Nekromanti Storytelling vs Rollspel

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Hade en ordväxling med Krille på gamla forumet angående storytelling och rollspel. Fortsätter här i stället.

Själv anser jag att rollspel och storytelling är samma sak. Åtminstone om man utgår från de spel som har publicerats i ST-stallet White Wolf. Dessa spel kan ju inte skilja sig något från "ordinarie rollspel" på hur man spelar dem - eller är jag helt ute och seglar? Är ST en ny form av rollspel? Är Koboldspel en annan form fast äldre?

Vill ha svar från er övriga. Vad skiljer ST från rollspel? Enligt mig själv - ingenting.

/PAX
 

Inte Anonym

Veteran
Joined
16 May 2000
Messages
1
Location
Trollhättan
jag måste hålla med dig PAX.
För mig är det inte någon skillnad på t.ex Vampire eller Eon som spel, utan det är snarare spelstilen som avgör om det är mer "sagoberättande" eller mindre.

Det verkar dock som om många försöker framhäva att det finns större möjlighet till "rollspelande" i storyteller systemet.
på det kan jag bara säga sammasak igen. Hur bra man rollspelar eller leversig in i rollerna har inget med systemet att göra.

Det finns garanterat folk som rollspelar i neotech "bättre" än de flesta Vampire grupper...

Vet inte om jag är inne på rätt diskution men iallafall.

- För övrigt anser jag att Italic stilen bör förändras.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
<I>För mig är det inte någon skillnad på t.ex Vampire eller Eon som spel, utan det är snarare spelstilen som avgör om det är mer "sagoberättande" eller mindre.
Det verkar dock som om många försöker framhäva att det finns större möjlighet till "rollspelande" i storyteller systemet. på det kan jag bara säga sammasak igen. Hur bra man rollspelar eller leversig in i rollerna har inget med systemet att göra.</I>

Absolut. Jag ser ingen anledning till att det skulle vara svårare att leva sig in i rollen i vanligt rollspel. Det är kanske på det viset att i Storytelling så har man ett större <B>krav</B> på sig att leva sig in i rollen, men det är ju inte samma sak.

/Dnalor, som har skrivit fler inlägg än Krille när detta skrivs, HAHA!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
ingen HTML?

Vad dåligt. Går det inte att använda HTML-koder i detta nya forum?

/Dnalor, som försökte och misslyckades.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: ingen HTML?

Jo, det går, men det beror på forumet. För just detta forum råkar HTML vara avslaget, då kan man istället använda märkningar, som finns beskrivet här: http://forum.rollspel.nu/faq_swedish.pl?Cat=#html

Märkningar är lite lättare att använda och kan inte paja forumets utseende på samma sätt som HTML. Man ser på en rad ovanför formuläret som man skriver sitt inlägg i om HTML är aktiverat eller avslaget i just det forum man skriver i.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Själv anser jag att rollspel och storytelling är samma sak. Åtminstone om man utgår från de spel som har publicerats i ST-stallet White Wolf. Dessa spel kan ju inte skilja sig något från "ordinarie rollspel" på hur man spelar dem - eller är jag helt ute och seglar? Är ST en ny form av rollspel? Är Koboldspel en annan form fast äldre?"

IMHO, det är en enorm skillnad på storytelling och "riktiga rollspel". Storytelling är mer fokuserad på historians berättande, medan "riktiga rollspel" är mer fokuserade på historians kollektiva skapande. West End Games definierade detta som "story creating" i Shatterzone, till skillnad från "story telling".

Koboldspel, slutligen, är man dessvärre tvungen att definiera som "den sortens rollspel som man själv inte spelar". Personligen tycker jag att storytellare är ångestkobolder, till exempel.

Och jo, det finns en skillnad. Åtminstone i första Vampire-utgåvan så finns det ett stycke om att man ska "bestämma hur ens krönika ska utvecklas i förväg." Jag vet inte hur ni tolkar det, men för mig är det en rätt tydlig uppmaning att skita i spelarna för att berätta spelledarens story.

- Krille
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
okej... nu var inläggen inte så långa...

Kom igen nu...

Hoppas du inte lever med tron att alla ST spelare är ångestfylda 15 åringar som dessutom är nybörjar gothare...

merparten kanske är... men inte alla... Dock var det ju faktiskt roligare att spela vampire när man var en 14-15 år gammal ångestladdad nybörjar goth... Men det betydde inte att rollspelandet var dåligt...

Och jo, det finns en skillnad. Åtminstone i första Vampire-utgåvan så finns det ett stycke om att man ska "bestämma hur ens krönika ska utvecklas i förväg." Jag vet inte hur ni tolkar det, men för mig är det en rätt tydlig uppmaning att skita i spelarna för att berätta spelledarens story.

Skulle tippa på att det är borta nu... men vi spelade aldrig så... Vårt storytellande handlade om att vi alla berättade en historia tillsammans som en stor lycklig familj... eller nått...

chrull - måste man skriva nått här ??
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hoppas du inte lever med tron att alla ST spelare är ångestfylda 15 åringar som dessutom är nybörjar gothare..."

Nä, tvärtom! De flesta som jag har träffat är 18+ och gamla inslitna gothare. Ångestfyllda är de dock väldigt ofta...


- Krille
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
(Off topic)

Detta gäller inte ämnet, men vilket äcklig grön färg du fått på ditt namn Krille!

"Believe in nothing!"
 
G

Guest

Guest
Re: ingen HTML?

"Jo, det går, men det beror på forumet."

Skärp er, så här kan ni inte hålla på. Bestäm er för en metod för bövelen! Företrädesvis skulle den förhärskande tekniken då bli den beprövade HTML-märkningen vilken onekligen har fungerat väl hittills.

/Jakob - som inte ens kan logga in med sitt riktiga användarnamn.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: ingen HTML?

Inte helt sant. HTML-märkning kan få forumets utseende att flumma till sig rejält, eller kunde i alla fall i den förra versionen. Detta är omöjligt med märkningstekniken.

Och om alla faktiskt inte i ren desperation kastade sig in på forumet utan faktiskt såg lite vad som står på förstasidan (mitt på faktiskt) så finns det en härlig informationslänk där det står en herrans massa om det nya forumet, att man måste registrera om sig etc.

/Azagthoth
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Jag kan ju ha missuppfattat alltihop, men jag trodde att storytelling var en typ av rollspel, ett sätt att spela rollspel på. Och vidare har jag fattat det som ett mellanting av friform och regelrollspel, men det verkar inte vara helt rätt.
Jag skulle vilja fråga exakt vad som är definitionen för friform, jag har alltid trott att det är som vilket rollspel som helst men med avsaknad av regler. Men det verkar inte som att det är allt, någon som kan förklara?

- Zire
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Storytelling definierades av Mark Rein*hagen i första utgåvan av Vampire som en rollspelsstil som är mer fokuserad på handling och berättarteknik och mindre fokuserad på regler och resultat.

Friform är inte definierat någonstans, men allmänt brukar det definieras friform som rollspel utan regler. Det behöver inte vara baserat på något tryckt rollspel.


- Krille
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
GM is GOD

Jag vet inte hur ni tolkar det, men för mig är det en rätt tydlig uppmaning att skita i spelarna för att berätta spelledarens story.

Det är inte en helt orimlig tolkning. I de WoD spel jag medverkat har 2/3 varit vanligt rollspel (med sunkiga regler, men det kan vara kul i.a.f) och 1/3 varit vad jag har kommit att betrakta som Storytelling: mycket enkelriktade spårvagnsäventyr. En förutbestämd story som berättas med hjälp av spelarna där spelarnas inverkan begränsar sig till att hitta på repliker och avgöra små detaljer.

Jag vill inte generalisera från mina erfarenheter till hela företeelsen men jag har hittills inte fått någon förklaring på vad Storytelling går ut på som inte gör det A: vanligt rollspel, eller B: Railroading.
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Enligt mig är väl den största skillnaden på användandet av reglerna. Om man t.ex. jämför Eon och Vampire upptäcker man att Eon har en stor hög med regler mot vampire (som jag tror tar upp regelsystemet på ett kapitel - ser inte till nya utgåvan) vampire koncentrerar sig mer på vad en spelledare bör tänka på, hur världen ser ut och hur man skapar en bra spelkväll (vilket jag anser att man inte behöver så mycket hjälp med).
nån sa nått om att ST är som rollspel fast med dåliga regler. Det är det som är hela grejjen. Se bort från tärningslagen och fokusera på att rollspela. bra rollspelande bör belönas, och när man sitter med en tjock regelbok kan det bli så att spelarna lätt fokuserar på dem istället ("<I>hur mycket pluss får jag för att slå från sidan i dimma </I>o.s.v.") när det hela handlar om att spela en roll och ha roligt tillsammans!

jag tycker ST är bra i det att det är lättare att få spelarna att ROLLspela istället för att rollSPELA, men om man har ett gäng bra spelare (som jag tyckervåran spelargrupp som vi har nu är) så är det ingen större skillnad mer än att det är en annan värld och man är oftast överlägsen i WhiteWolf spelen (om man jmf med människor vill säga)

Allt kommer till en sak. Det är inte reglerna som är det viktiga i rollspel utan gruppen man rollspelar med...



[--- Jan Arenö ---]
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Storytelling spelen har mest regler

Jag skulle vilja säga att Vampire har kanske mer regeler än Eon. Många stirrar sig blinda på att spelsystemmet förklaras på en sida. Men det finns ju massvis med regler att använda systemmet till. Och nya regler adderas ju i varje ny bok som släpps till Vampire. Det gäller för alla WOD spelen.
 

Jogge

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
23
Location
Luleå
Re: Storytelling spelen har mest regler

Och nya regler adderas ju i varje ny bok som släpps till Vampire
Jasså... då måste jag ta och läsa igenom mina WOD böcker för jag hittar aldrig några nya regler.

Jag tror du blandar ihop regler med förmågor.
Visst kommer det nya Diciplines, gifts osv i de flesta WOD böcker men det är ju inte regler.

Jogge - Hobbyvarulv
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"nån sa nått om att ST är som rollspel fast med dåliga regler. Det är det som är hela grejjen. Se bort från tärningslagen och fokusera på att rollspela."

Vad du vill ha sagt är att storytelling-rollspel är rollspel där man gör så usla regler att man inte vill använda dem?

Storytelling är enligt mig ingen ursäkt att göra usla regler. Att låta en person som är ointresserad av regler designa usla regler för att minska reglernas användning är som att låta en person som inte har det minsta intresse av trafiksäkerhet designa bilar utan krockskydd åt Volvo, så att de osäkra bilarna ska leda till att folk kör saktare och därför blir bättre förare.

Återigen, det finns ingen ursäkt för att göra usla regler. Man kan göra snabba och bra regelsystem som hjälper storytelling om man bara vill. Den som påstår att Call of Cthulhu inte lämpar sig för storytelling är antingen okunnig eller lögnaktig, och till skillnad från White Wolfs tärningsorgie så fungerar det, är snabbt och enkelt och ger betydligt mer trovärdiga resultat. Släng därtill att keepers har ignorerat regler i Cthulhu sedan 1979 (eller var det 1982?) med framgång, utan Mark*Reinhagens usla regler.

"jag tycker ST är bra i det att det är lättare att få spelarna att ROLLspela istället för att rollSPELA"

Personligen tycker jag att storytelling är bra på berättarteknik. Visst, till viss del framhävs rollspelandet framför rollspelandet, men detta sker på bekostnad av rollspelandet, det vill säga kombinationen av en interaktiv spelaktivitet och en rollprestation. Vill jag spela spel har jag Monopol. Vill jag prestera en roll finns den lokala teaterföreningen. Men rollspel hittar jag fan ingen annanstans än i rollspel. Att förneka vare sig roll eller spel är att ta bort det ur rollspelet och därmed frångå termen, IMHO.


- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Re: Storytelling spelen har mest regler

Jag skulle vilja katigorisera diciplines och gifts som regler. Lika så alla +/- som man kan få för olika handlingar. Som sagt det är en regel som används i systemmet. Inte ett nytt regelsystem.

Hunden - Hobbyhund
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Hoho, ok, nu stämmer jag kanske ganska bra in på beskrivningen, utom det där om ångestladdad, för det är jag rakt inte, men så behöver inte alls vara fallet, och jag tycker du gör fel i att kategorierar på det där sättet.

Som tillägg tycker jag inte alls det är någon skillnad på hur man spelar vampire och hur man spelar t.ex. drakar och demoner 6. där planerar SL sådanna saker som höjdpunkt, mål, hinder och intriger på samma sätt som att man bestämmer den grundläggande historien i vampire!

Termerna "storytelling" och "storyteller" tror jag helt enkelt är tillsatta för att det är lättare för oinsatta att förstå den, än om man använder den uttjatade termen "dungeonmaster" som blir alldeles för långsökt.
 
Top