Nekromanti [SPOILERS] Väktarens Vrede för Spelledare

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
En tredje väg är att vända på det. Suria vägrar men Nattbäcka erbjuder dem information om de kan övertala solriddarna att visa honom profetian, vilket de kan göra genom att hjälpa dem mot drottningens agenter. Då lär de få fiender i huset Kohinoor men vänner i solriddarna, men det kanske kan bli intressant längre fram…
Jag gillar tredje alternativet bäst. Jag har använt Nattbäcka istället för Suria eftersom gruppen redan har en relation med honom. Har haft väldigt svårt att knö in Suria öht.
 

Sturre

Veteran
Joined
11 May 2022
Messages
5
Tack för svaren!
Jag tycker själv bäst om tredje spåret men var lite orolig för att det kunde få konsekvenser längre fram om jag leder spelarna in på att välja "fel" sida. Men era svar gör att jag känner mig lite tryggare. Jag har aldrig spellett en längre kampanj innan.

En annan fråga som gäller hela kampanjen men jag tar det här, det gäller fraktionsformuläret. Jag använder det och tycker att det är bra men jag har dragit mig för att säga till spelarna att det finns. Har mest sett det som ett verktyg för SL att hålla koll på vad fraktionerna tycker om rollpersonerna och att låta eventuella konsekvenser komma organiskt. Samtidigt vill jag ju att spelarna ska veta att deras beteende kan få konsekvenser längre fram, både negativt och positivt. Hur har ni gjort?
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
En annan fråga som gäller hela kampanjen men jag tar det här, det gäller fraktionsformuläret. Jag använder det och tycker att det är bra men jag har dragit mig för att säga till spelarna att det finns. Har mest sett det som ett verktyg för SL att hålla koll på vad fraktionerna tycker om rollpersonerna och att låta eventuella konsekvenser komma organiskt. Samtidigt vill jag ju att spelarna ska veta att deras beteende kan få konsekvenser längre fram, både negativt och positivt. Hur har ni gjort?
Nej, jag har inte visat det för spelarna, utan bara använt det som ett löst stöd för mig själv, t ex för att komma ihåg att den och den inom Solkyrkan kanske borde ogilla gruppen för nåt klantigt de gjort osv. Dock brukar jag rita upp "Detta är fraktionerna ni stött på hittills" och låta spelarna diskutera hur de ligger till hos de olika. Brukar bli ett härligt snack i slutet av ett spelmöte, och SL kan ta lite anteckningar då också.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Ny fråga: Detta har kanske diskuterats till dödagar redan, men jag har missat det: Häxorna Gadramon och Eferneya nekas inträde i Tistla Fäste i början av Väktarens vrede. Varför? Det finns väl inget häxförbud i staden? Eller tror de att de ska få rida in på kolosser på stadens gator? (Om så, varför tycker de att de behöver ha kolosserna med sig?)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag har alltid tolkat det som att det politiska läget hindrar Nattbäcka från att släppa in dem. De är ändå "fienden" och direkta representanter för Huldran när de kommer så där offentligt. Men det anges nog inte närmare, nej.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Jag har alltid tolkat det som att det politiska läget hindrar Nattbäcka från att släppa in dem. De är ändå "fienden" och direkta representanter för Huldran när de kommer så där offentligt. Men det anges nog inte närmare, nej.
Mmm, politiska läget ... jag vet inte om jag fattar. Nattbäcka har en häxa som närmsta rådgivare (Yagaba), och verkar agera som en slags "länk" mellan barbarer och ambrier. Och det finns en officiel "ambassad" för Storhövdingen i fästet (Vikona). Det är svårt att förklara det här för spelarna utan nåt mer att lägga till. Funderar på om jag ska koppla det till kolosserna på något sätt, men det känns ju ologiskt med tanke på att de knappast är effektiva som fordon inne i stan :D
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Hm, tja det är ju en tolkning som sagt. Nattbäcka upprätthåller kontakten med Storhövdingen, men drottningen ser antagligen annorlunda på situationen (hon belägrar trots allt Karvosti några månader senare). När huldrans sändebud kommer på sina kolosser (för att imponera så klart) och vill bestämma (kanske inte stämmer helt men ambrierna ser det så) har inte Nattbäcka råd att släppa in dem. Yagaba ser jag som en enskildhet, hon representerar inte "häxorna" utan bara sig själv.
 

Sturre

Veteran
Joined
11 May 2022
Messages
5
Det står en ruta om det på sidan 141.
För att få det att kännas ännu mer vettigt gjorde jag så att många i Tistla Fäste tror att häxorna orsakade slukhålets öppnande, det skedde ju trots allt strax efter att de anlände.

Nästa gång gruppen kom till Norrporten fick de se stadsvakter mota bort en arg mobb som ville ut och spöa häxorna.
Om de frågar Nattbäcka om saken kommer jag låta honom förklara att i normala fall hade han låtit dem komma in men med den rädda och antibarbariska stämning som piskats upp vore det farligt och politiskt oklokt.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Det står en ruta om det på sidan 141.
För att få det att kännas ännu mer vettigt gjorde jag så att många i Tistla Fäste tror att häxorna orsakade slukhålets öppnande, det skedde ju trots allt strax efter att de anlände.
När jag läser detta kom jag att tänka på att det kanske är smartare att dels eskalera rovklanens angrepp nära Tistla Fäste omedelbart före slukhålet öppnas, dels låta häxorna anlända innan gruppen träffar Anadea. Gruppen kan då självmant ha sökt upp häxorna, eller fått i uppdrag av någon att prata med dessa. Då får man ha något annat som ger gruppen en anledning att lämna Anadea, t ex att de springer för att kolla till själva brunnen när den ljuder.
 

Sturre

Veteran
Joined
11 May 2022
Messages
5
En liten slutrapport från min spelgrupp:
Som jag nämnt tidigare så vände jag på steken vad gäller Sarkomals Profetia eftersom jag har en solriddare i spelgruppen.
Jag lät gruppen få reda på att Nattbäcka hade registret över fastigheter med adressen till Anadeas förråd. Jag gjorde också så att Nattbäcka redan visste att solriddarna hade profetian bett dem om att få se den men de hade vägrat. Nattbäcka tänkte då att solriddaren i spelgruppen skulle kunna övertala dem om att visa profetian för honom i utbyte mot adressen.

De anlände till Det Bevingade Stopet precis lagom till att Leohan av Mekele angreps av en grupp bestående av en drottningspion, RP antal ficktjuvar och en reseplundrare. Det blev en rejält tuff strid men de vann och Leohan sa att hans bröder var på väg till Alameis torp där profetian var gömd och bad rollpersonerna bege sig dit för att se om stället var säkert.

De kom dit lagom till att Alamei var ansatt av en annan drottningspion och ett gäng inhyrda rövare som de nedkämpade. Sedan kunde de ganska enkelt övertala bröderna att visa profetian för Nattbäcka och lyckades efter en del tjat få göra en egen avskrift.

Resten fortlöpte ganska enligt boken. Till garveriet fick de hjälp av Marvełlo som de haft bra kontakt med sedan Vilddjurets Märke, vilket jag hoppas kan göra hans medverkan i Häxhammaren extra intressant.

De hann stoppa ritualen på mellannivån och lyckades dräpa övärldsprinsen.

De rotade aldrig i Svartheden men blev angripna av Rödögas kultister vid Artels familjs torp. De avslutade aldrig Desebas uppdrag med Kargoi av Salamos för de fick tillgång till Anadeas rum via den anonyma lappen och nöjde sig där.

Lite reflektioner:
Att föra in Elmendra i äventyret som föreslagits i tråden blev inte av för mig men hade nog varit en bra idé.
Necross förslag ovan att eskalera rovklanen strax innan är jättebra och något jag önskar att jag gjort. Kanske inte låta rollpersonerna stöta på dem direkt men kanske några av deras offer och låta dem höra mycket rykten.
Jag önskar också att jag använt alver som fiender tidigare för att göra dem mer tveksamma eller nervösa att uppsöka Tusen Tårars salar. Visserligen slogs dem mot alver i det förlovade landet men jag borde slängt in ett aggressivt alviskt krigarband i Döda Drömmars Grav också. I stort sett alla ambriska fraktioner och vanliga ambrier hatar och fruktar alver men jag tror inte jag hamrade in det tillräckligt i spelgruppen, som ju är vana vid att alver är de goda i fantasysättings.

Avslutningsvis tack till alla i tråden! Det har varit väldigt värdefullt att kunna bolla.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Vill tillägga en annan bra sak som jag lade till nu tredje gången jag spelleder VV: Försök få till en koppling mellan Anadea och Orai (fången under soltemplet). I min variant gjorde Anadea (efter sitt avsked från kyrkan, natten innan slukhålet öppnas) inbrott i templet för att fråga ut Orai om Eox-expeditionen. Det här vet Des, och hon är förbryllad över det.

Det här är ett av flera exempel på hur man gör storyn lite mer stringent och rimlig (utan att för den skull railroada järnet). Det finns logiska luckor som spelarna kommer ha problem med, särskilt om de missar någon ledtråd ibland.
 
Top