Nekromanti [SPOILERS] Väktarens Vrede för Spelledare

Järven

Veteran
Joined
5 Feb 2016
Messages
61
Vi närmar oss slutet på VV nu.

En av spelarna har bestämt sig för att använda orakelkonst med frågan "vem är fursten?" eftersom alla kultister som har trakaserat dem under äventyret verkar ha blivit lejda av denna skumma figur.

Har ni något förslag på hur jag ska svara på detta utan att spoila allt för mycket för framtiden? Å ena sidan känns det tråkigt att bara berätta att han är svartkonstnär och medlem i en mycket mäktig kult. Spelaren har ju ändå köpt förmågan för erfarenheter och jag vill gärna att han ska känna att han får ut något av förmågan. Samtidigt känns kanske det är dumt att ge spelarna den sanna identiteten på fursten. För jag antar att järnringen ämnar använda honom längre fram. :) What to do?
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Järven;n235961 said:
Vi närmar oss slutet på VV nu.

En av spelarna har bestämt sig för att använda orakelkonst med frågan "vem är fursten?" eftersom alla kultister som har trakaserat dem under äventyret verkar ha blivit lejda av denna skumma figur.

Har ni något förslag på hur jag ska svara på detta utan att spoila allt för mycket för framtiden? Å ena sidan känns det tråkigt att bara berätta att han är svartkonstnär och medlem i en mycket mäktig kult. Spelaren har ju ändå köpt förmågan för erfarenheter och jag vill gärna att han ska känna att han får ut något av förmågan. Samtidigt känns kanske det är dumt att ge spelarna den sanna identiteten på fursten. För jag antar att järnringen ämnar använda honom längre fram. :) What to do?

"Ni frågar om Kloakernas Konung, som står i skuggan av Skymningstistelns Prins. Furste är en överdådig titel för en så folklig gatsopare, men kanske passande för någon som ämnar bli ett mörkrets mästare."
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Järven;n235961 said:
Vi närmar oss slutet på VV nu.

En av spelarna har bestämt sig för att använda orakelkonst med frågan "vem är fursten?" eftersom alla kultister som har trakaserat dem under äventyret verkar ha blivit lejda av denna skumma figur.

Har ni något förslag på hur jag ska svara på detta utan att spoila allt för mycket för framtiden? Å ena sidan känns det tråkigt att bara berätta att han är svartkonstnär och medlem i en mycket mäktig kult. Spelaren har ju ändå köpt förmågan för erfarenheter och jag vill gärna att han ska känna att han får ut något av förmågan. Samtidigt känns kanske det är dumt att ge spelarna den sanna identiteten på fursten. För jag antar att järnringen ämnar använda honom längre fram. :) What to do?
Ja, jag skulle VERKLIGEN avråda från att avslöja vem Fursten är. Järnringen har ju hintat om att han kan bli mycket viktig längre fram, och det vore tråkigt om en halv modul senare bara handlar om att avslöja hans identitet, och dina spelare redan vet.

Men en liten, liten hint kan dom ju få. LordXaras hint ovan var väl rätt fin. Kloakernas mästare. Svår att ta, men när man väl fattar kommer det kanske bli en "aha"-moment.
 

Järven

Veteran
Joined
5 Feb 2016
Messages
61
LordXaras;n236084 said:
"Ni frågar om Kloakernas Konung, som står i skuggan av Skymningstistelns Prins. Furste är en överdådig titel för en så folklig gatsopare, men kanske passande för någon som ämnar bli ett mörkrets mästare."
Tackar! Snor den rakt av :)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Generellt sett tycker jag det är svårt att förmedla djupet i de skeenden som är i rörelse i Törnetronen. Men otroligt tillfredsställande när spelarna lägger ihop ett och ett och får en liten glimt. Idag insåg mina spelare att ambrierna kanske inte är helt genomgoda, att exploatering av Davokar har negativa konsekvenser och att Prios kan användas för politiska syften.
 

Järven

Veteran
Joined
5 Feb 2016
Messages
61
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Nu har vår grupp avslutat väktarens vrede och jag tänkte sammanfatta lite tankar:[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]* Grundstoryn är mycket spännande och involverande. Men spelarna upplevde nog äventyret inledningsvis som lite rörigt och som att väldigt mycket hände utan att de riktigt förstod varför. Efterhand som äventyret utvecklade sig och de fann fler och fler ledtrådar fick de dock många "aha-upplevelser".[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]* Det är [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]väldigt[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif] mycket strid i äventyret. Av de 10 - spelmöten som det tog att ta sig igenom så var det endast [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]ett[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif] där rollpersonerna inte slogs. Det är å ena sidan roligt med strid i lagom mängd men [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]å andra sidan försvinner lite av dramatiken och spänningen när [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]det sker för ofta.[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]* De många olika fraktionerna som finns beskrivna och som agerar i äventyret bidrog till att [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]världen kändes levande och eftersom rollpersonerna dessutom hade delvis skilda uppfattningar och lojaliteter till olika grupper blev det en bra dynamik i spelet. [/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]N[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]ågra saker som hände i vårt spel:[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]* När slukhålet uppstod sprang rollpersonerna först dit. I det första rökmolnet stötte de ihop med två rovklansbestar som de nedgjorde. Men sen tyckte spelarna att det blev lite för läskigt så då sprang karaktärerna hem till gruppens magikers bostad och gömde sig där under resten av striden. (Tur att man som SL hade förberett mängder av kartor och motståndare ;) ).[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]* I sin jakt på attentatsmännen som trakasserat fader Sarvolan gör RP ett inbrott hos Serex av Attio. Gruppens svartalfs tjuv fumlar på sitt diskret slag och Serex vaknar varvid gruppen i en strid de knappt själva överlever tvingas ha ihjäl krigshjälten. Efter detta illdåd var staden i chock och jag lät ett gäng prisjägare, hyrda av Serex släktingar jaga rollpersonerna.[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]* I slutstriden lyckas RP ganska bra att nedgöra kulten i [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]g[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]arveriet. Men de hinner inte fram till Erlaber innan ritualen fullbordas och styggelsen föds. Rp slåss i en runda med styggelsen, konstaterar sedan att denna verkade vara alldeles för farlig och valde därför att inte följa efter när den flög upp ur slukhålet och gick lös på staden.[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]* [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Som om det[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]ta[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif] inte vore nog [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]så lyckade de inte heller återföra Eox skalle. Gruppens svartalf har ingått en pakt med spindeln Xanatha från äventyret Döda drömmas grav. Så han valde överlämna Eox skalle till henne…[/FONT]
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Kul! Många verkar vara där nu:) Vår grupp skall idag spela session 14, och jag misstänker att vi kommer hinna fram till striden i garveriet.

Ni som spelat klart. Hur var slutstriden? Om man dödat bayala (som min grupp har) känns garveristriden, sedan möter med Midnattskulten (4 lirare som är livsfarliga var och en för sig) och sedan Erlaber: allt i kvick ordning utan återhämtning. Det känns fan svårt alltså. Min känsla blir att hela gruppen kommer stryka med om jag spelar som det står skrivet.

Hur tänker ni/gjorde ni där?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Min grupp slog också ihjäl Bayela:

Garveri-striden blev hyfsat svår men inte omöjlig så länge de har allierade, kultisternas nivå är rätt beskedlig. Jag lät också scenen ta slut efter garveriet så de kunde bli av med korruption (rätt eller fel...)

Striden vid raset blev faktiskt också enklare än förväntad, tror det är en sådan strid där hur du som SL väljer att iscensätta den har betydelse. De är trots allt bara fyra st. och lyckas RP:na dela upp dem är de aningens mindre svåra. Vi körde striden rätt taktiskt med stridskarta och markörer och RP:na fick Vaksam-slag för att upptäcka alla fienderna. Det gjorde att de kunde sprida ut sig mellan dem och 1 mot 1 är i varje fall våra RP väl så bra. Tricket för att göra det riktigt svårt tror jag är att låta Klagander/Sibela hålla ihop, deras samagerande är klart farligast. Jag gjorde missen att ställa dem på var sin sida om nedgången i tron att RP:na skulle rusa rakt på Desidera, när de inte gjorde de kunde de också angripa dem separat.

Midnatt är mer eller mindre en omöjlig fiende (att skada) men striden mot den blir ju å andra sidan kort.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Bifur: Tack för redogörelsen. Men vad menar du med att striden mot midnatt "blir kort". Om man låter den fly upp till slukhålets ingång står det att det bara blir strid i en runda innan den drar vidare. Men konfronterar man den på kristallklippan (vilket är det troligaste?) så är det väl en strid till döden?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Platon;n238506 said:
Men vad menar du med att striden mot midnatt "blir kort".
Jag har tolkat texten som att om Ambreagos når Midnatt-stadiet sticker den efter en runda oavsett. Kan inte svära på att det är "korrekt" men jag hade aldrig någon annan tanke under spel.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Enligt RAW så är det nog bara en runda ifall man möter midnatt just vid slukhålets mynning. Men intressant nog blev det lite samma sak för oss i alla fall. De träffade på Erlaber i fas 2 (Ovärldsprinsen) och knockade honom. Jag lät honom återuppstå som Midnatt, de fick en runda, och sedan lät jag Midnatt flyga iväg
 

Catcaller

Veteran
Joined
6 Aug 2014
Messages
20
Tja!
Jag laddar upp för att börja på VV nu. Vi har lite wrap-up kvar att göra på Döda Drömmars Grav. Sen drar vi igång. Spelargruppen som består av en Rese en Ordens Magiker och en Bortbytingsjägare har alltså spelat igenom Kopparkronan med en modifierad start (en samanslagning av Det förlovade landet och Nidningsnatt).

Då vi främst spelar i Roll20 så har det krävt extra mycket förberedande av kartor, bilder och handouts men jag känner mig redo att dra igång.

Det har varit kul och lärorikt att läsa om er andras erfarenheter i den här tråden, tack för det!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Catcaller;n291279 said:
Inte startat VV än men jag förbereder material, bland annat läste jag i tråden om Sarkomals Profetia och tyckte att den var så pass viktig och central för hela kampanjen att jag ville göra ett försök att skapa hela profetian som en handout.
Lägger upp den här så får vi se vad ni tycker.
Coolt, snor det takt av!
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
Tänkte börja spelleda Väktarens vrede och sannolikt Kopparkronan dessförinnan (har spelat bägge). Är inte 117% säker på att det blir mer än så och vill gärna ha kvar möjligheten att spela resterande delar av Törnetronen och tänkte alltså än så länge inte läsa övriga publicerade delar eller den kampanjsynopsis som finns (om det inte är så att det starkt rekommenderas?). Frågan som infinner sig är vilka SLP från VV är kommer få betydelse längre fram och är svåra att ersätta om de på något sorgligt sätt skulle tas av daga alternativt viktiga att etablera en relation till?
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Inför VV: etablera en kontakt med Aneada. Hela detta äventyr bygger på denna sak. Har du den grejen fixad är allt annat cool.

Framledes: Ta inte kulinan av furia av daga (inför yndaros) Etablera en kontakt med Esmeralda (inför HH, hon figurerar tyvärr inte i VV men borde göra det, åtminstone indirekt). Etablera gärna goda kontakter med Sarvola och Desaba (äventyret inbjuder till detta så det löser sig nog självt). Övriga figurer kan arkebuseras utan att större katastrof inträffar.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Platon;n293287 said:
Inför VV: etablera en kontakt med Aneada. Hela detta äventyr bygger på denna sak. Har du den grejen fixad är allt annat cool.
Jag skulle föreslå att ändra strukturen för att tydligt separera Anadeas uppdrag och slukhålet.

Antingen att slukhålet och attacken händer innan mötet med Anadea, eller att Anadea briefar gruppen och jakten på kulten påbörjas innan slukhålet och attacken. Anadea kan t.o.m. säga att hon inte tror att Rovklanens attack har med kulten att göra, men när hon är på väg att träffa spelarna igen för att rapportera ett fynd så kastar någon henne ner i slukhålet.
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
Platon;n293287 said:
Inför VV: etablera en kontakt med Aneada. Hela detta äventyr bygger på denna sak. Har du den grejen fixad är allt annat cool.

Framledes: Ta inte kulinan av furia av daga (inför yndaros) Etablera en kontakt med Esmeralda (inför HH, hon figurerar tyvärr inte i VV men borde göra det, åtminstone indirekt). Etablera gärna goda kontakter med Sarvola och Desaba (äventyret inbjuder till detta så det löser sig nog självt). Övriga figurer kan arkebuseras utan att större katastrof inträffar.
Tack! Pratar vi prinsessan Esmeralda här?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Hubarth;n293342 said:
Tack! Pratar vi prinsessan Esmeralda här?

Nej, Platon menar med all sannolikhet Elmendra. Om du inte läst HH vet du det inte men hon är en viktig karaktär att förhålla sig till i det äventyret liksom del 3. Hon är en cool lycksökare, besatt av att hitta Symbar. Mer än så behöver inte förmedlas till spelarna, samt att de gärna kan få en positiv relation till henne. Låt dem rädda henne ur en knipa eller hon dem etc. Hennes bild pryder utsidan av SS och den kan man kolla in utan att spoila något.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Bifurs got ma back. Självklart menar jag Elmendra (där har vi för övrigt ett annat problem vi borde prata om någon gång. SLP har orimligt lika namn. Aneada, elmendra, esmeralda,anesada. Det är så hela jäkla tiden. Jag har insett för sent att jag inte kan köra med namnen as written. Mina RP blandar ihop allt. Fan, jag blandar ihop allt. Jag har nu mot slutet börjat byta ut många av namnen. Gör dom mer exotiska, lägger till smeknamn och efternamn. Det går inte annars)
 
Top