Nekromanti Storytelling vs Rollspel

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Däremot är väl, när man tänker på det, "rollperson" jäkligt märkligt? Vad innebär det ens? Känns rätt tautologiskt. Borde det inte räcka med "roll"? Eller "spelroll", "spelperson" etc?

Inte konstigt att det heter "gubbe", egentligen.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Vimes said:
Däremot är väl, när man tänker på det, "rollperson" jäkligt märkligt? Vad innebär det ens? Känns rätt tautologiskt. Borde det inte räcka med "roll"? Eller "spelroll", "spelperson" etc?

Inte konstigt att det heter "gubbe", egentligen.
"Gubbe" är det bästa! Det brukar jag använda.

Och ja, kvinnliga rollpersoner är också "gubbar".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Vimes said:
Däremot är väl, när man tänker på det, "rollperson" jäkligt märkligt? Vad innebär det ens? Känns rätt tautologiskt. Borde det inte räcka med "roll"? Eller "spelroll", "spelperson" etc?

Inte konstigt att det heter "gubbe", egentligen.
"Roll" har jag börjat använda när jag ska förklara rollspel för oinsatta. Det funkar rätt bra. Man har en roll.

Möjlig nackdel är väl att det i teorin finns risken att man kan misstolka roll som något annat än en fiktiv persona; Att vara spelare eller spelledare är ju också en roll man har, liksom. Det kanske är därför vi har -person?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Vimes said:
Mukwa said:
Äventyrsspels Chock använde begreppet Chockmästare. Det är mig veterligen det enda svenska spelet som inte haft en spelledare.
Det måste vara den sämsta SL-omskrivningen någonsin.

"Spelledare" är en ganska bra term tycker jag. Känns som den medger en större spännvidd (mellan att bara handleda spelet, ge det flyt och att styra det) än "Game master".
Tror det hette "chill master" i originalet. Antar att man ville följa samma mönster när man översatte
chill -> chill master,
chock -> chockmästare
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Mukwa said:
Äventyrsspels Chock använde begreppet Chockmästare. Det är mig veterligen det enda svenska spelet som inte haft en spelledare.
Hahahaha

Vad sägs om "Traumatisör"? "Förövare"? "Exhibitionist"?

Joakim är kvällens exhibitionist och har förberett sig genom att skriva ett ambitiöst scenario som han kommer leda Anna, Klas och Frans igenom!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Undrar vad jag ska kalla spelledaren för i Blå Himmel?

Rikskansler?
Överbefälhavare?
Upprorsledare?
Quisling?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Arvidos MC said:
Mukwa said:
Äventyrsspels Chock använde begreppet Chockmästare. Det är mig veterligen det enda svenska spelet som inte haft en spelledare.
Hahahaha

Vad sägs om "Traumatisör"? "Förövare"? "Exhibitionist"?

Joakim är kvällens exhibitionist och har förberett sig genom att skriva ett ambitiöst scenario som han kommer leda Anna, Klas och Frans igenom!
Haha! Japp lite så. Jag håller med Vimes. Det är en riktigt dålig titel på det. Kanske den sämsta. Traumatisör var kick-ass!
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Jag håller med. Det här med lite varierad terminologi i ett spel är inget som är unikt för WoD. Det var kanske inte fullt lika vanligt 'back in the day' som det är nu att ha sin "egen" terminologi i spelet men nog existerade det även då.

Jag tror i varje fall inte att det var för att man bytte eller ändrade vissa termer som vissa WW-spelare hade en lite överlägsen attityd.

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
krank said:
Visst är WoD och D&D inte speciellt olika i ren regelmekanik - de har båda samma grundtänk liksom. Spelar man Vampire the Masquerade med alla regler så är det ett helt otroligt komplext och crunchy spel, med detaljerade specialregler för allting.

Men - genom att kalla det "storytelling"; genom att i texten fokusera på annat än strid och regelpill, genom att uttryckligen skriva att man ska skita i regler man inte gillar, inte låta reglerna "komma ivägen", fokusera på intriger etc. så skapas förväntningar och idéer om hur spelet ska spelas som är nog så viktiga som de mekaniska reglerna.
This! Ville bara säga att jag håller med.

@Gordeg (om du nu läser den här tråden): Det är nog som Krank uttrycker sig som jag har menat de gånger vi diskuterat detta utanför det här forumet :gremsmile:

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Vimes said:
Däremot är väl, när man tänker på det, "rollperson" jäkligt märkligt? Vad innebär det ens? Känns rätt tautologiskt. Borde det inte räcka med "roll"? Eller "spelroll", "spelperson" etc?

Inte konstigt att det heter "gubbe", egentligen.
Gubber är bra. Annars gillar jag 'karaktär' också. Egentligen bättre än rollperson...

Cog.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Cogitare said:
Annars gillar jag 'karaktär' också. Egentligen bättre än rollperson...
Nä. Jag är helt för karaktärsblad då detta i princip syftar till rollpersonens karaktär. Men karaktär är något rollpersonen har, inte en synonym tycker jag. Såvida man inte spelar sig själv.

Annars är rollperson bland det lättaste konceptet att acceptera nya namn på för mig. Alter Ego, äventyrare, utredare... allt beroende på spelets koncept. Även om jag oftast återgår till just rollperson.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Smaken är som baken antar jag. Jag ser på ordet 'karaktär' som i att man 'spelar en karaktär'.

Kanske gillar jag det för att ordet 'character' ofta används i engelska rollspel vilket är vad jag läser och spelar mest.

Cog.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Det var inte på något vis WW som uppfann termen storytelling i rollspelssammanhang.

Denna berömda artikel från 1980 skiljer redan på rollspelare och berättare. Rollspelare är här det som senare kommit att kallas "method actors", alltså spelare som ser inlevelse i sin roll som A och O, och försöker att aldrig vara "off-lajv". Berättare är sådana som istället ser till handlingen som helhet och är beredda att prioritera berättelsen över sina RPs intressen, det vill säga att de har det som kom att kallas "author stance".
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jo, engelskans character är nästan garanterat anledningen till att så många säger karaktär på svenska. Lite av en felöversättning.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Cogitare said:
Vimes said:
Däremot är väl, när man tänker på det, "rollperson" jäkligt märkligt? Vad innebär det ens? Känns rätt tautologiskt. Borde det inte räcka med "roll"? Eller "spelroll", "spelperson" etc?

Inte konstigt att det heter "gubbe", egentligen.
Gubber är bra. Annars gillar jag 'karaktär' också. Egentligen bättre än rollperson...

Cog.
Haha. Jag brukar också säga gubbe ibland. Rollperson låter jättemärkligt när man tänker på det egentligen Roll + person. Makes no sense som sagt. Inte tänkt på det för jag har vuxit upp med termen bara.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Efter att ha sett igenom Six Feet Under så gick jag över till att kolla på Breaking Bad. Jag avslutade just Breaking Bad och började på Game of Thrones.

Sen tänkte jag lite på vad jag gillar med de serierna. Six Feet Under är starkt karaktärsdrivet, det kollade jag liksom på för att den hade så bra och trovärdiga karaktärer som serien var strukturerad runt, och jag kände med dem.

Breaking Bad har också välgjorda, medryckande karaktärer, men där var det främst att varje avsnitt slutade i en så sjukt spännande cliffhanger som fick mig att plöja avsnitt efter avsnitt, storyn liksom.

Game of Thrones målar upp en tilltalande värld mer än något annat, som jag vill försjunka i.

Så, vi har snackat mycket om GNS tre agendor genom åren, men kanske kan man snacka om de fyra saker som gör alla spel intressanta, oavsett agenda? Att man kan se fram emot att få gestalta sin balla rollperson, att få uppleva den balla storyn, att få utforska den balla settingen... och att få spela det balla spelet enligt dess regler.

Lite tankar bara, (om rollspel och "storytelling") vet inte om de är bra för något.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
Arvidos MC said:
Så, vi har snackat mycket om GNS tre agendor genom åren, men kanske kan man snacka om de fyra saker som gör alla spel intressanta, oavsett agenda? Att man kan se fram emot att få gestalta sin balla rollperson, att få uppleva den balla storyn, att få utforska den balla settingen... och att få spela det balla spelet enligt dess regler.
Var faller OSR in? Det verkar alltid bakas ihop med att "spela det balla spelet/Step On Up" etc, men samtidigt tycks varje beskrivning av dessa spelstilar gå helt på tvärs mot den agenda som faktiskt finns inom OSR -- bedömningar i stället för fasta regler, improviserade domslut, spelarklurighet snarare än rollpersonsförmågor och så. Det ligger ju helt på tvärs mot sådana spel som vanligen inkluderas här, typ D&D 4e, Agon och andra experiment med extrem regeldefinierad spelighet.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Värst vad alla fokuserade på spelledarbegreppet! Jag menade att man bytte namn på många olika saker. Jag uppfattade det som att man gick ganska långt för att visa att ens spel var fundamentalt annorlunda än alla andra spel, inte bara genom terminologi utan även i tonläge mm.

Cogitare said:
This! Ville bara säga att jag håller med.
@Gordeg (om du nu läser den här tråden): Det är nog som Krank uttrycker sig som jag har menat de gånger vi diskuterat detta utanför det här forumet :gremsmile:
Du och Krank har helt klart en poäng, men om jag skulle välja ut den viktigaste erfarenheten att lära sig av från storytellingens guldålder så skulle jag säga att reglerna behöver leva upp till det som utlovas från konstruktörerna.
Det hjälper inte att säga "vårt spel är annorlunda!" om det inte faktiskt är annorlunda. Alla flamewars om att Vampire inte är skräck, powergejming i kampanjer som inte var avsedda för powergejming osv visade på det oundvikliga resultatet av regler som inte stödjer den avsedda (?) spelstilen.

(Vill här inflika att Cogitare inte var en av de spelkompisar jag nämnde att jag hade problem med när den här problematiken peakade. Han spelledde mest AD&D Dark Sun då! Good times.)
 
Top