Nekromanti Supernaturalgate - runda 1

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag måste säga att jag tycker vi håller ett ganska bra tempo nu. Vi har drevat fram:
Kniv (möller)
Pistol (unfair)
Det kan finnas shapeshifters (unfair)

Jag kommer försvinna och inte dyka upp förrens senare ikväll, och jag tror att det är bra om vi börjar få med alla i spel under kvällen. Vi är fortfarande en rätt tunn skara som skrivit.

Dock vill jag höja ett litet finger (typ lillfingret) kring det här:

Paxen said:
Du kan väl avslöja beväpning så har vi fått någon annan information?
Jag hade gärna sett att unfair hade fått välja mer själv vad som skulle outas. Det vore synd om vi fastnar i att det är beväpning vi outar efter, då det kanske kan ge varulvarna bättre förutsättningar för att förbereda lögner. Kön är inte alls ointressant heller, skulle jag vilja säga.

Jag vill inte se att vi har outat all beväpning och det visar sig att beväpningen bara säger något om förmågor, medan det egentligen är kön som kan vara ledtrådar till varulveriet. Så, låt det vara öppet, och låt de som outar argumentera för varför de outar det de outar.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
unfair said:
Paxen said:
Du har rätt, jag är medveten om att det inte ger mycket men vill inte få det begravt. Om man ska vara med specifik så tyder den på att jag har sett spår av en shapeshifter i området.

Jag är beväpnad med en Pistol.
Bra, då har vi något mer att gå på.

Normalt sett skulle jag inte vara orolig för DTF, men.. Om det finns en shapeshifter (baserat på vad Unfair tror om sin information) så kan det vara lite farligt. Då skulle den kunna gömma sig bland oss bybor. Om den shapeshiftern är en varulv så betyder det att om det finns en siare så blir det svårt att få veta om h*n är grön. Om det är en DTF så gör det ju inte oss så mycket.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Dr. Frankenstein said:
Röstar på: Vimes
Varför: För att driva ut mer information.
Nu gör du mig misstänksam, vän-med-alla uh? tips: Skriv lite mer kring dina röstbyten, främst i fortsättningen.

Sure, du la din röst på mig utan vidare motivering men jag skulle gärna sätt att du skrev något mer om den speciellt efter att jag uppmärksammade den.

Alltså, att göra sig vän-med-alla är en typisk varulvstaktik. Istället för att vara snäll, var konstruktiv.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Vicotnik said:
Spekulation: Kan det vara så att det finns X antal närstidsvapen och Y antal skjutvapen?
Det låter inte särskilt spekulativt eftersom ett närstirdsvapen och ett skjutvapen outats. :gremsmile: Dock kan det förstås vara så att det finns folk med förmågor som säger något om en sådan fördelning. Eller vapen-siare. Eller köns-siare. Eller folk med info om att si och så många kvinnor är varulvar. Eller att alla med pistol är bybor. Och så vidare.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Vimes said:
Jag måste säga att jag tycker vi håller ett ganska bra tempo nu. Vi har drevat fram:
Kniv (möller)
Pistol (unfair)
Det kan finnas shapeshifters (unfair)

Jag kommer försvinna och inte dyka upp förrens senare ikväll, och jag tror att det är bra om vi börjar få med alla i spel under kvällen. Vi är fortfarande en rätt tunn skara som skrivit.

Dock vill jag höja ett litet finger (typ lillfingret) kring det här:

Paxen said:
Du kan väl avslöja beväpning så har vi fått någon annan information?
Jag hade gärna sett att unfair hade fått välja mer själv vad som skulle outas. Det vore synd om vi fastnar i att det är beväpning vi outar efter, då det kanske kan ge varulvarna bättre förutsättningar för att förbereda lögner. Kön är inte alls ointressant heller, skulle jag vilja säga.

Jag vill inte se att vi har outat all beväpning och det visar sig att beväpningen bara säger något om förmågor, medan det egentligen är kön som kan vara ledtrådar till varulveriet. Så, låt det vara öppet, och låt de som outar argumentera för varför de outar det de outar.
Vi har lång tid att kunna outa annat. Vi har beväpning, det borde betyda något. Jag tycker att vi ska avslöja något fast innan vi går vidare till information som man kanske har. I det här fallet så tycker jag att man först ska avslöja beväpning, sedan kön, det är mitt förslag.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Vicotnik said:
Spekulation: Kan det vara så att det finns X antal närstidsvapen och Y antal skjutvapen?
Definitivt! Jag tror du är något på spåret här. Antingen det eller att det bara finns ett begränsat antal vapen av en av typerna, typ "det finns exakt 4 gevär.".
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
unfair said:
Dr. Frankenstein said:
Röstar på: Vimes
Varför: För att driva ut mer information.
Nu gör du mig misstänksam, vän-med-alla uh? tips: Skriv lite mer kring dina röstbyten, främst i fortsättningen.

Sure, du la din röst på mig utan vidare motivering men jag skulle gärna sätt att du skrev något mer om den speciellt efter att jag uppmärksammade den.

Alltså, att göra sig vän-med-alla är en typisk varulvstaktik. Istället för att vara snäll, var konstruktiv.
Snäll? Jag försöker samla så mycket data jag kan. Då det var ett drev mot dig så hakade jag på i hoppet om att du skulle berätta något som jag skulle kunna ha nytta av och det gjorde du.

Då dom tre erfarna spelarna är unfair, Vimes och Vicotnik så vill jag helst ha drev mot dom för att få se hur som svarar och vad.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Jag kom på att mitt sätt att dreva mot alla är väldigt dumt. Vimes har rätt, drev ska ju se till att avslöja mer.

Därför föreslår jag att vi gör som man gjorde i Mutant Chronicles: En person får avslöja, t.ex. beväpning och sen säga till en annan att avslöja vad han har för beväpning. Är alla med på det här
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Paxen said:
Jag kom på att mitt sätt att dreva mot alla är väldigt dumt. Vimes har rätt, drev ska ju se till att avslöja mer.

Därför föreslår jag att vi gör som man gjorde i Mutant Chronicles: En person får avslöja, t.ex. beväpning och sen säga till en annan att avslöja vad han har för beväpning. Är alla med på det här
Låter som en bra ide.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Paxen said:
Vi har lång tid att kunna outa annat. Vi har beväpning, det borde betyda något. Jag tycker att vi ska avslöja något fast innan vi går vidare till information som man kanske har. I det här fallet så tycker jag att man först ska avslöja beväpning, sedan kön, det är mitt förslag.
Det håller jag inte med om. Jag ser hellre en större splittring i vad som outas. Det är mycket lättare för varulvarna att vara on top of things om de vet vad som förväntas av dem. Jag ser helst att det hålls öppet vad som outas, och att den som outar får motivera sig. Möller lyckades ju till exempel ge ifrån sig en liten liten tell när han skulle motivera sin outning. Mycket bättre än bara ett kort: "Jag är beväpnad med en pistol."

We needz info.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Och nej, jag är inte med på din ping-pong Paxen. Inte nu, och inte hugget i sten att det är beväpning som ska outas. Jag tror inte vi ska massouta redan i första rundan.

NU ska jag lämna er åt ert öde tills kvällen. (Fan vad svårt det är att slita sig!)
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Vimes said:
Och nej, jag är inte med på din ping-pong Paxen. Inte nu, och inte hugget i sten att det är beväpning som ska outas. Jag tror inte vi ska massouta redan i första rundan.

NU ska jag lämna er åt ert öde tills kvällen. (Fan vad svårt det är att slita sig!)
Varför tycker du att det är fel att avslöja beväpning först? Om alla outar den så har vi info om en sak om alla. Om man outar allt möjligt så betyder det att en person kan avslöja att h*n har info om att det finns varulvar, en annan kan avslöja att det finns spöken osv, osv.

Om majoriteten är med på detta, skulle du då också följa strömmen?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Vimes said:
Och nej, jag är inte med på din ping-pong Paxen. Inte nu, och inte hugget i sten att det är beväpning som ska outas. Jag tror inte vi ska massouta redan i första rundan.
Massoutning har fördelen att vi får reda på all information och kan använda vår information och förmågor. Nackdelen är att vi gör power-rollerna till väldigt utsatta, vilket är till våran nackdel. Så det gäller att hitta en balans på informationen vi outar. För mycket information är skadligt, för lite information är skadligt.

Detta förutsätter dock att spelet är konstruerat på ett korrekt sätt.

Sen så är det direkt dåligt att slänga ur sig information innan man har ett drev mot sig, och då pratar vi inte om att någon har lagt sin röst på dig. Röster byte gärna och ofta plats och inte för ens man har flertalet röster på sig är det värt att gå ut med någon information.

För utöver det vi skriver så är våra röster det vi har att gå på. Vem röstade på vem och i vilken ordning.

Som röstläget ser ut just nu så är det enligt följande:
Konrand Konvalj: 1 (Unfair)
Möller: 3 (Paxen, Konrad Konvalj, Vicotnik, Vimes)
unfair: 3 (Möller, Paxen, Dr.Frankenstien)
Vimes: 0 (Vicotnik)
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Vicotnik said:
Som röstläget ser ut just nu så är det enligt följande:
Konrand Konvalj: 1 (Unfair)
Möller: 3 (Paxen, Konrad Konvalj, Vicotnik, Vimes)
unfair: 3 (Möller, Paxen, Dr.Frankenstien)
Vimes: 0 (Vicotnik)
Rättelse
Konrand Konvalj: 1 (Unfair)
Möller: 3 (Paxen, Konrad Konvalj, Vicotnik, Vimes)
unfair: 3 (Möller, Paxen, Dr.Frankenstien)
Vimes: 0 (Vicotnik, Dr. Frankenstein)
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Dr. Frankenstein said:
Rättelse
Konrand Konvalj: 1 (Unfair)
Möller: 3 (Paxen, Konrad Konvalj, Vicotnik, Vimes)
unfair: 3 (Möller, Paxen, Dr.Frankenstien)
Vimes: 0 (Vicotnik, Dr. Frankenstein)
Så lyckas jag göra fel ska ju vara
Konrand Konvalj: 1 (Unfair)
Möller: 3 (Paxen, Konrad Konvalj, Vicotnik, Vimes)
unfair: 2 (Möller, Paxen, Dr.Frankenstien)
Vimes: 1 (Vicotnik, Dr. Frankenstein)
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Vicotnik said:
Vimes said:
Och nej, jag är inte med på din ping-pong Paxen. Inte nu, och inte hugget i sten att det är beväpning som ska outas. Jag tror inte vi ska massouta redan i första rundan.
Massoutning har fördelen att vi får reda på all information och kan använda vår information och förmågor. Nackdelen är att vi gör power-rollerna till väldigt utsatta, vilket är till våran nackdel. Så det gäller att hitta en balans på informationen vi outar. För mycket information är skadligt, för lite information är skadligt.

Detta förutsätter dock att spelet är konstruerat på ett korrekt sätt.

Sen så är det direkt dåligt att slänga ur sig information innan man har ett drev mot sig, och då pratar vi inte om att någon har lagt sin röst på dig. Röster byte gärna och ofta plats och inte för ens man har flertalet röster på sig är det värt att gå ut med någon information.

För utöver det vi skriver så är våra röster det vi har att gå på. Vem röstade på vem och i vilken ordning.

Som röstläget ser ut just nu så är det enligt följande:
Konrand Konvalj: 1 (Unfair)
Möller: 3 (Paxen, Konrad Konvalj, Vicotnik, Vimes)
unfair: 3 (Möller, Paxen, Dr.Frankenstien)
Vimes: 0 (Vicotnik)
Vad föreslår du då? Ska vi starta drev mot folk för att avslöja en sak, som beväpning eller ska vi föra ping-pong metoden? Eller något annat?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Paxen said:
Vad föreslår du då? Ska vi starta drev mot folk för att avslöja en sak, som beväpning eller ska vi föra ping-pong metoden? Eller något annat?
Det jag tror vi kan få ut mest information ifrån är att vi drevar, utan krav på att just X/Y ska outas utan det blir upp till de vi drevar mot att välja vad de vill outa samt motivera varför de inte valde att outa sin andra egenskap.

Samt så bör vi ha två drev igång samtidigt, vilket gör det svårare för varulvarna. Något som vi bör undvika är att i slutet ha två jämnstarka drev för då kan lätt varulvaran gå in och styra vem som åker.
 

Gamgolfi

Veteran
Joined
5 Jun 2011
Messages
142
Location
Borås
Hejsan!
Blev inaktiv, skummat igenom sidorna.
Inaktiviteten berodde på att jag hade lunch när spelet började och sedan kom en matte-lektion i vägen samt en brandövning.

Återkommer snart när jag läst igenom inläggen lite mera grundligt, det som jag läst hittills är det väl aktivt att så många som möjligt som unfair sa, kön elr. beväpning.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Dr. Frankenstein said:
Då dom tre erfarna spelarna är unfair, Vimes och Vicotnik så vill jag helst ha drev mot dom för att få se hur som svarar och vad.
Jag skriver inte detta för att vara dryg eller så, utan mer för att visa detta exempel:

Lu-kaazh har 4 spel på nacken.
Paxen har minst 3 på wrnu, och dessutom roddat som spelledare i 1.
Unfair har två precis som jag.
 
Top