Vimes said:Däremot är väl, när man tänker på det, "rollperson" jäkligt märkligt? Vad innebär det ens? Känns rätt tautologiskt. Borde det inte räcka med "roll"? Eller "spelroll", "spelperson" etc?
Inte konstigt att det heter "gubbe", egentligen.
Vimes said:Däremot är väl, när man tänker på det, "rollperson" jäkligt märkligt? Vad innebär det ens? Känns rätt tautologiskt. Borde det inte räcka med "roll"? Eller "spelroll", "spelperson" etc?
Inte konstigt att det heter "gubbe", egentligen.
Vimes said:Mukwa said:Äventyrsspels Chock använde begreppet Chockmästare. Det är mig veterligen det enda svenska spelet som inte haft en spelledare.
Det måste vara den sämsta SL-omskrivningen någonsin.
"Spelledare" är en ganska bra term tycker jag. Känns som den medger en större spännvidd (mellan att bara handleda spelet, ge det flyt och att styra det) än "Game master".
Mukwa said:Äventyrsspels Chock använde begreppet Chockmästare. Det är mig veterligen det enda svenska spelet som inte haft en spelledare.
Arvidos MC said:Traumatisör
Krille said:Rikskansler?
Haha! Japp lite så. Jag håller med Vimes. Det är en riktigt dålig titel på det. Kanske den sämsta. Traumatisör var kick-ass!Arvidos MC said:Mukwa said:Äventyrsspels Chock använde begreppet Chockmästare. Det är mig veterligen det enda svenska spelet som inte haft en spelledare.
Hahahaha
Vad sägs om "Traumatisör"? "Förövare"? "Exhibitionist"?
Joakim är kvällens exhibitionist och har förberett sig genom att skriva ett ambitiöst scenario som han kommer leda Anna, Klas och Frans igenom!
krank said:Visst är WoD och D&D inte speciellt olika i ren regelmekanik - de har båda samma grundtänk liksom. Spelar man Vampire the Masquerade med alla regler så är det ett helt otroligt komplext och crunchy spel, med detaljerade specialregler för allting.
Men - genom att kalla det "storytelling"; genom att i texten fokusera på annat än strid och regelpill, genom att uttryckligen skriva att man ska skita i regler man inte gillar, inte låta reglerna "komma ivägen", fokusera på intriger etc. så skapas förväntningar och idéer om hur spelet ska spelas som är nog så viktiga som de mekaniska reglerna.
Vimes said:Däremot är väl, när man tänker på det, "rollperson" jäkligt märkligt? Vad innebär det ens? Känns rätt tautologiskt. Borde det inte räcka med "roll"? Eller "spelroll", "spelperson" etc?
Inte konstigt att det heter "gubbe", egentligen.
Cogitare said:Annars gillar jag 'karaktär' också. Egentligen bättre än rollperson...
Haha. Jag brukar också säga gubbe ibland. Rollperson låter jättemärkligt när man tänker på det egentligen Roll + person. Makes no sense som sagt. Inte tänkt på det för jag har vuxit upp med termen bara.Cogitare said:Vimes said:Däremot är väl, när man tänker på det, "rollperson" jäkligt märkligt? Vad innebär det ens? Känns rätt tautologiskt. Borde det inte räcka med "roll"? Eller "spelroll", "spelperson" etc?
Inte konstigt att det heter "gubbe", egentligen.
Gubber är bra. Annars gillar jag 'karaktär' också. Egentligen bättre än rollperson...
Cog.
Arvidos MC said:Så, vi har snackat mycket om GNS tre agendor genom åren, men kanske kan man snacka om de fyra saker som gör alla spel intressanta, oavsett agenda? Att man kan se fram emot att få gestalta sin balla rollperson, att få uppleva den balla storyn, att få utforska den balla settingen... och att få spela det balla spelet enligt dess regler.
Cogitare said:This! Ville bara säga att jag håller med.
@Gordeg (om du nu läser den här tråden): Det är nog som Krank uttrycker sig som jag har menat de gånger vi diskuterat detta utanför det här forumet![]()