Nekromanti Supernaturalgate - runda 2

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Så nu har jag läst ikapp lite, jag har i alla fall lite att säga.

1. Jag förstår att jag "har gått under radarn" och att det är farligt med spelare som hamnar så. Däremot så tycker jag att det knappt är en anledning till att rösta ut mig, jag vill höra mer om vad som gör mig misstänk.

2. Lite samma sak som punkt ett. Jag vill höra ett svar på: Om ni röstar ut mig och får veta att jag är Jägare, vad ger det er då att gå på i nästa runda?

3. Anledningen till att jag är lite inaktiv är för att spelet tar för mycket energi. Varje gång jag tänker på detta varulvsspelet så är det "läsa ikapp 100 inlägg, uuhhhhbllööö." Detta är med andra ord inte säskiljt motiverande, men tolka inte detta fel. Jag gillar att vi är igång, att vi är aktiva och att vi får fram så mycket. Helt enkelt så tänker jag inte skylla på att jag har fullt upp, utan att jag är lat. Dessutom så vill jag informera om att jag eventuellt inte kan vara online på hela helgen.

4. Jag bör flytta min röst tror jag, men det är många som är misstänkta, det är väldigt mycket "Om ni litar på mig så är X ulv! Jag är helt 100!" för att vara runda 2. Men som jag ser det så är det främst Fain, korpa och Paxen som är misstänkta. Jag börjar i alla fall med.

Röst: Korpa
Och nej vimes, det är inte någon random spelare som vi ger oss på, och det borde du veta.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,350
unfair said:
4. Jag bör flytta min röst tror jag, men det är många som är misstänkta, det är väldigt mycket "Om ni litar på mig så är X ulv! Jag är helt 100!" för att vara runda 2. Men som jag ser det så är det främst Fain, korpa och Paxen som är misstänkta. Jag börjar i alla fall med.

Röst: Korpa
Och nej vimes, det är inte någon random spelare som vi ger oss på, och det borde du veta.
Ursäkta. Men hur fan får du in Paxen som misstänkt när du inte har med Dr. Frankenstein?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
Jag har inte försbvunnit från jordens yta. För tillfället får jag inte mitt huvud runt all info som ligger och skvalpar. Det är för mycket.

Jag får noll och nada varulvsping på Korpa. Kan Recca kort och koncist förklara varför det är en bra anledning att rösta ut henne (jag förstår att det verkar vara av taktiska orsaker).

Att vi inte ska nacka Frankie tycker jag är rätt uppenbart. Har Fain kommit med sin könsinfo? jag hittar den inte i tråden. Har Unfair skrivit något?

Folk som inte skriver något alls i det här läget är scum, imo. Unfair är dessutom online ser jag nu.

Jag kommer dyka upp innan deadline igen. har jag sett en bra motivering till varför vi ska knipa Korpa så går jag på det.

Korpa måste förstås outa sin förmåga om hon är på väg att åka ut.
Nu börjar det bli tight med tid. Jag har motiverat varför Korpa är det logiska alternativet minst fem gånger redan i tråden.

Jag orkar inte igen.

Recca said:
Jag är störtnöjd med att jag satt kvar en och en halv timme igår natt och bara funderade men jag känner mig sjukt olycklig över att pin-pointa att nästa röstning blir så svår.

Om smrt's kraft inte var att hon kunde skydda tre pers till i nuläget, skulle jag troligtvis opta på att rösta ut hen, faktiskt. För då säkerställer vi åtminstone om hon är bybo eller ulv och det skulle göra att vi kunde misstänka de som nu ser säkra ut. MEN om hon är bybo så behövs hon alltför mycket.

Korpa kan röstas ut på grund av att säkerställa, på samma sätt som smrt och är då ett bättre alternativ. Hennes förmåga går bara att använda en gång har hon sagt, tror jag?

Problemet är att om smrt eller Korpa är ulv/bybo så kan fortfarande den andra av dem vara ulv/bybo.

Dr f sitter säkert inför röstningen och säkras av smrts förmåga. Det bästa här är att om smrt är demon så kan inte dr f natt-dödas för då tar vi smrt för att hennes kraft "mystiskt" inte fungerade.

Jag sitter nog säkert också eftersom misstankar mot mig innebär att Vimes måste röstas ut först - eftersom jag inte kan vara ulv om han inte är det.

Tanke-experiment: Det finns tre demoner totalt och vi chansar på en plan där vi tar ut smrt och Korpa för att säkerställa deras information.
Runda 1. Vi tog en demon och två bybor dog. 2 demoner kvar och åtta bybor.
Runda 2. Vi tar Korpa som är bybo eller demon (vi utgår i experimentet från att Korpa är bybo), en bybo dör. 2 demoner kvar och 6 bybor. Smrt skyddar sig och dr f. Dr f kollar smrt (om dr f dör så har smrt bevisat att hon är demon).
Runda 3. Alternativ 1 om Korpa och smrt (vi tar ju henne om hon visade sig vara demon) var bybor: vi går vidare till K.K, Fain och Lukas - vi tar någon av Fain/K.K/Lukas som är bybo. Dr F kollar någon av de två vi inte tar. *Om smrt var demon så blir det för många variabler för att enkelt räkna ut hur vi ska göra då men i det läget ligger vi ändå jättebra till eftersom vi fick en demon - samma sak om Korpa var demon då vi plockade henne först.* Om smrt var bybo finns hon kvar och kan offra sig för att skydda dr f en gång till. Om smrt var bybo och Korpa också så kollar alltså dr f Lukas eller K.K eller Fain medan vi röstar ut någon som han inte kollar. En bybo dör. Antingen 0 eller 2 demoner kvar och 4 bybor.

I det här läget skulle jag säga att om det har varit a worst case scenario och både Korpa och smrt är bybor så vet vi att de två av Lukas, K.K och Fain som är kvar är demoner. Samtidigt har vi redan röstat ut en av dem och dr f har säkerställt att vi är på rätt spår genom att ha kollat den kvarvarande. Enligt det här scenariot, förutsatt att vi inte tar en demon i Korpa eller smrt på vägen, så vinner vi garanterat.

Om det finns fyra demoner så måste antingen Korpa eller smrt vara demoner, eller Lukas OCH fain OCH K.K vara det.

Frågor? Tankar? Idéer?
Recca said:
Korpa said:
Självklart, om vi har otur finns det en varulv som gömmer sig utanför ängelhärvan och då kommer mina resonemang inte att skaka fram den. Att sedan Lu-kaazh är skum men inte viktigast är min åsikt och jag kan förstå om du inte håller med om det. :gremsmile:
I min synvinkel är alla lite skumma, utom dr f som måste vara grön.

Men dr f kan ju inte vara demon alls om vi utgår från att du och smrt är gröna.

Paxen har pistol. Därför är han grön så länge som ni två är gröna. Paxen grönar i sin tur dr f.

Om Fain har rätt och dr f's vapen är gevär, så är Paxen demon och dr f demon (såvida inte Maniac var ängel eller någon som är ängel inte gått ut med det - båda alternativen är orimliga) OCH smrt är demon som säger att 50% av vapnen är pistoler. OCH Lukas är demon eftersom kniv=ängel vilket exkluderar ängeln Maniac. Alltså Fain är 1. demon, eller 2. har fel på förmågan.

Varför är Maniac som ängel orimligt? Isåfall måste rimligtvis unfair vara demonen som övertalat Maniac att outa hagelgevär för att slippa outa att han är ängel, dr f ljuger om sin kniv, Paxen är demon och Korpa eller smrt är demoner. Unfair, dr f, Paxen Korpa/smrt +vicotnik. För många demoner.

Fain, Lukas och K.K är de enda alternativ som ulvar som finns om Korpa och smrt är gröna. Men varför ska vi utgå från att två personer (korpa/smrt) som har outat totalt safe'a informationer är gröna? För att en av dem säger det?

Problemet med att ta ut Fain är att om han inte är demon utan bybo så är det "troligt" att dr f är demon, men det kan inte stämma för då är Paxen och smrt/korpa demoner också (4 demoner). Det låter säkert komplicerat, men vi har verkligen all fakta vi behöver för att inse att allt vi har hänger på två saker: Korpa och smrt. Alla trådar vi kan knyta ihop som är grönande eller misstänkliggörande slutar i er två.

Istället för att göra en utröstning som eventuellt tvingar oss att rösta ut dr f när det finns misstankar om att Fains förmåga är trasig, så borde vi istället fokusera på att utesluta möjligheten att Korpa och smrt är demoner - allting hänger på det. Och vi har det perfekta verktyget: En grön ängel!

Med det sagt: Jag skulle kunna argumentera för att Fain troligtvis är demon, och det är MYCKET möjligt att han är det. Men om han inte är det, vart står vi då i runda 3? Och i runda 4 när vi plockat dr f, som var grön som ängel? Faktum är att om Fain är bybo så har det inte gett oss någonting om vi tar ut honom. Däremot om vi tar ut Korpa eller smrt så säger deras bybo/varulvs-status mängder. Eftersom Korpas förmåga inte känns lika mäktig så måste hon vara vårt val den här rundan.

Dr Frankenstein: Smrt tycker att Dr f ska sia någon annan istället för smrt, vilket är logiskt om smrt är bybo. Om smrt är demon så är Dr f ändå safe i två rundor för smrt har 3 charges kvar på sin förmåga enligt egen utsaga och en kommer hon köra på sig själv enligt hens egna ord. Därför borde dr f sia någon annan nu och smrt nästa gång. I den runda som smrt sias, om smrt är demon, kommer ulvarna offra smrt och döda dr frankenstein. Därför är det nästan grönande att smrt tycker att vi ska sia någon av de andra, iaf om hon har tänkt på samma sätt som jag. Jag säger NÄSTAN grönande eftersom jag inser att mina resonemang är ganska krångliga och det kan bara vara självbevarelsedriften som får smrt att rikta det första siandet mot någon annan. Jag föreslår att dr f siar K.K, Lukas eller Fain den här rundan. Förslagsvis Fain.

Oavsett måste vi ta Korpa nu.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,350
unfair said:
Röst: Korpa
Och nej vimes, det är inte någon random spelare som vi ger oss på, och det borde du veta.
Nej, inte alls random. Det är drevet som räddar dig en runda...

Varför Korpa? Vad har du på henne?
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Vimes said:
unfair said:
Röst: Korpa
Och nej vimes, det är inte någon random spelare som vi ger oss på, och det borde du veta.
Nej, inte alls random. Det är drevet som räddar dig en runda...

Varför Korpa? Vad har du på henne?
Främst så måste jag säga att jag litar på Recca denna matchen. Och att jag tycker det spelar roll ifall Korpas förmåga går att lita på. Vem vill du se röster på? Utöver mig då.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,350
Recca said:
[Wall of text]
Right, ajg har läst allt det här. Men jag fåpr som sagt inte mitt huvud runt det. Det är för många "om den så den" och "det måste innebära det, på grund av det och det som måste vara så för att den och den tyckte det som det bekräftade" osv.

Du kanske har helt rätt, jag vet inte. Men jag tycker att det ser så jävla rörigt ut att jag inte ens vill ta i det ordentligt.

Sedan Korpa börjat skriva har min varulvsping på henne försvunnit, det är mest hennes förmåga som jag är sjukt skeptisk mot. Unfair pingar jävligt mycket skurk å andra sidan.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Just nu ser det ganska mörkt ut för min del och med en halvtimme kvar av rundan så har jag ingen ny kunskap att komma med. Jag vet inte heller vad ni behöver för att kunna knipa varulvarna. Jag förstår Reccas logiska argument, men tycker det är synd att det tycks bli så, men jag har inte tänkt slösa bort tiden som är kvar.

Fråga vad som helst så svarar jag!

Om jag blir utröstad så kommer ni ha fått mer att gå på, oavsett om jag är bybo eller ulv.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Vimes said:
unfair said:
4. Jag bör flytta min röst tror jag, men det är många som är misstänkta, det är väldigt mycket "Om ni litar på mig så är X ulv! Jag är helt 100!" för att vara runda 2. Men som jag ser det så är det främst Fain, korpa och Paxen som är misstänkta. Jag börjar i alla fall med.

Röst: Korpa
Och nej vimes, det är inte någon random spelare som vi ger oss på, och det borde du veta.
Ursäkta. Men hur fan får du in Paxen som misstänkt när du inte har med Dr. Frankenstein?
Dr. Frankenstein är misstänkt, så klart, men han och Fain håller ihop kan man säga, och jag tror faktiskt att vi skulle fått mer av att ta ut Fain framför Dr. F, känns som att det skulle ge oss mer att gå på.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
unfair said:
4. Jag bör flytta min röst tror jag, men det är många som är misstänkta, det är väldigt mycket "Om ni litar på mig så är X ulv! Jag är helt 100!" för att vara runda 2. Men som jag ser det så är det främst Fain, korpa och Paxen som är misstänkta. Jag börjar i alla fall med.

Röst: Korpa
Och nej vimes, det är inte någon random spelare som vi ger oss på, och det borde du veta.
Ursäkta. Men hur fan får du in Paxen som misstänkt när du inte har med Dr. Frankenstein?
Saken är att om Unfair är demon så måste antingen smrt eller Korpa vara det också eftersom deras information tillsammans grönar Unfair. Det är bara logiskt att vi börjar rycka i de trådar som Korpa och smrt har knutit i oss allihopa.

Ärligt talat tycker jag att Korpa pingar mindre ulv än smrtihara men jag tycker inte vi har råd att dumpa smrt i första hand.

Om dr f siar Fain nu så har vi minskat antalet möjliga misstänkta till smrtihara, K.K och Lukas. Smrt skyddar dr f och sig själv och dr f igen i sista rundan. Är Korpa demon så tar vi bara poäng, om Korpa är bybo så tar vi OCKSÅ bara poäng eftersom vi då vet att väldigt många inte är misstänkta.

Enda undantaget är om smrt OCH korpa är ulvar, men dr f siar smrt i nästa runda och om dr f dör någon gång så är smrt körd.

Jag håller det inte alls för otroligt att både Korpa och smrt talar sanning och isåfall skulle jag säga att K.K och Fain är mina mest misstänkta eftersom de har väntat med att outa information tills det är fullständigt safe.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,350
unfair said:
Vimes said:
unfair said:
Röst: Korpa
Och nej vimes, det är inte någon random spelare som vi ger oss på, och det borde du veta.
Nej, inte alls random. Det är drevet som räddar dig en runda...

Varför Korpa? Vad har du på henne?
Främst så måste jag säga att jag litar på Recca denna matchen. Och att jag tycker det spelar roll ifall Korpas förmåga går att lita på. Vem vill du se röster på? Utöver mig då.
Crabshit.

Jag framhåller att vi ska rösta på de mest misstänkta. Det är i fallande ordning, du, Korpa (p.g.a. förmågan) och Smrt. Anser jag.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Men om jag blir utröstad har jag aldrig kunnat använda min förmåga, eller hur? Jag borde lägga en röst på dig för att rädda mitt eget skinn, men jag inser också att det kan bli jämnt mellan oss om Smrtihara lägger sin röst på dig. Slump är aldrig roligt, så därför har jag inte flyttat min röst ännu.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,350
Recca said:
Om dr f siar Fain nu så har vi minskat antalet möjliga misstänkta till smrtihara, K.K och Lukas. Smrt skyddar dr f och sig själv och dr f igen i sista rundan. Är Korpa demon så tar vi bara poäng, om Korpa är bybo så tar vi OCKSÅ bara poäng eftersom vi då vet att väldigt många inte är misstänkta.

Enda undantaget är om smrt OCH korpa är ulvar, men dr f siar smrt i nästa runda och om dr f dör någon gång så är smrt körd.

Jag håller det inte alls för otroligt att både Korpa och smrt talar sanning och isåfall skulle jag säga att K.K och Fain är mina mest misstänkta eftersom de har väntat med att outa information tills det är fullständigt safe.
Check. Jag tror jag är med. Återkommer till slutet med eventuellt röstbyte om jag tycker det verkar nödvändigt.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Vimes said:
Unfair pingar jävligt mycket skurk å andra sidan.
Jag ser tyvärr inte hur jag ger någon information av att bli utröstad.

Om vi tar Dr. F som exempel, du verkar i alla fall också tycka att han är misstänkt.

Att rösta ut honom vore en win-win. Ifall han är ulv så är det givetvis win. Och om han är jägare så har vi precis grönat Paxen och vi kan dessutom utgå från att Lukas är grönare, men inte helt grön.

Vill höra, vad får vi om vi röstar ut mig och får reda på att jag är jägare? Jag ser inte att min förmåga hjälper till det.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Korpa said:
Men om jag blir utröstad har jag aldrig kunnat använda min förmåga, eller hur? Jag borde lägga en röst på dig för att rädda mitt eget skinn, men jag inser också att det kan bli jämnt mellan oss om Smrtihara lägger sin röst på dig. Slump är aldrig roligt, så därför har jag inte flyttat min röst ännu.
Korpa, efter det senaste tror jag verkligen inte att du är ulv, men mitt resonemang ser jag som felfritt så jag kommer behålla rösten på dig. Jag känner mig som ondingen helt plötsligt men jag är 99% säker på att vi tar alla ulvarna och vinner spelet om vi börjar med dig.

Ingen annan har presenterat bättre alternativ och att rösta på unfair för att rädda sig själv när du själv grönar honom tillsammans med smrt är så ulvigt det bara kan bli.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Men jag har inte gjort det! Min röst ligger kvar på Fain och där kommer den förbli. Om jag räddar mig själv kommer ni försöka hänga mig nästa runda istället och det förlorar byn bara på.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Say what in the who what now?!

Hade inte jag ändrat min röst till korpa redan?

Röst: Korpa

Det är många "what ifs" i det resonemanget, men jag går me på't.

Puh..

Nu är det bara kvar vem ytterligare jag ska skydda.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Och jag har aldrig egentligen grönat honom, jag har konstant misstrott de som bär pistol. Kom bara ihåg att Unfair var den femte att lägga sin röst på mig, vilket är den avgörande rösten eftersom jag inte kommer flytta min röst från Fain.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Smrtihara hann posta medan jag skrev. Unfair la inte den avgörande rösten, det gjorde Smrtihara.

Fain(1): Korpa
Unfair(3): Vimes, Paxen, Konrad Konvalj
Korpa(6): Recca, Lu-kaazh, Korpa, Dr Frankenstein, unfair, Smrt

Jag upprepar mitt erbjudande, nu med tjugo minuter kvar på rundan.
Fråga vad ni än behöver veta för att ta en varulv nästa runda.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Smrtihara said:
Say what in the who what now?!

Hade inte jag ändrat min röst till korpa redan?

Röst: Korpa

Det är många "what ifs" i det resonemanget, men jag går me på't.

Puh..

Nu är det bara kvar vem ytterligare jag ska skydda.
Skydda ingen annan än dr f och dig själv och spara sista skyddet till dr f och offra dig i sista rundan. Planen hänger på att dr f är säker två rundor... Det vill säga, om du skyddar tre personer så är du en ulv.
 
Top