Starcraft 2

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Jaha... när spelar vi igen? Jag spelar en del mot AI:n och har kommit till läget att "Harder" är lite för lätt (men fortfarande kul på så sätt att jag behöver vara lite skärpt), medan jag bara kan slå "Very hard" med riktigt ostiga sten-sax-påse-grejer. Vinner jag inte de första 7 minutrarna är jag kokt i macro-bajs.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jaha... när spelar vi igen? Jag spelar en del mot AI:n och har kommit till läget att "Harder" är lite för lätt (men fortfarande kul på så sätt att jag behöver vara lite skärpt), medan jag bara kan slå "Very hard" med riktigt ostiga sten-sax-påse-grejer. Vinner jag inte de första 7 minutrarna är jag kokt i macro-bajs.
Bra! Very Hard är liksom "på riktigt" och riktigt krävande och jag brukar tycka att tempot där motsvarar 1v1 i platinum league.

I morron ska jag på studentskiva men kör ni!

Sedan är onsdagar en trevlig dag så jag ses gärna då!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag kör gärna 3VS3 (mot dator eller om vi vill spela mot 3 randoms på internet).

Lite konstateranden annars:
* jag är mer skärpt när jag kör själv än när jag kör i lag (går in i nåt slags "det här löser mina team-kompisar") som jag måste ta mig ur
* ni är lite för snabba och jag har lite för dåligt tävlingstänkande för att se någon jätteframtid för 2vs2, om vi inte gör något "du måste spela med fel ras, tjolahopp" av det
* att vi övar på coop hela gänget känner jag mig mest pepp på
---
Tillägg eftersom Xyas hann svara före: Jag säger absolut inte nej till 2vs2 heller, men det blev lite för lika de senaste matcherna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
4v4 är spex och ska vi köra 2v2 kan jag tänka mig att spela off-race som terran!

Kul att du är med Xyas! Häng på i vår röstchatt i Discord också (Basse har postat en inbjudan längre upp i tråden).

Är det 20:00-22:00 som gäller i vanlig ordning?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Kul att du är med Xyas! Häng på i vår röstchatt i Discord också (Basse har postat en inbjudan längre upp i tråden).
De inbjudningslänkarna har löpt ut (säger den).
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Bra spel igår, även om det gick lite sisådär sista två matcherna. Very hard-AIn sopar banan med Harder-AIn.
Lärdomar:
* vänta inte tills du har massa gateways/etc innan du skaffar massa trupper för då är det kört vid ett stort "tidigt" AI-anfall
* skicka ut din armé på kartan, bättre att slåss i fiendens bas än i din egen
* testa koordinera anfall mot en av fienderna och försök slå ut den
Överkurs:
* anpassa vilka trupper du skapar efter vad fienden gör istället för att spela "som vanligt" :)
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Bra spel igår, även om det gick lite sisådär sista två matcherna. Very hard-AIn sopar banan med Harder-AIn.
Lärdomar:
* vänta inte tills du har massa gateways/etc innan du skaffar massa trupper för då är det kört vid ett stort "tidigt" AI-anfall
* skicka ut din armé på kartan, bättre att slåss i fiendens bas än i din egen
* testa koordinera anfall mot en av fienderna och försök slå ut den
Bra tips!

Överkurs:
* anpassa vilka trupper du skapar efter vad fienden gör istället för att spela "som vanligt" :)
Nonsens! Mutalisker funkar alltid! 🙄
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Om jag får ge tips så är det:

1) Se till att du "saturiserar" (fult ord!) dina baser ordentligt. Du vill ha 16 probes/drones/scv's som hämtar mineraler och 6 som hämtar gas för att en bas ska vara fullt saturiserad.

När en bas är saturiserad vill du att en ny bas ska kunna börja samla in mineral och gas (så det är nog dags att börja expa lite innan din första bas är helt fullt saturiserad).

2) Gör av med dina mineraler och gas. Det är helt fel strategi i starcraft att spara inkomster, tvärtom, se till att de kommer till användning så fort som möjligt. Du vill undvika att produktionen står stilla och att du har mineraler/gas som är ospenderade.

3) Bygg också trupper av någon sort. När du väl har byggt en gateway/barracks/hatchery, se till att du kontinuerligt kan bygga enheter där.

4) Försök att nå 200/200, dvs så många enheter du kan. För mig tar det ca 10 minuter om jag får vara ifred och hittar expansioner nära, men det kan absolut optas mer.

5) Uppgradera dina vapen och rustningar (eller tech) först när du har tillräckligt många enheter att det gör skillnad. Det kan finnas andra anledningar att bygga ebays/evolution chambers/forge, men om det är för att uppgradera dina trupper så prioritera antal trupper över uppgraderingar

Tips! Du kan mäta det här genom att titta på grafen för scv's/drones/probes efter matchen. Helst ska linjen vara helt rak och inte ha några avbrott (skitsvårt!). Men till oss nybörjare så räcker det gott att bara försöka saturisera baser, expandera i rätt tid, göra av med mineraler och gas, bygga soldater.

Nu kanske du vill utforska kartan och vara aktiv med dina trupper? Det är inte dumt, men på vår nivå tror jag att vi i de flesta fall vinner om vi har en "dödsboll" som helt enkelt är ostoppbar. Min erfarenhet säger mig att kvantitet oftast vinner över kvalitet/tech.

Ready?

GL HF!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Jaha... När är det dags att betvinga världsrymden igen? Onsdag, samma tid som vanligt? (då är det Italien - Schweiz i fotbolls-EM och det kan jag nog missa)
 
Top