Nekromanti [SPOILERS] Väktarens Vrede för Spelledare

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Tjena! Tänkte att vi startar en ny tråd för oss som vill prata om vad som händer i det nya äventyret till Symbaroum, så att det inte blir några spoilers i den gamla tråden som skrevs när ingen visste någonting om handlingen. Återkommer med mina egna tankar om modulen så fort jag har hunnit samla mig lite och har tid att skriva.
 

Shatrokva

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
8
Det första jag såg var äventyrskartan med ett stort svart hål mitt i Tistla Fäste, fantastiskt, och tur att inte karaktärernas bostad i Fästet av slumpen blev placerad där...

Generellt tycker jag den nya kampanjen har mindre linjära inslag än tidigare äventyr, vilket jag uppskattar. En potentiell farhåga är att spelarna inte alls är intresserade att arbeta med Järnpakten. Äventyrsmässigt är det en mindre problem, eftersom eftersökningar kring korruptionskällan kan i Tistla fäste med andra grupperingar. Det skulle dock vara tråkigt om spelarna missar de fint beskrivna miljöerna i Davokar.

Symbaroums starka fokus på gruppens och individernas målsättning gentemot Davokar är verkligen bra. Hitintills har dock målsättningarna i vår grupp varit mer traditionella, det vill säga guld och erfarenhet. Alverna kan kanske i detta avseende ge spelarna ett alternativt sätt att uppnå rikedom och styrka, än att rota i jorden.
 

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
Jo, Shatrokva, tanken med upptakten och de personligt designade "betalningskraven" är ju att i stort sett vilken spelgrupp som helst ska ha incitament att rota i röran. Men det är ju inte alltid som saker fungerar som man tänkt. :) Hör gärna av dig och berätta hur det gick. Vi tycker själva att TFVV i flera avseenden är ett av de bästa äventyr vi producerat (kanske till och med det allra bästa), så det ska bli väldans intressant att får ta del av era spelrapporter. :)
 

Prokke

Veteran
Joined
20 Oct 2014
Messages
47
Min grupp var inte speciellt intresserade av att hjälpa till. De litar mer till Ordo Magica än några skumma utsocknes som vill mötas på några skumma tavernor. Men de har precis börjat, vi får se vad som händer.
 

Shatrokva

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
8
Förstefadern;n82222 said:
Jo, Shatrokva, tanken med upptakten och de personligt designade "betalningskraven" är ju att i stort sett vilken spelgrupp som helst ska ha incitament att rota i röran. Men det är ju inte alltid som saker fungerar som man tänkt. :) Hör gärna av dig och berätta hur det gick. Vi tycker själva att TFVV i flera avseenden är ett av de bästa äventyr vi producerat (kanske till och med det allra bästa), så det ska bli väldans intressant att får ta del av era spelrapporter. :)
Tack för svaret. Det kommer med all sannolikhet bli en episk historia, värd både hyllande och skam inriktade kväden. Vi har dock inte avslutat kopparkronan ännu, så det blir först i maj som vi kommer ta tag i Väktarens vrede. Däremot kommer miljöerna i Tistla fäste användas omedelbart. Ni har verkligen fått in en bra känsla och problematisering av stadens konflikter. Favoriten är nog styggodromen, inte på grund av gladiatorspelen i sig, utan på grund av dess effekt på staden. Supporters (... eller förmodligen huliganer), rusdrycksberoende gladiatorer, exotiska djur och galna mystiker, det ger stämning åt en stad.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Jag skulle gärna vilja veta vad de olika månaderna heter, både i folkmun och de nya namnen.
 

Mejdej85

Veteran
Joined
1 Aug 2014
Messages
5
Min spelgrupp har precis gett sig in i skogen för att ta sig till Hurian-lo apaks grav, och med tanke på hur sällan vi lyckas spela så får vi se när vi tar tag i väktarens vrede.
Men jag har lite funderingar kring järnpaktens ring som RP hittade i samband med vilddjurets märke, än så länge så är det ingen som vågat binda den till sig och därmed använt den. Men om dom skulle få för sig att göra det vet jag inte riktigt hur jag ska hantera det, är det teara-teana i andra änden eller hur är tanken? Eftersom Vernam och Alven som blev flådda tillhörde teara-teanas cell.
Än så länge springer RP ärenden åt Nattbäcka och ordo magica och är väldigt skeptiska till övriga fraktioner. Antagligen efter alvernas brutala metoder uppe titanerna i tidigare äventyr.

Hur ska jag få mina RP att närma sig järnpakten? Känns som att det nästan är ett måste för väktarens vrede.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Jag använde Godrai från Det Förlovade Landet eftersom han var den enda alv RP haft personliga kopplingar till. Han kontaktade RPn som satt på sig ringen kort därefter med en kryptisk sändning av bilder och intryck som avslutades med en kallelse och en varning. Har inte spelat ut det faktiska mötet än så får se vad dom händer då.
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
180
Location
Södertälje
Mina spelare drogs in i järnpaktens göranden via en personligt involverad rollperson ( https://www.rollspel.nu/threads/693... alver är likadana som Godrai och hans grupp.
 

Mejdej85

Veteran
Joined
1 Aug 2014
Messages
5
Sopbil;n83779 said:
Men det bör väl inte vara något problem även om rollpersonerna är misstänksamma mot alverna? Det kan ju bli ett mycket intressant möte där Teara-Téana måste försöka övertyga rollpersonerna om att inte alla alver är likadana som Godrai och hans grupp.
Ja det kan ju faktiskt bli ett väldigt intressant möte. En utav RP är en häxa och hennes mål är att skydda skogen, så det kanske blir en enkel sak att få dom involverade på ett eller annat sätt.
 

Prokke

Veteran
Joined
20 Oct 2014
Messages
47
Jag fortsatte bara äventyret innan med Väktarens vrede och hade inte tänkt igenom hur jag skulle locka över RP:erna på hennes sida. Jag hade inte planerat speciellt bra och lyckades bränna mötet mellan RP:erna och Anadea stenhårt. Jag försökte fråga vad de begärde för att hjälpa henne, tyvärr var RP:erna väldigt misstänksamma och vägrade gå med på något innan de fick reda på vad saken gällde exakt. De var varken intresserade av rikedom eller föremål. Nu håller de på med striden och om det är så att de inte tänker gå vidare planerar jag att låta Ordo Magica be dem om hjälp med att undersöka vidare.

Jag känner att jag nog måste förbereda striderna mer, typ skisser över platserna där striderna tar plats. Är det någon som har gjort något liknande redan? Eller finns det något smidigt verktyg för sånt?
 

Mejdej85

Veteran
Joined
1 Aug 2014
Messages
5
För mina spelare har Ordo magica och Nattbäcka också fungerat som en katalysator. Så i den milda grad att när Svartkappan Lestra ville hjälpa RP med sin färd mot Hurian lo-apaks grav genom att erbjuda dom ett resesällskap i form av en mäktig teurg så tackade dom glatt nej med invändningen att Ordo magica hade nog inte tyckt om det. Men men, det är deras val såklart. Tyckte bara det var lite roligt.

I vår spelgrupp använder vi figurer på spelbordet för att illustrera strider, vi tycker att det blir lättare att avgöra avstånd och vem som anfaller vem osv.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Prokke;n84269 said:
Jag känner att jag nog måste förbereda striderna mer, typ skisser över platserna där striderna tar plats. Är det någon som har gjort något liknande redan? Eller finns det något smidigt verktyg för sånt?
Bortsett från de gånger kartor faktiskt följer med i äventyren, brukar jag försöka rita upp kartor där jag vet (eller tror mig veta) var strider ska ta plats. Om det händer på platser jag inte redan har en ordentligt karta förberedd tar jag bara fram ett vitt papper och skissar upp området och relevanta saker inom det - RP och motståndare, byggnader och föremål av intresse. Ofta brukar jag skissa så lite som möjligt till och börja med, och lägger sedan till position av te x "Den där tunnan du nämnde" allt eftersom spelarna frågar.

Inser att detta är lite off topic. Så se nu till att komma tillbaka dit! ^^
 

Rabastes

Veteran
Joined
29 Mar 2014
Messages
7
I produkten nämns flera gånger att man kan ladda ner tillbehör från Järnringens butik. Vet inte om jag sumpat mitt slag för Vaksam eller om de inte finns där än?
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Rabastes;n86123 said:
I produkten nämns flera gånger att man kan ladda ner tillbehör från Järnringens butik. Vet inte om jag sumpat mitt slag för Vaksam eller om de inte finns där än?
Kolla igen :)
 

ekofest

Veteran
Joined
2 Apr 2012
Messages
42
Location
Örebro
Mejdej85;n84712 said:
För mina spelare har Ordo magica och Nattbäcka också fungerat som en katalysator. Så i den milda grad att när Svartkappan Lestra ville hjälpa RP med sin färd mot Hurian lo-apaks grav genom att erbjuda dom ett resesällskap i form av en mäktig teurg så tackade dom glatt nej med invändningen att Ordo magica hade nog inte tyckt om det. Men men, det är deras val såklart. Tyckte bara det var lite roligt.

I vår spelgrupp använder vi figurer på spelbordet för att illustrera strider, vi tycker att det blir lättare att avgöra avstånd och vem som anfaller vem osv.
En aning OT men, har du några tips på passande figurer?
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Vi har börjat spela nu. Gruppen gillade när häxorna dyker upp men har än så länge varit rätt fega, men det tar sig nog nästa runda. Vi fick bryta precis när de räddat sina första invånare och skulle bege sig in i dammolnet. Det var en del saker som inte gick helt klockrent i början, under mötet med Aneada. De hade frågor som de ville ställa om vem hon var och vem de i förlängningen arbetar för.

De tyckte att hon var konstig men kommer nog köra vidare i äventyret av nyfikenhet mer än någonting annat. De är i princip ekonomiskt oberoende eftersom att vi spelat sedan Symbaroum kom ut, och de har hunnit samla på sig rätt mycket skatter, men eftersom att hela deras identitet bygger på äventyr och utforskande kommer det nog flyta på ändå.
 

davalt

Veteran
Joined
30 Dec 2013
Messages
50
Allt detta prat om att RP är skeptiskt inställda mot Aneada och att hennes erbjudande inte riktigt lockar RP fick mig att tänka. Vi har ännu inte påbörjat vår Symbaroum kampanj, så det är en bit kvar innan vi kommer till Väktarens Vrede. Men jag funderar på att redan i början introducera Aneada som en SLP.

Jag funderar på att låta henne vara med i karavanen i DFL. Sedan kommer hon att finnas med under hela Kopparkronan som en allierad till RP men inte som en central SLP. Kanske får de veta att hon håller på med något lite skumt, att hon lämnar Solkyrkan och skärmar sig från sina tidigare vänner (RP). När hon sedan kontaktar dem och ber dem om hjälp i Väktarens Vrede så kommer de sannolikt att vara mer benägna att tacka ja, de vill förstås veta varför hon betett sig så konstigt. Det är också mycket sannolikt att de då ger sig ned i underjorden för att leta rätt på hennes lik.
Vad tror ni om en sådan modifiering av äventyret?
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
davalt;n86284 said:
Allt detta prat om att RP är skeptiskt inställda mot Aneada och att hennes erbjudande inte riktigt lockar RP fick mig att tänka. Vi har ännu inte påbörjat vår Symbaroum kampanj, så det är en bit kvar innan vi kommer till Väktarens Vrede. Men jag funderar på att redan i början introducera Aneada som en SLP.
Det låter absolut som en spännande idé, men kanske borde de inte lära känna henne så väl? Som jag har förstått det kommer det vara en del av spänningen att ta reda på vem Aneada är, men vem säger att de lärt känna hennes sanna jag bara för att de känner varandra lite grann? Incidenten på Symbaroums Salonger och andra händelser i hennes liv som beskrivs i VV kan ju framstå som rena bagateller när de händer, och sedan bli en central ledtråd när de läser om dom i en av stadsvakternas utredningar.

Om du använder henne som SLP hade det varit roligt att höra hur det går.
 

davalt

Veteran
Joined
30 Dec 2013
Messages
50
mo.;n86298 said:
Det låter absolut som en spännande idé, men kanske borde de inte lära känna henne så väl? Som jag har förstått det kommer det vara en del av spänningen att ta reda på vem Aneada är, men vem säger att de lärt känna hennes sanna jag bara för att de känner varandra lite grann? Incidenten på Symbaroums Salonger och andra händelser i hennes liv som beskrivs i VV kan ju framstå som rena bagateller när de händer, och sedan bli en central ledtråd när de läser om dom i en av stadsvakternas utredningar.
Jag tänker mig att istället för att spänningen ligger i att ta reda på vem Anadea var så ligger spänningen i att ta reda på vad hon höll på med egentligen. Jag inbillar mig att spänningen till och med kan bli större om rollpersonerna känner henne sedan tidigare och känner till lite om hennes situation. Men det kommer nog att kräva lite modifiering av äventyret.

Exempelvis är det sannolikt att de går direkt till soltemplet för att fråga om henne i och med att de då inte behöver hitta solsymbolen i hennes väska för att förstå att hon är kopplad till kyrkan (vilket i och för sig känns som en svag ledtråd). Men kanske kan man ändå styra RP i riktning mot Ordo Magica först då det sägs att de skall organisera en färd ned i slukhålet, och RP vill förstås se om de kan rädda sin vän (bara för att sedan finna henne död). Bråket på Symbaroums Salonger ser jag inte som något problem direkt, RP var helt enkelt inte där och känner inte till Arkel. Eller så var de där och fick ta del av bråket, men såg inte hur det startade utan såg bara hur Anadea och en för dem okänd själasörjare försvann ut ur inrättningen.

Med de ändringarna tror jag att det kan funka. RP känner Anadea innan, de vet att hon har varit kopplad till solkyrkan och de vet att hon har betett sig underligt den senaste tiden och avskärmat sig från tidigare vänner. Men de känner inte till varför och de känner inte till Arkel. Tror det kan funka.

Jag ska nog sätta upp en liten kampanjkrönika när vi sätter igång framöver, då kanske jag meddelar hur det gick.
 
Top