Nekromanti Supernaturalgate - runda 1

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
[qoute=Dr. Frankenstein]Jag anser som jag skrivit tidigare att problemet verkar vara att ni fokuserar på kvantiteten av information inte kvaliten.[/qoute]

Du menar alltså att Paxen och Vimes satsar på kvantitet av information?

För övrigt öppnade jag med samma skämt-motiverade röst på unfair. Så konstigt är det inte, vi har fortfarande inte så mycket att gå på. Någonstans bör man rösta.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Lu-kaazh said:
Dr. Frankenstein said:
Jag anser som jag skrivit tidigare att problemet verkar vara att ni fokuserar på kvantiteten av information inte kvaliten. Det är inte svårt för någon att ljuga om vad dom har för kön eller vapen om dom inte måste förklara varför dom valde att berätta det dom gjorde. Men det som nästan är mer intressant än varför dom valde att berätta A istället för B är mycket mer avslöjande.
det här får du gärna utveckla eftersom Vimes verkligen har argumenterat för att bara släppa info i drev och att jag nämnt att det är så jag vill ha det också.
Att dreva mot alla för att få ut information är en dum ide då det leder till att vi kommer att få falsk information blandad med riktig. Att dreva mot två i taget ger samma effekt som att "mass-outa" då alla vet att det kommer att drevas mot alla för att få ut information. Enda skillnaden som är bra är att man ser hur folk motiverar sina röster samt att man ser hur folk flyttar dom.
Men då vi inte har så många val så får vi nog använda drev taktiken för att samla så mycket information vi kan.
Så kontentan av det hela är att vi borde försöka komma på ett sätt där vi får ut så mycket information av en person som möjligt när vi drevar och inte bara om den vi pressar utan alla som röstar på den personen med.

Jag har funderat en del kring Kön och beväpning, Jag är tveksam till att det finns en direkt link mellan vapen och fömåga. Jag tror snarare att det är endast för statestik, dvs att det finns X antal Y i varulvarna.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Möller said:
Dr. Frankenstein said:
Jag anser som jag skrivit tidigare att problemet verkar vara att ni fokuserar på kvantiteten av information inte kvaliten.[/qoute]

Du menar alltså att Paxen och Vimes satsar på kvantitet av information?
Det jag menar är att vi bör komma ihåg att bara för man säger att man har en kniv så kanske man inte har det. Vi behöver mer ingående förklaringar om varför man gör det.
Samt att man får ut mer information om dom som drevar än den som blir pressad.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag håller med, men det tror jag Vimes också gör. Du tillskriver dock Vimes åsikten att kvantitet är viktig och motiveringar behövs inte.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Möller said:
Jag håller med, men det tror jag Vimes också gör. Du tillskriver dock Vimes åsikten att kvantitet är viktig och motiveringar behövs inte.
Ska jag vara ärlig så har jag aldrig anklagat Vimes för något eller ens nämnt honom vid namn så det skulle uppskattas om du inte sätter ord i min mun.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Dr. Frankenstein said:
Ska jag vara ärlig så har jag aldrig anklagat Vimes för något eller ens nämnt honom vid namn så det skulle uppskattas om du inte sätter ord i min mun.
Men jag ber ju om ett förtydligande!


Du svarade på ett av Vimes inlägg med följande (min fetstil):
Dr. Frankenstein said:
Jag anser som jag skrivit tidigare att problemet verkar vara att ni fokuserar på kvantiteten av information inte kvaliten.
Det framstår som att detta »ni« inkluderar Vimes. Vilket är märkligt, eftersom Vimes skrivit tvärt emot de åsikter du tillskriver honom.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Möller said:
Dr. Frankenstein said:
Ska jag vara ärlig så har jag aldrig anklagat Vimes för något eller ens nämnt honom vid namn så det skulle uppskattas om du inte sätter ord i min mun.
Men jag ber ju om ett förtydligande!


Du svarade på ett av Vimes inlägg med följande (min fetstil):
Dr. Frankenstein said:
Jag anser som jag skrivit tidigare att problemet verkar vara att ni fokuserar på kvantiteten av information inte kvaliten.
Det framstår som att detta »ni« inkluderar Vimes. Vilket är märkligt, eftersom Vimes skrivit tvärt emot de åsikter du tillskriver honom.
Jag skriver ni då jag inte hade varit del i den konversationen och då inte kunde inkludera mig själv i den.
Jag vill bara uppmärksamma på att man bör försöka komma ihåg att mycket information är inte alltid bättre. Med det sagt så ska man inte heller fokusera på för liten del heller. Man måste kunna se macro och micro som två skilda saker med en relation till den andra.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Jag håller med Vimes i det som denna sagt. Att vi inte bör tjäna på att massouta för snabbt, eller utan motivering snarare. Tänk er detta scenariot: Första dagen så lyckas alla spelarna komma överens om att outa ALLT, sedan, i andra dagen så gör de detta, varulvarna tvingas nu ljuga på VÄLDIGT kort tid, de måste svara på mindre än 6 timmar för att inte bli misstänkta, och de är inte säkert att de får någon bra chans att prata med varandra. Detta leder i ett dåligt konstruerat spel till att byborna lätt kan urskilja lögnerna på loppet av bara någon enstaka dag. INTE BRA.

Jag tror att Zyas har tänkt till och att vi skulle hugga oss i ryggen ifall vi outade för mycket för tidigt. Sure, jag vill inte att någon som inte har outat något alls ska dö, för då förlorar byn möjlig information.

Så om vi utgår från att det är en dum idé att outa allt helt vilt så bör vi tänka på hur vi kan vända det till det bättre. Och här kommer Vimes lösning in i bilden. Om vi utöver outning tvingar spelare att:
1. motivera varför de drevar åt ett specifikt håll
2. Tvingar spelare att motivera varför de outar en specifik sak
3. Tvingar spelare som gärna vill vara obemärkta (ulvar) att skriva när drevet är på dem.
Så tror jag att vi tjänar tillräckligt mycket för att komma ut i en bättre situation än om vi bara kör "vanlig" massoutning.

Alltså, alla vill vi samma sak hoppas jag. Alla här vill väll att byn ska få så mycket information* som möjligt, därför att det för tillfället är varulvarna som har mest info, och det är ju det som spelet handlar om, att sluta famla i mörkret.

*
Och med information menar jag givetvis inte inte bara kön, vapen och kraft. Utan även alla små meningar som kan tyda på att någon är Demon.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Holy crap on a candlestick!

Det hände mycket och det fort.

Vi börjar såhär: Jag har varit med på varulvslir en gång innan och det var Stargate, jag var bybo och vi förlorade hårt. Damn you KK och xyas!

När vi lirade det så tjänade vi på att systematiskt hålla oss till ett attribut. Vi outade kön på alla och sedan kunde vi se vem som hade trovärdig info kring kön. Att vi sedan inte agerade på den goda infon vi fick är en helt annan sak och det gjorde att vi förlorade.

Till dagens läge:
Vimes argumenterar tuffare nu än förra varulvsliret, men det kan ha att göra med att han får mothugg. Han var bybo förra liret, btw.
KK gör samma sak nu som förra liret: samlar statistik främst, han var varulv då. Behöver inte betyda ett skit eftersom det är första rundan.
Dr. Frankenstein är väl lite hipp som happig, men än en gång: första rundan. Men det är lite onödigt beteende.

Jag hade egentligen velat att alla i tur och ordning outade sitt kön (låter illa, men ni fattar). VArför? Jo för att det "funkade" förra gången. I det nästa steget så drevade vi och såg hur folk betedde sig och sedan droppade vi ett par bitar info kring kön och kunde se vem som lät trovärdig.

Nu är det lite kört eftersom folk hojtar hej vilt om kön och beväpning. Men ni vet, citrusfrukter, livet och
lemonad. Vimes förslag låter hysteriskt dåligt. Ska vi ha flera olika attribut som folk väljer mellan att outa så att varulvarna kan droppa vad som helst i röran utan att vi får överblick? Nej, nej. Vi kör alla på något attribut. Förslagsvis det flest har outat hittills. Beväpning, right?

Varulvarna ska tvingas göra så mycket val som möjligt och tvingas vara så aktiva som möjligt.

Om den som senast outade vapen väljer nästkommande att outa sin beväpning, tillsammans med varför man valde den personen så måste varulvarna både snacka och välja.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Smrtihara said:
När vi lirade det så tjänade vi på att systematiskt hålla oss till ett attribut. Vi outade kön på alla och sedan kunde vi se vem som hade trovärdig info kring kön. Att vi sedan inte agerade på den goda infon vi fick är en helt annan sak och det gjorde att vi förlorade.
jag tror att det är ett problem som lätt kommer upp när man massoutar. att man får en massa information som man inte vet vad man skall göra med. och den förvirringen kan varulvarna utnyttja.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Jo, jag vet, det har verkligen gått undan!

Jag är fortfarande emot massoutning i första rundan och jag vet att det funkade i förra spelet men det var också så konstruerat att det skulle fungera. Vi vet _ingenting_ om några förmågor ännu och har inga garantier för att det kommer fungera med att massouta. Nej, motiveringar och outning under press är vad jag tycker vi ska köra på.

Rösterna är för övrigt otroligt spridda just nu.

Röst: Vimes
Motivering: Jag vill veta något om Vimes! Jag hoppar av drevet mot Dr. F eftersom han har outat något.

Möller: Vicotnic
Vicotnic: Vimes
Konrad Konvalj: Möller
Vimes: Dr. Frankenstein, Paxen, Fain, Vimes
Dr Frankenstein: Konrad Konvalj, Unfair, Lu-kaazh

3 personer har ännu inte röstat (Smrtihara, Maniac och Recca).
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Korpa said:
Rösterna är för övrigt otroligt spridda just nu.

Röst: Vimes
Motivering: Jag vill veta något om Vimes! Jag hoppar av drevet mot Dr. F eftersom han har outat något.

Möller: Vicotnic
Vicotnic: Vimes
Konrad Konvalj: Möller
Vimes: Dr. Frankenstein, Paxen, Fain, Vimes
Dr Frankenstein: Konrad Konvalj, Unfair, Lu-kaazh

3 personer har ännu inte röstat (Smrtihara, Maniac och Recca).
Tänkte bara posta den tabell jag för just nu, för er nya.
Den är i ordningen man har blivit röstad på.

Anledningen att jag postar den är för att vi ska ha en bra uppsikt över hur folk har röstat och vad folk har för kön,vapen och övrig information.

Konrand Konvalj: 1 (Unfair, Möller)
Möller: 1 (Paxen, Konrad Konvalj, Vicotnik, Vimes)
unfair: 0 (Möller, Paxen, Dr.Frankenstien)
Vimes: 4 (Vicotnik, Dr. Frankenstein, Paxen, Fain, Korpa)
Dr. Frankenstein: 3 (Konrad Konvalj, Unfair, Korpa, Lu-kaazh)
Korpa: 0 (Paxen)
Vicotnik: 1 (Vimes)

Kniv: 1 (Möller)
Pistol: 1 (Unfair)

Man: 1 (Dr. Frankenstein, Maniac)
Kvinna:

Övrigt: Det finns en "Shapeshifter" - Unfair
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,459
Smrtihara said:
Vimes förslag låter hysteriskt dåligt. Ska vi ha flera olika attribut som folk väljer mellan att outa så att varulvarna kan droppa vad som helst i röran utan att vi får överblick? Nej, nej. Vi kör alla på något attribut. Förslagsvis det flest har outat hittills. Beväpning, right?
Om det inte framkommit av min tidigare argumentering anser jag alltså att det viktigaste INTE är informationen i rollen (d.v.s. kön och beväpning). Det viktigaste i ett varuvlspel är VAD SOM SKRIVS. Det är i formuleringar varulvarna hittas. Kan vi skaka fram någon med hjälp av info är det också bra, men det är inte det primära, imo. Därför är det inressant att se vad folk väljer och så vidare och hur man resonerar kring vad man vill släppa för info.

(Noterar: En massoutning innebär att vi släpper all info, eller i varje fall all info om en viss sak (kön osv). Det anser jag alltså inte är det vi ska göra i första rundan, men det kan definitivt vara aktuellt senare.)

När vi hade massoutat kön i Stargate så stämmer det att vi kunde plocka en varulv på det. Det stämmer också att varulvarna agerade på informationen (och plockade Lukas och lämnade varulvs-xyas kvar som ensam kvinna), detta förvirrade oss rejält. Hade det inte varit för infon om kön i det läget tror jag att vi hade plockat xyas, för han hade gett ifrån sig scum tells tidigare. Varulvarna kan också agera, och agera mer genomtänkt, på informationen som outas.

Därför är det primära det som skrivs i tråden, argumentering, motiveringar och röster. Det är där varulvarnas ludna svansar syns bakom lögnerna.

Hur som tänker jag inte fortsätta den här agumenteringen med ytterligare en person, men det är noterat vad du tycker, Smrt. Det tycks heller inte finnas tillräckligt många outningsfanatiker (Smrt och Paxen är väl de enda som har argumenterat särdeles hår för det), och vi som inte vill massouta i första rundan är fler, så jag tror att det här är en ickefråga tills vidare.

Återigen, eftersom jag verkar framstå som om jag hatar och avskyr allt som outning heter: massoutning kan vara bra, men inte i första rundan. Massoutning är mer ett verktyg att dra fram när vi kört fast.

-*-

Jag har dock fyra röster på mig, så för att f lite drag i dreven kan jag avslöja att jag har information som rimligtvis borde innebära att det finns fler än två varulvar, och att jag i min roll har info som antyder att beväpning och förmåga hänger ihop.

Nu ska jag sova.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Wooohoooo!

Recca's in da house. :gremlaugh:

Tidigare erfarenheter av varulvsspel: Jag har lekt det här på roliga timmen i mellanstadiet, kom jag på. I övrigt är jag komplett newbie. Jag har dock följt senaste varulvsspelet. :gremsmile:

Jag har sett lite supernatural för länge sen. Men jag minns inte detaljer så bra. Men med tanke på den uppsjö monster, utöver demoner, som bröderna bekämpar, så borde DTF iaf kunna va vad som helst nästan (dtf=3e faktion?) med nästan vilka krafter som helst.

Förslaget som verkar ligga är att vi drevar mot 1-2 personer i taget som får avslöja någonting. Om någon av de första som det drevas mot är varulvar har de i så fall inte möjlighet att sitta med massa info om bybor som de kan gömma sig bakom (t.ex. kanske det är lättare att hävda att man är beväpnad med kniv när nån annan redan sagt att det finns knivar i spel?).

Likaså är det kanske ett troligt beteende av en varulv att vilja dreva mot icke varulvar och hoppar säkert relativt omotiverat på ett drevtåg?

Så det jag vill se och det jag tycker syftet med första rundan ska vara är följande: 1. Allt ska motiveras, precis som Vimes säger. Säger man sitt kön ska det finnas en motivering till det, banne mig. :gremtongue:
Och 2. Alla ska hinna outas på nåt sätt innan rundan är slut. Varulvarna ska ha så lite tid som möjligt att snacka ihop sig kring information de får av bybor.

Jag hade faktiskt tänkt fråga dig, Vimes varför du hade en aning kring att förmågor var knutna till vapen för det var det enda jag hängde upp mig på och som gjorde mig lite misstänksam mot dig.

Att massouta är dumt för att informationen då som sagt inte har någon motivering kring sig.

Jag har också en fråga kring varulvsspel generellt. Är det så att varulvarna kan sitta på information också eller är det bybor som har information enbart? Jag vet att varulvarna kan ha krafter men jag minns inget om information. Och är det en regel snarare än undantag att bybor har information?
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Hopp, får slänga ut mig några saker nu.
1. Ledsen för att jag har varit inaktiv, skolan tog mycket tid igår och körde slut på mig, men ska i fortsättningen försöka vara mer aktiv på kvällarna / helgerna.
2. Ikväll ska jag iväg på kräftskiva, och kommer kanske inte vara hemma förrens på Söndag. I så fall kommer jag försöka logga in i alla fall på Lördag och läsa igenom och hålla mig uppdaterad, men även försöka hinna med ett snabbt inlägg.

Jag har faktiskt inga tankar nu, och kommer tills vidare dra tillbaks min röst.

Jag är hemskt ledsen att allt mitt inföll precis på starten, då den brukar vara som intressantast.

Röst: Ingen
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Maniac said:
Jag kan passa på att outa att jag är en man.
Jag vet att redan Vimes har varit på dig om din outning. Men jag kan inte låta bli att kommentera detta också. Att outa sig utan att ha något drev mot sig ger oss väldigt lite att arbeta med. Om mass-outning vore det bästa i såna här spel så skulle det vara det första man gjorde i varje parti.

Sen så har det sagts i tråden att man ska låta bli att outa sig så länge man inte har ett drev, jag antar att du läste det eller har du missat det?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Maniac said:
Dels såg jag det viktigare att vi får reda på vilka kön alla har, beväpning är inte essentiellt i nuläget (anser jag i alla fall)
Varför anser du att kön är viktigare än beväpning?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Maniac said:
Jag är också lite av den personen att jag inte kan handla riktigt under stress och förvirrar lätt folk och vänder dem emot mig. Så jag fann det bättre att göra det nu istället för att klanta mig.
Du gjorde det helt enkelt för att slippa få ett drev emot dig? Är det så vi ska tolka din anledning?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Paxen said:
Vi tjänar på att alla outar någonting, för på det viset så har vi någon information om någon bli tagen av varulvarna.
Som jag nämt tidigare, vore massoutning en bra strategi så skulle spelet i sig vara trasigt. Anledningen till att jag är emot massoutning är att jag ogärna vill ge varulvarna mer information så de har större möjlighet att hitta eventuella powerroller.

Paxen said:
Som jag ser det så tycker majoriteten att vi ska outa något (utifrån tidigare inlägg så tolkar jag det iafall så) medans du och Vicotnik inte tycker det är en bra idé. Jag tycker att majoriteten bestmmer reglerna.
Vad beträffar majoriteten så ger jag inte mycket för det. Vill majoriteten något så anser jag att de får visa vad de tycker med sina röster.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Okej, nu kommer vi någonstans. Du är sur för att jag har föreslagit att folk ska outa beväpning. Enligt mig så är det bland det bästa vi kan göra, då någon kanske sitter på info, som t.ex X antal som har pistoler är varulvar osv. Inte helt omöjligt. Jag tycker att ditt förslag "suger" mer, då varulvarna får lättare att hitta på BS.
Varför vill du att vi ska outa beväpning före kön? För det kan lika gärna vara så att folk sitter på information om att det finns X antal varulvar bland männen och Y bland kvinnorna.
 
Top