demon. Men som alla skrivit så har han enbart betett sig som bybo.

Jag blir inte klokare än så här, tyvärr. Om någon kommer på ytterligare variabler så får ni jättegärna hjälpa till - eller om någon tycker att mitt resonemang är svårtytt eller inte håller med om det.

Fain, K.K eller Lukas är inte skyddade av varken Korpa eller smrt (utifrån deras information) och kan därför vara väl värda att ta en titt på. Fain har varit väldigt aktiv på sistone men han har en tveksam trasig förmåga. Dock så känns det konstigt att han som ulv skulle begå en sån stor risk, trots att han betett sig skumt med hipp-som-happ outningen han gjorde innan förmåge-outningen.

K.K har jag lite grudge med, så jag är naturligt lite extra neggig mot honom. Men att han står på listan över de som inte skyddas av smrt/korpas information gör honom ändå till misstänkt.

Lukas har vi inte hört så mycket ifrån men jag tycker att han är skum. Betänk att alla verkar ha förmågor utom honom. Han har istället två informationer (eller var det tre?).

I alla mina teorier har jag inte ens vidrört Unfair. Och det är anmärkningsvärt. Han har inte tillfört så mycket egentligen, bara väckt fler frågor som inte känns super-relevanta i någon av mina teorier - broderskapet och kraften känns för krångligt och jag hittar ingen infallsvinkel. Han är dock "safe" på grund av Korpa ELLER smrt.

Frågor?
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Men då det börjar ta slut med tid.
Vem är ulv och vem ska ut?


Jag vet inte vad jag ska tro just nu så jag lägger min
Röst: Ingen
och så ska jag läsa allt från början och dra egna slutsatser istället för att försöka blanda in allas till en soppa.
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Jag känner igen mig i detta Dr. F, Varulvarna har lurat oss denna runda.

Jag tycker att alla skall tänka över sina röstningar, och om de inte hittar någon som de kan rösta på så lägg den blankt eller på någon som är inaktiv. Att rösta ut en inaktiv bybo är bättre än att rösta ut en aktiv i tron om att den är varulv.

Ni kan även lägga på mig då jag inte har något problem med att åka ut för att ni skall kunna dra slutsatser på det inför nästa runda.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Recca said:
K.K har jag lite grudge med, så jag är naturligt lite extra neggig mot honom. Men att han står på listan över de som inte skyddas av smrt/korpas information gör honom ändå till misstänkt.
Jag tycker det här är väldigt observant, och sen talar det mycket för att du är en skarpsint bybo.

Jag skyddas inte av Smrt. / Korpa vilket jag ser som bra.

Mest på grund av att Smrt. går ut hårt för att hänga Dr.F vilket jag ställer mig helt emot.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Konrad Konvalj said:
Paxen said:
Och så blev det fel ändå

[2] Dr.F: Smrt, Unfair
[2] Fain: Paxen, Korpa
[1] Recca: K.K
[1] Lu-kaazh: Fain
[2] Korpa: Vimes, Lu-kaazh

[1] Ingen: Recca
Jag ska göra om det för det ser ut som att jag har räknat helt fel just nu
Nu har inte jag haft tid med en röst uppdatering, men är rätt säker på att min röst ligger på Korpa.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Konrad Konvalj said:
Paxen said:
Och så blev det fel ändå

[2] Dr.F: Smrt, Unfair
[2] Fain: Paxen, Korpa
[1] Recca: K.K
[1] Lu-kaazh: Fain
[2] Korpa: Vimes, Lu-kaazh

[1] Ingen: Recca

Nu har inte jag haft tid med en röst uppdatering, men är rätt säker på att min röst ligger på Korpa.
Nu har jag räknat om, och nu ska det stämma

Lu-kaazh (1): Fain
Fain(2): Korpa, Paxen
Dr.Frankenstein(2): Smrtihara, Unfair
Unfair(1): Vimes
Korpa(1): Konrad Konvalj

Ingen(2): Dr.Frankenstein, Recca

Som jag ser det så är det tre stycken jag misstänker mest just nu, Korpa, Unfair och Lu-kaazh. Fain är inte bland dom, alltså så måste jag flytta min röst och det blir att jag flyttar den till Lu-kaazh.

Min röst: Lu-kaazh då jag känner att förklaringen som han har ang att han skall vara en väktare för änglarna är väldigt konstigt, då änglarna är überkraftfulla. Sen så är det konstigt att Lu-Kaazh har den rollen när jag har en roll som innebär att jag har en psykisk kontakt med änglarna. Den infon han har skulle lika gärna kunna vara info varulvarna har (vilket, iofs, min kraft också skulle kunna vara)

Är fortfarande dryg 6 h 44 min kvar, så visst kan detta ändras.

Rösträkning nu

Lu-kaazh (2): Fain, Paxen
Fain(1): Korpa
Dr.Frankenstein(2): Smrtihara, Unfair
Unfair(1): Vimes
Korpa(1): Konrad Konvalj

Ingen(2): Dr.Frankenstein, Recca
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Och så gör jag såhär så att det blir rätt

Min röst: Lu-kaazh Motivering, se ovan
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
jag inser att min röst på Dr. Frankenstein är lite poänglös i nuläget. Jag ser inga brister i Reccas logik och måste hålla med henne.

Jag lägger min röst på Lukas eftersom den gör bäst nytta på den vi vet minst om.

Lukas har varit tillbakadragen och har ingen tydlig info som känns relevat eller passar in särskiultr bra.

Röst: Lu-kaazh
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Dr. Frankenstein said:
Men då det börjar ta slut med tid.
Vem är ulv och vem ska ut?


Jag vet inte vad jag ska tro just nu så jag lägger min
Röst: Ingen
och så ska jag läsa allt från början och dra egna slutsatser istället för att försöka blanda in allas till en soppa.
Jag är störtnöjd med att jag satt kvar en och en halv timme igår natt och bara funderade men jag känner mig sjukt olycklig över att pin-pointa att nästa röstning blir så svår.

Om smrt's kraft inte var att hon kunde skydda tre pers till i nuläget, skulle jag troligtvis opta på att rösta ut hen, faktiskt. För då säkerställer vi åtminstone om hon är bybo eller ulv och det skulle göra att vi kunde misstänka de som nu ser säkra ut. MEN om hon är bybo så behövs hon alltför mycket.

Korpa kan röstas ut på grund av att säkerställa, på samma sätt som smrt och är då ett bättre alternativ. Hennes förmåga går bara att använda en gång har hon sagt, tror jag?

Problemet är att om smrt eller Korpa är ulv/bybo så kan fortfarande den andra av dem vara ulv/bybo.

Dr f sitter säkert inför röstningen och säkras av smrts förmåga. Det bästa här är att om smrt är demon så kan inte dr f natt-dödas för då tar vi smrt för att hennes kraft "mystiskt" inte fungerade.

Jag sitter nog säkert också eftersom misstankar mot mig innebär att Vimes måste röstas ut först - eftersom jag inte kan vara ulv om han inte är det.

Tanke-experiment: Det finns tre demoner totalt och vi chansar på en plan där vi tar ut smrt och Korpa för att säkerställa deras information.
Runda 1. Vi tog en demon och två bybor dog. 2 demoner kvar och åtta bybor.
Runda 2. Vi tar Korpa som är bybo eller demon (vi utgår i experimentet från att Korpa är bybo), en bybo dör. 2 demoner kvar och 6 bybor. Smrt skyddar sig och dr f. Dr f kollar smrt (om dr f dör så har smrt bevisat att hon är demon).
Runda 3. Alternativ 1 om Korpa och smrt (vi tar ju henne om hon visade sig vara demon) var bybor: vi går vidare till K.K, Fain och Lukas - vi tar någon av Fain/K.K/Lukas som är bybo. Dr F kollar någon av de två vi inte tar. *Om smrt var demon så blir det för många variabler för att enkelt räkna ut hur vi ska göra då men i det läget ligger vi ändå jättebra till eftersom vi fick en demon - samma sak om Korpa var demon då vi plockade henne först.* Om smrt var bybo finns hon kvar och kan offra sig för att skydda dr f en gång till. Om smrt var bybo och Korpa också så kollar alltså dr f Lukas eller K.K eller Fain medan vi röstar ut någon som han inte kollar. En bybo dör. Antingen 0 eller 2 demoner kvar och 4 bybor.

I det här läget skulle jag säga att om det har varit a worst case scenario och både Korpa och smrt är bybor så vet vi att de två av Lukas, K.K och Fain som är kvar är demoner. Samtidigt har vi redan röstat ut en av dem och dr f har säkerställt att vi är på rätt spår genom att ha kollat den kvarvarande. Enligt det här scenariot, förutsatt att vi inte tar en demon i Korpa eller smrt på vägen, så vinner vi garanterat.

Om det finns fyra demoner så måste antingen Korpa eller smrt vara demoner, eller Lukas OCH fain OCH K.K vara det.

Frågor? Tankar? Idéer?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Om ni andra tycker att min plan är bra så optar jag för att vi röstar ut Korpa först. Smrt skyddar sig och dr f.

Jag kan verkligen inte se några bättre alternativ här men det skulle vara intressant att få en outning av Lukas i det här läget. Likaså tycker jag att vi kan droppa charaderna och outa förmågor när vi ändå håller på; jag anser nämligen att byborna har vunnit redan om planen åtföljs. Invändningar?

Förmåge-outning skulle kunna göra att vi har ännu mer information att arbeta med.

En tanke jag får spontant är att xyas antagligen har försökt undvika att vi helt kan använda uteslutningsmetoden för att ta alla ulvar, men vi fick å andra sidan vicotnik lite på tur också så läget är förändrat. Men om xyas har tänkte så långt i förväg att det inte går att per ren logik på det här sättet plocka alla ulvarna, så måste antingen Korpa eller smrt ljuga och då är vi på rätt spår oavsett fallet om vi tar någon av dem först. Och i det fallet är Korpa det givna alternativet.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Tankar och idéer var det.

För det första tycker jag att du har gjort ett strålande jobb med denna analys och sammanställning.

Oh yes, jag har varit hård mot dig och drivit min hexjakt mot dig. Dock inte helt utan grunder från mitt perspektiv.

Jag tycker fortfarande att det var förkastligt att outa Vimes kön istället för ditt eget, men det lägger jag på hyllan nu.

Till en början var du väldigt drivande gentemot Dr.F och var väldigt sugen på att hänga honom. I nuläget vinklar du det tvärt om att det är bra att spara honom. Där bevisar du väldigt mycket att du är på samma sida som mig (det vill säga bybornas sida).

Kort och gott så hänger vi Korpa.

Vi sparar Smrt. av den enkla anledningen att denne kan och ska försvara Dr.F (och sig själv).

Jag har även ett citat i bakfickan:
Korpa said:
K.K känns stabil, hans tankar kring Recca kan jag förstå och ställa mig bakom, så för mig pingar han inte ulv.
Det ställer Recca i litet dålig dager samtidigt som Korpa vill få bort Dr.F (till en början, och sen läggs rösten på Fain om jag inte minns fel).

Och jag nämner det igen. Vi skall inte rösta ut Dr.F, alla som är för det är emot mig, vad nu det kan betyda.

Röst: Korpa
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Konvalj said:
Tankar och idéer var det.

För det första tycker jag att du har gjort ett strålande jobb med denna analys och sammanställning.

Oh yes, jag har varit hård mot dig och drivit min hexjakt mot dig. Dock inte helt utan grunder från mitt perspektiv.

Jag tycker fortfarande att det var förkastligt att outa Vimes kön istället för ditt eget, men det lägger jag på hyllan nu.

Till en början var du väldigt drivande gentemot Dr.F och var väldigt sugen på att hänga honom. I nuläget vinklar du det tvärt om att det är bra att spara honom. Där bevisar du väldigt mycket att du är på samma sida som mig (det vill säga bybornas sida).

Kort och gott så hänger vi Korpa.

Vi sparar Smrt. av den enkla anledningen att denne kan och ska försvara Dr.F (och sig själv).

Jag har även ett citat i bakfickan:
Korpa said:
K.K känns stabil, hans tankar kring Recca kan jag förstå och ställa mig bakom, så för mig pingar han inte ulv.
Det ställer Recca i litet dålig dager samtidigt som Korpa vill få bort Dr.F (till en början, och sen läggs rösten på Fain om jag inte minns fel).

Och jag nämner det igen. Vi skall inte rösta ut Dr.F, alla som är för det är emot mig, vad nu det kan betyda.

Röst: Korpa
Röst: Korpa
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Jag tror tyvärr inte att Korpa är den ulv vi letar efter, men jag kan se logiken att ta honom. Just nu står det mellan Lu-kaazh och Korpa för mig, Korpa då han har varit inaktiv och Lu-kaazh för att han har varit inaktiv och inte svarat på frågan jag ställt för många gånger nu för att hålla koll på.

Jag tänker därför min röst ligga kvar på Lu-kaazh för tillfället, då jag tror mer på att han är varulv än att Korpa är det.

Jag kan dock se nyttan av att rösta ut någon som är inaktiv, och är det en varulv som vi lyckas ta samtidigt är det bra.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Konvalj said:
Korpa said:
K.K känns stabil, hans tankar kring Recca kan jag förstå och ställa mig bakom, så för mig pingar han inte ulv.
Det ställer Recca i litet dålig dager samtidigt som Korpa vill få bort Dr.F (till en början, och sen läggs rösten på Fain om jag inte minns fel).

Och jag nämner det igen. Vi skall inte rösta ut Dr.F, alla som är för det är emot mig, vad nu det kan betyda.

Röst: Korpa
Tack för komplimangen. Det känns skönt efter häxjakten. :gremsmile:

Ja, dr f är per all logik helt säker. Även om han inte var det betyder det att någon, kanske båda av korpa och smrt måste vara ulv. Om vi börjar i den änden så försäkrar vi oss alltså ganska rejält inför kommande rundor.

Min taktik försätter även Vimes under möjliga misstankar om det skulle visa sig att smrt ELLER Korpa är ulvar, vilket i nästa led hotar mig. Så det är faktiskt en ganska god anledning att lita på mig just nu.

Konstellationen smrt/Korpa+recca+Vimes är dock tveksam också på grund av att det skulle innebära 4 ulvar i spel. Men det utesluter ju inte att konstellationen ser ut så här: smrt/korpa+Vimes eller att det faktiskt finns fyra ulvar.

Jag säger bara detta för att vara så informativ som möjligt. I nuläget är det absolut bästa vi kan göra, om inte mina resonemang är trasiga någonstans, vilket jag inte har märkt (snälla kolla på dem allihopa!), att rösta ut Korpa.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Okay.

Lukas har en väldigt underlig roll.

Han skall skydda änglarna = Alltså vet han om att det finns änglar i spel, och han vet vilka det är?

Han vet att det finns en jägare ibland oss som sålt sin stjäl till demonerna.

Är det nått mer vi har på Lukas?

Med det sagt så kan det ju tolkas att Demonerna (exempelvis Lukas & någon mer) Vet vilka som är Änglar, eller vet att Änglarna bär kniv, och därför fimpades Möller i runda 1.

Dom vet även att det finns en jägare som sålt sin stjäl, och denne kanske dom tala med eller styra på något vis.

Lukas har inte outat några förmågor har jag för mig att jag läst. ( Nu sätter jag ulvnäsan på Lukas) Men har han som Demon vetskapen om vad tre spelare sysslar med, 2 Änglar + 1 jägare som sålt sin själ så räcker ju det rätt långt för en ulv att bygga upp diverse konspirations teorier, och få byn i gungning rejält.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Jag vill ju argumentera för att Doktorn inte slösar en runda på att kolla mig.

Ingen annan har claimat väktare. Chansen är ju att jag råkar grönas av att jag skyddar någon som skulle bli nattmördad.

Det är inte en liten ökad risk mot en stor vinst. Risken - man litar på mig ett litet slag till, vinsten - Dr. Frankenstein har ytterligare en runda att leta riktig demon.
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Detta var nog inte det smartaste att säga Smrtihara, det kan ju få folk att tro att du är nervös över att bli kollad?

Korpa sa väll att han hade någon liknande förmåga?

Jag tror inte att du är det logiska valet att kolla i nuläget iallafall, men det får dig att verka lite mer misstänkt när du säger så.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Jag ställer mig givetvis emot planen eftersom jag inte håller med Recca. För mig är Smrtihara grön och mitt fokus ligger på ängelhärvan.

Att rösta ut mig baserat på inaktivitet köper jag däremot, jag har inte direkt varit imponerande hittills.

Jag kommer ha internet hela dagen idag och visar det sig att fler nappar på Reccas plan kommer jag att outa min förmåga, att den avslöjas är bättre än att ni röstar ut en bybo.

Ja, jag lade min röst på Dr F eftersom han verkade tokigt skum. Sedan tog jag mig tiden att sätta mig in i ängelhärvan bättre och kom fram till att Fain är minst lika skum och att det kändes bättre att rösta ut en varulvspingande vapensiare än en varulvspingande demonsiare. Om Fain är ulv blir det tydligt att Dr F är tillräckligt grön, men om Fain skulle vara bybo är Dr F en ulv! Det kommer jag stå för tills dess att jag blir motbevisad.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Jag har ingen väktarförmåga, däremot är min förmåga uppbyggd på ett liknande sätt. Recca fick för sig att jag skrev att den bara kunde användas en gång och det skrev jag. Jag tänker inte diskutera min förmåga ytterligare, inte förrän jag på allvar riskerar att åka.
 
Top