Nekromanti Supernaturalgate - runda 2

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Äntlige har Korpa kommit in i spelet, och han lägger fram tankevärda saker.

Det med att alla som har pistol är bybor var ju utan tvekan intressant, och då vapnen stämmer om min siarförmåga är knäpp så stämmer ju infon om antal skjutvapen, vilket den inte gör om min förmåga funkar som den ska.

Jag tror dock fortfarande mer på att den slagit slint än något annat, men det kanske bara är för att jag vill se en demonsiare i spelet, och inte något annat.

Det Korpa skriver att han har en förmåga liknande Smrtihara tolkar jag på två sätt, men jag kommer inte skriva dem här då det skulle kunna hota honom mer än något annat nu att få sin förmåga utsagd.

Det med 2 ulvar + en "ond"jägare låter ju inte så dumt, men då är frågan, kan demonerna och jägaren kommunicera? Skjuter bara jägaren blindskott varje runda? Vad är jägarens vinstvillkor? Vinner den när byn vinner eller när ulvarna vinner? Får han info om fraktion på de han har dödat, eller är det lika hemligt som för oss?

Många frågor, men inga svar, snälla ge er inte in för djupt i dessa frågor, det var bara saker som slog mig nu.

Även jag skulle vilja veta K.K's kön, så både han och jag kan ge ut vår information.

Jag skall även flytta min röst för nu, och jag lägger den så att den pressar lite mot K.K. Vi måste ju trots allt veta vad vi skall göra ikväll, vem vi skall rösta ut och på vilka grunder.

Röst: K.K
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Det var Recca som frågade om alla vapen var outade när jag droppade min info?

I vilket fall som helst: Ja. Det var därför jag droppade den.

Röst: Konrad Konvalj

Motivering: Jag vill veta ditt kön. Du har inte haft press på dig att outa det än, men det ska ämdras.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Ja Korpa, du kanske inte skriver mycket men dina analyser är bra. Synd bara att du har fel om mig. Men för att inte sitta med min röst på dig då du verkar snäll så tror jag att herr Eldkastare ska få stå till svars ett tag.

Röst: Konrad Konvalj.
Dina analyser är bra men dom är nästan endast riktade mot Recca, vad är det med henne som gör att du ser rött?
Jag håller med att jag inte litar på henne än men hon är definitivt inte den skummaste karaktären här. Du borde öppna din ögon lite mer. Men för att åter gå till dig du har inte sagt ditt kön, samt att du säger dig ha information som vi kan ha nytta av.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Sammanställning

Beväpning

Kniv: Möller, Dr. Frankenstein
Möller var en Ängel - Lukas
Frankensttein och möller var våra änglar som jag har svurit att beskydda - Lukas
Kniv = Ängel

Pistol: unfair, Paxen, Vimes, Korpa, Recca

Gevär: Fain, Lu-kaazh
Hagelgevär: Smrtihara, Vicotnik, Maniac

Eldkastare: Konrad Konvalj (Enligt K.K är det inget skjutvapen)

50% av alla som är beväpnade med skjutvapen har pistol - Smrtihara

Hade Vicotnik inte ett hagelgevär funkar inte 50%

jag är vapensiare - Fain, säger att Dr F har ett gevär

Har Dr.F ett gevär funkar inte 50%

Unfair outade Maniacs hagelgevär

Hade Vicotnik inte hagelgevär, men någon har bluffat om sin pistol så funkar 50%

En demon är beväpnad med ett hagelgevär – Recca
alla beväpnade med pistol är bybor - Korpa

Kön

Man: Dr. Frankenstein, Maniac, Paxen, unfair, Lu-kaazh, Vimes, Korpa, K.K
Kvinna: Vicotnik, Smrtihara, Fain, Recca

Vimes är Man - Recca kan sia kön, och outar Vimes
Möller är död så där har vi inget kön
Korpa & K.K har ännu inte outat sig

Vicotnik kan lika gärna ha varit man.

Jag vet att två demoner är kvinnor. (dvs misnt två kvinnor är demoner) - Vimes
Jag sitter på info om kön - Fain
Jag sitter på info om kön - K.K

Övrigt

Mer än två varulvar – Vimes, och en väldans massa fler tror att det är 3 ulvar
Vapen och förmågor kan hänga ihop - Vimes, lite luddigt

Ingen med pistol har samma förmåga som jag – Unfair, nej det stämmer. Maniac och Unfair kan prata med varandra utanför tråden, är bröder, och det finns en shapeshifter – unfair

Minst en kvinna är demon – Vicotnik
Jag kan inte bli påverkad av magiska förmågor – Vicotnik

Jag har info om exakta antalet änglar - Paxen
För det första, om en ängel blir utröstad så får jag veta att det är en ängel, dock får jag ej veta det om en ängel blir mördad. Sen så har jag någon slags psykisk kraft som är anledningen till att jag vet att det finns två änglar, och kan känna av utröstade änglar.

Min karaktär har en nackdel som gör att jag ej kan ljuga om mitt kön, beväpning eller förmåga. - Dr.F
Jag är väldigt säker på att förmågor och vapen hänger ihop. - Dr.F
Jag siade Paxen första rundan och han var inte en demon - Dr.F

Minst en jägare har sålt sin själ - Lu-kaazh

Har salt och kan skydda en person fyra gånger eller fyra personer en natt - Smrtihara

Jag tror att jag fått med allt i sammanställningen ovan, men var god hjälp mig om jag missat något.

Jag har fyllt i Korpas, och mitt kön.

Jag är Man.

Det ger oss:

8 hanar
4 honor
1 Möller

Min information gällande könet är inte den bästa, och jag hoppas lite på Fains information här.

Vi vet från Reccas håll att Vimes är man.
Vi vet inte om Vicotnik är kvinna.
Vi vet inte vad Möller hade för kön.
Vi vet att mist två demoner är kvinnor.

Det jag har på könet är att det inte är fullt två tredjedelar hanar på platsen.

2/3 = 8,66 män
1/3 = 4,34 kvinnor

Då borde ju cirka 2/3 innebära 8 män & 5 kvinnor eller?
Nån som har matte-skills kan ta vid.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Recca said:
Herregud, K.K. Tar du inte det här spelet lite väl seriöst? Det känns verkligen som att det här är personligt och att det är mig du är ute efter.
Det är inget personligt. Klargör det först, och hoppas du kan förstå att jag endast spelar spelet här.
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Jag gissar att det avrundas, så 8 män och 4 kvinnor låter som om det är rätt.

Speciellt när jag sitter på info som i nuläget inte ge oss något tyvärr. Min info säger att 50% av kvinnorna är varulvar, så det enda den gör är att bekräfta vad paxen sa, samt bekräfta, om nu inte två kvinnor ha ljugit om kön, att det endast finns 4 kvinnor.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Jag ska försöka skärpa till mig, förhoppningsvis slipper jag fler mastodontarrmöten som det igår.

Angående min förmåga har jag ännu inte använt den eftersom jag inte har lyxen att få använda den så mycket som fyra gånger.

Jag kan också hålla med om att min outning kombinerat med Smrtiharas grönar en klar majoritet av spelarna, men eftersom jag misstänker att någon med pistol har ljugit så tänker jag inte lita blint på det. Smrithara outade också sin info när alla hade outat beväpning.

Om det finns en ulv bland de pistolbärande så är jag faktiskt inte helt säker. Paxen känns inte direkt jätteulvig, men jag känner samtidigt inte heller att jag kan gröna honom. Unfair är mer intressant och eftersom jag i mitt trötta tillstånd totalt glömde bort att skriva om honom också så gör jag det nu istället.

Angående Unfair: Att han och Maniac var bröder vet vi med säkerhet. Däremot tror jag inte på det Vimes skriver om att Unfair har Maniacs vapen, detta eftersom det outades i första rundan och Maniac hade kunnat protestera! Hade han verkligen kunnat missa att Unfair ljög å hans vägnar? Inte särskilt sannolikt. Däremot känns det förenligt med fluffet att den ena brodern polar med demoner, men att gå efter enbart fluff är ohållbart. Unfair känns litelite varulvig, men det är han tyvärr inte ensam om.

Mer om ängelhärvan:

Okej, jag hade tänkt försöka få ytterligare lite rätsida på ängelhärvan som känns jättekrånlig. Jag anser att Dr. F, Lu-kaazh, Paxen och Fain tillhör den.
*Lu-kaazh avslöjar att Möller är ängel, att änglar har kniv och att han ska beskydda änglarna
*Dr.F outar att han är ängel och kan sia demoner, samt att han siat Paxen som är grön
*Paxen kan känna av om någon är ängel när de röstas ut och vet att de är två till antalet
*Fain är vapensiare och säger att Dr.F har gevär och inte kniv.

Om Paxen talar sanning: Då innebär det att det finns två änglar i spel och eftersom ingen har protesterat mot Dr.Fs outning blir Dr.F verkligen grön.

Om Paxen är ulv: då finns det inget känt antal om antalet änglar och då kan man inte säga bu eller bä om att Dr.F är det för kan lika gärna vara sant. Genom sin "info" om antalet änglar blir Dr.F grönad, vilket får mig att tänka att han också är ulv. Naturligtvis kan Paxen bara utnyttja en bybos outning också för att gröna sig själv.

Om Fain talar sanning: Då innebär det att Dr.F ljuger och att han är en ulv. Paxen är också en ulv då eftersom han har stöttat Dr.F och Lu-kaazh kan vara ulv men är det nödvändigtvis inte eftersom Dr.F faktiskt ljög.

Om Fain är ulv: Dr. F är mest sannolikt grön då eftersom Fain försöker smutskasta ängeln, även om det är en riskabel lögn. Om Dr. F är grön blir Paxen också det och Lu-kaazh med. Helt plötsligt sitter det en ulv hos oss andra som inte är involverade i ängelhärvan.

Om Dr. F talar sanning: Då blir Paxen också grön, men Fain blir ulv eller en bybo med en trasig förmåga. Lu-kaazh måste också ses som grön eftersom han visste att Möller var ängel och att alla med kniv var änglar.

Om Dr. F är ulv: Då händer samma sak som när Fain talar sanning.

Om Lu-kaazh talar sanning: Då är det bekräftat att det finns änglar. Det är det enda säkra man kan säga, i övrigt kan det vara nästan vilket som helst av ovanstående scenarion.

Om Lu-kaazh är ulv: Då blir det lite klurigt. Då är änglarna en lögn och alla som är involverade i det, alltså Lu-kaazh, Dr. F och Paxen är ulvar. Fain är den enda som blir grön i det här scenariot. Personligen hoppas jag på att det är det här scenarion som gäller för innebär det att det finns fyra ulvar och att vi har hittat alla.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Korpa said:
Jag ska försöka skärpa till mig, förhoppningsvis slipper jag fler mastodontarrmöten som det igår.

Angående min förmåga har jag ännu inte använt den eftersom jag inte har lyxen att få använda den så mycket som fyra gånger.

Jag kan också hålla med om att min outning kombinerat med Smrtiharas grönar en klar majoritet av spelarna, men eftersom jag misstänker att någon med pistol har ljugit så tänker jag inte lita blint på det. Smrithara outade också sin info när alla hade outat beväpning.

Om det finns en ulv bland de pistolbärande så är jag faktiskt inte helt säker. Paxen känns inte direkt jätteulvig, men jag känner samtidigt inte heller att jag kan gröna honom. Unfair är mer intressant och eftersom jag i mitt trötta tillstånd totalt glömde bort att skriva om honom också så gör jag det nu istället.

Angående Unfair: Att han och Maniac var bröder vet vi med säkerhet. Däremot tror jag inte på det Vimes skriver om att Unfair har Maniacs vapen, detta eftersom det outades i första rundan och Maniac hade kunnat protestera! Hade han verkligen kunnat missa att Unfair ljög å hans vägnar? Inte särskilt sannolikt. Däremot känns det förenligt med fluffet att den ena brodern polar med demoner, men att gå efter enbart fluff är ohållbart. Unfair känns litelite varulvig, men det är han tyvärr inte ensam om.

Mer om ängelhärvan:

Okej, jag hade tänkt försöka få ytterligare lite rätsida på ängelhärvan som känns jättekrånlig. Jag anser att Dr. F, Lu-kaazh, Paxen och Fain tillhör den.
*Lu-kaazh avslöjar att Möller är ängel, att änglar har kniv och att han ska beskydda änglarna
*Dr.F outar att han är ängel och kan sia demoner, samt att han siat Paxen som är grön
*Paxen kan känna av om någon är ängel när de röstas ut och vet att de är två till antalet
*Fain är vapensiare och säger att Dr.F har gevär och inte kniv.

Om Paxen talar sanning: Då innebär det att det finns två änglar i spel och eftersom ingen har protesterat mot Dr.Fs outning blir Dr.F verkligen grön.

Om Paxen är ulv: då finns det inget känt antal om antalet änglar och då kan man inte säga bu eller bä om att Dr.F är det för kan lika gärna vara sant. Genom sin "info" om antalet änglar blir Dr.F grönad, vilket får mig att tänka att han också är ulv. Naturligtvis kan Paxen bara utnyttja en bybos outning också för att gröna sig själv.

Om Fain talar sanning: Då innebär det att Dr.F ljuger och att han är en ulv. Paxen är också en ulv då eftersom han har stöttat Dr.F och Lu-kaazh kan vara ulv men är det nödvändigtvis inte eftersom Dr.F faktiskt ljög.

Om Fain är ulv: Dr. F är mest sannolikt grön då eftersom Fain försöker smutskasta ängeln, även om det är en riskabel lögn. Om Dr. F är grön blir Paxen också det och Lu-kaazh med. Helt plötsligt sitter det en ulv hos oss andra som inte är involverade i ängelhärvan.

Om Dr. F talar sanning: Då blir Paxen också grön, men Fain blir ulv eller en bybo med en trasig förmåga. Lu-kaazh måste också ses som grön eftersom han visste att Möller var ängel och att alla med kniv var änglar.

Om Dr. F är ulv: Då händer samma sak som när Fain talar sanning.

Om Lu-kaazh talar sanning: Då är det bekräftat att det finns änglar. Det är det enda säkra man kan säga, i övrigt kan det vara nästan vilket som helst av ovanstående scenarion.

Om Lu-kaazh är ulv: Då blir det lite klurigt. Då är änglarna en lögn och alla som är involverade i det, alltså Lu-kaazh, Dr. F och Paxen är ulvar. Fain är den enda som blir grön i det här scenariot. Personligen hoppas jag på att det är det här scenarion som gäller för innebär det att det finns fyra ulvar och att vi har hittat alla.
Då känns det mest logiska att man antingen röstar ut mig eller Fain då det löser dom flesta mysterier.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Fain said:
Jag gissar att det avrundas, så 8 män och 4 kvinnor låter som om det är rätt.

Speciellt när jag sitter på info som i nuläget inte ge oss något tyvärr. Min info säger att 50% av kvinnorna är varulvar, så det enda den gör är att bekräfta vad paxen sa, samt bekräfta, om nu inte två kvinnor ha ljugit om kön, att det endast finns 4 kvinnor.
8+4 = 12, vi var 13
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Det har du ju däremot rätt i. Så går det när man inte läser riktigt. Vilka kön är det vi har, någon som kan upplysa mig?
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Konrad Konvalj said:
Fain said:
Jag gissar att det avrundas, så 8 män och 4 kvinnor låter som om det är rätt.

Speciellt när jag sitter på info som i nuläget inte ge oss något tyvärr. Min info säger att 50% av kvinnorna är varulvar, så det enda den gör är att bekräfta vad paxen sa, samt bekräfta, om nu inte två kvinnor ha ljugit om kön, att det endast finns 4 kvinnor.
8+4 = 12, vi var 13
Kan det vara så att shapeshiftern saknar kön? eller kan välja?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Fain said:
Jag gissar att det avrundas, så 8 män och 4 kvinnor låter som om det är rätt.

Speciellt när jag sitter på info som i nuläget inte ge oss något tyvärr. Min info säger att 50% av kvinnorna är varulvar, så det enda den gör är att bekräfta vad paxen sa, samt bekräfta, om nu inte två kvinnor ha ljugit om kön, att det endast finns 4 kvinnor.
Men, jag har inte sagt vilket antal kvinnor det finns i spel.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Dr. Frankenstein said:
Konrad Konvalj said:
Fain said:
Jag gissar att det avrundas, så 8 män och 4 kvinnor låter som om det är rätt.

Speciellt när jag sitter på info som i nuläget inte ge oss något tyvärr. Min info säger att 50% av kvinnorna är varulvar, så det enda den gör är att bekräfta vad paxen sa, samt bekräfta, om nu inte två kvinnor ha ljugit om kön, att det endast finns 4 kvinnor.
8+4 = 12, vi var 13
Kan det vara så att shapeshiftern saknar kön? eller kan välja?
Jag tror att shapeshiftern kan välja
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Var det inte du som sa att det var 2 kvinnor som var ulvar? Var det Vimes? Det var det jag menade att det bekräftade, att det bara är 2 ulvar bland kvinnorna om det inte är 2 som har ljugit.
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
eller minst två kvinnor kanske det var, men så länge inte 2 har ljugit av männen så är det ändå 2 ulvar bland kvinnorna.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Okej!

Du har outat kön, alltså går jag på Dr. Frankenstein igen.

Röst: Dr. Frankenstein
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Som jag tolkar det:

Scenario 1: 3 Ulvar
Ingen av Ulvarna har ljugit om kön, det är upplagt som det är med 2 ulvar bland kvinnorna och 1 bland männen.

Scenario 2: 3+ Ulvar
Två av ulvarna har ljugit, alla ulvar var kvinnor från början, men två går ut med att de är "män" för att, ifall sådan information som att 50% är varulvar, skulle gå ut så kan de bara kolla när byborna hugger mot kvinnorna.

Vic var ju kvinna och Ulv, så om scenario 1 stämmer så är det hos kvinnorna vi skall söka ulvarna, om scenario 2 stämmer så är det bland männen.

Det är iallafall så jag ser det, vet ej om någon annan ser det olika. Jag tror mest på scenario 1, för jag tror det hade varit rätt så dåligt designat spel om man lägger alla ulvar under ett kön, och Konrads information säger ju att 1/3 är kvinnor, vilket är på ett ungefär fyra, så jag är benägen att tro detta.

Sen tycker jag återigen inte att det är dags att gå på Dr, mycket på grund av det jag sagt åtskilliga gånger innan. Dock vet jag inte vart jag skall lägga min röst i nuläget, så jag lägger den på Smrt, som jag tycker var lite VÄLL snabb på Dr med "Du[Konrad] har outat kön, alltså går jag på Dr. Frankenstein igen."

[Konrad] är mitt för att förtydliga vem hon menar.

Röst: Smrtihara
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Dr. Frankenstein said:
Då känns det mest logiska att man antingen röstar ut mig eller Fain då det löser dom flesta mysterier.
Baserat enbart på mitt försök att förstå vad som händer i ängelhärvan skulle jag vilja rösta ut Fain eftersom att det ger mest oavsett om han är ulv eller bybo. Är Fain bybo vet vi med säkerhet att Dr. F och Paxen är ulvar, är Fain ulv blir alla andra i ängelhärvan gröna och då har vi tagit en ulv samtidigt som vi fått reda på väldigt mycket.

Därför byter jag också min röst.

Röst: Fain
Motivering: Det jag skrev i det här inlägget. Jag har också baserat det på min åsikt att en siarförmåga inte är trasig på det sättet som Fains måste vara om han talar sanning och Dr. F också är grön.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Det är ett misstag att gröna Lukas.

Som jag ser det: 1. Smrt ljuger inte vilket innebär att minst två ur konstellationen K.K, Fain, Lukas är demoner.
2. Smrt ljuger och nu kan många fler vara demoner, inklusive Paxen+Dr f (de har grönat varandra).
3. Korpa ljuger och nu kan återigen de flesta vara demoner, inklusive Paxen+Dr f. Alla scenarier där vi ser någon av Paxen+dr f som demoner, måste minst smrt eller Korpa också vara demon.

Men om dr f är demon så lutar jag åt att Fains vapencheck på dr f måste ha lyckats och dr f är beväpnad med gevär och då måste smrt ljuga. Dvs. konstellationen dr f+paxen+smrt ligger högt på listan men smrt ligger oavsett fallet högst av de tre.

Frågan är: Kan vi överhuvudtaget tro på att det är 4 ondingar i gamet? Om inte, så är Paxen och dr f gröna.

Angående K.K så stöds hans info-outning endast av shapeshiftern i spel som Lukas har outat, annars är hans outning ganska "safe". Jag måste fråga: Hur troligt är det att vi har en som vet att minst två kvinnor är ulvar, en som menar att 1 tredjedel är kvinnor och en som vet att femtio procent av kvinnorna är ulvar?
 
Top