Nekromanti [SPOILERS] Väktarens Vrede för Spelledare

Prokke

Veteran
Joined
20 Oct 2014
Messages
47
Har kört färdigt akt ett och börjat på akt två. Det var mycket fajt! Ganska enkla fajter, det var bara en av spelarna som var nere på noll men blev räddad av ett livselixir. Livselixiren har gjort att spelarna blivit väldigt kaxiga, men nu efter striderna har det blivit brist på livelixir i staden. De med pengar har köpt upp alla lager, de fattiga får klara sig med illaluktande örtomslag.

Den första rovklansgardisten som dök upp blev direkt fastnaglad av en bågskytt och sen prompt ihjälslagen av en bärsärkande rese. Den andra gardisten blev lite segare då spelarna hade otur med tärningarna, men när de insåg vad rovklansmagikern höll på med så delade de upp attackerna och utan magikern som påskyndade helandet så pallade inte rovklansgardisten att hålla emot och dog snabbt.

När striderna var klara stog dock spelarna handfallna, de kände sig klara och när stadsvakterna bad alla att hålla sig undan for de rappt till Antiktorget för att försöka köpa lite nya prylar och fylla på med livselixir igen. De hade inget intresse av att ta reda på mer varför slukhålet uppstått, vilka de här underliga bestarna var eller vad den där kvinnan i början ville ha hjälp med...

Striderna blev lite förutsägbara, med samma initiativ hela tiden och snarlika fiender. Jag borde nog ha lagt till lite mer motstånd allteftersom, speciellt när jag märkte hur lätt de tog kål på första gardisten.

I fortsättningen kommer jag nog att låta motståndarna mörka sina för- och nackdelar. Kanske gömma magikerna i ett fönster långt bort eller i en folksamling så att man inte ser dem. Samt låta bristen på livselixir bli halvpermanent och ta 60 daler för livselixiren.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Kolla in errata för en utmärkt ändring av Livselixir.

Efter du infört den tror jag ingen använder Livselixir "i onödan"...
 

Prokke

Veteran
Joined
20 Oct 2014
Messages
47
Mycket bra ändring! Nu blir det väldigt roligt att spelarna fått en elixirmakare hängd för att han sålde korrumperade elixir! :D
 

Cake

Veteran
Joined
25 May 2015
Messages
22
En rent regelteknisk fråga: hur tolkar ni Dolani(f d svartkappan som leder Solens Soldenärer) då det står i hans Taktik att "han försöker hugga en motståndare två gånger per runda och samtidigt använda en andra fiende som mänsklig sköld" MEN båda de Förmågor som används(Fint(mästare) för att hugga två gånger och Akrobatik(mästare) för mänsklig sköld) är aktiva, och om jag har förstått saken rätt så kan en endast använda en aktiv Förmåga per runda, eller är det jag som tänker fel här?
Tack för svar :)
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Nu har jag inte boken framför mig, men är inte Akrobatik (mästare) reaktiv? Den borde väl iaf vara det. Isåfall stämmer det, om inte har det blivit knas någonstans.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Moberg;n110399 said:
Nu har jag inte boken framför mig, men är inte Akrobatik (mästare) reaktiv? Den borde väl iaf vara det. Isåfall stämmer det, om inte har det blivit knas någonstans.
Vill bara lite allmänt sådär påminna om att fråga dylika frågor i Frågor om Förmågor tråden. Långt ifrån alla läser spoilertrådar som denna...
 

Cake

Veteran
Joined
25 May 2015
Messages
22
@Moberg: tyvärr är den aktiv, dubbelkollade och kollade erratan, så de e nog som du säger, de har blivit knas någonstans
@CapnZapp: ville ta upp frågan här iom att de gällde en karaktär från VV, och just specifikt dess taktik, vilket inte är en allmän fråga, då om en läser akrobatik(mästare) och fint(mästare) rakt av ur regelboken så borde det inte vara någon fråga om hur det fungerar, hoppas det känns tillräckligt motiverat :)
 

secondFANFARE

Veteran
Joined
15 Aug 2015
Messages
59
Jag funderar lite kring tidslinjen för "Väktarens Vrede" (VV) och "Den eviga nattens riddare" (DENR). Har jag förstått det rätt att DENR inträffar efter VV?

Det som lett mig till detta är mäster Orai som Vidina träffar på i cellerna under Soltemplet i DENR (s.35) och som sedan beskrivs på s.118 i VV. I den senare konstateras att Orai infångats dagen innan slukhålet uppstod - vilket alltså placerar DENR efter VV.

Hur lång tid kan ha passerat mellan de två berättelserna?
 

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
secondFANFARE;n110717 said:
Jag funderar lite kring tidslinjen för "Väktarens Vrede" (VV) och "Den eviga nattens riddare" (DENR). Har jag förstått det rätt att DENR inträffar efter VV?

Det som lett mig till detta är mäster Orai som Vidina träffar på i cellerna under Soltemplet i DENR (s.35) och som sedan beskrivs på s.118 i VV. I den senare konstateras att Orai infångats dagen innan slukhålet uppstod - vilket alltså placerar DENR efter VV.

Hur lång tid kan ha passerat mellan de två berättelserna?
Bra fråga, farbror fanfar! :) När jag skriver romanerna tänker jag mig att de utspelar sig i ett av många parallella symbaroum-universa. Varje spelgrupp skapar en egen version av Ambria/Davokar genom sitt spelande, och Alavans och Vidinas öden ligger på den "nivån". Man ska alltså inte ta det som sker i romanerna som ett mellanspel (eller liknande) till kampanjens äventyr - det som står i DENR och DSHV kan mycket väl motsägas av äventyren. MEN ... Din iakttagelse är helt riktigt, DENR utspelar sig rimligtvis efter TFVV. Och om du vill göra händelserna i romanerna till en del av din spelgrupps universum så är det förstås helt i sin ordning! ;-)?
 

secondFANFARE

Veteran
Joined
15 Aug 2015
Messages
59
Det låter jättebra, det är ju förstås det bästa sättet att hantera det hela då man inte vill att berättelserna ska komma i vägen för varandra. Jag planerar definitivt att försöka väva in några av personerna från DENR på ett naturligt sätt i min kampanj genom små gästspel - på lite samma sätt som rollpersonerna kan träffa på Goriol i TFVV. Mina spelare kommer att läsa romanerna också och om jag inte gör det hela alldeles för uppenbart tror jag att det kan bidra till att göra en del scener mer minnesvärda. Sen hjälper det säkert också till att få dem att känna sig del av en levande värld där det finns många aktiva agenter.

Ni får jättegärna fortsätta låta personer från DENR och också den kommande "Det svarta hjärtats vilja" dyka upp i kampanjböckerna - varje gång jag ser ett namn på någon mindre karaktär från romanerna där brukar det sätta igång fantasin ytterligare.

Tack för att du skriver romanerna förresten, har läst DENR två gånger redan och den har hjälpt en hel del i att förstå hur särskilt Tistla Fäste fungerar och faktiskt också gett en bra bild av hur ett äventyr i Symbaroum kan se ut för någon som aldrig spelat eller lett ett spel där.
 

secondFANFARE

Veteran
Joined
15 Aug 2015
Messages
59
Baksidan på boken innehåller följande upplysande konversation.. kanske finns det också mer inuti.

"Det.. det är bara hösten du känner. Fukten och blåsten. Mörkret..."
"Fukten är konstant, blåsten och mörkret också", försökte hon förklara. "Hösten kommer inte i... svallvågor..."
[...]
"Du har rätt, det är inget att oroas över... bara en helt vanlig höstmorgon i Tistla Fäste, bara en..."
Orden dog ut, mördade av en klang som inte hade hörts i lycksökarstaden på över fyra år - klangen från den norra palissadportens varningsklocka.

Det bör alltså vara tidig höst.
 

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
Vi är lite försiktiga med att skriva ut årstider, Riddar Kanelsnurra. Det kan dyka upp nån referens i en eller annan stämningstext, men annars vill vi att ni ska vara så fria som möjligt att avgöra vilken tid på året äventyren utspelar sig.
 

secondFANFARE

Veteran
Joined
15 Aug 2015
Messages
59
Här kommer några små frågor som någon kanske kan hjälpa mig att hitta svar på

1) I Tistla Fäste så finns det två krogar utmärkta på kartan som jag inte kunnat hitta någon riktig information om
a) "Syltan", bortsett från den "hemliga frasen" (Lycksökarens hamn s.10) så beskrivs inte denna. Vilken sorts mat kan dom tänkas servera? Vad för slags klientel riktar dom sig till?
b) "Svartjom", kan detta vara någon slags beckjoms-krog - alltså som "Must" fast för fantaster av lite "hårdare" drycker? Varför är jomen svart (alltså varför heter krogen som den gör)?

2) På tal om beckjom - att det är någon typ av starksprit som är "mustig" framkommer i "Lycksökarens hamn" s.12 vid beskrivningen av ölhaket "Must". Tolkar man det rätt att beckjom är någon typ av whisky? Eller rör det sig snarare om någon slags vodka-liknande moonshine som barbarerna gör ute i skogen?

3) "Halobans ring" och haken därikring nämns en hel del både i "Rollspelet" och "Tistla Fäste: Väktarens Vrede". Man nämner också att "Must" till exempel ligger utanför Halobans ring men att det trots det kan gå vilt till där. Var ligger egentligen Halobans Ring? Vilket område täcker den? Och menar man då alltså det område där den gamla barbarfästningen låg?

Uppdatering - ser nu i kartan från kartpaketet att vägen är markerad där.

4) Två andra områden som inte riktigt beskrivs är
a) "De gamlas park" - varför har parken det namn den har? I väktarens vrede står det att solpräster finns där och tar hand om stadens oroliga befolkning. Är det en slags minneslund eller direkt kopplad till Soltemplet - kanske en park med statyer och religiösa symboler?
b) "Östertorg", de andra torgen är relativt väl beskrivna - finns det något av intresse här?
Just i och med att de är direkt utmärkta på kartan så vet jag att jag kommer att få frågor från mina spelare gällande dessa förr eller senare.

Jag inser givetvis att jag har full frihet att definiera allt detta själv, men om det finns någon officiell tanke från spelskaparna kring dessa platser och saker så skulle det vara jätteintressant att höra.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Förstefadern;n111534 said:
Vi är lite försiktiga med att skriva ut årstider, Riddar Kanelsnurra. Det kan dyka upp nån referens i en eller annan stämningstext, men annars vill vi att ni ska vara så fria som möjligt att avgöra vilken tid på året äventyren utspelar sig.

Det står någonstans att det var 8 dagar sedan storbråket på Symbaroums Salonger, där Anadea startade bråket. I handouten står det att det var "...den tjugofrjärde dagen av andra månaden, år 21 efter Segern" Dock vet vi ju inte vilka årstider som infaller när i Ambria, men jag tänker mig att det är likt Tyskland typ.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Ska tillägga att jag har varit rätt usel på att hålla koll på tiden under vår kampanj, det har varit sommar i snart två år typ :p Har haft uppehåll under sommaren och drar igång igen till nästa vecka, så då får det typ bli marsrugg. "Var det inte sommar?" "Nej, ni trodde det... men det är tidig vår"
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
mo.;n119565 said:
det har varit sommar i snart två år typ
You were lucky to begin play during the long summer, but winter is comming!

mo.;n119565 said:
drar igång igen till nästa vecka, så då får det typ bli marsrugg. "Var det inte sommar?" "Nej, ni trodde det... men det är tidig vår"
Eller så gör du en grej av det. Bönderna har varit glada för de har kunnat få rätt många extra skördar, men nu är alla isföråd slut, träd och växter börjar dö av den långdragna värmen, sjöar börjat torka ut....
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341

Rymdhamster;n119566 said:
You were lucky to begin play during the long summer, but winter is comming!
Haha, ja - fast det har varit en sommar av rätt bråd ond död för de flesta.

Rymdhamster;n119566 said:
Eller så gör du en grej av det. Bönderna har varit glada för de har kunnat få rätt många extra skördar, men nu är alla isföråd slut, träd och växter börjar dö av den långdragna värmen, sjöar börjat torka ut....

Davokar brer ut sig snabbare än Amrierna hinner skövla!
 

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
Hejloj! Ursäkta att det dröjt men med Spelarbok, Häxhammare, roman och engelska grundböcker på skrivbordet har jag nästan haft svårt att nå tangentbordet... :)

secondFANFARE;n111730 said:
1) I Tistla Fäste så finns det två krogar utmärkta på kartan som jag inte kunnat hitta någon riktig information om
a) "Syltan", bortsett från den "hemliga frasen" (Lycksökarens hamn s.10) så beskrivs inte denna. Vilken sorts mat kan dom tänkas servera? Vad för slags klientel riktar dom sig till?
b) "Svartjom", kan detta vara någon slags beckjoms-krog - alltså som "Must" fast för fantaster av lite "hårdare" drycker? Varför är jomen svart (alltså varför heter krogen som den gör)?
På a) svarar vi "Syltan är din att förvalta" och på b) Beckjom finns i många varianter, från alkoholosande fuljom till den zarekiska, mer raffinerade varianten; jag skulle gissa att Svartjom är en särskilt mörk variant (från Vajvod?) som den krogen har specialiserat sig på ...

secondFANFARE;n111730 said:
2) På tal om beckjom - att det är någon typ av starksprit som är "mustig" framkommer i "Lycksökarens hamn" s.12 vid beskrivningen av ölhaket "Must". Tolkar man det rätt att beckjom är någon typ av whisky? Eller rör det sig snarare om någon slags vodka-liknande moonshine som barbarerna gör ute i skogen?
Beckjom är en form av öl men i grundutförandet betydligt starkare än den ambriska stuten; barbarerna dricker den nästan alltid utspädd, ambrierna ... no so much ...

secondFANFARE;n111730 said:
4) Två andra områden som inte riktigt beskrivs är
a) "De gamlas park" - varför har parken det namn den har? I väktarens vrede står det att solpräster finns där och tar hand om stadens oroliga befolkning. Är det en slags minneslund eller direkt kopplad till Soltemplet - kanske en park med statyer och religiösa symboler?
b) "Östertorg", de andra torgen är relativt väl beskrivna - finns det något av intresse här?
Just i och med att de är direkt utmärkta på kartan så vet jag att jag kommer att få frågor från mina spelare gällande dessa förr eller senare.
Rörande a) får du nog fråga Nattbäcka, men jag förmodar att "de gamla" hänvisar till alverna och att borgmästaren vill ära dem av någon anledning (säkert kopplad till hans tidigare äventyr), och vad gäller b) är torget vid Österport en mer traditionell "bondemarknad" (har för mig att det nämns någonstans ...)
 
Top