Nekromanti Supernaturalgate - runda 1

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Som jag sa tidigare så har min hjärna inte fått syre ordentligt idag och jag kan inte tänka rakt. Ska försöka läsa igenom allt imorgon igen och lämna en bättre kommentar, men ska på kräftskiva på kvällen så vet inte hur det kommer gå.

Röst: Vimes
Verkar spelar lite FÖR aggressivt mot Paxen för att jag ska kunna ta det lugnt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Paxen said:
Okej, nu kommer vi någonstans. Du är sur för att jag har föreslagit att folk ska outa beväpning. Enligt mig så är det bland det bästa vi kan göra, då någon kanske sitter på info, som t.ex X antal som har pistoler är varulvar osv. Inte helt omöjligt. Jag tycker att ditt förslag "suger" mer, då varulvarna får lättare att hitta på BS.
Varför beväpning? Varför inte kön? Du har argumenterat stenhårt mot beväpning.

Notera: jag är för att saker outas. Men jag tycker att outning utan press är en mycket mycket dålig lösning. Outning under press generar en massa extra information mer än bara "Jag har en pistol", "Jag är man", etc. Outning under press ger röstningsmönster, motiveringar för röster också, inte bara den hårda infon (d.v.s. det vi har i rollbeskrivningen).

Jag är helt med på att det kan finnas roller som säger att X antal kvinnor är varulvar, etc. Självklart. Men: om spelet är korrekt konstruerat ska det inte vara fördelaktigt att massouta direkt, isf har Xyas gjort fel. Och det är inte något jag tänker utgå ifrån.

Men jag ser ingen anledning till att vi ska spika att det är en specifik sak som ska outas (som du verkar vilja göra, helst med beväpning). Bestämmer vi att beväpng ska outas ger vi varulvarna möjlighet att förbereda sig. Om varulvarna måste motivera varför de väljer att outa det dom gör så hamnar de i en situation där de måste ljuga - jag vill (återigen, läser du ens mina inlägg?) påpeka att i Möllers motivering till vad han outade fanns det saker att nysta i, han har gett ifrån sig en tell, i mina ögon. Med din metod hade det helt gått oss förlorat.

Så, ja, jag tycker att din metod suger. Det är inget hatinlägg, utan ett konstaterande. Jag är inte sur, för det här är ett spel. Att börja smeta känslor på folk som du gör här är däremot en rätt sluskig härskarteknink (Vimes är sur och känslosam och skrive rhatinlägg, alltså behöver vi inte bry oss om vad hans rkiver), som jag noterar som en scull tell i mina anteckningar. Argumentera med mig och var konstruktiv istället för att tillsriva mig känslor.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Paxen said:
Jag tyckte att du hetsade
Du tyckte att jag hetsade kring vad? Vad har jag hetsat kring? När du röstade på mig skrev du att jag hetsade mot "alla som vill outa någonting över huvud taget" eller liknande. Anser du att jag har gjort det? Varit emot outning över huvud? Jag anser att jag varit jävligt tydlig med vad som ska outas (d.v.s. den pressade bestämmer), och när (under press). Vad har jag hetsat kring eller mot?

När jag skrev att du hetsade skrev jag också att du hetsade kring specifik outning (beväpning) och kring massoutande. Två saker som enligt min mening är suboptimala sätt att outa information.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Fain said:
Röst: Vimes
Verkar spelar lite FÖR aggressivt mot Paxen för att jag ska kunna ta det lugnt.
Fain, hade du spelat som jag gjort här om du varit varulv? Verkar det vara en bra varulvstaktik?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Vimes said:
Paxen said:
Okej, nu kommer vi någonstans. Du är sur för att jag har föreslagit att folk ska outa beväpning. Enligt mig så är det bland det bästa vi kan göra, då någon kanske sitter på info, som t.ex X antal som har pistoler är varulvar osv. Inte helt omöjligt. Jag tycker att ditt förslag "suger" mer, då varulvarna får lättare att hitta på BS.
Varför beväpning? Varför inte kön? Du har argumenterat stenhårt mot beväpning.
Om du kollar ett tidigareinlägg a mig så kan du se detta

Paxen said:
unfair said:
Jag är för outning av antingen Kön eller Beväpning, men kanske inte båda, vill höra fler åsikter först.
Kön kanske?
Alltså så föreslog jag kön.

vimes said:
Notera: jag är för att saker outas. Men jag tycker att outning utan press är en mycket mycket dålig lösning. Outning under press generar en massa extra information mer än bara "Jag har en pistol", "Jag är man", etc. Outning under press ger röstningsmönster, motiveringar för röster också, inte bara den hårda infon (d.v.s. det vi har i rollbeskrivningen).

Jag är helt med på att det kan finnas roller som säger att X antal kvinnor är varulvar, etc. Självklart. Men: om spelet är korrekt konstruerat ska det inte vara fördelaktigt att massouta direkt, isf har Xyas gjort fel. Och det är inte något jag tänker utgå ifrån.
När du säger massoutning så menar du väl att alla outar? Varför är det inte fördelaktigt? Om någon har info som säger att det finns en varulv som har en pistol, och 2 andra som har kniv så kan man ju sikta på dom. Om någon har förmåga att sia kön, då kan en sia könen på dom som har outat detta. Varför är det inte fördelaktigt förstår jag inte.

Vimes said:
Men jag ser ingen anledning till att vi ska spika att det är en specifik sak som ska outas (som du verkar vilja göra, helst med beväpning). Bestämmer vi att beväpng ska outas ger vi varulvarna möjlighet att förbereda sig. Om varulvarna måste motivera varför de väljer att outa det dom gör så hamnar de i en situation där de måste ljuga - jag vill (återigen, läser du ens mina inlägg?) påpeka att i Möllers motivering till vad han outade fanns det saker att nysta i, han har gett ifrån sig en tell, i mina ögon. Med din metod hade det helt gått oss förlorat.

Så, ja, jag tycker att din metod suger. Det är inget hatinlägg, utan ett konstaterande. Jag är inte sur, för det här är ett spel. Att börja smeta känslor på folk som du gör här är däremot en rätt sluskig härskarteknink (Vimes är sur och känslosam och skrive rhatinlägg, alltså behöver vi inte bry oss om vad hans rkiver), som jag noterar som en scull tell i mina anteckningar. Argumentera med mig och var konstruktiv istället för att tillsriva mig känslor.
Vi har tills på måndag på oss. Om du vill starta ett stort drev mot Möller, så finns det inget som stoppar det.

Att du skriver "Att börja smeta känslor på folk som du gör här är däremot en rätt sluskig härskarteknink (Vimes är sur och känslosam och skrive rhatinlägg, alltså behöver vi inte bry oss om vad hans rkiver), som jag noterar som en scull tell i mina anteckningar" är väldigt konstigt. Skulle inte du börja misstänka att en person var varulv om han blev så ypperligt defensiv som du blev och kastade ut beskyllningar i stil med "läs mina inlägg, istället för dina varulvsvänners PM"?

Det är en väldigt dum taktik som varulvar brukar köra med, om du fortsätter så kommer jag inte flytta min röst.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Vimes said:
Paxen said:
Jag tyckte att du hetsade
Du tyckte att jag hetsade kring vad? Vad har jag hetsat kring? När du röstade på mig skrev du att jag hetsade mot "alla som vill outa någonting över huvud taget" eller liknande. Anser du att jag har gjort det? Varit emot outning över huvud? Jag anser att jag varit jävligt tydlig med vad som ska outas (d.v.s. den pressade bestämmer), och när (under press). Vad har jag hetsat kring eller mot?

När jag skrev att du hetsade skrev jag också att du hetsade kring specifik outning (beväpning) och kring massoutande. Två saker som enligt min mening är suboptimala sätt att outa information.
Först gjorde jag fel och påstod att du hetsade mot att outa något överhuvudtaget. Därför ska jag göra en ändring.

Röst: Vimes pga taktik i form av beskyllningar.

Om folk vill dreva mot mig så är jag på, och jag kan outa praktiskt taget vadsomhelst. Jag tänker dock inte flytta min röst, sålänge Vimes inte kör med bättre anledningar till att inte rösta på honom
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Men jösses, Paxen, jag är inte defensiv. Jag är offensiv för att min lösning på outningsproblemet ska bli gällande (eftersom jag anser den bäst). Att du har röstat på mig är helt irrelevant. Vi behöver ett drev till, så jag låter mig gärna drevas. Däremot var det din motivering som inte hade någon som helst koppling till vad som faktiskt skrivits i tråden som jag vände mig mot. Det vi diskuterar är outning, inte din röst på mig.

jag menar att vi ska vara försiktiga med massoutning av två orsaker:
1. Det är bättre att använda drevande som instrument för att pressa fram information eftersom det ger extra info kring [alla de saker som jag räknat upp tidigare]
2. Om byn tjänar på en massoutning direkt i början har xyas felkonstruerat spelet, och det tror jag inte att han har gjort.

Dessutom, information är alltid känslig. En massoutning av beväpning kanske skakar fram, istället för vilka som är varulvar, vilka som är powerroller. Vissa vapen är kanske knutna till vissa förmågor och så vidare. Jag är inte alls sugen på att helt ur det blå lägga alla kort på bordet.

Och vet du en till sak, Paxen? Det är skitbra att vi diksuterar saker och inte söker mjäkiga konsensus. För varulvarna vill ju helst inte skriva så mycket, de vill heslt inte behöva diskutera och resonera, och om det ständigt pågår en bybodiskussion (vilket hur/vad/när vi ska outa är ett exempel på) kommer vi kunna se vilka som inte riktigt är med i den.

Jo, jag ser att du föreslog kön från början. Men när det sedan var skarpt läge, med unfair, så bad du honom outa beväpning. Varför?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Vimes said:
Jo, jag ser att du föreslog kön från början. Men när det sedan var skarpt läge, med unfair, så bad du honom outa beväpning. Varför?
Och sedan, ska påpekas, har du enbart diskuterat outning av beväpning. Du är jävligt selektiv när du väljer det enda inlägget där du talar om könsoutning av jättemånga inlägg där du talar om outning av beväpning.

Du är inte helt ärlig när du diskuterar med mig Paxen, och det gillar jag inte.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Först och främst: Hur och varför jag röstar har en jävligt stor del i spelet, likaså hur resten röstar och varför. Att påstå något annat är dumt.

För det andra om jag tycker att du är defensiv så tycker jag det. Du säger att du är offensiv, vilket är bra. men du koncentrerar dig mest på mig, istället för någon annan? Och om du misstänker mig, varför drever du mot mig? Varför har du inte lagt någon röst på mig om du misstänker att jag är varulv?

Att jag föreslog beväpning hör till med att dom flesta hade outat just vapen. Ingenting mer än så.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Vimes said:
Vimes said:
Jo, jag ser att du föreslog kön från början. Men när det sedan var skarpt läge, med unfair, så bad du honom outa beväpning. Varför?
Och sedan, ska påpekas, har du enbart diskuterat outning av beväpning. Du är jävligt selektiv när du väljer det enda inlägget där du talar om könsoutning av jättemånga inlägg där du talar om outning av beväpning.

Du är inte helt ärlig när du diskuterar med mig Paxen, och det gillar jag inte.
Jag har föreslagit outning av vapen. vi kan outa kön enbart om det är så, men jag tycker att iom att majoriteten har outat vapen, så borde vi först outa det och jag tycker att man borde outa en sak som vi vet är statisk, alltså antingen vilket kön vi har eller vilket vapen vi har. Om majoriteten tycker annat så ör vi som majoriteten tycker. Det är så jag tycker. Handlar inte om att jag är oärlig.

Du vill att man ska ta vilken information som man vill och att personen själv ska välja det. Om majoriteten tycker så, visst kan vi köra på det. Men, varulvar får betydligt enklare att hitta på information.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Paxen said:
Jag har föreslagit outning av vapen. vi kan outa kön enbart om det är så, men jag tycker att iom att majoriteten har outat vapen, så borde vi först outa det och jag tycker att man borde outa en sak som vi vet är statisk, alltså antingen vilket kön vi har eller vilket vapen vi har. Om majoriteten tycker annat så ör vi som majoriteten tycker. Det är så jag tycker. Handlar inte om att jag är oärlig.

Du vill att man ska ta vilken information som man vill och att personen själv ska välja det. Om majoriteten tycker så, visst kan vi köra på det. Men, varulvar får betydligt enklare att hitta på information.
Tänkte slänga mig in här.
Det är bra att vi får ut information men vi bör vara selektiva vad vi berättar samt att vi bör låta personen som pressas att välja vad han väljer och motivera varför samt att den bör motivera varför den inte valde något annat.

Varulvarna får samma information som vi får, och ju mer press vi sätter på att man måste förklara sina handlingar ju troligare är det att en varulv gör ett fel.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Paxen said:
Att jag föreslog beväpning hör till med att dom flesta hade outat just vapen. Ingenting mer än så.
Rätt svar! Jag tänkte på att du föreslog beväpning till unfair för att Möller redan outat det, men ville se dig själv säga det. Det gör ditt fokus mot beväpning mer förståeligt.

Jag har övervägt att rösta på dig, av följande anledningar:

*Jag har ansett dig för på kring outning (jag har en svag hunch om att vapen kan vara en nyckel till förmåga snarare än varulveri, vilket gjorde mig misstänksam mot att du gick på så hårt om just det)

*Du motiverade din röst på mig med något som inte ens var sant (att jag var emot all outning).

*Du är oärlig i din argumentering, speciellt när du väljer ut ett ensamt inlägg där du talar om könsoutning av jättemånga kring vapen.

*Din röst på mig kommer som ett svar på min kritik kring ditt drivande för massoutning.

Allt det ovanstående är på ditt minuskonto enligt min mening. Det som talar för dig är framförallt att du spelar så pass aggressivt, det tror jag egentligen inte att du hade vågat om du var varulv.

Jag koncenterar mig främst på outningsfrågan (då jag anser att det är den vi diskuterat), jag tycker att du i den här diskussionen gett ifrån dig en del mindre scum tells (listade ovan). Men tror jag att du är varulv? Nej, just nu tror jag inget sådant om någon, det är på tok förtidigt för att ha några åsikter om folks varulvsskap, det jag däremot gör är att driva min agumentering kring outning och peka på saker som jag tycker är skumma med dig.

Jag kanske borde flytta min röst från Möller, men jag är inte helt nöjd med att han inte skrivit något mer. Han kan säkert ha en anledning, men det får gärna ligga någon röst på honom för att han inte ska somna helt.

Nå, såhär då:
Röst: Vicotnik - det är lika bra att vi kör ett drev mot Vico tror jag. Han är rutinerad och duktig, och han kommer förr eller senare hamna i drevstrålkastaren, så han kan lika gärna göra det nu. (Egentligen kan vi dreva mot vem som helst som inte blivit drevad ännu anser jag.)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Paxen said:
Om majoriteten tycker annat så ör vi som majoriteten tycker. Det är så jag tycker. Handlar inte om att jag är oärlig.
Fast oärligheten låg i att du när vi diskuterade valde ut det enda inlägget där du talat om känsoutning för att visa på att du inte alls drivit mot beväpning - när det ju var så att du skrivit bra många fler inlägg där du talar om beväpningsoutning. DET var ett oärligt sätt att argumentera på.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Ja här har man inte haft tid att läsa inlägg fören jag skrev mitt förra inlägg.(vilket var i rundans början) och så upptäcker man att man har över 100 inlägg att läsa.

Det har jag gjort nu och jag tycker att det verkar ha varit en bra dag, där mycket har gjorts.

Nu över till några av mina åsikter:

Outning: Som alltid kommer jag vara emot Massoutning eftersom jag tycker att det vanligtvis är något som varulvarna vinner på. jag håller med Vimes om att outning under press är bästa sättet att gå.

Utröstnig av de erfarna: Jag förstår tanken att man vill ta ut de erfarna eftersom de förmodligen är bättre på att ljuga och att man därför aldrig kan lita på dem. MEN ni glömmer något viktigt, att de erfarna spelarna också är jävligt bra att ha på sin egen sida. vi vet att om vi håller vic och vimes i spel så kommer de borda skriva många långa analyser som vi alla kan ha nytta av.

Röst: så då borde jag rösta också. vilket alltid är svårt första rundan men jag tror på
Röst:Dr. Frankenstein
motivering: Först skriver han det här
Dr. Frankenstein said:
Röstar på: Unfair.
För att det är orättvist.
vilket är en urusel motivering. sen dröjer det inte många inlägg fören
Röstar på: Vimes
Varför: För att driva ut mer information.
vilket inte häller är en bra motivering.

min erfarenhet säger att urusla moteveringar kommer från Varulvar eller tydliga nybörjare. Och jag tycker inte Dr. Frankenstein känns som en person som gör typiska nybörjarmisstag
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Lu-kaazh said:
min erfarenhet säger att urusla moteveringar kommer från Varulvar eller tydliga nybörjare. Och jag tycker inte Dr. Frankenstein känns som en person som gör typiska nybörjarmisstag
Här har vi som träffat varandra i IRL en fördel. För såhär ser mina anteckningar ut på nämnde Frankie:

Vimes svarta bok said:
Dr. Frankenstein:
*VÄL menlös och medhårs, karln är ju vass IRL
Jag hoppas vi får se något konstruktivt av Frankenstein snart.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Vimes said:
Jag kanske borde flytta min röst från Möller, men jag är inte helt nöjd med att han inte skrivit något mer. Han kan säkert ha en anledning, men det får gärna ligga någon röst på honom för att han inte ska somna helt.
Jag har inte somnat helt, jag har spelat rollspel med Lukas ^^

Jag ställer förövrigt upp på principen att outning sker under press. Motiveringar är bra, för som Vimes säger ger det mer information än bara statsen.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag ska ändra min röst, för något ordentligt drev mot unfair verkar vi inte få. Lite synd, men vi kan ta det senare.

Jag ogillar Konrad Konvalj. Han skriver mycket, men det mesta är statistik. Han kan lika gärna vara nyttig bybo som lurig varulv.

Dr. Frankenstein har redan outat sitt kön och skrivit en hyfsad motivering, under visst tryck av drevet. Om inte någon förklarar för mig, så förstår jag inte varför vi ska fortsätta dreva mot honom.

Röst: Konrad Konvalj
Han behöver svettas lika mycket som alla andra.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Vimes said:
Här har vi som träffat varandra i IRL en fördel. För såhär ser mina anteckningar ut på nämnde Frankie:
Vimes svarta bok said:
Dr. Frankenstein:
*VÄL menlös och medhårs, karln är ju vass IRL
Jag hoppas vi får se något konstruktivt av Frankenstein snart.

Jag anser som jag skrivit tidigare att problemet verkar vara att ni fokuserar på kvantiteten av information inte kvaliten. Det är inte svårt för någon att ljuga om vad dom har för kön eller vapen om dom inte måste förklara varför dom valde att berätta det dom gjorde. Men det som nästan är mer intressant än varför dom valde att berätta A istället för B är mycket mer avslöjande.

Och svar till Lu-kaaz, att fela är mänskligt.
Varför jag röstade på unfair var för han hade en röst och jag hoppades att starta ett drev mot honom för att se hur han reagerade samt hur han skulle hantera situationen. Att jag skrev "För det är orättvist" var ett litet skämt från min sida då i början så har man ingen anledning till att rösta på någon utan man måste bara få igång drev så att folk börjar prata.

I Vimes fall är jag nyfiken på att se hur han röstar samt att han är den jag är mest intresserad av just nu, han har erfarenhet samt att han kan prata och han är inte dum. Han känns som en person som när/om han spelar schack tänker 5-6 drag i förväg. På grund av detta vill jag se hur han skriver och hur han reagerar på olika situationer då jag anser att han är den som är farligast om han är en varulv.

Måste dock fråga hur menar du med "Menlös", inte för att vara aggressiv utan för att jag kan ingen definition på ordet.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Dr. Frankenstein said:
Jag anser som jag skrivit tidigare att problemet verkar vara att ni fokuserar på kvantiteten av information inte kvaliten. Det är inte svårt för någon att ljuga om vad dom har för kön eller vapen om dom inte måste förklara varför dom valde att berätta det dom gjorde. Men det som nästan är mer intressant än varför dom valde att berätta A istället för B är mycket mer avslöjande.
det här får du gärna utveckla eftersom Vimes verkligen har argumenterat för att bara släppa info i drev och att jag nämnt att det är så jag vill ha det också.
 
Top