Nekromanti [SPOILERS] Väktarens Vrede för Spelledare

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,679
Location
Stockholm
Har inte sagt att det är konstigt med en jämlik värld, ämnet togs upp när vi diskuterade stämning. Och vår spelgrupp känner att en feodal medeltidsvärld är något vi kan relatera till, det blir också mörkare så. Annat hade det varit om vi exempelvis spelat Aliens eller något nutidsspel. Att det sedan finns starka kvinnor – givetvis finns det det! Inte minst de i min grupp som spelar just kvinnor. Men de lever i en värld som är mer medeltida även på denna punkt, vilket såklart skapar intressanta rollspelssituationer. Men vad man anser ge bäst känsla/stämning är upp till var och en.
Helt klart! YKINMKBYKIO!
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
För övrigt dog ”Fursten” nyligen i min kampanj (Del 4). Frågan är bara hur spelarna ska veta att det var han? Kanske får de via rykten höra talas om vem som gömde sig bakom det namnet när de återkommer till Tistla Fäste. Men en bra idé kan vara att försöka pränta in SLP:arna i spelarnas minne, eller påminna dem under tidens gång, så att de inte glömmer.
Tycker inte Fursten har en väldigt tydlig roll i kampanjen. Kanske ska jag lyfta honom mer när jag leder detta igen, lite oklart hur bara.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Tycker inte Fursten har en väldigt tydlig roll i kampanjen. Kanske ska jag lyfta honom mer när jag leder detta igen, lite oklart hur bara.
Håller med om detta, nu när man ändå vet att han återkommer skulle nog jag, om jag spelledade om VV, försöka lyfta fram honom på något sätt. Kanske att någon rollperson som levt i den undre världen en tid i Tistla Fäste eller i dess mörka slumsysterort (glömt namnet) hört mycket mer om honom. Han är en mytisk faktor i bakgrunden som helt klart har makt. Tidigare händelser kan ha visat detta, några mord som aldrig klarades upp trots att någon stadsvakt sagt på någon krog att de skulle ha gjort det om det inte stoppades från högre ort eller liknande. När RP sen får ett hot mot sig, inser de via rollpersonen ifråga, att det är riktigt allvar. Men vad som är sanning eller rykten är förstås omöjligt att veta.
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
165
Håller med om detta, nu när man ändå vet att han återkommer skulle nog jag, om jag spelledade om VV, försöka lyfta fram honom på något sätt. Kanske att någon rollperson som levt i den undre världen en tid i Tistla Fäste eller i dess mörka slumsysterort (glömt namnet) hört mycket mer om honom. Han är en mytisk faktor i bakgrunden som helt klart har makt. Tidigare händelser kan ha visat detta, några mord som aldrig klarades upp trots att någon stadsvakt sagt på någon krog att de skulle ha gjort det om det inte stoppades från högre ort eller liknande. När RP sen får ett hot mot sig, inser de via rollpersonen ifråga, att det är riktigt allvar. Men vad som är sanning eller rykten är förstås omöjligt att veta.
Känns som att man vill spela om hela kampanjen efter att man kört igenom hela första varvet.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,679
Location
Stockholm
Känns som att man vill spela om hela kampanjen efter att man kört igenom hela första varvet.
Ja, eller liksom, kanske? Jag har fokuserat rätt hårt på att skapa relationer till de SLP som dykt upp (utan att läsa hela kampanjen i förväg) och kört en hel del sidoäventyr och intriger som jag själv-skrivit kring dem. Furian, Lasifor, Yagaba, Eufrynda, Lestra (från kopparkronan right?), Roia&Serex et al och Marvelo har varit och är supercentrala på personliga plan. Beroende på hur spelarna svarar på olika slp blir historien diametralt annorlunda och problemlösningen får helt nya vägar. Jag hade iaf inte kunnat planera i förväg på ett sätt som blivit "bättre" än de vägar spelarna valt att gå.

Spelar vi igen kommer det att vara en annan kampanj i och med att det är så mycket gap att fylla med löpande spel.
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
165
Ja, eller liksom, kanske? Jag har fokuserat rätt hårt på att skapa relationer till de SLP som dykt upp (utan att läsa hela kampanjen i förväg) och kört en hel del sidoäventyr och intriger som jag själv-skrivit kring dem. Furian, Lasifor, Yagaba, Eufrynda, Lestra (från kopparkronan right?), Roia&Serex et al och Marvelo har varit och är supercentrala på personliga plan. Beroende på hur spelarna svarar på olika slp blir historien diametralt annorlunda och problemlösningen får helt nya vägar. Jag hade iaf inte kunnat planera i förväg på ett sätt som blivit "bättre" än de vägar spelarna valt att gå.

Spelar vi igen kommer det att vara en annan kampanj i och med att det är så mycket gap att fylla med löpande spel.
Jag har tyvärr en grupp som aldrig intresserar sig för SLPs utan mer bara sitt mål. De undviker kontakt med SLPs så mycket de kan då de tror att alla ska hugga dom i ryggen eller skvallra.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,679
Location
Stockholm
Jag har tyvärr en grupp som aldrig intresserar sig för SLPs utan mer bara sitt mål. De undviker kontakt med SLPs så mycket de kan då de tror att alla ska hugga dom i ryggen eller skvallra.
Aa, kan ju förstå det iom finns en del rygghuggare i casten. Då är det ju lite vad det är såklart och funkar den spelstilen för er så är det ju cool!
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
165
Aa, kan ju förstå det iom finns en del rygghuggare i casten. Då är det ju lite vad det är såklart och funkar den spelstilen för er så är det ju cool!
Jag hade ju fördragit lite mer interaktion med världen men kan ju inte tvinga dem.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,679
Location
Stockholm
Jag hade ju fördragit lite mer interaktion med världen men kan ju inte tvinga dem.
Blir det mer sånt i kampanjen där spelarna bestraffas för att lita på slp? Isf ska jag börja odla motsatsen så att de får bra belöningar för tillit, blir det ensidigt lär vi också hamna i sån anti-tillits-zon och det är ju lite tråkigt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Blir det mer sånt i kampanjen där spelarna bestraffas för att lita på slp? Isf ska jag börja odla motsatsen så att de får bra belöningar för tillit, blir det ensidigt lär vi också hamna i sån anti-tillits-zon och det är ju lite tråkigt.
Det tycker jag nog inte. Eller snarare, många grupper som RPna kan välja att samarbeta med kan vända sig emot dem - eller inte. (Med några undantag.) Jag ser det som mycket upp till SL och spelarnas val. Min spelgrupp har hyfsat konstruktiva relationer med delar av reformisterna, Teara-Teana, Tharaban och Nattbäcka. Jag ser inte att det påverkat kampanjstrukturen eller att jag behövt ändra mer än om de blivit fiender med samma grupper.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,679
Location
Stockholm
Det tycker jag nog inte. Eller snarare, många grupper som RPna kan välja att samarbeta med kan vända sig emot dem - eller inte. (Med några undantag.) Jag ser det som mycket upp till SL och spelarnas val. Min spelgrupp har hyfsat konstruktiva relationer med delar av reformisterna, Teara-Teana, Tharaban och Nattbäcka. Jag ser inte att det påverkat kampanjstrukturen eller att jag behövt ändra mer än om de blivit fiender med samma grupper.
Mina spelare är ffa polare med Furian, Lasifor och Serex o co. Ska bli spännande att se hur det blir :p
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,679
Location
Stockholm
Furia coachade en av karaktärerna, en trollis såklart, ner i korruptions-fördärvet som ett litet experiment. På vägen mot undergången fick dock rollisarna en massa hjälp så de har en bra relation och ger i gengäld en mängd spännande grejer för Furia att studera :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,679
Location
Stockholm
Vilka SLP har varit mest framträdande i era omgångar? Och på vilket sätt? Skulle gärna höra vad ni gjort av er cast och inspireras!

Kan dra våra:

Lasifor - Har varit väldigt tillmötesgående mot RP och använt dem som sina privata agenter i stan (Sen har vi en twist där ett råd av häxor med Yagaba (heter hon va? Lasifors polare) är de som egentligen styr bakom kulisserna). Har gett kul spel och då RP har satt upp en affärsverksamhet kan Lasse öppna många dörrar i affärsvärlden.

Marvelo - Började som allierad men när en av RP drog igång en motståndsrörelse för resar som spårade ur i mord av stadsvakter så blev läget mer ansträngt. Min Marvelo är en överarbetad polis som balanserar mellan korruption och rättvisa i sin vilja att skapa en bättre stad och poliskåren är extremt lojal inåt men vass på utsidan. Hade en riktigt otrevlig scen där ett gäng snutar misshandlade en av RP som satte djupa spår. Efter att spelarna räddat staden från demonen i VV har de en artig vapenvila med Marvelo och får till och med förse vakten med utrustning ur sin smedja/affärsverksamhet.

Kullinan Furia - Är kvinna i vår kampanj och varit en cool snubba som löst problem utan att bry sig om reglerna. Har varit frikostig mot RP och hjälpt dem bl a med att utforska grottorna under TF, hållit deras hemlighet om korruption gömd och varit en bra kontakt in i OM.

Eufrynda - Har tvärt emot Furia varit en dryg och avig jävel som motarbetar gruppens försök att lägga sig i händelseförloppet i VV. Har även lagt en förbannelse över en av RP så att de växer små ätliga svampar ur dennes hårbotten.

Serex o Co. Började med att de nästan slog ihjäl varandra i sammandrabbning till följd av Sarvola-spåret. Slutade dock med att de gick ut och drack öl när det uppdagades vad som fanns i källaren (de odöda familjemedlemmarna) och nu är Serex och Roia stammisar på pubben RP driver på vindsvåningen över sin smedja.

Lestra - Häxjägaren från första delen av Kopparkronan har varit en ständig allierad. Bygger dock på att RP döljer sin korruption på olika kreativa sätt.
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
I gruppen där jag varit spelare har Marvello haft en betydande roll, först som allierad i Väktarens vrede och senare som en farlig fiende. Han gillade inte att vi ljög för honom plus att min ena rollpersons förflutna hunnit ifatt honom.

En som egentligen haft ännu större betydelse är Odako/Baumello från Kopparkronans del 3. Han är gruppens ärkefiende.

Lysindra Gyllengripe och Mäster Vernam (vi spelade inte del 2 av Kopparkronan, så han lever) har varit oumbärliga som källor till information.
 

Sturre

Veteran
Joined
11 May 2022
Messages
5
Hej på er!
Jag spelleder Väktarens Vrede och det går fint så långt men jag har ett litet dilemma.
Det gäller Suria av Argonas uppdrag att själa profetian från solriddarna. Det är så att jag har en solriddare i gruppen så det känns inte så troligt att Suria skulle ta risken att be en grupp med en solriddare i att gå emot sina egna, och det är inte så troligt att han skulle acceptera heller.

Jag har egentligen tre lösningar men tar tacksamt emot fler förslag.

Låta de få informationen utan motprestation. Då går de miste om att ta del av motsättningarna mellan riddarna och drottningen och jag får inte det fina Bevingade Stopet i spel. Så det vore rätt tråkigt.

En annan variant är att Suria vägrar men att någon ur gruppen kontaktas av en skum person som ger honom uppdraget men ber honom att inte involvera gruppens riddare. Jag känner min grupp och är säker på att de inte skulle lämna den spelaren utanför. Men det vore ändå en stor risk av Suria att gå den vägen.

En tredje väg är att vända på det. Suria vägrar men Nattbäcka erbjuder dem information om de kan övertala solriddarna att visa honom profetian, vilket de kan göra genom att hjälpa dem mot drottningens agenter. Då lär de få fiender i huset Kohinoor men vänner i solriddarna, men det kanske kan bli intressant längre fram…
 
Top